heinäkuu 03, 2024, 08:08:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Postikulut

Aloittaja SheiK9ni, helmikuu 24, 2013, 23:11:00 ip

« edellinen - seuraava »

SheiK9ni

Tämä ei ehkä kuulu tälle foorumille mutta paremman puutteessa laitan. Tarkoitus ei myöskään ole mustamaalata mitään kauppaa tai tuotetta, vaan puhun yleisellä tasolla.
Olin aikeissa tilata muuan (suomalaisesta) kaupasta kasvatustarvikkeita, mutta kun piti maksaa niin huomasin että lähetyskulut olisi nostanut hintaa puolella (+50%) vaikka kyse oli suht pienestä tavarasta. Hinnassa oli siis selvästi muutakin kun postin postimaksuja.
En oikein ymmärrä miksi yritykset harrastaa tällaista. Ihan kun ne mielummin myisi kaupasta kun paljon joustavammasta postimyynnistä. +50 prosenttia postikuluja oli minulle jokatapauksessa liikaa, joten pääsen tälläkin kertaa asioimaan kaupassa ja trollaamaan myyjää vähän.
Nämä jutut ei ole aivan uusia. 90-luvulla puhuttiin ihan samaa ja jo silloin tuli muillekin tunne että kaupat siirtää kuluja asiakkaille lähetysmaksujen muodossa. Minä en vain ymmärrä miksi postimyyntiasiakas olisi jollain tavalla kalliimpi kun henkilökohtaisesti kaupassa asioiva. Pikemminkin päinvastoin.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - helmikuu 24, 2013, 23:11:00 ip
Tämä ei ehkä kuulu tälle foorumille mutta paremman puutteessa laitan. Tarkoitus ei myöskään ole mustamaalata mitään kauppaa tai tuotetta, vaan puhun yleisellä tasolla.
Olin aikeissa tilata muuan (suomalaisesta) kaupasta kasvatustarvikkeita, mutta kun piti maksaa niin huomasin että lähetyskulut olisi nostanut hintaa puolella (+50%) vaikka kyse oli suht pienestä tavarasta. Hinnassa oli siis selvästi muutakin kun postin postimaksuja.
En oikein ymmärrä miksi yritykset harrastaa tällaista. Ihan kun ne mielummin myisi kaupasta kun paljon joustavammasta postimyynnistä. +50 prosenttia postikuluja oli minulle jokatapauksessa liikaa, joten pääsen tälläkin kertaa asioimaan kaupassa ja trollaamaan myyjää vähän.
Nämä jutut ei ole aivan uusia. 90-luvulla puhuttiin ihan samaa ja jo silloin tuli muillekin tunne että kaupat siirtää kuluja asiakkaille lähetysmaksujen muodossa. Minä en vain ymmärrä miksi postimyyntiasiakas olisi jollain tavalla kalliimpi kun henkilökohtaisesti kaupassa asioiva. Pikemminkin päinvastoin.


Itse ihmettelen kanssa niitä nettikauppoja jotka postittavat ilman postikuluja? Miten se kannattaa?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

janne.k

Postikuluitta  lähettävien hinnoissa lienee inclusive postage. Ja voi niillä olla sopimuksia posti-ihmisten kanssa.

EDIT: Siis juu... postikulut sisältyvät hintaan.

biblo

-Jos postit sisältyy, se on yleensä huomioitu jo valmiiksi tuotteen hinnassa.
-Paljousalennukset erikseen.
-Painon mukaan ta pakkauksen mukaan nuo kulut määritetään.
-Pakkausmateriaalit+pakkaamiseen menevä aika+postiin vienti maksaa myös. Ole tyytyväinen etteivät veloita tuntitaksoilla.


Onko tosiaan niin että jostain revitään aina valitettavaa kun jämyt haalii erikoisempiakin tavaroita pisin maailmaa kasvattajien iloksi?
"Grow food, not lawns"

Huru-ukko

Ei niitä tavaroita kauppiaat haali yleensä asiakkaiden iloksi, kyllä siinä on tarkoitus tienata. Ja jaloillaan voi äänestää.
Ja jos ei ole postimaksua, niin kyllähän se siellä hinnoissa on mukana. Eikä siinä mitään, kyllähän se kauppiaankin on elettävä.
Ja niitä erikoisuuksia joka tarvitsee, niin maksakoon  ;).

