tammikuu 09, 2025, 11:55:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ikkunalauta hydro -kaikilla mausteilla.

Aloittaja illuvier, huhtikuu 25, 2013, 05:10:19 ap

« edellinen - seuraava »

illuvier

Hei vaan taas tänne chili foorumeille!

Minuun iski tällä kaudella kova hinku kokeilla vesikasvatusta ja ostinkin markkinoilta valmiin ratkaisun. Nyt siitä innostuneena ajattelin, että olisi mahtavaa kokeilla jos saisin itse puuhasteltua ikkunalaudalle jotain hydron tynkää. Ajattelin ensin piirtäväni paintilla hienon kuvan, jossa esittelisin ideani, mutta pitkän tuhertamisen jälkeen jouduin toteamaan, että ehkäpä idean kuvaileminen on silti varmempi tapa saada asia perille. Minulle kuitenkin syntyi suuri valinnan tuska siitä, millaisen systeemin rakentaisin. Tekisinkö NFT, sprinkleri, dipperi vai kenties ebb & flow?
Ajatuksena olisi kuitenkin sijoittaa reso jakkaran tai muun korokkeen päälle, niin että sen yläosa olisi sopivasti ikkunalautaa alempana, mutta samalla niin, että saisin sen tyhjennettyä letkun avulla lattian tasossa olevaan saaviin. Vesiä vaihtaessani käyttäisin vanhat vedet mullassa olevien chilieni kasteluun, laimennettuna tosin. Ikkunalaudalle sijoittaisin jokatapauksessa parvekeruukun, säilytyslaatikon tai muun tarkoitukseen soveltuvan astian, jossa chilit voisivat kasvaa. Ikkunaltautani on onnekseni varsin iso kerrostaloasuntoon, 30cm leveä ja pari metriä pitkä, joten sinne mahtuisi teoriassa vaikka minkä näköistä pyttyä. Pumppaisin kuitenkin veden tosiaan siellä olevaan astiaan ja chilien juuret tulisi kasteltua jollain toteutuksesta riippuvalla tavalla, jonka jälkeen vesi laskeutuisi takaisin resoon poisto letkun kautta.
Minua häiritsi kuitenkin ajatus siitä, että minkä tahansa järjestelmän rakennankin, niin minulla silti seisoo suurin osa kasteluvedestä aina turhanpanttina resossa. Ajattelin, että mitä jos tekisin bublerin resoon? Olen pitkään miettinyt, miksei kukaan muu ei ole vielä ehdottanut vastaavaa (en ole ainakaan näynyt), oletan siihen olevan jonkin hyvän syyn, mitä en itse juuri nyt tajua. Kuvitellaan nyt kuitenkin, että minulla olisi resona iso pyöreä kannellinen saavi, jonka kanteen saisi helposti viritettyä verkkoruukun. Ymmärrän idean olevan huono sellaisissa kastelujärjestelmissä, mitkä vaikuttavat paljon reson pinnan korkeuteen, mutta jos kasvattaisin siellä jotain pitkä juurista kasvia, enkä käyttäisi ebb and flow systeemiä, tästä tuskin tulisi liian isoa ongelmaa, vai? Ajatuksesta tekee vielä kutkuttavamman se, että vesi ei hapetu ilmakuplista vaan pintajännityksen rikkoutumisesta. Tämä ainakin teoria tasolla mahdollistaisi sen, että voisin ohjata ikkunalaudalta tulevan veden synnyttämään pyörteitä resoon. Poistuvan veden paine ei kuitenkaan varmastikkaan riittäisi saamaan aikaan suuriakaan pyörteitä, mutta voisin kaventaa poistoputkea asteittain tultaessa sen päähän, tämä lisäisi suuresti veden virtausnopeutta letkun sisällä ja siten myös sen voimaa hapettaa reson vettä. Eli koko homman saisi toimimaan yhdellä uppo pumpulla. Mitä sanotte, onko ideassa mitään potenttiaalia?

Tässä on nyt kuitenkin syntynyt liuta kysymyksiä joihin kaipaisin apua (siis riippumatta siitä teenkö resosta bubleria vai en) ja toivon saavani niihin apua.

