tammikuu 09, 2025, 22:54:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin teltta kasvattajat.

Aloittaja punkgrower, helmikuu 24, 2013, 17:16:09 ip

« edellinen - seuraava »

punkgrower

Hei. Ajattelin aukaista tänne nyt uuden aiheen koskien teltoissa kasvattamista. Teltassa kasvatus on jo sitten vähän hifistelyä johon pätee omat niksinsä ja myös ongelmansa,niin valojen kuin lämpöjen / tuuletuksen suhteen. Tänne voisi kirjoittaa omista kokemuksista ja hyvistä neuvoista tällaista kasvatustapaa harrastaville ja aloittaville. Itse olen kanssa vasta aloittanut chilin kasvatuksen teltassa ja mielestäni siinä on aina omat niksinsä mitä ei välttämätta heti aloitteleva hoksaa. Aiheet voivat risteillä tosiaan niin tuuletuksen ja valaistuksen optimoisisessa ja mahdollisten sadon parannus kikkojen esille tuomisessa. Tervetuloa siis kaikki teltta kasvattajat tähän idea riiheen. Kuvat omista laitteistoista ovat myös tervetulleet.

Macex

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - helmikuu 24, 2013, 17:16:09 ip
Teltassa kasvatus on jo sitten vähän hifistelyä johon pätee omat niksinsä ja myös ongelmansa,niin valojen kuin lämpöjen / tuuletuksen suhteen.

Ja ei se nyt ihan noinkaan ole :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Kärsä Babar

Itsellä ei ole vielä ilmastointia teltassa, niinpä pidän vetoketjua auki niin pysyy lämmöt siedettävänä.
Mitään muuta kikkailua ei ole tarvinnut tehdä. Oikeastaan tuon teltan myötä ei ole tarvetta millekkään kikkailulle koska:
- heijastukset on kunnossa
-valot on helppo ripustaa
-veden kanssa uskaltaa lutrata rohkeemmin koska siellä on "kaukalo" sisällä
-tehokkaat valot ei häiritse teltan ulkopuolella

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Wolfman

Joskus voi olla "pakko" käyttää telttaa. Asuin aikaisemmin rivitalossa jossa oli koneellinen lmanvaihto, talvella vähänkin reilummilla pakkasilla sisäilman kosteus putosi 20% paikkeille ja allekin. Senverran kuivaa etteivät chilit oikein pitäneet siitä eikä ihan pienitehoinen ilmankostutinkaan jaksa välttämättä nostaa kosteutta tarpeeksi, teltta oli helppo ratkaisu. Tietysti omankin terveyden kannalta niin kuiva on vähän huono  :-\

Nyt onneksi on tuo sisäilman kuivuus historiaa kun pääsin omakotitaloon.... Ja pihalla riittää tilaa isommillekin chilipuskille  8)

Macex

Itsellä on omassa teltassa suolakurkkupurkissa vettä ja se yhdessä nurkassa, kivasti nostattaa kosteudet tuonne60-70%:n välille.

Valoina itellä 2x250W ESL, jotka saa lämmöt pöntössä sinne 30+ ja mittään ilmanvaihtojärjestelmiä en oo tarvinnu ja nytkin on kaikki ilmaräppänät kiinni.

2013
Kuiva ja Naseva.

punkgrower

Minulla on taas kyllä ilmanvaihto omassa teltassani. Teltta on asunnon tilanpuutteen vuoksi sijoitettu vaatehuoneeseen ja teltassa valona on 600w spna. Ilmanvaihto hoituu 280cm3 tehoisella kanavapuhaltimella johonka on kytketty cooltube heijastin. Puhallin on teltan sisällä katossa ja siitä lähtee putki heijastimen läpi ja teltan kyljestä pihalle. Korvausilma tulee tuuletus luukuista passiivisesti ja pienellä avustuksella (tietokone tuuletin 120mm) yhdestä alimmasta ilmanvaihto reijästä. Näillä konstein saan teltan lämmöt pysymään n. 27-28 asteisena. Teltan sisällä on vielä oskiloiva tuuletin pyörimässä. Teltta on itse aika pieni 80 x 80 x 180cm. joten tuo 600w valaisin on enemmän kuin riittävä sinne. Voisin laittaa tänne jossain vaiheessa kuviakin siitä. Minusta on ainaskin mielekästä katsella muiden kasvattajien välineistöä joskus tuntien kateutta joskus myötä häpeää. ;D

