Suoraan vesiviljelyyn. Esineen Omat kokeet 2013. Ebb&flood, bubler and NFT.

Aloittaja Esine69, huhtikuu 14, 2013, 22:22:20 ip

« edellinen - seuraava »

Esine69

huhtikuu 14, 2013, 22:22:20 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2013, 00:10:56 ap käyttäjältä Esine69
Nyt on ollut paljon projekteja näin kevään kunniaksi ja ajattelin jakaa teille iloni!
Kun alkoi aurinko pikkaisen lämmittää niin ajattelin että voisin alkaa kasvattelee hyötykasveja. Eli päätin että laitetaan chilejä, tomskuja, kurkkuja ja muita kasveja kasvamaan. Sitten kaikki lähti lapasesta.Vaatehuoneessa 40-50kpl kasvia kasvamassa. Nyt nukun olohuoneessa kun makuuhuoneesta tuli projektipiste missä olen kuukauden sisällä rakentanut useamman vesiviljely rakennelman.
Eli on ihan normaali ämpäribublerit sitten vähän isompaa projektia. Ikean 75l samla lodjusta tuli kans hydrobubleri mihin pääsi kurkkua ja chili kasvamaan. Makuuhuoneen tilaa vie myös Nutrient film techniquella toimiva 16cm leveä 160cm pitkä putki jossa on 10kpl chiliä kasvamassa ja yksi tomsku. Siinä on kaksi jalastaria, 2kpl whitebullet habaneroa, 2kpl jamaican bell,2kpl Scotch bonnet big sunia ja 2kpl bhut jolokia.
Sitten sain tänään lopulta valmiiksi ebb&flood systeemin minkä oon rakentanut myös ikean laatikoista. Ne toimii hemmetin hyvin yhteen niin siitä se sitten lähti. Reso on 130l Samla laatikko ja yläosa on 50l Samla lodju kanssa. Menee päällekäin täydellisesti ja siksi sopii tarkoitukseen. Siihen vaan sitten 50litraa lecasoraa,10l hydrosoraa ja 1l hydroball ihan vaan koristeeksi. Hommasin myös 400W natikan ja sitten modasin tai hakkeroin itsella halpoja loisteputkia. Eli tässä on tipsi jos ette vielä tiedä. ostaa euron energiansäästölampun ja repii sisustan irti ja siitä pienellä toimenpiteellä suoraan G13, T8 tai T5 loisteputki kiinni. Kannattaa saada sellain watit kohtaamaan. Eli 11W es-lamppuun sopii 13-18w loisteputki ja myös voi laittaa sarjaan kaksi loisteputkea. Luulin että oon nero kun keksin tuollaisen mutta sehän oli jo vanha keksintö. Löyty sitten lopuks youtubesta ohjeet tekemiseen. Eli keksin sen itse ennen kun selvis että niin on keksitty aikasemmin. Mutta tavallaan tyytyväinen kun hokasin tuon ja säästin meinaan pitkän pennin. Jos vaikka biltemassa ostaa lampun kahdella loisteputkella saa maksaa noin 17€ niin tuon saa 2-4€ .
Tässä on kuvia systeemeistä ja virityksistä.

Tässä on kuva mun NFT putkesta jossa resona toimii mun hydrobubler. bublerissa on kaksi ilmapumppua ja yksi vesipumppu joka pumppaa vettä tohon putkeen.

ps. loisteputkiviritys näkyy siinä kuivaustelineen päällä. Pitäis suojata noi sähkö osat ettei saa joskus sähäriä sumuttelusta. vaikka ei se ny kauhean vaarallista oo. Sanoo ihmissulake ;D kaikkeen tottuu.

Hydrobubler /Reso 75 litran samla laatikko ikeasta jossa kasvaa kurkkuja ja chili 8cm verkkoruukuissa.

Vaatehuoneessa ebb&flood systeemi joka on koottu 130l  ja 50l samla laatikoista.

Sitten koko vaatehuoneen kasvit vähän heikolla kuvalla. Paljon on vihreää mut ei näy tässä kuvassa.

Kivaa kun on kivaa!!!

