tammikuu 10, 2025, 19:47:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

pienet hedelmät putoavat

Aloittaja linda, heinäkuu 09, 2005, 00:14:09 ap

« edellinen - seuraava »

linda

Hej!

Olen ihan aloittelija näissä viherpeukalo hommissa, muta yritän paljon. Kukat ovat kukkineet ja olen ne varovaisesti nyppinyt pois, mutta n.viikon päästä kun jo olen luullut että onnistun saamaan hedelmiä ne pienen pienet tippuvatkin pois.

Mitä teen väärin?? :roll:

Aji Inferno

Moi!

Et tee välttämättä mitään väärin, mutta kerropa ensin vähän lisää. Tiedätkö mikä lajike on kyseessä? On useitakin chilityyppejä joilla on tuo paha tapa kukkia riivatusti, mutta ainakin ensialkuun pudottaa kukkansa, ja joskus myös hedelmien alut.

Sinänsä, jos useita selviä hedelmän alkuja on tippunut, tulee mieleen jonkinlainen ongelma mullan lannoituksessa, kastelussa (liikaa tai liian vähän vettä), tai valon määrässä... Onko tippuneissa näkynyt selvä hedelmän alku?

Millaisissa oloissa ja mullassa ystäviäsi kasvatat?

TheBigX

Huomasin alkuperäisessä viestissä, ettei siinä puhuttu mitään pölytyksestä. Onko siis kasvit sisällä vai ulkona? Jos ne ovat sisällä, täytyy kukat käsin pölyttää (=siirtää siitepölyä yhdestä kukasta toiseen) esim. siveltimellä. Jotkut kasvit tarvitsevat toisen lähisukulaisen siitepölyä, jotta pölytys onnistuisi. Mikä lajike sinulla on?

linda

En valitettavasti tiedä mikä lajike se on, minulla taitaa olla niitä kaksi erilaista. Kukkien jälkeen näkyi kyllä pikkusia hedelmiä, mutta tuo ylikastelu on varmaan ollut suurin syy ongelmaan. Kiitos että vastasit!

TheBigX

Et kommentoinut pölytystä. Teitkö sen vai et (tai oliko se ulkona, missä kimalaiset ja ampiaiset hoitaa homman)? Kyllä ne alut yleensä tulee, vaikka pölytys epäonnistuisi.

Anonymous

Olen kyllä pölyttänyt kasveja kun ne kasvaa sisätiloissa. Alkukesä oli niin kylmä ja parvekkeella tuulee liian kovaa. Mutta nyt yksi hedelmä on kasvanut ja näkee että se voi hyvin - toivon nyt että muutkin haluavat kasvaa!  :D