Ryhis

Ilmaiseksi pitäisi toimittaa. Ja netti kaupasta tilattaessa lähtöhinnan tulisi olla ovh normaali ohjeis vähittäis hinta -50% koska tuotetta ei voi katsoa kädessä.

ja kaupan päälle vielä kahvit ja liipis. näin toimii mm. Atuo-Jalonen josta ostin paketti autoni.

. hyvä kauppa!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tonttu

Helposti pienemmän tavaran kohdalla postikulut voi tuntua suurilta ja isomman tavaran kohdalla pieniltä. Joku keskiarvo veikkaus on laitettava postikuluille, jos ei ole mahdottoman hienoa logistiikkajärjestelmää joka laskee jokaisen tilatun tuotteen painon, tilavuuden ym ym yhteen jotta määräytyisi todellinen toimituskulu. Tai vaikka semmoinen olisikin toimintona olemassa, kuinka moni kauppias oikeasti syöttää nämä tiedot järjestelmään tarkasti? Elikkä pistetään sitten toimituskuluiksi hyvä veikkaus +-10€, osasta tulee plussaa osasta miinusta.
Pakkausmateriaalitkaan eivät ole ilmaisia ja vaikka Itellan kanssa onnistuukin sopimuksen teko, osaavat hekin kaikennäköisiä piilokustannuksia ja polttoainelisiä hintoihinsa jemmata. Jotkut yritykset käyttävät logistiikkakeskuksien palveluita, jolloin ei tarvitse varastoa ja lähettelyä itse hoitaa, tässä tapauksessa toimituskulu voi olla huomattavastikkin postimerkin hintaa korkeampi.
Siinä kohti, kun vertaillaan kymmentä nettikauppaa keskenään ja tilataan se 8,95€ tuote sieltä halvimmasta voi halvemman kaupan 1 euron kalliimpi postikulu kismittää. Mutta todellisen yrittäjää elättävän kaupankäynnin kannalta euron juuston myynti ei pienessä mittakaavassa kannata.

Mitä sitten tulee hyllytavaran myynnin helppouteen/vaikeuteen, pääasiassa hyllyyn säilötty kivijalkatuote onkin postimyyntiä vastaavaa kalliimpi, mukaan tulee tosin palvelu sekä nopea saatavuus.

Sen voin kuitenkin varmaksi sanoa, että joka ikiseen kauppaan on jemmattu tuotteen alkuperäinen hinta, kuluja sekä sitten vielä täysin ahnetta katetta jonka myyjä laittaa omaan taskuunsa asiakkaan kustannuksella onko tämä sitten jemmattu toimituskuluihin, vai tuotteen hintaan, vai kenties molempiin?.

SheiK9ni

Ei ollut minun tavara 8:95 eikä euron heitto postikuluissa olisi ollut ratkaisevaa kumpaankaan suuntaan.
Kaupassa on oltava katetta koska eletään markkinataloudessa, se on joksekin päivänselvää.
Postimyynnissä asiakkaalla on oikeus palauttaa tavara, mitä, kahden viikon päästä ostoksesta ja saa vielä rahat takaisin joten se "ei voi pitää kädessä"-ajatuksesta.
En väitä että pitäisi ilmaiseksi lähettää vaan että lähetyskulut voisi olla edes jossakin määrin suhteessa tavaran arvoon. Miksei joissakin tapauksissa jopa niin että ne rajoittuu vain postin osuuteen.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - helmikuu 25, 2013, 13:39:25 ip
Kaupassa on oltava katetta koska eletään markkinataloudessa, se on joksekin päivänselvää.
Postimyynnissä asiakkaalla on oikeus palauttaa tavara, mitä, kahden viikon päästä ostoksesta ja saa vielä rahat takaisin joten se "ei voi pitää kädessä"-ajatuksesta.
En väitä että pitäisi ilmaiseksi lähettää vaan että lähetyskulut voisi olla edes jossakin määrin suhteessa tavaran arvoon. Miksei joissakin tapauksissa jopa niin että ne rajoittuu vain postin osuuteen.