Jani M

huhtikuu 14, 2013, 22:38:29 ip #1 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2013, 22:45:47 ip käyttäjältä Jarok
Lainaus käyttäjältä: Esine69 - huhtikuu 14, 2013, 22:25:18 ip
EI Hemmetti. En saa kuvia näkymään vaikka kävin laittaa naamakirjassa kuvat julkisiksi. Sieltä laitoin linkit (img] FACEBOOK[/img) Mut en saa näkyyn niitä :-\

Mitä mä teen väärin. Help me .

Kokeiles sillä tavalla, että laitat img-tagien väliin sen kuvan oikean url-osoitteen. Tähän tapaan:
[img width=400]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/5457_10201151127364009_1887207247_n.jpg[/img]

Tähän alle laitan nyt sitten toimivana foorumikoodina tuon sinun aloitusviestin, voit kopioida sen suoraan tuonne aloitusviestiisi ja kuvien pitäisi toimia.

Tässä on kuva mun NFT putkesta jossa resona toimii mun hydrobubler. bublerissa on kaksi pumppua ja yksi vesipumppu joka pumppaa vettä tohon putkeen.

[img width=400]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/5457_10201151127364009_1887207247_n.jpg[/img]

Hydrobubler /Reso 75 litran samla laatikko ikeasta jossa kasvaa kurkkuja ja chili 8cm verkkoruukuissa.

[img width=400]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/12010_10201151122843896_1163312593_n.jpg[/img]

Vaatehuoneessa ebb&flood systeemi joka on koottu 130l  ja 50l samla laatikoista.

[img width=400]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/563793_10201151135724218_626063527_n.jpg[/img]

Sitten koko vaatehuoneen kasvit vähän heikolla kuvalla. Paljon on vihreää mut ei näy tässä kuvassa.

[img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524298_10201151137964274_1338945475_n.jpg[/img]

Nuo kuvan osoitteet saat sillä tavalla, että klikkaat hiiren kakkosnapilla kuvaa ja valitset "kopioi kuvan osoite" tms. sieltä valikosta.

Chilivaari

Caide

Lainaus käyttäjältä: Esine69 - huhtikuu 14, 2013, 22:22:20 ip
Sitten kaikki lähti lapasesta.Vaatehuoneessa 40-50kpl kasvia kasvamassa. Nyt nukun olohuoneessa kun makuuhuoneesta tuli projektipiste missä olen kuukauden sisällä rakentanut useamman vesiviljely rakennelman.

Parhautta. Olet mun idoli :D

jaolsten

Muokkasin avausviestisi kuntoon. Niinkuin Jarok ja Chilivaari jo valistivatkin, pitää img-tagien väliin laittaa kuvan osoite, joka päättyy esim. .jpg

Lueppa tuo Jarokin ohje.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Esine69

Kivaa kun on kivaa!!!

punkgrower

Hyvin on lähtenyt lapasesta ;) Jatka samaa rataa ,niin kesällä nukut teltassa parvekkeella  ;D