1. Mikä vesivilejlyjärjestelmä on tuottoisin, onko kukaan tehnyt näitstä vertailua?
2. Entä mistä saa hiljaisimman? (Unohdin mainita, että paremmalla puoliskolla voi olla jotain sanottavaa lotina ääniin)
3. Mikä vaihtoehto olisi minulle paras?
4. Kivivilla, hydro sora vaiko kookos?
5. Kuinka tilava reson tulisi olla?
6. Kuinka usein vesiä pitäisi vaihtaa ja vaikuttaako reson tilavuus tähän?
7. Onko olemassa ilmeisiä aloittelija virheitä mitä minun tulisi välttää?
8. Onko kukaan sattunut näkemään mopoani, ei ole ollut havaintoja Helsingissä nyt ainakaan vähään aikaan?

Olen nyt myös parin viikon ajan pitänyt simäni auki sopivien osien löytämisen toivossa, en ole kuitenkaan vielä bongannut oikein mitään muuta kuin vesipumpun viherpeukusta.
Mistä minun kannattaisi esim. lähteä ostamaan letkuja jotka eivät päästä valoa läpi? Entäpä Itse kasvatus astiaa? Katselin ikean valikoimaa ja siellä oli perjaatteessa ihan potenttiaalisia boxeja, tosin vaikuttivat kaikki siltä, että päästävät valoa läpi, eli joutuisin maalaus puuhiin sellaisen kanssa.
Silmäilin myös Kärsän kauppaa, mutta siellä tuntui ainakin letkujen kohalla olevan harmi kyllä osa tuotesivuista viallisia tai tuotteet tilapäisesti loppu.

Jään odottamaan neuvoja innolla. Tarkoituksena olisi nyt perjantaina ja viikonlopun aikana käydä mahdollisesti tekemässä hankintoja, kunhan nyt tietäisin mihin kauppaan nokkani suuntaisin.
Päivitän ketjuun kuvia, jahka saan niitä.

PS. Unohtui mainita, hydroon tulisi kasvamaan mitä todennäköisimmin aji cristalia ja/tai cajamarcaa.

Feint

Mitään en mistään tiedä, mutta luulisin että ZenGrown tyylinen hydro olisi kaikkein helpoin rakentaa itse. Käytännössähän se on dripperi, mutta riittää kun juuret yltävät vesiastiaan ja pumppu hapettaa ja pyörittää vettä. Pitäisi olla helppo toteuttaa parille kasville. Enemmän jos haluaa niin menee vähän vaikeammaksi ja joku muu malli toiminnee paremmin.

Kärsä Babar

Ainakin tehdastekoisista NFT on hiljaisin. Tehokkaampikin kun moni muu.
Itse en huomannut että meidän valikoimasta olisi letkut loppu tai tuotesivut viallisia. Kuva puuttuu joistain letkuista.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Huru-ukko

Minulla Kärsän sivut latautuu hitaasti muihin verrattuna, ja tavarahan vaihtaa omistajaa joten kyllä sieltä löytyy aika usein "tilapäisesti loppunut" testi. (( Ihme ja kumma, juuri se jota olet hakemassa  ;) ).
Tuon bubblerin rakentaminen resoon jää monelta tekemättä, koskapa yleensä se reso on heti kasvatus astian alapuolella... Omalta kohdalta resot on kesäisin erikseen, mutta vesien vaihtuminen on sen verran nopeaa, että resossa olevat kasvit kärsisi siitä sekä liikuttelimisesta.
Ihan hyvä idea kun vain suunnittelee sitten systeemin sitäkin silmälläpitäen.

1. NFT on muutaman kasvattajan tuloksien mukaan tehokkain. Ehkä hiljaisinkin. Siinä varmaan yhdistyy myös oikea valaistus ja lannoitus. Suurin tekijä on tieto....
Kukaan tuskin pystyy sitä varmasti sanomaan, mikä on se oikea systeemi kasvattaa itsekullekkin.
(3.)Valintakriteereitä on sisälle esteettisyys, vahinkoherkkyys, huolto ja tuottavuus. Ja jotain muutakin tärkeää...Rahakin vielä.

2. Paluuveden pudotuksen on ainakin viime vuonna arvioitu riittävän hapetukseen. Paluuveden pudotus taas syö sitä hiljaisuus vaatimusta.
Itse varmistin kyllä asian vielä ilmapumpulla resossa, jotta bioponisessa bakteereille oli tarpeeksi happea. Ehkä turhaan...

