tammikuu 09, 2025, 11:49:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Laiskalanmäen Chilit

Aloittaja MrJones, helmikuu 24, 2013, 21:27:36 ip

« edellinen - seuraava »

MrJones

Voi isäkissan V***U!!!!

Begoniapunkkit on hyökänny mun paratiisiin. >:( >:( >:(
Tai niin ainakin 90% varmuudella olettaisin. Tunnusmerkit ainakin siihen viittaisi. Kasvukohdat jää tyngiksi, kukat kuihtuu pois, lehtiä kellastuu ja tulee ruskeita läikkiä. 5xluupilla yritin niitä zuumailla ja luulenkin nähneeni lehtien alapinnoilla tositosi pieni vaaleita/vihreitä vipeltäjiä. :'( :'(

Rocoto La Paz Rojo oli ensinmäinen uhri. Tälläkin kertaa kattelin liian pitkään ja aattelin että se on vaan polttanut ittensä auringossa :(
Sitten kun oireita alkoi olemaan muissakin rupesivat hälytyskellot soimaan, että ei saatana tää on tuttua viimevuodelta... :(

Seuraavissa kuvissa majailee 7pot. :'( :'(

Panee kyllä niin pirusti korpeamaan moiset pirulaiset. Argh tekisi mieli hyppiä tasajalkaa ja kiukutella ???
Kyllähän minä Punkista tykkään, varsinkin radiosta kuultununa, mutta ei niitten perkeileitten tarvii tulla mun pihoille pyöriin. TANA.

Kyllähän minä tämänvuotisen sodan voitan. Nyt on aloitettu "Herpidiili" kuuri ja jos se ei tehoa niin sitten lähtee tilaus Biotukselle.
Mää myrkytän ne!! tilaan vaikka tsiljoona punkkia syövää ja kuuntelevaa otusta tonne pöriseen. Että mua kiukuttaa >:(

No on sentään jotain hyviäkin uutisia. Habanero Vietnamiin on ruvennu podit tarttuun ;D ;D

jaolsten

Laita vaan suosiolla heti tilausta menemään biotukselle...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Herpiili

Tutun näköistä, valitettavasti.  :'(

Biotuksen Amblyseius barkeri-petopunkit toimivat kyllä hyvin, mutta kannattaa varautua uusintalevityksiin 3-4 viikon välein kasvukauden loppuun saakka jos vioitukset jatkuvat. Halpaa lystiä: 5000 kpl/25€, 10 000kpl/31€ ja 25 000kpl/37€.

Ovat kieltämättä pahin tapaamani chilin tuholainen torjunnan hankaluuden vuoksi ja lisääntymistahti on hulppeaa. Eikä auta saastuneiden kasvien eristäminenkään, kun mikroskooppisia otuksia kantautuu kuitenkin työkalujen, vaatteiden tai kasvattajan mukana kasvista toiseen.

Torjunnan suhteen ei kannata aikailla vaan suosiolla laittaa muutaman päivän välein käsittelyt ja petopunkit perään. Toivotaan, että auttaa. Kasvien talvehdittaminen kannattaa unohtaa ja aloittaa puhtaalta pöydältä seuraava kausi. Muutaman kuukauden viljelykatkoksen plus kunnollisen kasvatustilojen sekä -laitteiden putsaamisen jälkeen ei punkkeja enää ilmaantunut.

Onnea taisteluun!

MrJones

Nyt lähti 10000 punkkia tilaukseen. Toivotaan että niistä on apua tähän katastroofiin... :'(

Marjis

Lainaus käyttäjältä: MrJones - toukokuu 22, 2013, 14:42:19 ip
Voi isäkissan V***U!!!!

Tai niin ainakin 90% varmuudella olettaisin. Tunnusmerkit ainakin siihen viittaisi. Kasvukohdat jää tyngiksi, kukat kuihtuu pois, lehtiä kellastuu ja tulee ruskeita läikkiä. 5xluupilla yritin niitä zuumailla ja luulenkin nähneeni lehtien alapinnoilla tositosi pieni vaaleita/vihreitä vipeltäjiä. :'( :'(

Täsmälleen samannäköistä jälkeä kuin itsellänikin.  Tämä on ollut itselläni joka syksyinen ongelma, jonka ansiosta talvettaminen on epäonnistunut joka kerta. . 
Ja tänä keväänä ekan kerran iski aika pahastikin.  Eli petopunkkeja itselle myös tilaukseen, sekö on lähes ainoa ja paras ratkaisu?

MrJones

Lainaus käyttäjältä: Marjis - toukokuu 23, 2013, 12:12:04 ip
Lainaus käyttäjältä: MrJones - toukokuu 22, 2013, 14:42:19 ip
Voi isäkissan V***U!!!!

oo
Täsmälleen samannäköistä jälkeä kuin itsellänikin.  Tämä on ollut itselläni joka syksyinen ongelma, jonka ansiosta talvettaminen on epäonnistunut joka kerta. . 
Ja tänä keväänä ekan kerran iski aika pahastikin.  Eli petopunkkeja itselle myös tilaukseen, sekö on lähes ainoa ja paras ratkaisu?