Esine69

Ajattelin kertoa enemmän infoa näistä tsydeemeistä. Eli putki on 16cm viemäri/vesiputkea jota on 160cm. Eli reikäsahalla pistin reijät. 73mm reikäsahan kolot oli just täydellisiä 8cm verkkoruukuille. Putken päät tukin 2kg majoneesipurkeilla ja vedin silikonia tiivisteeksi ja päälle metallinen letkukiristin. Ei sitten vuoda.
Sitten rakensin veden syötön sellain että ostin valmiita liittimiä missä oli kahdelle tippu/kasteluletkulle paikat. Eli saan tuplattua veden tulon kun vaan haluaa lisätä järjestelmää(lisää on tulossa :D).
Toisen tulon oon sulkenut silikonilla ja sähköteipillä. Liitin liittimet yhteen että kuumensin pikkaisen 12ml muoviputkea kuumailmapistoolilla ja painoin osat paikoille. Sellain sai hyvin liitettyä kaikki yhteen ettei tarvinut letkun ja liittimien kanssa tapella. Laitoin jokaiseen liitos kohtaan silikonia suojaamaan tihkumiselta mutta ei kai se olis tarvinut. kylmän veden alle kun laittaa sen kuumalla liitetyn kohdan niin se muovi supistuu tiukaks eikä sitten vuoda. Lopuksi vedin mustaa sähkärin teippiä ympäri esteettisistä syistä. (Ei näy tässä kuvassa, putken takana piilossa)
Laitoin kastelutikut jokaiseen ruukkuun erikseen. Kuulemma näin saadaan parempi happipitoisuus. Vaikka kaiken yksinkertaista olis ollut vetää suoraan pumpusta ravinneliuoksen suoraan putkeen ja antaa sen virrata sielä. Mietin vaan silloin että kuinka paljon noin iso systeemi vaatis pumpulta tehoa jos tarvis saada jatkuva virtaus joka ylttää ruukkuihin saakka. Nuukailin aluksi pumpun hinnalla ja onneksi lopulta tuli ostettua 28€ Resun submarine 2000l/h vesipumppu. Sillä olis saanut riittävän virtauksen putkeen.
Putken ja reson välissä on muutama liiitin helpottamassa siirtoa ja puhdistusta. Bilteman kaksikanavainen kasteluletkunliitin takaa myös sen että saa lisättyä järjestelmiä , tyhjennettyä säiliön ja otettavan testinesteen(PH,EC) ja välillä jopa kasteluvettä siitä.
Tässä linkki mitä meinaan. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Kasteleminen-ja-Pumput/Hanaliitin-2-tie-14013/ ja muut osat:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Kasteleminen-ja-Pumput/Hanaliitin-14011/
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Nipat-ja-laitalapiviennit/Letkuliitin-254350/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Kasteleminen-ja-Pumput/Liitin-imuletkulle-26510/

Kasvit on kivivillassa ja päälle oon laittanut perliittiä pitääkseen kaikki epäpuhtaudet ja hyöntiset villasta.
Ajattelin vielä spreijata sen tasasen harmaaksi kun oon parvekkeelle laittamassa.

Kivaa kun on kivaa!!!

Esine69

ReSo Aka. hydrobubler.
Siinä on mun kurkku ja chilihydro joka myös käy resona mun NFT:lle. Paljuna käytän Ikean Samla laatikkoa joka 0n 75l.
Järjestelmään tein 8 ruukun paikkaa 73mm reikäsahalla. Sisällä on 100W akvaariolämmitin kylmille illoille.
Ilmaa tuottaa kaksi Cheeta 2500CC ilmapumppua jotka on jaettu neljälle ilmastinkivelle.
Vesipumppuna toimii se reson sub 2000l/h joka pumppaa vettä siitä NFT ja sieltä valuu takaisin palautusletkua pitkin neste takaisin resoon/hydroon.
Seinämään porasin naftit reijät ennen kantta josta sain sähkö-ilmajohdot läpi ja silikoonia pintaan ettei vuoda.
Hintaa tuli noin 50€ pumppuineen ja laatikoineen.

Kivaa kun on kivaa!!!

Esine69

Ebb&flood sydeemi.

Tämä valmistui oikeastaan tänään. Tai siis eilen. Vuorokausi vaihtunut.
Resona toimii Ikean Samla laatikko 130l ja päälle/sisään menee 50l Samla laatikko.

Pohjaan tein Neljä läpivientiä. kaksi on poistovettä varten. Yksi on ylivuotoputkea varten ja viimeinen vesipumppua varten.
Kaksi läpivientiä peitin hyttysverkolla jotka kiinnitin silikoonilla kiinni. Ylivuotoputki kans hyttysverkolla ettei papanat pääse putkeen.
Huomasin että kannattaa karhentaa pintaa pikkaisen että se silikoni ottaa kunnolla kiinni. Meinaan kerkes kaksikertaa lähteä irti ennen kun kerhensin pinnan.

Pumppuna käytin ekaksi bilteman 12v pilssipumppua 12v muuntajalla mutta ei muuntajat kestänyt ja poltin niitä kaksi ennen kun luovuin ajatuksesta.
Kummatkin  muuntajat kesti alle tunnin kun kärähti. Oli kummassakin samat tehot mitä pumppu olis vaatinut. En vaan tiedä miks kärvähti.
Harmikseni jouduin tyytymään pienempään vesipumppuun joka on aqua150 joka ei todellakaan riitä pumppaa tarpeeksi vettä hetkessä.

