tammikuu 09, 2025, 22:53:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chinensen houkuttelu kasvuun?

Aloittaja Wiski, kesäkuu 07, 2005, 13:07:26 ip

« edellinen - seuraava »

Wiski

Mulla on kasvarissa 4 chinenseä, jotka murjottavat noin 10 cm mittaisina. Siirsin ne kasvariin toukokuun alussa, ja juuri mitään kasvua ei ole vieläkään havaittavissa. Vastaavasti baccatumit kasvavat nyt aika hyvää vauhtia.

Valoahan nyt riittää ihan kivasti, mutta lämpötilassa on toivomisen varaa. Sähköpuhaltimellakin lämmöt matelevat yöllä +5 asteen tuntumassa pahimmillaan. Auringon pilkottaessa lämmöt nousevat tietty äkkiä yli 30 asteen.

Voiko tuo yöllinen lämpötila olla syynä tähän kasvun jämähtämiseen? Ajattelin kokeilla yhden chinensen kantoa sisälle yöksi.

Siirsin nuo silloin toukokuussa uusiin ruukkuihin/säkkeihin. Ovatko chinenset hitaita kasvattamaan juuria tms. eli onko se normaalia että ne murjottavat ruukunvaihdon jälkeen peräti kuukauden?

Multana turvemultaa, joten sen puolein pitäisi olla OK. Kastelussa olen nyt pitänyt kohta jo 2 viikon taukoa noilla, kun eivät ne näytä vettä paljoa käyttävän. Lannottaa ei varmaankaan kannata.

Osa on vähän kellastuttanut alalehtiään, kun taas toinen osa on kasvattanut nuppuja. Kohta rupeaa näyttämään siltä, että satoa on turha odottaa näistä tänä vuonna :(

Ensi kautta ajatellen onvarmaan hyvä idea idättää chinenset jo hyvissä ajoin ennen baccatumeja. Tänä vuonna idätin kaikki helmikuun alussa. Nyt tuota voisi siirtää vuodenvaihteeseen chinenseille. Toisaalta jos nuo ovat vielä syksylläkin ~10 senttisiä, niin ei tarvi uusia idättää ollenkaan ;)

Fatalii

Joo, esikasvatus kannattaa kyllä tehdä kyllin aikaisin, tai homma kostautuu sitten loppukaudesta kun satoa pitäisi jo keräillä... kesä loppuu aina kesken kuitenkin.

Kannattaa koittaa saada mullan lämpö chinenseillä pysymään lämpimänä keinolla millä hyvänsä, laita ruukkujen ja säkkejen alle tyroksia tms. eristämään ne kylmästä lattiasta/maasta.
Lisäksi apuna voi käyttää esim suuria vesiastioita laittamalla niitä kylmänarkojen kasvien lähelle lämpöä luovuttamaan yöksi.

Yksi keino on käyttää esim autonrenkaita kasvien ympärillä pitämällä niissä vettä sisällä... mustia kun ovat niin keräilevät lämpöä kivasti päivällä ja luovuttavat yöllä pitkään.

Muitakin keinoja löytyy, pahimmassa tapauksessa voi käyttää sähkövastuksia mitä en kuitenkaan suosittele kuin vasta suurimmassa hädässä sillä sähkö on pirullisen kallista.

Ei muuta kun virittelemään jotain mukavaa lämmityskeinoa.
Esim. polttokattila osoittautui erittäin tehokkaaksi keinoksi ja miniatyyrimallin voisi tehdä helposti esim vanhasta kiukaasta mihin vetäisi kuparikierron ja siitä letkut kasvusäkkeihin/niiden ympärille.
Kiepit kun peittää esim hiekalla niin lämpö varastoituu pitkäksi aikaa.

Heitin äsken pihalle parit kasvit aurinkokennoista tulevien letkujen päälle, saa nähdä miten paljon nopsemmin kyseiset chilit kasvavat muihin ulkona oleviin chileihin verrattuna.