Niinhän nuo viisaammat väittävät. Tuukko mukaan kimppatilaukseen? Toi mun tilaus lähtee vasta maanantaina postiin, niin sitä varmasti kerkeää muuttamaan isommiksi.
Esim. tuohon 25000kpl:eeseen joka maksaa 37€ kotiin kannettuna. Siitä riittää varmasti kahteen osoitteeseen.

Mulle sanoivat että n. 15 kasviin riittäisi 5000kpl, mutta ei 10000 tolkuttomasti ylimitoitettu ole....

MrJones

toukokuu 26, 2013, 00:11:20 ap #26 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2013, 20:25:28 ip käyttäjältä MrJones
Päivitin ton kasvatuslistan ajanmukaiseksi.

Tänään tuli hankittua Habanero Brown Large ja Brasileira marimbondo Tammelantorin chilipäiviltä.
Näitten lisäksi ostin kärsältä microtomaatin taimen, joka on kyllä melko metka ilmestys :o

MrJones

Hiphei ja Hurraa!!!

Uutta kasvua on ilmestyny Rocoto La Paz Rojoon. Ja mä kun luuulin, että se olis jo täysin menetetty tapaus...
Tuolla se on takapihan aidalla roikkunu oman onnensa nojassa siitä saakka kun ensinmäiset punkki havannot tein.
Kuvaa siitä kyllä ei ole kun tää pirun kännykkä ei suostunut kohdistaan sinne minne piti >:(

Ilmeisestikkin toi mäntysuopa+finlandia+rypsiöljy on siihen tehonnut. Ei tää taistelu ihan menetetty peli vielä ole... ???

Ja kaupanpäälisiksi Lemondropin pikkutaimi rupee toipumaan. :D :D :D 8) 8)

Lemondrop ja uutta kasvua :)

Huomenissa pitäisi vielä Biotukselta tulla punkkikuorma viimeistelemään vihulaiset, ainakin toivon niin.

MrJones

Jee, ekat podit rupee oleen kypsiä syötäviksi. :D :D

Aji Fantasy

7pot

Aji Fantasy onkin tuttua tavaraa, mutta toi 7pot onkin ihan uus tuttavuus. Saas nähä selviänkö hengissä siitä ::)

Punkkitaistokin näyttää vieläkin positiiviselta. Melkein kaikki kasvit on ruvennu puskemaan uutta kasvua. HUH.

Trinidad Moruga Scorpion.

Limbé Market CGN 21560

Toi ihmeputu mitä noilla lehdillä näkyy, on sitä petopunkkimönjää mitä tuli Biotukselta.
n.12500 ökkimölliäistä tuli leviteltyä kasveille. Tai mistäs minä tiedän oliko niitä ees siinä tubissa ollenkaan,kun ei tolla mun luupilla erota niin pieniä vipeltäjiä :o

Tässäkin suhteessa ei voi kun ihastella tätä Chilifoorumin meininkiä. Heti kun kysyy apua, niin sitä yleensä saa.
Kaiken lisäksi löyty toinenkin samasta ongelmasta kärsivä, niin saatiin hienosti kimppatilauksella hinta pienemmäksi.

Kiitokset kaikille Chilinisteille.

Marjis

Lainaus käyttäjältä: MrJones - kesäkuu 03, 2013, 21:36:44 ip

Punkkitaistokin näyttää vieläkin positiiviselta. Melkein kaikki kasvit on ruvennu puskemaan uutta kasvua. HUH.

Toi ihmeputu mitä noilla lehdillä näkyy, on sitä petopunkkimönjää mitä tuli Biotukselta.
n.12500 ökkimölliäistä tuli leviteltyä kasveille. Tai mistäs minä tiedän oliko niitä ees siinä tubissa ollenkaan,kun ei tolla mun luupilla erota niin pieniä vipeltäjiä :o

Tässäkin suhteessa ei voi kun ihastella tätä Chilifoorumin meininkiä. Heti kun kysyy apua, niin sitä yleensä saa.
Kaiken lisäksi löyty toinenkin samasta ongelmasta kärsivä, niin saatiin hienosti kimppatilauksella hinta pienemmäksi.

Toinenkin ongelmasta kärsivä kiittää herra Jonesia ja toteaa että näyttää siltä että minullakin punkkiongelma saattaa olla historiaa - toistaiseksi.  Ainakin uutta kasvua pukkaa.  Oliskos tuubissa ollut sittenkin oikeita petoja?  :)

MrJones

Terveeee!

hävyttömän kauan on menny viime päivityksestä. Ei vaan oo saanu aikaseksi... :-[

Kaikki kasvit lähti petopunkki käsittelyn jälkeen kasvuun. Siinä meni noin 2-3 viikkoa kun rupesivat kunnolla kasvamaan.
Sen jälkeen on kyllä näkyny yhtä jos sun toista öttiäistä meikäläisen viidakosssa. On ollut vihreetä, punaista, siivekästä,monijalkaista yms... En kyllä ees tiiä mikkä kaikki niistä on haitallisia ??? Ei vaan jaksa enää ressata, tää kausi menee joka tapauksessa paremmin kun ensinmäinen Kiitos hyvän kesän ;D ;D

