tammikuu 10, 2025, 20:01:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Halpisajastin, miksi se ei kestä....

Aloittaja Huru-ukko, helmikuu 18, 2013, 15:52:39 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - helmikuu 28, 2013, 22:10:48 ip
Ha! Tänään mun hitsas kiinni! 16A jotain päälle 3000w ilmoitettu tarrassa. Lamppu/pumppuwatit 250w yhteenlaskettu. Mekaaninen ulkotimeri prismasta. Elinikä 3kk. Jiihaa...

Vääränlainen kuorma.

Fredrik-flugarn

helmikuu 28, 2013, 22:21:22 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2013, 22:36:24 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Oliko jossain täällä selitys tohon kuormalogiikkaan? Mun pikkumaailmassa ku watit saadaan kertaamalla jännitteen virralla W=V*A tai sit W=A*A*Omega (kiva touhua puhelimeella :-P). Huomaanko siis jotain omalaatuista ku lykkään mittarin piuhaan ja painan playta huomenna? Katsotaan mimmoset lukemat pomppivat ruutuun.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - helmikuu 28, 2013, 21:27:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Janne - helmikuu 19, 2013, 15:53:47 ip
Rikkoutuneet ajastimet ovat kuuleman mukaan yksi suurimmista yksittäisistä sähköpalojen aiheuttajista. Lähdettä ei tähän hätään ole tarjota...

Sähköpalot ovat n. kolmannes palon aiheuttajista Suomessa, ilkivalta kuitenkin vielä edellä.
Rakennus-/huoneistopaloista selvä enemmistö johtuu ihmisten uusavuttomuudesta ja/tai humalasta, eli liedellä palaa milloin mitäkin.
Hyvänä kakkosena tulee pyykinpesukoneet ja kuivausrummut, sekä astianpesukoneet.

Ajastimien suoranaisesti aiheuttamiin paloihin en ole 22-vuotisen operatiivisen urani aikana törmännyt kertaakaan. Muistaakseni.
Välillisesti toki tulee useitakin mieleen, jolloin ajastettu laite ei ole ollut oikeassa paikassa tai oikeanlainen ajastettavaksi.

Kerran nuoruudessani (n.25 v.) asustelin yksin kerrostalo yksiössä, jossa oli pieni keittokomero. Keittokomeron sisustus oli oikealla tiskipöytä, sitten oli liesi. Sen jälkeen pieni pöytä ja ripatuoli, jossa on sellainen kaareva selkänojan päällä oleva pyöreä puinen selkänojan yläosa.
Perjantai-iltana olin lueskellut kuppilasta tulon jälkeen aika änkyrässä paikallista lehteä, jonka olin sitten heittänyt sen lieden päälle. Tein siinä parit paukut ja siirtelin sen takia sitä tuoliakin milloin lähemmäs milloin kauemmas pöydästä.
Viina teki tehtävänsä aika pian, ja uni tuli silmiin.
Heräsin kun silloinen naiskaveri puisteli olkapäätä pitäen aika kapelia. Ja savua oli kämpässä että silmiä kirveli.
Onneksi muijalla oli avain sinne minun luo, sillä kun olin siinä tuolissa pyörinyt, niin sen tuolin selkänojan yläosa pää oli tuolia liikuttaessa osunut lieden säätimeen kääntäen jonkun levyn päälle.... :o
No siitä selvisi tuulettamalla ja nukkumalla pää selväksi....
Ei se mitään muuta opettanut kuin pitämään lehdet telinessään.....
Sopi vain tuo muisto tuohon Jahvetin kirjoitukseen aika hyvin.

Linux

Itselläni halvat mekaaniset ajastimet ovat kestäneet kohtuulisesti, jos kopauttaa ajastinta vahingossa niin menee jumiin. Korjauksena toimii kun lyö ajastinta johonki kovaan muutaman kerran.