4. Kasvatuspohjan valinnan määrää aika pitkälle systeemi. Kookos on multaan verrattava kasvatusalusta. Hydrosoraa käytetään perinteisesti ebeissä, sekä ruukuissa antamaan silmäniloa sekä estää valon pääsyn kasvatusalustaan. Kivivillaa verkkoruukkuihin, tai sitten kuutioina NFT systeemeihin. Noin pääasiallisesti siis...

5. Kahden-kolmen viikon välein aika monet vaihtaa litkut. Bioponisessa systeemissä vaihtovälit on huomattavasti pidemmät, vaihdetaan kun litkut alkaa väkevöityä....

6. On varmaankin...Kerron kun olen päässyt oman aloittelijavaiheeni ohi ;D.
Suosittelen lukemisisiksi Jewen, Juso ja Bluesmanin päiväkirjoja, niistä löytyy tietoa alkuun.

7. Moposi meni 8-tietä pohjoiseen viime viikolla.

OscarMike

Kuinka korkea astia siihen ikkunalaudalle mahtuu?

Dripperien ja sprinklerien kanssa korkeuden tulee olla riittävä koska yleensä ne liitetään DWC järjestelmii. Jos taas teet korkean astian niin tuollaiseen 2m*0.3m*x kokoiseen astiaan menee helposti aika reilu satsi vettä jota ei pienellä saavilla helposti tyhjentele. Ebbi voisi siis olla hyvä lähtökohta koska reso on erillään kasvatusastiasta.

1. Virallisista tiedoista en osaa mennä sanomaan mutta omalla kohdalla suurin yksittäinen kasvua hidastava tekijä on ollut järjestelmän hoitaja itse   :)
2. Kuten kärsä sanoi, tehdasvalmisteiset vehkeet on varmoja valintoja. Jos tarkoitus on kuitenkin rakentaa itse, niin ylivuotoputken juoksutuksen voisi koettaa toteuttaa niin ettei pudotuskorkeus riko reson veden pintajännitystä?
3. -
4. -
5. 10 litran reson kanssa joutuu jatkuvasti olla tekemässä lisää ja vastaavasti 100 litran paljussa haihtuminen voi väkevöittää nesteet. Riippuu pitkälti siitä miten paljon haluat puuhailla järjestelmän parissa.
6. Minä olen oppinut siihen, että kaikki vedet vaihdetaan vähintään kerran kuussa. Kuitenkin esimerkiksi bioponisella järjestelmällä voidaan samaa vettä pitää lähes loputtomasti. Lisätietoa bioponisesta järjestelmästä -> http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8825.0
7. Lähinnä koeta pitää himma alussa yksinkertaisena ja lisää vähitellen lisää liikkuvia osia. Vesiviljely ei ole rakettitiedettä mutta kyllä siitä sitäkin voi tulla.
8. Lahden suunnalla on mopojen määrässä on ollut selkeää kasvua, jopa riesaksi asti. Ehkä se on tullut tänne ;D

Letkuja, astioita ja muuta vastaavaa kannattaa etsiä rautakaupoista, tavarataloista, jne. ilma- ja vesipumput kannattaa hakea suoraan esim kärsältä niin saat samalla ammattilaisen neuvot eikä tarvitse akvaarioliikkeessä nauttia kauppiaan epäilevistä katseista.

Mielenkiinnolla seurailen millaisen systeemin rakentelet. Tällaiset projektit on aina mukavaa seurattavaa. Onnea projektiin! 8)

Juso

NFT on kyllä järjettömän helppo ja nopea rakentaa. Tein tänään Ikea laatikoista tomaatin taimille NFT:n jossa kuutiot asetetaan suoraan tasolle. Aikaa kului noin 10 minuuttia ja lisäksi 5 minuuttia meni kannen maalaamiseen spraymaalilla. Ei voi hiljaiseksi kehua, lorotus on kova. Tuon voisi estää jatkamalla kangasta resoon asti. Eikä maksa paljoa ja todistetusti kasvit kasvavat siinä.

Siinä olen Huru-ukon kanssa hieman eri linjalla että kookos ei ole mullan kaltainen kasvua-alusta. Käytännössä multaa ei vesiviljelyssä käytetä lainkaan. Kookos on vaihto- ja sekoituskelpoinen esim. hydrosoran, kivivillan ja perliitin kanssa, ja sitä voi käyttää passiivi- ja aktiiviviljelyssä. Se ei sisällä ravinteita ja varastoi niitä noiden muiden hydrokasvualustojen tapaan. Täytyykin koittaa sitä ebbissä joskus. Kookos on erittäin toimiva passiiviviljelyssä kuten Autopoteissa (jos niitä nyt voi sellaiseksi kutsua); vaikka on aivan märän tuntuinen pysyy ilmavana ja juuret saavat happea hyvin.