biblo

Fiksuinta olisi rajata parilla rimalla+mv-muovilla/sermillä tila tuonne vaatehuoneeseen. Enemmän tilaa käyttöön, ilmanvaihto toimii ja ei tarvitsisi mitään telttahommia. Eniten tuossa haiskahtaa laittomuus jos telttoja pitää vaatehuoneisiin alkaa piilottamaan.
"Grow food, not lawns"

biblo

Lähinnä huvittaa kun tuollaisia pikkukoppeja tungetaan toiseen pieneen tilaan ja hirveät valaistukset ison sadon toivossa.
"Grow food, not lawns"

biblo

Edelleen sermi tms on tuollaiseen tilaan paras. Noissa kun on lähes aina kattovippurin lähtö ja korvausilma tulee oven alta.

Mutta toki jokainen tavallaan jne.
"Grow food, not lawns"

Macex

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 24, 2013, 22:22:59 ip

Teltta maksaa sen 150-250€ ja tarvikkeet sermiin ja mustavalkomuovit yhteensä alle 100€, jos neppailee tarpeeksi.

Jokainen täplää tyylillään.

2013
Kuiva ja Naseva.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Macex - helmikuu 24, 2013, 22:25:52 ip

Teltta maksaa sen 150-250€ ja tarvikkeet sermiin ja mustavalkomuovit yhteensä alle 100€, jos neppailee tarpeeksi.

Rima alk.1e/jm ja 2m leveä mv-muovi alkaen 2e/m. Nitoja niitteineen 10-15e ja saa koon päättää. Jokainen tosiaan tyylillään.
"Grow food, not lawns"

Macex

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 24, 2013, 22:31:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - helmikuu 24, 2013, 22:25:52 ip

Rima alk.1e/jm ja 2m leveä mv-muovi alkaen 2e/m. Nitoja niitteineen 10-15e ja saa koon päättää. Jokainen tosiaan tyylillään.

Ja tuossa itserakennetussa sermissä on etuna myös se, että saa jokaisen mahdollisen neliön käyttöön, jos niin haluaa. Telttojahan ei mittatilauksesta kai saa tai jos saa, niin maksaa varmasti riittävästi.

Mites, onko kellään telttakasvattajalla kokemusta Aktiivihiilisuodattimen käytöstä teltassa?

2013
Kuiva ja Naseva.

punkgrower

helmikuu 24, 2013, 23:32:46 ip #12 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2013, 23:40:12 ip käyttäjältä punkgrower
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 24, 2013, 22:10:29 ip
Fiksuinta olisi rajata parilla rimalla+mv-muovilla/sermillä tila tuonne vaatehuoneeseen. Enemmän tilaa käyttöön, ilmanvaihto toimii ja ei tarvitsisi mitään telttahommia. Eniten tuossa haiskahtaa laittomuus jos telttoja pitää vaatehuoneisiin alkaa piilottamaan.
Niin kaikki tekee tyylillään...Mitä tuhon laittomuuteen tulee niin tuo sun profiilikuva on enemmän laiton kun mun teltta vaatehuoneessa :P  Vaatehuoneeseen laitoin sen siksi että minulla 70 neliön asunto ja meitä on täällä 3 immeistä ja kissa. Mihinkään muuhun huoneeseen ei tuo teltta olisi mahtunut niin että olisi itsekkin mahtunut sekaan.Vaatehuoneessa on just sopiva tila tuolle teltalle nimittäin huone on 90cm laveä ja huoneen perällä on 83cm syvä tyhjä tila mihin teltta tipahti kun paska pönttöön. Mitä tuohon valoon tulee niin haiskahtaa pienoiselle pen..valo kateudelle ;D  Se on nimittäin just sopiva ja siinä on säädettävät tehot 400w-600w Sanoisin näin että eipähän jää ainakaan vajaaksi tuo valon määrä eikä varmaan satokaan. Ja onhan se nyt äärimmäisen ruman näköinen tuollainen pressuviritys ja sehän vasta epäilyttävän näköinen olisikin. Ja ideahan tässä onkin tuon teltan kanssa kasvattamisessa että sen saa sisäsiistiksi ja valot ei karkaile minnekkään ja mitä lämpöihin tulee niin sen saa ratkeemaan tuulettamalla,niin kun olen tehnyt. En nyt oikein ymmärrä tuota sun pointtia tuon arvostelun suhteen ja väittäisin että en ole ainut joka teltassa kasvattaa ja haluaa pitää sen poissa esim. olohuoneesta seisomasta. Mitä tuon teltan hintaan tulee niin ei ollut kovin kallis 106€ kustanti posteineen ja saamineni alennuksineen ja kestää muuten huomattavasti pitempään käyttöä kun esim. mustavalkomuovi varsinkin nitojalla pätkittynä pitkin seiniä.