Veden syöttö on järjestetty niin että kaksi  eripaksuista bilteman sähköputkea on liitetty yhteen poraamallaa isompaan putkeen reijän(T-liitos) ja tiivistetty silikonilla ja sähkärinteipillä. Päät tulppasin silikonilla ja vedin muovipussin nippusiteillä päälle ja lopuksi sähkäriä useampi kierros. Putkeen porasin reikiä ulostuloa varten. Saa suihkia sieltä tasasesti.
Tänään pitää lähteä metsästää uutta pumppua josta sais tarpeeksi irti mut ei liikaa ettei sorat lilluttele lattialle. :P

ResoLaatikko maksoi 19€ ja kasvatuslaatikko maksoi 8€.
Lecasora 50l oli 11€ ja se olis riittänyt mutta mulla oli 10l hydrosoraa ostettuna
ja ajattelin laittaa sen pääliskatteeksi ja se tais maksaa jos oikein muista 8€.
Eli koko setti tuli maksaa 46€ jos olis käyttänyt vaan lecasoraa niin olis säästänyt 8€
Niin ja se bilteman pilssipumppu maksoi 9 € mut se menee muuhun projektiin ja ne palaneet laturit ei maksanut ku 20 senttiä kipale.
Materiaaleihin voi muutaman euron laittaa jos ei oo ennestään hommattua silikonia,putkea ja teippiä.

Kivaa kun on kivaa!!!

Esine69

Kivaa kun on kivaa!!!

Esine69

Tulee paljon halvemmaksi kun joku liikkeestä ostettu waterfarm tai vastaava sydeemi.
Eikä tarvi tehdä niin hankalasti kun minä. Eli vaan läpiviennit pumpulle ja poistovedelle.
Toimii pelkästään niillä. Säästää aikaa ja jos ei halua askarrella.
Litra tilavuus tässä soralle on 60l ja reson tilavuus on varmaa 80-90l. Itse täytin 70l mut tilaa näyttäis olevan vielä toistakymmentä litraa.
Tollaisessa waterfarm sydeemissä on 12l tilavuus ja maksaa suolaset 56€
Kivaa kun on kivaa!!!

Huru-ukko

Fredrik-flugarn

Saat moposi jo etsimällä etsiä tosta viidakosta parin kuukauden päästä! :-D Onnea ja punkittomuutta! Tätä näytän tyttöystävälleni kun "onhan se hieno että sulla on harrastus mutta..."-puheet alkaavat. ;-)
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

PP

Asiaa. :D

Tekniikoiden nimistä sen verran viilausta, että tuo ebb & floodiksi sanomasi on jotain muuta. En muista, onko tuollaisella päälke vettä ruikkuvalla tietty nimi, mutta ebbissä vettä pumpataan jaksottain soratila täyteen.

punkgrower

Olisko se dripfeed tuollaine systeemi? dripfeedissähän Juuri pumpataan lannoitevesi jatkuvana syöttönä kasvualustaan ja siitä se valuu takaisin ala-astiaan.

Juso

Dripfeedissä ei vettä yleensä ymmärtääkseni pumpata koko ajan vaan kasvualustasta ja kasvin koosta riippuen jollain aikataululla. Osassa kerätään talteen,osassa optimoidaan niin että hukkaa ei juuri synny.  Hydrosoralla voi tietysti ruikkia koko ajankin ilman että mitään harmia syntyy. Dripdeefissä on näkynyt yleensä minimissään dripperi/kasvi, ja jos yksi se on lähellä kasvin tyveä.

Hyvä että rakennellaan, ehkä vähän vaikeamman kautta meikäläisen makuun tässä. Ellei pohjalle kerry enempää vettä missään vaiheessa vaan menee poistoputkia pois, lootan laita-alueilla saattaa olla kuivempaa (kuvaa tulkiten), koska kapillaarinen kosteuden leviäminen ei silloin ole kovin tehokasta. Ebb-floodissa sora kastuu tasaisesti kun se pumpataan ja perus-ebbiin riittää aivan halvin ja pienin pumppu ja vesi poistuu sieltä mistä on tullutkin. Ruikkimisella varmasti saa hapetettua kohtuu hyvin.