Niin tämähän entisestään tukee sitä, että myös toimituskuluissa on oltava katetta. Jos asiakas päättää 14 päivän sisään palauttaa tuotteen, pitää jälleenmyyjän maksaa lähetyskulut, sekä Itellan asiakaspalautuskulu ja lisäksi jos tuotepakkaus on avattu jää tuote myyjälle käteen, siis jos ei halua asiasta ryhtyä vääntämään asiakkaan kanssa. Eli koko ketju luo myyjäliikkeelle kuluja ja ne kaatuvat pahimmassa tapauksessa kokonaan jälleenmyyjän niskaan, tätä riskiä pitääkin sitten "vakuuttaa" pitämällä rahtikuluissa hieman hyvää välissä.

Eihän tavaran arvolla ja logistiikkakuluilla ole mitään tekemistä keskenään, miten se nyt voisi olla mahdollista sitouttaa rahtikulut kilogrammojen sijasta euroihin?

Se on totta, että joskus olisi mukavaa, että pienen tuotteen saisi postimerkin hinnalla kotia, mutta jos käytetään Itellan yrityspostipalveluita, tämä ei ole mahdollista. Jos logistiikkakeskuksen palveluita, niin vielä vähemmän. Pienemmästä putiikista tosin saa varmaan kirjekuoren postimerkillä kaupanpäälle jos kysyy.

Mitähän mahdoit tilata, jos kerta ei ollut suhteessa kulut tavaran arvoon ja arvo oli enemmän kuin 10€, eikä euron päälle ole väliä postikuluissa?

Chilikissa

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - helmikuu 25, 2013, 13:39:25 ip
Ei ollut minun tavara 8:95 eikä euron heitto postikuluissa olisi ollut ratkaisevaa kumpaankaan suuntaan.
Kaupassa on oltava katetta koska eletään markkinataloudessa, se on joksekin päivänselvää.
Postimyynnissä asiakkaalla on oikeus palauttaa tavara, mitä, kahden viikon päästä ostoksesta ja saa vielä rahat takaisin joten se "ei voi pitää kädessä"-ajatuksesta.


Siinä palautuksessa on kaksi vaihtoehtoa. Joko ostaja maksaa postikulut, jolloin tuo kokeilu ei ole ilmaista, eikä sitä silloin voi millään tavalla verrata siihen että kaupassa tavaraa pääsee ilmaiseksi ihmettelemään. Toinen vaihtoehto on ilmainen palautus, joka ei toki kauppiaalle ole ilmainen. Tuolloin se saatetaan sisällyttää postikuluihin jotka asiakkaalta tilatessa veloitetaan eli kaikki maksavat siitä että osa tuotteensa ilmaiseksi palauttaa.

Lainaus
En väitä että pitäisi ilmaiseksi lähettää vaan että lähetyskulut voisi olla edes jossakin määrin suhteessa tavaran arvoon. Miksei joissakin tapauksissa jopa niin että ne rajoittuu vain postin osuuteen.


Ikävä kyllä ei itellakaan suhteuta postikuluja tavaran arvoon. Ratkaisevaa on sen sijaan koko ja paino. Varsinkin pienet yritykset joutuvat kilpailemaan tuotteiden hinnoilla postikulujen sijaan, niihinhän me ensimmäisenä yleensä kiinnitämme huomiomme. Harvalla pikkufirmalla on varaa postikuluttomuuteen siirtämättä kuluja sitten tuotteiden hintoihin. Ja kuten mainittu, noihin postikuluihin kuuluu myös muutakin kuin se itellan veloittama hinta, esim pakkaus.

Kannattaa myös muistaa että postikuluttomuus saa ihmiset tekemään paljon pieniäkin tilauksia, varmaan todella kivaa olisi postittaa ilmaiseksi esim jotain parin  euron muoviruukkuja. Osalla puljuista onkin sitten ilmaiset postarit niille suuremmille tilauksille joiden yhteydessä se ei niin kirpaise. Osalla myös alaostorajat eli eivät mitään parin euron tilauksia edes postittele. Postikulut lisäksi kannustavat ihmisiä tilaamaan enemmän kerralla kun samoilla kuluilla tulee isompikin setti.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - helmikuu 25, 2013, 13:39:25 ip
Postimyynnissä asiakkaalla on oikeus palauttaa tavara, mitä, kahden viikon päästä ostoksesta ja saa vielä rahat takaisin joten se "ei voi pitää kädessä"-ajatuksesta.