Ja Macex:lle vastaan että tietääkseni ei tuota hiiltä tarvitse chilin kasvatuksessa mihinkään ,niin kuin olet itsekkin se todennut eräässä myynti ilmoituksessa sitä myyneelle henkilölle ,että miksi edes kysyt kun varmaan tiedät. Ja varmaan myös tiedät mihin sitä tarvitaan. 8)

punkgrower

En tiiä. Nytten en varmaan ymmärtänyt ,mutta ei sen niin väliäkään. Ja kun kirjoitit tuosta mittatilaus koosta telttoihin niin mulla kävi silleen tuuri että löysin tuohon omaan tilaani just sopivan teltan ja jäi ruhtinaalliset 5cm puolilleen tilaakin :) Kattelin tuolta kirjoituksistasi että sulla on kanssa teltta oletko ollut tyytyväinen ostokseen ja minkä merkkinen se on?

shp

Kyllä se aktiivihiilisuodatin on ihan asiallinen normaalissa kotikasvatuksessa, esim tomaateista lähtee erittäin voimakas tuoksu, josta ei kaikki pidä.
Sitäpaitsi natsit olivat osittain ihan leppoista porukkaa, edistivät luonnonsuojelua ja eläinten oikeuksia =P
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

biblo

helmikuu 25, 2013, 08:16:54 ap #15 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2013, 08:24:59 ap käyttäjältä biblo
Lainaus käyttäjältä: punkgrower - helmikuu 24, 2013, 23:32:46 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 24, 2013, 22:10:29 ip
Niin kaikki tekee tyylillään...Mitä tuhon laittomuuteen tulee niin tuo sun profiilikuva on enemmän laiton kun mun teltta vaatehuoneessa :P  Vaatehuoneeseen laitoin sen siksi että minulla 70 neliön asunto ja meitä on täällä 3 immeistä ja kissa. Mihinkään muuhun huoneeseen ei tuo teltta olisi mahtunut niin että olisi itsekkin mahtunut sekaan.Vaatehuoneessa on just sopiva tila tuolle teltalle nimittäin huone on 90cm laveä ja huoneen perällä on 83cm syvä tyhjä tila mihin teltta tipahti kun paska pönttöön. Mitä tuohon valoon tulee niin haiskahtaa pienoiselle pen..valo kateudelle ;D  Se on nimittäin just sopiva ja siinä on säädettävät tehot 400w-600w Sanoisin näin että eipähän jää ainakaan vajaaksi tuo valon määrä eikä varmaan satokaan. Ja onhan se nyt äärimmäisen ruman näköinen tuollainen pressuviritys ja sehän vasta epäilyttävän näköinen olisikin. Ja ideahan tässä onkin tuon teltan kanssa kasvattamisessa että sen saa sisäsiistiksi ja valot ei karkaile minnekkään ja mitä lämpöihin tulee niin sen saa ratkeemaan tuulettamalla,niin kun olen tehnyt. En nyt oikein ymmärrä tuota sun pointtia tuon arvostelun suhteen ja väittäisin että en ole ainut joka teltassa kasvattaa ja haluaa pitää sen poissa esim. olohuoneesta seisomasta. Mitä tuon teltan hintaan tulee niin ei ollut kovin kallis 106€ kustanti posteineen ja saamineni alennuksineen ja kestää muuten huomattavasti pitempään käyttöä kun esim. mustavalkomuovi varsinkin nitojalla pätkittynä pitkin seiniä.

Ja Macex:lle vastaan että tietääkseni ei tuota hiiltä tarvitse chilin kasvatuksessa mihinkään ,niin kuin olet itsekkin se todennut eräässä myynti ilmoituksessa sitä myyneelle henkilölle ,että miksi edes kysyt kun varmaan tiedät. Ja varmaan myös tiedät mihin sitä tarvitaan. 8)

Toki jos taidot on tuota luokkaa eli pätkittynä pisin seiniä rumasti ja huonosti, kannattaa vastaisuudessakin jättää pienikin nikkarointi muille.