Fredrik-flugarn

Tätäkö "vääränlainen kuorma"tarkoittaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Loisteho

En silti (vielä ::) ) hyväksy että voisi loisteputkilla oikeasti saada niin mahtava induktiivinen kuorma aikaiseksi että jotenkin saisi ajastimen sekoamaan. Pakko jostain löydä osciloskoopin etta voisin ihan silmällä katsoa mitä tapahtuu. Luulisin nykyloisteputket elektroonisilla sytyttimella olevan valmiiksi kompensoidut? Taas maallikolle jännitävää puhaa ja ihmettelemistä  ;D
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Juso

Varmaan Huru-ukko ketjun alussa viittasi tuohon meikäläisen päiväkirjan pohdintaan ja sitä seuranneisiin vastauksiin jotka alkavat tästä ja Calmin vikaantumista selittävät kommentit ovat tämä ja kaksi sitä seuraavaa postausta. 

Jani M

Mulla ei ole vielä yksikään ajastin kestänyt kovin montaa 250W eslin poiskytkentää. Päällehän se lähtee, mutta ei sammu. Ajastin toimii kyllä, kun käyttää sitä irti pistorasiasta ja vähän kopistelee, mutta ei herätä luottamusta. Siksipä käytän nykyään ihan tavallista katkaisijaa. Jo minä aamulla herätessä saatan läpsäyttää valot päälle itsekin ja illalla pois. :D

tonttu

maaliskuu 01, 2013, 13:25:21 ip #27 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2013, 14:24:56 ip käyttäjältä tonttu
Pakko toistaa itseään. Rele väliin, niin halvempikin ajastin toimii. Digitaalinen myös, tosin en niihin uskalla luottaa, kun liittyy kaikennäköisä patteri/tietsikka ongelmia.

Digiajastimissa on yleensä kontaktorit reilusti raksuajastimia herkempiä hitsaukselle, eli ne ei natikkaa pääsääntöisesti kestä ollenkaan. Rele väliin, niin tästäkään ei tartte välittää. Kympin releellä ei tartte ostaa tukkupaketillista ajastimia. Miksi ei laittaisi relettä?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tonttu - maaliskuu 01, 2013, 13:25:21 ipMiksi ei laittaisi relettä?

Kun niitä ei saa Clasulta tai Biltemasta. Ihmiset ovat nykyään kädettömiä ja vielä jalattomiakin.

Juso

maaliskuu 01, 2013, 18:19:14 ip #29 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2013, 20:09:21 ip käyttäjältä Juso
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 01, 2013, 13:44:51 ip
Kun niitä ei saa Clasulta tai Biltemasta. Ihmiset ovat nykyään kädettömiä ja vielä jalattomiakin.

Saattaa saadakin, pärjäiskö tällä. Tämä siis kommenttina rele/kontaktori-osastolle.

Ajastimista Legrand Omnirex kestää induktiivistä kuormaa 16A ja siksi se toimii. Eli kahdellakympillä saa ainakin yhdelle natikalle toimivan ajastimen. Kannattaa katsoa sitä ajastimen suluissa olevaan lukua...

E: itsellä Omnirexiä ei ole vaan Theben saatavuusssyistä, mutta hyvin tuntuu sekin (4A=about 1kw) pelaavan yhden natikan kanssa. Mökille asennan natikkaa sytyttelemään ja sammuttelemaan kontaktorin ihan paloturvallisuussyistä.  Kts tonttu.

Herpiili

Jonkun aikaa ongelmitta toiminut halpisajastin alkoi kenkkuilemaan, kuormana 2x120W ledit.

Omnirex taas toimii ongelmitta, toiminut jo vuodesta 2005 jolloin tuon muistaakseni natikan kaveriksi hankin. 20 euron sijoituksella voi hankkia joko Omnirexin joka on omassa käytössäni toiminut vuosia ilman ongelmia tai vaihtoehtoisesti voi hankkia neljä halpaa ajastinta jotka hajoavat ennemmin tai myöhemmin.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Juso - maaliskuu 01, 2013, 18:19:14 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 01, 2013, 13:44:51 ip

Saattaa saadakin, pärjäiskö tällä. Tämä siis kommenttina rele/kontaktori-osastolle.

Ajastimista Legrand Omnirex kestää induktiivistä kuormaa 16A ja siksi se toimii. Eli kahdellakympillä saa ainakin yhdelle natikalle toimivan ajastimen. Kannattaa katsoa sitä ajastimen suluissa olevaan lukua...