Mitä?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Ryhis

Jäätävää keskustelua. Normaalisti laittaisin tähän vain, että "menkää v*tun nihilistit turun saaristoon omavaraistalouteen elämään" mutta en viitsi, ettei leimata vihapuheeksi tm.

Sen sijaan toivon hartaasti, että foorumin Viisasten Kerho a.k.a. Älykkäiden Neuvosto tulee tänne kertomaan totuuksia!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jani M

helmikuu 25, 2013, 19:28:54 ip #12 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2013, 19:30:31 ip käyttäjältä Jarok
Postituskuluthan ilmoitetaan jo ennen kuin teet tilausta. Se on sitten jokaisen oma asia, hyväksyykö sen, vai ei. Jos ei hyväksy, marssii lähimpään kivijalkakauppaan ja ostaa sieltä. Jos ostat jotakin yhtä tiettyä asiaa, voit saada halvemmalla. Nettikaupasta kun tilaa, niin kannattaa tilata kerralla enemmän, koska silloin saa halvemmalla ja postituskulujen osuus yhtä tuotetta kohtaan on usein pienempi. Useissa nettikaupoissa on myös usein niin, että kun tilaa jonkun tietyn summan ylittävän tilauksen, postituskulut tulee kaupan päälle.

Köyhät kitisee postituskuluista. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, tai ainakin pirun halvalla.

Viisaiden neuvosto on puhunut. Ugh.

SheiK9ni

Se on totta että jos postikuluja ei hyväksy niin ei auta muu kun siirtyä kivijalkaan asioimaan. En minä muuta ole väittänytkään. Sitä sensijaan pulttaan että ne voi olla suhteessa tuotteen arvoon hyvinkin paljon. Että joku roti senkin kanssa. Kiitos etukäteen.
Vaan eikö se menekin niin että postin kautta tilatulla tavaralla on automaattisesti palautusoikeus? Jostain on tullut tällainen käsitys.

Janne

helmikuu 26, 2013, 17:36:03 ip #14 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2013, 17:37:48 ip käyttäjältä Janne
Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - helmikuu 26, 2013, 16:48:59 ip
Sitä sensijaan pulttaan että ne voi olla suhteessa tuotteen arvoon hyvinkin paljon. Että joku roti senkin kanssa. Kiitos etukäteen.

Kuvitteellinen esimerkki:
Jos tilaan verkkokaupasta salsapurkin tai vastaavan tuotteen ja maksan siitä 5.50€ ja postikuluja 5.90€, onkohan syynä tähän ahne kapitalistisika verkkokaupan takana vai se, että Itella nappaa tästä esimerkin paketista vähintään rapiat 6 euroa  ja ALVit päälle? Pakkaustarvikkeita ja työtä en viitsi ottaa tähän esimerkkiin edes mukaan, muista kuluista puhumattakaan.
Ja yllättävää kyllä, se tuote ei ole tullut kauppiaankaan varastoon ilmaiseksi. Kateprosentti on useimmiten hyvin pieni.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

tonttu

Mutta kyllä aloittaja ihan oikeassa on. Samaa voisi muutenkin alkaa soveltamaan käytäntöön. Mä tuossa "jouduin" vaihtamaan paljon pitämäni auton pienikoneisempaan, kun kaupunkiajon 14L+/100km kulutus rupesi vähän liikaa nakertamaan lompakkoa varsinkin kun polttoainetankkiin lorahti se lähes 90L kerralla. Eli voisivat ryhtyä tuolla bensa-asemilla suhteuttamaan tuon polttoaineen hinnan sillä päästyyn matkaan, että joku roti saataisiin. Onhan se nyt väärin, että 80euroa maksavalla tankkauksella toinen voi päästä jopa pidemmän matkan mitä hyvää tarkoittava mukavuusautoilija ei saavuta 140euron tankkauksella.

Pitäähän nyt rahoille saada kuitenkin vastinetta.

Eli ihan nyt siellä närpiön nesteelläkin suhteutettu hinnoittelu käyttöön, yrittäjä piffaa erotuksen, kun nuo öljy-yhtiöt ei kuitenkaan heti suostu. Ja postikuluthan siinä laskee, kun Itellan rahtiautot olisi halvempi jatkossa tankata. Rekka syö suhteellisesti aika paljon.

Chilikissa

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - helmikuu 26, 2013, 16:48:59 ip
Vaan eikö se menekin niin että postin kautta tilatulla tavaralla on automaattisesti palautusoikeus? Jostain on tullut tällainen käsitys.