Todella tehokkaita nuo kennot näyttävät kyllä olevan!
Tuolla tavalla lattia ei ole lämmennyt vielä kertaakaan aiemmin vaikka kattila raivosi välillä punahehkuisena!
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Wiski

Jep, kiitoksia, eli taitaa tuo yölämpötila olla selkeästi nyt pääsyyllinen.
Kokeilen ensi hätään kiikuttaa altakasteluruuku-chinenseä sisälle yöksi, ja katsoa auttaako. Styroksia piti muutenkin hommata, mutta jäi hankkimatta kun luotin liikaa tuohon lämpöpuhaltimeen.

Sähkölasku hirvittää nyt jo, kun tuo 2kW bilteman puhaltimen termostaatti on niin hieno, että se puhaltaa usein vaikka lämpöä on yli 20 astetta :( No, sitä saa mistä maksaa: täytyy käsin sulkea se aamulla ja keskiyön hujakoilla taas laittaa päälle.

JartsaP

Mulla on tossa Honkkarin 2kW puhaltimessa vähän samaa ongelmaa, että termostaatti joko ei kytke puhallinta ollenkaan päälle, tai sitten se puhaltelee välillä keskellä vaikka luukut on selällään ja aurinko porottaa. Johtunee siitä, että termostaatti on sijoitettu VASTUSTEN PÄÄLLE, eikä se siten mittaa ilman lämpötilaa vaan lähinnä puhaltimen rungon yläosan lämpötilaa. Puhalluksen loputtua kuumasta vastuksesta nousee pitkään lämpöä, joka pitää termostaatin kuumana. Niinpä ilma kasvarissa voi olla vaikka pakkasella, mutta puhallin ei käynnisty. Jos taas termostaatin vääntää kuumemmalle, se kyllä pitää ilman lämpöisenä, mutta vastaavasti pöröttelee aina kun kotelon lämpö laskee esim. alle viidenkymmenen asteen tjsp. vaikka kasvarissa olisi jo helteisen kuumaa.

Ratkaisu olis käyttää ulkoista termostaattia, mutta mistäs semmoisen saa? Olen kyllä ajatellut laittaa puhaltimen ajastimen taakse, silloin se saisi virtaa vain öisin, mutta entäs sitten jos tuleekin erityisen kylmä päivä?

REMo

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Ratkaisu olis käyttää ulkoista termostaattia, mutta mistäs semmoisen saa? Olen kyllä ajatellut laittaa puhaltimen ajastimen taakse, silloin se saisi virtaa vain öisin, mutta entäs sitten jos tuleekin erityisen kylmä päivä?

Erillisiä termostaatteja saa sähkötarvikeliikkeistä huonetermostaatin nimellä. Ovat useimmiten pinta-asennettavia, joten kotelointi myös tarvitaan lisäksi sekä johdotukset.  Sähköturvallisuusasiat pitää itse kasattaessa huomioida hyvin tarkkaan, kasvihuone kun lasketaan märkätiloihin kuuluvaksi. Vikavirtasuoja on myös hyvä olla mukana.
Valmiita pakettejakin varmaan saa kun osaa vaan sitä kysyä. Huonetermarien hinnat lähtevät parista kympistä ylöspäin.

:idea: Jos siihen lämppäriin tekisi muutoksen puhaltimen kytkentään. Puhallin pyörisi aina kun lämppärissä on virrat päällä ja termostaatti ohjaisi pelkästään vastuksia. Tällöin puhallin jäähdyttäisi vastukset lämmityksen loputtua nopeasti ja termostaatti saisi paremmin tiedon ympäröivästä lämpötilasta. Tämä idea ei toimi jos puhallin on sarjassa vastusten kanssa.

:!: Se pakollinen: Sähkön kanssa ei leikitä! Ellet ymmärrä asiasta mitään, jätä homma sellaiselle joka ymmärtää.