E: itsellä Omnirexiä ei ole vaan Theben saatavuusssyistä, mutta hyvin tuntuu sekin (4A=about 1kw) pelaavan yhden natikan kanssa. Mökille asennan natikkaa sytyttelemään ja sammuttelemaan kontaktorin ihan paloturvallisuussyistä.  Kts tonttu.

No tuossahan on oikke malliesimerkki. Tosin on niitä pienempiäkin ns. Uudempia din malleja, jotka saa siistimmin pakettiin eikä hintakaan ole ku kympin tukusta. Mut sen verran on vesiviljely lamppu yhdistelmien kanssa ollut aikoinaan ongelmia juuri tuon ajastimien epävarmuuden kanssa, että en ilman releytystä tee mitn. Ja samat releet mitkä 8 vuotta sitten hommasin kiertää vieläkin projektista toiseen. Pihalle sit vielä ip suojattu kojerasia ni on tuo sähköturvallisuus ja korroosiokin poissa häiritsemästä. Ny uskaltaa lähteä 2 viikon reissulle eikä tartte pyytää naapureita tarkkailemaan. Ja ajastimista maksan huimat 2,90€ :o säästää siis releen hinnan takas jo ensiostolla. Sama kytkentä kannattaa muuten jo auton lohkolämppärinkin kanssa jos kaverina on sisätila lämppäri.

Jahvetti

Miksi pitäisi olla rele välissä autonlämmitysrasiassa?
Itsellä ainakin toiminut IP44-suojausluokituksen ajastin vuosikausia ihan moitteetta, yhtään kertaa ei ole taulusta suoja pompannut päältä.
Ajastin on kans hintaluokkaa n. 5€, tosin autokatoksessa käytettynä eli ihan taivasalla kuitenkaan. Tosin eihän suojausluokka muuhun riitäkkään.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

tonttu

No mulla lähinnä pakujen dieselkoneiden kanssa ollut joskus ongelma. Mut joo eipä välttämättä tartte jos kestää :) varmaan ransussa järeämpiä vastuksia sekä mun sisätilan lämppäri vähän raju. Eihän se ongelma olekkaan ajastimessa vaan siinä laitteessa mitä ohjataan ;) Samaa varmuutta haen ku kasveillekkin. Jos ukko ei pääse pakkasaamuna duuniin ni kasvit kuolee ku sähköyhtiö rankaisee :D

Jahvetti

Asia kunnossa. Huolestuin jo että mitä mä taas oon jättänyt ymmärtämättä!

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Juso

Olen yrittänyt kaivaa esiin, miten paljon pienempi näiden digiliitäntälaitteiden generoima induktiivinen teho on mutta tähän en ole löytänyt selvää vastusta. Tai mitä tämä soft start/stop käytännössä tarkoittaa ajastimien kannalta. Jos joku sähköstä ja näiden värkkien erilaisten liitäntälaitteiden sisuskaluista ymmärtävä osaisi kertoa hieman asiasta ihan noin mielenkiinnon vuoksi.

Juso

Kuittaan itse itselleni. Näiden uusien digitaalisten liitäntälaitteiden induktiivinen kuorma on pieni ja ajastimen hitsauttavan vaikutuksen pitäisi olla suht vähäinen. Tehokerroin kun on korkea eli luokkaa 0,95 kun vanhoilla magneettisilla liitäntälaitteilla se voi olla jopa alle 0,5. Kiitos Calmille asian varmistuksesta.

Ajastimet pulpahtavat aina ajoittain pintaan ja tässä yksi pitkähkö aiempi keskustelu aiheesta.

PP

Lämpökuva mekaanisesta viiden euron ajastimesta. Tuo käy jostain syystä yhdestä kulmasta lämpimänä vaikka kuormana on vain n. 200 W muuntaja (itse tehty ledivalo). Pitää avata joskus ja katsoa, mitä tuossa kulmassa on, ja miksi se lämpenee.

Kuvassa ajastin kolmepaikkaisessa jatkojohdossa.