tammikuu 10, 2025, 15:42:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n neljäs

Aloittaja PP, tammikuu 05, 2013, 19:12:19 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Turbo Pube vähän paremmin (klikkaamalla isompi kuva). Vaikka tuo on massiivinen häröpallo, yhtään oksaa ei ole kiinni muualla kuin ruukussa olevissa tukikepeissä, ja siirtäminen on periaatteessa mahdollista.

Kuva reunoista näkee hyvin, että puhelimen optiikka ei pärjää kunnon kameralle vaikkei tuossa muuten ole valittamista.

wille

Taas tuntuu näitä kuvia katsellessa, että mun TÄYTYY nyt ihan oikeasti paneutua pubejen kasvatukseen oikein kunnolla.
Tahtoo omaa rocotosatoa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Liekö näitä joku lukee, mutta pientä raporttia puskee taas.

Tomaatit ja kurkut sai kyytiä, ja väliaikaisesti kasvarissa on reilusti tilaa. Lämmittimen lisäksi laitoin tänään myös ilmankuivaimen pyörimään, koska jokapaikka valuu vettä näilläkin keleillä.

Bondasta sai viimein kunnon kuvan. Isoin ikinä kasvattamani rehu, ja tuota on jo karsittu ja harvennettu pari kertaa. Satoa tulee vähän suhteessa kokoon, mutta riittävästi minulle.

Kolme baccaa vierekkäin, joista kaksi NFT:ssä, on aivan liikaa. Guyanalainen oikealla tuottaa tänä vuonna tosi huonosti, mutta vaikea uskoa, että ahtaus olisi ainoa syy. Sakset käteen...

... ja sitten kamera. Kun tuollaisen läjän mukana lähtee yksi podi ja yksi iso raakile, kaikki ei ole ollut kohdallaan.

Nyt näkee läpi.

Autopotissa kasvava Campane kasvoi pitkään hitaasti ja on tyylilleen uskollisesti harvakasvuinen risu, mutta tuottaa viimein edes vähän. Oikealla on myös muutama Aji Bananan poikkuraakile.

Käytin heti tilaa hyödyksi ja siirsin kasvariin Manzanot Yellow ja Rojo. Siirto ei ollut ihan helppoa, mutta tappiota tuli kuitenkin vain Rojon seitsämän raakileen verran. Jonon jatkoksi mahtuu vielä kaksi, mutta sitten pitää saada jotain pois sivuilta.

Ebbistä irtosi 779 g kypsiä DRH-7400 jalluja. Noita on syöty punnitsematta jonkun verran, kasviin jäi vielä, ja kokonaissato on puolentoista kilon luokkaa. Aika vähän ebbissä, mutta minun paras tästä lajikkeesta.

PP

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 08, 2013, 22:24:41 ip
Taas tuntuu näitä kuvia katsellessa, että mun TÄYTYY nyt ihan oikeasti paneutua pubejen kasvatukseen oikein kunnolla.
Tahtoo omaa rocotosatoa.

Se on mielestäni lähinnä myytti, että ne on vaikeampia kuin muut. Kuumuutta pitää välttää ja antaa riittävästi lannoitusta, mutta muuten ne menee siinä missä muutkin. En varmasti ole ainoa, joka on tätä mieltä.

wille

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 08, 2013, 22:31:38 ip
Se on mielestäni lähinnä myytti

Myth Plausible! ;)

Jokin mulla vaan mättää niiden kanssa. Jos olen vuodesta 2008 mennessä saanut 1,5kg pubeja niin olen ihmeissäni.

Täytynee kokeilla ulkokasvatusta seuraavalla kaudella. Amppeliin ja omppopuuhun roikkumaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

bluesman

Juuri maistelin leivän päälle pilkomaani DRH-7400 Gauchoa. On melkoisen mainio maultaan. Satoakin tuli mahtavat 10 podia ennenkuin punkit lopullisesti tuhosivat kasvupisteet. Edellisellä kerralla tätä kasvatellesani söi hiiri suurimman osan sadosta. Enpä ole edes kiloa saanut tästä vielä kerättyä. 1,5kg on ihan hyvä tulos.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 08, 2013, 22:39:19 ip
Juuri maistelin leivän päälle pilkomaani DRH-7400 Gauchoa. On melkoisen mainio maultaan. Satoakin tuli mahtavat 10 podia ennenkuin punkit lopullisesti tuhosivat kasvupisteet. Edellisellä kerralla tätä kasvatellesani söi hiiri suurimman osan sadosta. Enpä ole edes kiloa saanut tästä vielä kerättyä. 1,5kg on ihan hyvä tulos.

Punkit, kirvat ja muut öttiäiset vielä ymmärtää, vaikka sulla on niitä enemmän ja pitempäää kuin kohtuullista, mutta että hiiri syö chilit! Siellä maalla on näimmä ihan omat ongelmat. :)

PP

Chiliä kansalle, joka mauttomuudessa vaeltaa. Nämä menossa työpaikalle.

Lähinnä omaa huonoa kirjanpitoa varten: 10 g Nagaa, 47 g Bondaa, 145 g Aji Fantasya, 154 g Aji Cristalia, 314 g PI 585273:ea (8 kpl), 152 g Peru Cuscoa (4 kpl) ja 85 g Biquinhoa.

Vihaisenpuoleinen Naga.

mexx

Mulla olisi omenapuuta reilun metrin pitkä pätkä, leveyttä n. 10-15cm.
Laita yv:tä, jos on vielä tarvetta. Ei maksa mitn.

