tammikuu 10, 2025, 12:08:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vesiviljelykysymys

Aloittaja dzamuto, maaliskuu 11, 2013, 09:50:38 ap

« edellinen - seuraava »

dzamuto

Lainaus

Om nom.

Asiasta viidenteen...

CAP 502 Capsicum frutescens. Isoja lehtiä se tekee ainakin.

Miten tuossa vesiviljelyssä tuo ravinteiden anto puoli ja veden vaihdon tiheys?
Itsellä odottaa aikaansa 10L ämpäriin tehty systeemi pumppuineen, koska tässä ei ole oikein tullut vesiviljely puoleen perehdyttyä  :-\
Kyllähän nuo aina jossakin mahtuu kasvamaan...

jaolsten

Pidetään tällaiset kysymykset omalla alueellaan, aloittelijoiden osiolla. Yleiseen fotoalbumiin vain kuvia!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Lainaus käyttäjältä: dzamuto - maaliskuu 11, 2013, 09:50:38 ap
Miten tuossa vesiviljelyssä tuo ravinteiden anto puoli ja veden vaihdon tiheys?
Itsellä odottaa aikaansa 10L ämpäriin tehty systeemi pumppuineen, koska tässä ei ole oikein tullut vesiviljely puoleen perehdyttyä  :-\

Jos ei ole mittareita millä veden pH ja Ec-arvoja mittailla, on turvallista vaihtaa vedet noin kahden viikon välein, pienille taimille toki ei ihan niin usein tarvitse. Jos vettä vaihdellaan tuota tahtia, ravinteiden anto toteutetaan veden vaihdon yhteydessä, purkin kyljistä löytyvillä ohjeilla. Jos on joku eksoottisempi lannoite, netistä voi löytyä annostuksesta esimerkiksi paprikoille. Se on aika lähellä sitä mitä useimmat chilitkin haluaa.

Kesällä, jos kasvi on ulkona, saattaa vesi loppua ämpäristä muutamassa päivässä. Silloin sinne voi lisätä ihan pelkkää vettä aina välillä. Mutta jos ei tosiaan ole esimerkiksi Ec-mittaria, niin kannattaa joka tapauksessa vaihdella niitä vesiä, niin ei pääse lannoitteiden suhteet vedessä muuttumaan liiaksi.

HSuomi

Ratsastan aiheella:

Mulla on 10L ämpäribublerit ja nyt ne alkaa olemaan täynnä juuria. Onko siitä mitään haittaa? Pitäiskö juuria leikata pois tai siirtää kasvi isompaan ämpäriin? Ei näy enää kunnolla edes tuleeko sieltä kuplia kun koko paska on pelkkää juurta.

Siku

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 11, 2013, 19:47:34 ip
Mulla on 10L ämpäribublerit ja nyt ne alkaa olemaan täynnä juuria. Onko siitä mitään haittaa? Pitäiskö juuria leikata pois tai siirtää kasvi isompaan ämpäriin? Ei näy enää kunnolla edes tuleeko sieltä kuplia kun koko paska on pelkkää juurta.

Jos muut olosuhteet ja hapetus ovat kunnossa, niin ei hätää. Kuitenkin jos esimerkiksi veden lämpötila on liian korkea, niin juurimädän riski on välitön.

Pari kuvaa edellisvuodelta. Veden lämpöongelman ja tuennan olen ratkaissut isolla saviruukulla, turkkilaisella jugurttipurkilla ja kivillä:

HSuomi

Hyvä zysteemi. Paljokos se veden lämpötilasais olla?

Siku

No se on taas näitä asioita mihin on mahdotonta vastata yksiselitteisesti. Sanotaan, että kädellä koittaen viileää.

Jani M

Minulla taas ei ole ihan niin kaunis patentti. Ostin Lidlistä lämpöpattereiden taakse tulevaa liimattavaa eristemateriaalia ja kääräsin bubblereiden ympärille sitä. Kiiltävä pinta heijastaa auringon valoa ja samoten lämpöä. Samalla myös levääntyminen vähenee, kun auringonvalolla ei ole asiaa vesitilaan.