JartsaP

No joo, tiesinhän minä tuon, tarkoitinkin sellaista valmista termaria, jonka voisi liittää pistotulpan väliin, luulisi sellaisiakin olevan? Vaikka omaankin sähköalan koulutuksen ja olen toistakymmentä vuotta työskennellyt elektroniikka-alalla, en silti ole kovin innokas tekemään kuvaillun kaltaisia viritelmiä, varsinkaan en haluaisi kajota lämppärin sisikaluihin (vaikka sen tapaisiakin juttuja olen joskus tehnyt).

Jonne

joku ei saa chinenseensä kasvamaan..? mulla venyy ihan perkeleesti ku koitan saada sitä kukkimaan/tuottamaan satoo ;)  kaveri oli 40cm ku laitoin kukitusliemet.. nyt se o puolet isompi ja puskee kukkaa nii maan perkeleesti.. ainoo ongelma on vaan ku yhtäkää kunnon raakiletta ei oo vielä syntyny :<

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Jonne"joku ei saa chinenseensä kasvamaan..? mulla venyy ihan perkeleesti ku koitan saada sitä kukkimaan/tuottamaan satoo ;)  kaveri oli 40cm ku laitoin kukitusliemet.. nyt se o puolet isompi ja puskee kukkaa nii maan perkeleesti.. ainoo ongelma on vaan ku yhtäkää kunnon raakiletta ei oo vielä syntyny :<

Hassua kyllä, ei noita jokainen aina saa kasvamaan..! Esimerkiksi itse oon chinensejä kasvattanut 1996 saakka, ja muistini mukaan ainoa yli metriseksi kasvanut on ollut Aji Panca/Brown... Tavallinen korkeus on ollut vain siinä 50 sentin tienoilla, vaikka kasvit ovat voineet hyvin ja satoakin mukavasti tehneet. Sikäli pitäisin oman kokemukseni perusteella chinensejä "normaalisti" varsin matalakasvuisina kavereina - mutta en epäile lainkaan, etteikö asiaan paneutumalla noillekin mittaa todella saa!

Jonne

ilman kummempia paneutumisia, toi mun torenog on nyt jotai 130cm :)

Fatalii

Pituuskasvu on mielestäni vähän huono tavoite chinenseille, huonommassa valossa kun saattavat venähtää tavattomankin paljon.

Kasvihuoneessa venähtävät pakosta silloin kun muut kasvit alkavat varjostamaan joten joutuvat kuromaan pidemmiksi että saavat kylliksi valoa. :)

Wiski

Juu, kyllä mullakin viime vuonna (maaliskuussa jo) kasvoi 1 chinense (C01379) kuumalla ikkunalaualla yli metrin kokoiseksi, ja teki kohtuullisesti satoakin. Se oli idätetty joskus joulu-tammikuussa. Enää ei ole kyseistä ikkunalautaa käytössä, ja venähdystä ei loisteputkilla tänä keväänä tapahtunut. Lisäksi idätin nyt vasta helmikuussa.

No, toin jo viime yönä yhden koechinensen sisään yöksi, katsellaan josko se siitä lähtisi. Nämä ovat siis eri C0xxxx sarjaa, C00873 ja C01277. Eihän näistä tiedä kuinka kitukasvuisia ovat ..

2 x C00873 puskivat jo nuppuja varsin pienenä, ovat aika tuuheita ja vihreitä, erittäin pienet lehdet - ja murjottaa molemmat. Nypin nuput tietty.. nyt kasvarissa niitäkään ei paljoa näy.

2 x C01277 taas eivät ole tehnyt nuppuja ollenkaan, isommat lehdet, harvempia, ja nyt tiputelleet alimmaisiaan - ja nuokin murjottavat. Toinen näyttää jo aika surkealta, taitaa olla kohta kaputt.

Target olisi saada nyt edes 1 hedelmä molempia sortteja, kun noiden siemeniäkään ei enää ole.

Wiski

Aijai, nyt on hyvät chilikelit tulossa Tampereelle ainakin ...

Lämpöä piisaa ja välillä vähän varjoakin :)

noora

Millaista yölämpötilaa nuo chinenset kaipaisivat?

Fatalii

10 astetta riittää, 15 voisi olla aika ihanteellinen.