Tuohon mainitsemaasi valokateuteen en ota kantaa. SPNA-tehoa löytyy itsessään tuplaten+muut lyhdyt. Jos siis nokittaa pitää ja kasvatella virtuaalista elintäni.

Jos avatarini on tosiaan laiton, johtuen kys. artistin rastafarismista, onkin melko outoa. Perustietämyksellä pötkitään toki pitkälle, mieshän ei muuta tehnyt kuin lussutellut päivät pitkät ja oli niin chil. Pidän kyseisen herran musiikista lyriikoineen suuresti, joten lähinnä sen takia jattelin kys. avatarin pitää.
"Grow food, not lawns"

punkgrower

No niin biblo mitkäs ne sitten sulta löytyikään tuhansia watteja natrium valoo ja esl:siä tai lediä vielä päälle ja rupeet mulle nirisee jostain 600w natikan suuruudesta... Enkä edelleenkään ymmärrä miksi se sinua häiritsee jos mulla on teltta vaatehuoneessa ja siinä on tuo kyseinen valaistus teinkö jotain mikä loukkaa sinua? Ja mitä tuohon oma tekele sermiin tulee niin on minulla ollut siinä samassa paikassa sellainenkin ja just ihan vaan sen takia olen siirtynyt telttaan kun on melkein sentilleen ton tilan kokoinen teltta olemassa ,niin ostin sen. Rakennus taitonikin on ihan riittävää luokkaa hmm.  parisenkymmentä taloa olen kasaan niillä taidoilla saanut ja jotakin muutakin n.12 vuotta rakennellut. Eli eiköhän nyt haudata nää sotakirveet ja keskitytä olennaiseen. Mikä ei ollu muuten toisille v......u vaan  mukava keskustelu. ;)

TunturiTiger

Aihe alkoi kiinnostamaan siinä määrin, että lisätietojakaipaillaan. Nouseeko lämpötila tuon teltan ympärillä kuinkapaljon? Tietysti riippuu lampusra, mutta mietitään vaikka perinteistä 400W natikkaa.

punkgrower

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 25, 2013, 10:57:56 ap
Aihe alkoi kiinnostamaan siinä määrin, että lisätietojakaipaillaan. Nouseeko lämpötila tuon teltan ympärillä kuinkapaljon? Tietysti riippuu lampusra, mutta mietitään vaikka perinteistä 400W natikkaa.
400w SPNA:lla ja tuommoisella ihan perus teltta setillä esim. 100 x 100 x 200cm lämmöt teltan ulkopuolella ei kyllä kovinkaa kasva ,mutta jos ei mitään tuuletusta tai ilmanvaihtoa siihen hommaa ,niin natikalla nousee teltan sisä lämmöt helposti liian korkeelle. Mielestäni tuollaisen lampun kanssa tarvitsee jonkun puhallin systeemin. Siihen käy vaikka pienehkö kanavapuhallin ja vaikka sellainen pöytätuuletin sitten sisälle telttaan liikuttelee ilmaa. Tuollahan on greenexplosionilla hyvä esimerkki tällaisesta kasvatusesta http://www.greenexplosion.net/kasvatusprojekti/  Tosin teltta on pienempi kun mistä puhuin tuossa mutta periaate on sama.

punkgrower

Minulla on teltassa korvaus ilmaa vahvistamassa tällainen DIY puhallin joka on tehty kameran pahvilaatikosta ja tietokone tuulettimesta. Olen kiinnittänyt sen teltan alakulmassa olevaan tuuletus reikään jonka halkaisia on 125mm. Oikeasti siihen kuuluisi esim. haitari letkua jota pitkin korvausilmaa puhallettaisiin kanava puhaltimella telttaan. Tällainen on hyödyllistä jos haluaa tehostaa tuloilman virtausta sisään ja jos on käytössä voimakkaita lamppuja jotka vaativat tehokasta tuuletusta. Toi mun tekele ajaa kyllä minun tapauksessa asiansa hyvin ja loppu ilma tulee sitten passiivisesti muista tuuletus luukuista.

Tuo on minustakin hieman huvittavan näköinen ,mutta ei sen niin väliä kunhan toimii  ;D