Hyvä perusperiaate on tuo yksinkertaisena pitäminen. Mitä vähemmin muuttujia sitä varmemmin toimii. NFT puksuttaa koko ajan ilman ajastuksia, joten on hyvä valinta. Ebbikään,  jos pitää sen ihan perusversiona vaikka Fataliin ohjeilla ja käyttää kunnon hydrosoraa, ei voi mennä pieleen. Turhasta kikkailusta tulee muistuttamaan yleensä alakerran mies, jonka katosta alkaa reson sisältö tulla läpi.

Ideaa voi olla toki ostaa valmis kaupallinen sovellus jos yhtä hydroa vaan meinaa pitää. Jos ei jaksa finistellä omaa tekelettään huolella, niin estetiikkapuolessa nuo kaupalliset ovat paremman näköisiä ja tietenkin toimivat varmasti.

Huru-ukko

Kiitos Jusolle....Olettamukseni tuon kookoksen käytöstä perustui ainostaan muutamaan mainintaan ruukutusten yhteydessä....
Hyvä että virhe korjattiin.

Juso

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 25, 2013, 19:12:32 ip
Kiitos Jusolle....Olettamukseni tuon kookoksen käytöstä perustui ainostaan muutamaan mainintaan ruukutusten yhteydessä....

Siinä olet oikeassa että sitä voidaan käyttää mullan tapaan kuten perliittiäkin ihan "normaalikasvatuksessa", ja vaikka päältä kastellen. Hyvin siinä kasvit menestyy tuon ilmavuuden takia. Lannoitusta pitää ymmärtääkseni kuitenkin antaa koko ajan.
Mutta esim. altakasteluruukussa voi pitää kokoajan vettä runsaasti ja homma toimii (vaikka silloin taitaakin olla jo passiivihydro).
Mentiin hieman sivuun aiheesta  :) . Sun Hurulootahan on toimiva systeemi ja itse kehitelty vielä, mutta noudattaa mielestäni tuota yksikertaisuusperiaatetta. Sehän on vielä tyylikäskin, joka meikäläisellä jää aina haaveeksi, kun tulee hoslattua.

Huru-ukko

Huru-lootan tyyli sopii kiven ja kannon väliin.... ::).

illuvier

Kiitos vastauksista.

Minulla ei eilen tosiian auennut jostain mystisestä syystä ne chilitarvikkeiden tuotteet, joista ei ollut kuvaa nettisivulla. Tänään tuota samaa ongelmaa ei kuitenkaan ollut, vika on ilmeisesti ollut selaimessani. Mitä taas ikkunalaudan korkeuteen tulee, niin ikkuna on pari metriä korkea, tosin minulla roikkuu siellä katon rajassa pari kiina lediä tuomassa lisää valoa. Ikkuna on muuten hyvä, mutta se osoittaa koiliseen, joten suoraa auringon paistetta on vain aamuisin.

Huomenna käyn kuitenkin katsomassa ainakin prisman ja ikean valikoiman ja niiden perusteella sitten väsäilen itselleni NFT:n tynkää. NFT:ssä on minulle myös se hyvä puoli, että se ei sulje täysin pois ideaani bubleri resosta. Tosin lähden nyt ensisijaisesti tekemään NFT:tä enkä bubleria. Olen muuten pitkään pohtinut sitä, miten kasvit pysyvät pystyssä NFT järjestelmässä niiden kököttäessä kivivillakuutioissa, tukien avulla? Tuo tukeminen sinänsä onnistuisi minulle helposti, sillä talon edellinen asukas on jostain syystä nähnyt viisaaksi asentaa kaksi verhokiskoa, toisesta näistä saisi kätevästi vedettyä tukinaruja chileille.

mtanttar

Minulla on 75cm parvekelaatikosta tehty hydro yrttien kasvatukseen. Siinä on ainoastaan laatikon kokoinen kansi jossa paikat viidelle ruukulle ja yksi uppupumppu hapettamassa ja kierrättämässä vettä. En tiedä miten toimii kun vasta tein sen, mutta en näe syytä miksi ei toimisi. Ei varmastikaan tehokkaimmasta päästä mutta mikäli se nyt toimii yhtään kuten perinteinen ämpärihydro niin pitäisi pelittää ihan hyvin. Vettä tuonne mahtuu noin 12 litraa. Kannen tein paksusta pahvista jonka maalasin remonttiässällä valkoiseksi, parempi olisi tullut tietysti vanerista tms., mutta päätin mennä helpoimman kautta, kustannukset tällä olivat noin 20 euroa. On käytännössä lähes täysin hiljainen. Koko vehkeen ajatuksena oli että sen saa helposti ikkunalaudalle ja siihen se onkin täydellinen ratkaisu.