Juso

Herkullinen kuva DRHsta. Viime vuonna oli muutamaakin jallua ebbissä mutta vähiin jäi sato. Kuka suostuisi paljastamaan miten niistä kasvatetaan iso määrä yhdestä puskasta? Samat suunnitelmat on täälläkin: ebbit korvautunevat NFT kouruilla/tasoilla. Ei jaksa pestä soria, ja saa vielä yksinkertaistettua systeemiä edelleen.

PP

Myöhäiseksi menee taas sadon käsittely tänä vuonna (ja tänään illalla). Keräsin n. 2,5 chiliä illalla, josta osa meni juuri savustimeen.

Bondaa 643 g, Aji Cristalia 1028 g, PI 315027#1:tä 289 g, Guyanalaista 158 g ja muutama rocoto 330 g. Kun laitteita on niin ei kannata jättää kuvaamatta herkkukasoja. (Klik isoksi.)

Ajattelin ensin kerätä enemmän rocotoja ja laittaa savuun, mutta saavat pehmetä vielä vaikka ainakin pari kiloa olisi kypsänä. Kasasta guyanalaiset oli aivan ylikypsiä samoin kuin osa Bondasta, ja ne meni heti savuun samoin kuin viikon odottaneen Jalapeñot. AC:t ja pikkuchinenset saa odottaa huomiseen, eikä niistä kaikki edes mene savuun. Tuossa on sitten 315027:n sadon loppu kokonaan, ja kokonaismäärä jäi n. 800 grammaan.

Mikä on tehnyt Bondaan reikiä? Podien sisällä ei näy mitään outoa eikä kaikki reiälliset ole ylikypsiä.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 16, 2013, 00:19:31 ap
Mikä on tehnyt Bondaan reikiä? Podien sisällä ei näy mitään outoa eikä kaikki reiälliset ole ylikypsiä.

Olisiko etanat?

PP

Lainaus käyttäjältä: Nizo - syyskuu 16, 2013, 06:42:45 ap
Olisiko etanat?

Niinpä tietysti. Ei tullut mielenkään, kun niitä ei ole ikinä näkynyt kasvarissa ja ulkonakin vähän.

mexx

Mulla on kasvarissa muutamassa podissa ollut samanlaisia reikiä ja löysinkin eräänä aamuna sieltä etanan podin päältä.

PP

Täytyy käydä tutkailemassa joku ilta, jos näkyisi etanoita. Muissa lajikkeissa ei ole näkynyt vaurioita, joten ongelma ei ole paha.

Hankin vähän aikaa sitten uuden kamerajalustan, ja nyt sisällä saa taas helposti eli valoja järjestämättä kunnollisia kohinattomia ja teräviä kuvia. Niitä puskee sitten tännekin kaikesta vähänkään kuvauksellisesta chiliin liittyvästä.

PI 315027#1:tä kuivumaan.

Aji Cristalia savustumaan.

Eilen satoa kerätessä karsin Bondasta 2/3 pois ja havaitsin samalla, että yläosassa oli kukkiam nuppuja ja podeja vain kasvarin keskiosaa kohti vapaasas tilassa kasvavissa oksissa. Seinien vieressä ja nurkassa ei ole oikeastaan yhtään. Tämä ei ole mikään uusi havainto, mutta näkyy harvoin niin selvästi. Olen jo aiemmin miettinyt kasvarin päivitystä kennolevyillä ensi kaudeksi, mutta tänä kesänä on tullut mieleen josko pitäisi myös korottaa sitä 20-30 cm.

mexx

Kasvarin katto vaatisi täälläkin päivitystä. Halvin taitaa olla interbauen.fi, siellä on nyt kennolevyistä vielä hinta-ale. Kaveri otti sieltä levyä kasvariin pari vuotta sitten ja kovasti on ollut tyytyväinen.

PP

Kätevää, kun rocotot saa siirrettyä kasvariin toimivan Blumat-kartion kanssa ja kytkettyä tomaateilta ja kurkuilta jääneeseen vesilinjaan. Kaksi syksyä on pitänyt kastella kannulla eikä se toimi, kun on tottunut automaattikasteluun.

PI 585273 narutettuna keskellä kasvaria.

bluesman

Komeannäköinen yksilö (PI 585273). Tätä lajiketta voi huoletta suositella ensimmäistä pubeaan kasvattavalle. Voimakaskasvuinen, tuottoisa ja aikainenkin verrattuna moneen muuhun rocotoon. Maukaskin vielä eikä paukkujakaan puutu.
Oma sinulta taimena saatu yksilö on kasvanut amppleissa pajupuussa varjossa koko kesän ja silti on kypsytellyt podeja tasaiseen tahtiin. Ei tosin ole lähelläkään omasi tuottoa mutta riittää minulle.
Toivottavasti joku (en siis minä) on tajunnut tuottaa lajikkeesta puhdasta siementä jotta saataisiin kerrankin mainio puhdaskantainen rocoto leviämään harrastajien keskuudessa. Tai mistä sen tietää onko puhdas alunperinkään. Mutta erittäin suositeltava jokatapauksessa.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 17, 2013, 18:41:50 ip
Toivottavasti joku (en siis minä) on tajunnut tuottaa lajikkeesta puhdasta siementä jotta saataisiin kerrankin mainio puhdaskantainen rocoto leviämään harrastajien keskuudessa. Tai mistä sen tietää onko puhdas alunperinkään. Mutta erittäin suositeltava jokatapauksessa.

Ainakin parin podin verran puhtaita siemeniä pitäisi tulla minulta, jos vaan saan toisenkin kasviyksilön ehjänä kasvariin kypsymään. Siemenet menee jakoon ja veikkaan, että kysyntää riittää.