tammikuu 06, 2025, 22:23:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin siemenet

Aloittaja Zor, tammikuu 23, 2013, 15:48:06 ip

« edellinen - seuraava »

Zor

Joku chilifoorumilainen kävi blogissani sanomassa, että chilin siemenet ovat tulettomia. Minä taas olen aina aatellut, että ne ovat, joten teinpä tällaisen äänestyksen, niin saadaan tietoon mitä chilifoorumi.fi:n käyttäjät ajattelevat.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Zor - tammikuu 23, 2013, 15:48:06 ip
Joku chilifoorumilainen kävi blogissani sanomassa, että chilin siemenet ovat tulettomia.

Mistä näin päättelit?
Kirotusvihreistäkö?

Varsinaista siementen tulisuutta ei ole tullut koskaan tutkittua, mutta on selvää, että tulisista lajikkeista kerätyissä ja kuivatuissa siemenissä on kapsaisiinia pinnalla. Aina niihin jotakin tarttuu. Tulisten lajikkeiden siemeniä kun käsittelee, ei ole syytä kaivella silmiään niillä sormilla.
En ole kokeillut pestä niitä. Sillähän tuo selviäisi. Mutta mitä väliä sillä on?

Whili

Kapsaisiini asustelee siemenkiinnikkeissä, joista se käsiteltäessä kulkeutuu siementen pinnalle.

Aji Inferno

Poistin äänestyksen turhana, koska kyseessä ei ole makuasia. Siemenet itsessään eivät tosiaan ole tulisia, mutta niiden kiinnikkeistä ja lähialueilta tihkuva kapsaisiini voi tulisissa lajikkeissa peittää ne tulisella nesteellään. Sen jälkeen ne sitten ovat tulisia. :)

Zor

On se kumma, kun kuitenkin olen onnistunut säätämään tulisuutta siemeniä pois ottamalla. Siitä varmaan lähtee sitä kapsaisiinia siinä määrin pois, että ruoasta tulee paljon miedompaa. Tuleehan sitä samalla kaiveltua puukolla niitä siemenkiinnikkeitäkin.

jiipee75

Lainaus käyttäjältä: Zor - tammikuu 23, 2013, 22:09:20 ip
On se kumma, kun kuitenkin olen onnistunut säätämään tulisuutta siemeniä pois ottamalla. Siitä varmaan lähtee sitä kapsaisiinia siinä määrin pois, että ruoasta tulee paljon miedompaa. Tuleehan sitä samalla kaiveltua puukolla niitä siemenkiinnikkeitäkin.

Mikä saa sinut ajattelemaan, että olet säätänyt tulisuutta ottamalla siemenet pois? Jos haluat niitä sisäseinämiä poistamalla säädellä, niin sekin pitäisi tehdä terävällä veitsellä seinämän juurelta leikkaamalla, ei mitenkään riipimällä ja raastamalla niin kuin jossain kokkiohjelmissakin on tehty.

Herra 47

siemenet poistamalla lähtee yleensä myös siemenkiinnikkeet osin tai lähes kokonaan (se valkonen osa missä siemenet on kiinni jolloin tulisuutta todella lähtee pois
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)