OscarMike

Lainaus käyttäjältä: Juso - huhtikuu 25, 2013, 19:40:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 25, 2013, 19:12:32 ip

Siinä olet oikeassa että sitä voidaan käyttää mullan tapaan kuten perliittiäkin ihan "normaalikasvatuksessa", ja vaikka päältä kastellen. Hyvin siinä kasvit menestyy tuon ilmavuuden takia. Lannoitusta pitää ymmärtääkseni kuitenkin antaa koko ajan.
Mutta esim. altakasteluruukussa voi pitää kokoajan vettä runsaasti ja homma toimii (vaikka silloin taitaakin olla jo passiivihydro).
Mentiin hieman sivuun aiheesta  :) . Sun Hurulootahan on toimiva systeemi ja itse kehitelty vielä, mutta noudattaa mielestäni tuota yksikertaisuusperiaatetta. Sehän on vielä tyylikäskin, joka meikäläisellä jää aina haaveeksi, kun tulee hoslattua.

Viime kesäisien kookoskokeilujen pohjalta huomasin saman lannoituksen kanssa. Kasvu jatkuu jos vaan jaksaa lannoittaa jatkuvasti. Toinen mikä minua jäi vaivaamaan kookoksen kanssa on kuivuminen jos kastelee vain kerran päivässä. Eli ei missään nimessä sido vettä niin hyvin kun esim multa.

Lainaus käyttäjältä: illuvier - huhtikuu 26, 2013, 01:01:25 ap
NFT:ssä on minulle myös se hyvä puoli, että se ei sulje täysin pois ideaani bubleri resosta. Tosin lähden nyt ensisijaisesti tekemään NFT:tä enkä bubleria.

Resoon kannattaa tosiaan laittaa ilmapumppu hapettamaan vettä. Levät pysyy paremmin kurissa jos reso ei ole täysin valolta suojattu ja samalla vähenee ravinteiden painuminen pohjalle.

illuvier

Tässä homma on edennyt.
budjetti tosin kasvoi vähän odotetusta, vastaavan rakennelman olisi saannut tehtyä myös yli puolet halvemmalla.
Päädyin ostamaan kalliimpaa rajatun tilan takia ikkunalaudalla / laiskuuttani.
Yhteishintaa tälle tuli 55e, mukaanlaskin letkut, pumppu, läpiviennit, tiivisteet, kuristimet, 30l ämpäri kannella, sängynaluslaatikko, spray maali.

Antaa kuvien kertoa lopputuloksesta:

Ja lisää osoitteeessa:
http://imgur.com/a/zXlev/embed

Vesi kiertää käytännössä täysin äänettömästi, ainoa haitta mikä tuosta oikeastaan tuli oli lannoitteista tullut paha haju, mutta sekin meni onneksi pois parissa päivässä.
Ripustin vielä tuohon päälle ebaysta ostamani kiinaledin lisävaloksi. Olen aikaisemminkin kokeillut ebay ledejä, mutta niistä on ollut lähinnä erittäin huonoja kokemuksia.
Ajattelin kuitenkin ottaa riskin huomattuani laadukkaan näköisiä 36W ja 54W led spotteja myynnissä. Tähän mennessä olen ollut lamppuihini erittäin tyytyväinen ja tilasinkin pari kappaletta lisää hintaan 17e/kpl (mukaanlukien postarit) niitä voin sitten ripustaa tuohon viereen.

Nyt ainoa ongelmani onkin taimien puute. Ajattelin alunperin mahduttavani kolme kasvia tuonne laatikkoon ja yhden säiliöämpäriin, niihin taitaa kuitenkin oikeasti mennä 4 ja 2, ainakin pienempiä chilejä. Kai se täytyy laittaa pistokkaita tulille.