Milloin taimet voi laittaa viileämpään?

Aloittaja micc, maaliskuu 13, 2013, 18:58:45 ip

« edellinen - seuraava »

micc

Ensikertalainen idättämässä. Siemeniä on noin kymmentä eri lajia ja ovat nyt viikon olleet tilassa jossa lämpö on noin 25-27 astetta mutta päivänvaloa ei ole tarjolla. Valoahan ei ilmeisesti vielä idätysvaiheessa tarvitakaan. Tilassa on pari loisteputkivaloa.

Kun siemenet tuosta itävät taimiksi niin ne on tarkoitus siirtää keittiöön jossa auringonvaloa on tarjolla reilusti (isot ikkunat etelään ja itään) mutta lämpötila on normaali 21-22 astetta. Tässä tilassa ei ole perhesovullisista syistä mahdollista käyttää lisävalaisimia.

Kysymys: missä kohtaa taimet kannattaa siirtää lämpimästä mutta hämärästä idätystilasta päivänvaloisaan mutta normaalilämpöiseen keittiöön? Heti kun juuri pilkistää esille, sirkkalehtivaiheessa vai vasta isompana?

Jani M

Itse ehkä siirtelisin siinä vaiheessa, kun muutama oikea lehtipari on ilmestynyt sirkkalehtien lisäksi. Kyllä ne ihan normaalissa huoneenlämmössäkin kasvavat ihan alusta asti, mutta jos valoa ei ole kovin paljon, voivat taimet venähtää sellaisiksi pitkiksi luiruiksi, jotka eivät tukematta pysy pystyssä. Taimet kannattaakin pitää aluksi mahdollisimman lähellä niitä loisteputkivaloja. Esimerkiksi noin 10-20cm päässä.

akselsson1

Ensinnä veikkaisin että sulla on kymmentä lajiKEtta, eikä lajia ;)
Mutta itse kasvattelisin muutamat kunnon lehtiparit lamppujen alla jos ne on hyvät ja saat ne lähelle taimia.
Auringonvalokin lisääntyy kyllä koko ajan, ja pian se hakkaa loistarit mennen tullen.
Ainakin itävyys on parempaa ja/tai nopeampaa lämpimämmässä, joten jos edes sen aikaa pitäisit siellä "lämpimässä" paikassa.
kuvan kokoisia olen jo siirrellyt ikkunalaudalle tarvittaessa, kyllä ne ovat hyvin jatkaneet kasvuaan, mutta hieman hitaammin kuin lampun alla olevat, koska niillä on pidempi valojakso

Sarjassamme kukin tavallaan :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

micc

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 13, 2013, 20:21:34 ip
Ensinnä veikkaisin että sulla on kymmentä lajiKEtta, eikä lajia ;)
Mutta itse kasvattelisin muutamat kunnon lehtiparit lamppujen alla jos ne on hyvät ja saat ne lähelle taimia.

Joo, lajikkeitahan nuo lienee eikä lajeja. Kiitti tiedosta. Olin vähän epävarma siitä, että vaatiiko taimet luonnonvaloa heti pienestä asti, mutta ilmeisesti siis keinovalollakin pärjää. Tuo meidän keittiö pitäisi kyllä olla kyllä melko hyvä kasvupaikka luonnonvalon suhteen sitten kun taimet sinne siirtää.

Laitoin viikko sitten noin kymmenen lajiKEtta itämään niin että puolet siemenistä on turpeessa ja puolet idätyslautalla. Turpeessa olevista ei ole vielä mitään elonmerkkejä, mutta lautalla ensimmäiset ovat alkaneet puskemaan juurta esille.

akselsson1

hyvähyvä :) lautalla voi hyvin antaa olla sirkoille asti, siitä helppo sitten siirtää multiin tai mitä sitten alustana käytätkään.
Ja onnea kauteen! :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011