Kyllä, etämyynnin kautta on automaattisesti 14 päivän palautusoikeus muutamaa tuoteryhmää lukuunottamatta. Yrittäjä hoitaa palautusten postikulut, paitsi jos tuote esim. kokonsa takia vaatii erityiskuljetuksen, sillon menee asiakkaan piikkiin. Mutta edelleen, nuo postikulut menevät siis kauppiaan piikkiin ja jostain ne on revittävä, joko tuotteen hinnoista tai posteista  ;)

Ymmärrän että postikulut pikkusälän kanssa ärsyttää, mutta en ihan ymmärrä kuitenkaan tuota logiikkaasi. Sinun mielestäsi kauppiaan tulee käyttää postitukselle eri hinnoittelupolitiikkaa kuin millä hän itse ne ostaa, kuitata omasta pussista ylimääräiset kulut ja paapoa niitä asiakkaita jotka häntä vähiten hyödyttää. Pahimmillaan tuon paapomisen takia homma menisikin miinukselle kun 2e ruukusta menee paketin postarit, mutta koska postarit suhteutetaan tuotteen arvoon hän saa asiakkaalta posteista vain 1e (lisää hintaakin jopa 50%!!).

JokoTaas

Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 25, 2013, 19:28:54 ip
Köyhät kitisee postituskuluista.


Kohtuuttomista kuluista.

Ymmärrän kyllä kuinka kohtuuttomalle se tuntuu, kun joutuu muutaman euron tuotteesta maksamaan helposti 3-5 kertaa tuotteen hinnan verran kuluja. Ja sitten kun lähdet sitä autolla perähikiältä vielä erikseen postina toimivasta kaupasta hakemaan ja menee vitonen kumpaankin suuntaan, niin kyllähän siinä kyttyrä kasvaa otsassa . . ihan sama kuinka paljon rahaa on taskussa.

Itse tietysti maksan mukisematta pienille kotimaisille kulut. Itellalla on monopoliasema ja ellei myynti ole miljoonatasolla, turha kuvitella että se tekee yrittäjän elämän helpottamiseksi yhtikäs mitään. Mikäli myyntiä on miljoonia, niin sitten voidaan laittaa kaikki muut maksamaan paitsi se miljoonamyyjä. Esim. sanomalehtiähän roudattiin yksi ikuisuus kaikkien rahoilla eivätkä lehtitalot ikinä maksaneet todellisten kulujen mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Janne - helmikuu 26, 2013, 17:36:03 ipKateprosentti on useimmiten hyvin pieni.


Yksittäisissä tuotteissahan kate on yleensä hyvä, mutta hävikki syö sen nopeasti. Etenkin erikoiskaupoissa joissa myydään pilaantuvaa tavaraa hävikki on iso tekijä, jota normaali kuluttaja ei edes osaa nähdä osana hintoja. Kärjistetysti, jos kauppias tekee 200% voiton yhdestä tuotteesta ja 100% tappion toisesta, saa se myydä aika monta 200% katteellista tuotetta että se 100% tappio on katettu. Voin vaan sieluni silmin nähdä, kuinka yrittäjällä alkaa kyttyrä kasvaa otsassa, kun silti se kuluttaja vaan kailottaa sitä, kuinka kamalan kallista se soosi siellä hyllyssä on, etenkin kun samaa soosia saa euron halvemmalla ulkomailta ainakin jos sitä soosia ostaa kymppikassin. Ei se kuluttaja näe kaupan todellisuutta ja vaikka näkisi, euron paino tuntuu miellyttävämmältä omassa kukkarossa. Ongelmahan vaan on tuossakin sitten se, että kun tarpeeksi kauan sitä euroa omassa lompakossa panttaa, joutuu kohta ostamaan kaiken ulkomailta ja arvatkaapa missä kaikki se tavara joka sieltä ulkomailta kannetaan on valmistettu? EI AINAKAAN SUOMESSA. Ja jos täällä ei mitään valmisteta, onko se ihmekään kun kellään ei ole enää töitä.

Noin niinku kärjistetysti.

SheiK9ni

Viherpeukalot lähetti kasvivalaisimen laskulla lisäämättä postikuluja. Saa noudattaa esimerkkiä.

Miquel

Siehän se oikeen kapinallinen olet.  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0