Satoa ei vielä ole pahemmin tullut, mutta maistiaisia on kylläkin saatu. Kaiken kaikkiaan on ehkä n.50 kypsää podia tullu popsittua naamariin. Aji Fantasy teki n.30:n podin sadon ja kaikki tuli popsittua leivän päällä :) Habanero Vietnam ja 7pot on muutamat pikku herkut kypsytelly sekä Aji Finlandia.  Silti varmaankin suurimman vaikutuksen on tehny Chilaca. Aivan järkyttävän hyvää Parmankinkun kanssa :)

Tuli sitten Keskiviikkona vihdoista viimein haettua kärsältä EC-mittari. Ebbin resossa EC oli 6.6 :o Hyvin mä vedän lonkalta...
Johan kerkesinkin ihmetteleen kun kukat vaan tippuu/kuihtuu pois. Pari päivää miedoimmilla liemilla ja pari podia löyty....

Tässä vähän kuvasaastetta.

Mikä Tää on?

Tai tää?

Brasileira Marimbondo by Whili

LD

Scorppari

Limbé Market CGN 21560

Yleiskuva

PP

Lainaus käyttäjältä: MrJones - elokuu 11, 2013, 21:50:09 ip
Mikä Tää on?

Puoliksi arvaamalla ja googlaamatta sanoisin, että banaanikärpänen. Vaarattomia mutta ärsyttäviä.

LainausTai tää?

Perhosen tai muun isomman hyönteisen toukka. Ei tee muuta kuin syö lehtiin reikiä, mikä ei kohtuullisessa mittakaavassa ole kuin visuaalinen haitta.

jaolsten

Eiks toi brasilian herhiläinen ollut mun tammelantorin myymisiä?
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - elokuu 11, 2013, 23:41:10 ip

Oli noita Brasseja mullakin  ;)

Lainaus käyttäjältä: MrJones - elokuu 11, 2013, 21:50:09 ip
Mikä Tää on?

Noi perhostoukat on yksiä perkeleitä !! 
Ne syövät kaiken mikä eteen sattuu, ahmivat lehdet ja kairaavat reikiä podeihin.  >:(

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 12, 2013, 06:12:24 ap

Oli oli, mutkun muistan ko. yksilön myyneeni pitkien mainospuheiden jälkeen Jonesille. Jouduin näyttämään Fataliin sivustoltakin kuvia tuost kasvista, ennenkuin ostopäätös syntyi  ;)
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

MrJones

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - elokuu 12, 2013, 10:09:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 12, 2013, 06:12:24 ap

Oli oli, mutkun muistan ko. yksilön myyneeni pitkien mainospuheiden jälkeen Jonesille. Jouduin näyttämään Fataliin sivustoltakin kuvia tuost kasvista, ennenkuin ostopäätös syntyi  ;)

Nyt taittaa Jaolstenin muisti tehdä tepposet.  Kyllä se Whililtä on hankittua. 
Herra oli niin kiireinen silloin toripäivänä etten jutulle edes kerenny....

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: MrJones - elokuu 12, 2013, 10:13:06 ap
Nyt taittaa Jaolstenin muisti tehdä tepposet.  Kyllä se Whililtä on hankittua. 
Herra oli niin kiireinen silloin toripäivänä etten jutulle edes kerenny....
Huoh, se on tää ikääntyminen tämmöstä  :-[
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

MrJones

Jeejee!!

Tänään löyty ensimmäiset podit Limbe marketista  ja Brasileira Marimbondosta ;D
Toivotaan että tulee lämmin syksy kun kerran meni näin myöhään ensimmäisten kanssa.

Onkos ihmisillä kokemusta noista infrapuna lämmittimistä? Tekeekös niillä mitään parvekeolosuhteissa?
Aattelin käydä hakeen semmotteen 1000w katosta riiputettavan. Joskos sillä sais ees vähän jatkettua ulkokautta ???

MrJones

Vihannespunkki it is >:(

Aivan sama, jäätykööt parvekkeelle. Yhtään en tuo sisälle ja aloitan seuraavan kauden nollista.
Onhan tuolla muutama kasvi jokka kasvaa normaalisti ja on hyvinvoivan näköisiä. Habanero Vietnamissakin on parisenkymmentä podia kypsymässä ja kasvamassa. Aatoksena oli että olisin sen tuonut sisälle natikan loisteeseen.

En Tuo. Tässä on nyt 1½ kasvatus kautta niitten kanssa tapeltu niin nyt lähtee kaikki kompostiin kun pakkaset tulee.

Tulis jot uo SKK2, nii pääsis jo käsiksi ensikauden siemeniin. Voi olla että tulee seuraava kausi aloitettua liian aikaisin... ::) ::)

MrJones

Spicy Spider.
Tässä yksi syy miksi noita vihannespunkkeja ei ole ajoissa havaittu.:(