Toi putkisysteemi näyttää tyylikkäälle, mutta onko idea että putkessa on paljon vai vähän vettä pohjalla? PerusNFT-hen ei tarvita kuin yksi syöttö putken yläpäästä, ainakin sitten kun juuret yltää siihen ohueen virtaukseen pohjalla. Aika tiheästi ovat reiät kyllä jos meinaat loppuun asti kasvattaa.

Chilit ja kaikenlainen väkertäminen on hieno ja kehittävä yhdistelmä. Tiukka aloitus.

punkgrower

huhtikuu 15, 2013, 14:04:00 ip #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2013, 14:13:45 ip käyttäjältä punkgrower
Ei. Olet nyt kyllä väärässä tuon dripfeedin suhteen . On olemassa myös topfeed jossa syötetään suoraan annostelialla kasvin tyveen eli nyt meni drip feed ja top feed sekaisin . Esim. aquafarm on dripfeed vaikkakin siinä ravinneliuos nostetaan ilmapumpulla ylös.
Tässä nyt joku esimerkki. Dripfeedistä.  http://www.indoorgardensalem.org/pages/drip_feed_system.htm
Tässä topfeed ja tähän kuuluisi vielä ajastuksella toimiva pumppu.

Tässä tapauksessa kyllä tuossa laatikossa ei ole juurille tarvittavia reikiä että ne menisivä tuolta ylhäältä läpi alas resoon lopulta.
Eli tämä nyt ei ole kuitenkaan edes puhdas dripfeed eikä ebbikään vaan siltä ja väliltä.

Esine69

huhtikuu 15, 2013, 16:40:02 ip #18 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2013, 18:00:24 ip käyttäjältä Esine69
Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 15, 2013, 11:39:18 ap
Asiaa. :D

Tekniikoiden nimistä sen verran viilausta, että tuo ebb & floodiksi sanomasi on jotain muuta. En muista, onko tuollaisella päälke vettä ruikkuvalla tietty nimi, mutta ebbissä vettä pumpataan jaksottain soratila täyteen.

Miten tuon ny ottaa. Tarkoitus on käyttää sitä juuri niinkuin ebb&flood sydeemi. Meinaan kun saan vaan sen uuden pumpun niin tarkoitus on saada yläkautta se tulva sinne ja pumppu kiinni. sitten toistaa sitä uudestaaan kun tarvitaan. Eikös se silloin oo niiku ebbi? ei jatkuvalla syötöllä. Nyt on niin laimea pumppu niin en saa sitä tulvimaan niin nyt se jauhaa kokoajan.

ps. Olis se pilssipumppu riittänyt nostaa sen veden vaikka onkin kaksi ulostuloa. Ulostulot on sen verran pieniä kanssa et ei neste tuu heti läpi. Laitoin ne bilteman 16mm putken läpiviennillä http://www.biltema.fi/ProductImages/25/large/25-430_l.jpg

Ajattelin myös säästää ilmapumpussa meinaan kun sen tollain yläkautta täyttän niin se ravinneliuos hapettuu samalla. Ei vaadi resoon erillistä hapetinta.  Sitten kun saan sen pumpun niin pitää alkaa tutkii kuinka paljon pystyy pumppaa ettei oo papanat lattialla kun on sen verran kelluvaa sorttia.

Mietin myös että voisin tehdä sellain että laitan siihen kannen päälle kun ostin sellaisen samalla niin ei pääse papanat ulos. Poraisin vaan reikiä ruukuille kanteen. Kaikki on vielä suunnettelu vaiheessa tavallaan.
Kivaa kun on kivaa!!!

Esine69

huhtikuu 15, 2013, 16:45:15 ip #19 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2013, 18:02:33 ip käyttäjältä Esine69
Oli juuri makea tulla kotio ja tsekata mitä kasveille kuuluu. Huomasin että tulva oli syntynyt ja laminaatit lillu vedestä. Varmaan 10 litraa vettä lattialla. Oli mun putkesta päässyt sitten yksi "liitos" irti. Siis se tukittu reikä mikä silikonilla ja teipillä olin sulkenut. Ahdistaa kun ei voi luottaa edes silikoniin ja sähkärinteippiin. oli näköjään putkeen tullut paine ja oli räkässyt silikonin pois reijästä. onneks ei ollut tyhjentäny koko resoa. sitten olis itku päässyt. Ny pääsi vielä suht helposti.
Kivaa kun on kivaa!!!