tammikuu 10, 2025, 11:36:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lopullinen ruukkukoko?

Aloittaja micc, huhtikuu 29, 2013, 15:21:55 ip

« edellinen - seuraava »

micc

Tästä aiheesta löytyy kyllä vanhoista keskusteluista ja googlettamalla roppakaupalla eri mielipiteitä, mutta valitettavasti usein kovin ristikkäisiä.

Olen kasvatellut chilejäni nyt 14 cm pauliinoissa ja seuraavaksi olisi tarkoitus töräyttää kasvit lopullisiin ruukkuihinsa (ei ehkä ihan vielä mutta varmaan kk sisään). Onko palstalaisilla suosituksia minkä kokoiseen ruukkuun seuraavia lajikkeita kannattaisi loppusijoittaa?

- Cayanne
- Aji Amarillo
- Cheiro Roxa
- Naga Morich
- Aji Cristal
- Aji Anaheim
- Black Scorpion Tongue

Jotenkin olen ymmärtänyt että "as a rule of thumb" nuo chinencet viihtyisivät pienemmässäkin ja annuumit taas isommissa? Ainakin nyt kun noita kasveja katselee niin cayannet ovat selkeästi suurimmat möllykät vaikka kaikki on istutettu samoihin aikoihin.

Kasveja on tarkoitus pitää aurinkoisella parvekkeella ja/tai pihalla, mikäli se nyt ruukkukokoon vaikuttaa.

Jani M

Mulla nuo ovat viihtyneet parvekkeella 10 litran ämpäreissä. Starfish taas jättikokoisena on ollut 40 litran ruukussa. Useimmille tuo 10 litraa riittää varsin hyvin. Pienet lajikkeet eivät tarvise varmasti noinkaan isoa juuritilaa.

Noli Me Tangere

Chinenseä en ole niin isoon ruukkuun vielä saanutkaan, etteivät juuret koko tilaa valtaisi.

Käytän itse kaikille chileille Anttilasta ostettuja, valkoisia katkaistun kartion mallisia ruukkuja. Oisko ne jotain +20cm halkaisijaltaan, joten ihan vain muutaman litran ruukuista on kyse. Kyllä niissä metrin mittaiset baccatumit ja isot habanerotkin ovat viihtyneet.

Nightfrost89

huhtikuu 29, 2013, 15:41:37 ip #3 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 29, 2013, 15:45:33 ip käyttäjältä Nightfrost89
Itselläni viimekaudella naga sekä TSMB kasvattivat kyllä 10l ämpärin melko täyteen juuria, joten ei niitäkään välttämättä ihan pari litraseen kannata loppusijoittaa.

Itse olen käyttänyt 10l ämpäreitä, koska ovat edullisia (1€/kpl) sekä isommille kasveille sitten 20l laastipaljuja, jotka myöskin irtoavat edulliseen hintaan (2-3€/kpl). Kasvihuoneessa kun tuo ruukkujen ulkonäkö ei silleen häiritse :)

Ämpärit ja paljut olen kuitenkin "pilannut" poraamalla reikiä pohjaan varmuuden vuosi peläten ylikastelua.

micc

Hmmm laastipaljuja on meillä muutenkin piha täynnä niin voisihan niitä käyttää myös kasvatusastioina.. Sisäkasvit lienee kyllä perhesovun säilyttämiseksi parempi laittaa johonkin vähän esteettisempään astiaan.

Taidan tehdä niin, että chinenset ja joukko muita menee ämpäreissä pihalle, ja pienempijuuriset 20cm pauliinoissa (joita on jo tullut hommattua) parvekkeelle.

wille

Mulla lopullinen ruukkukoko ainakin 18 kasville on 95 litrainen laastipalju. Kolme kasvia per palju.
Vähän himottaisi käydä hakemassa pari-kolme paljua lisää.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 29, 2013, 21:45:05 ip
Mulla lopullinen ruukkukoko ainakin 18 kasville on 95 litrainen laastipalju. Kolme kasvia per palju.

Mistä saa noin isoja paljuja?

wille

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 29, 2013, 21:57:34 ip

Omani ovat Robinhoodista. Niitä suorakaiteen muotoisia. 85l  multasäkki on siihen aika passeli, mitä täyttämiseen tulee.
Hinnallakaan noita ei ole pilattu; oiksohan jonkun 6€/tsibale parhaimmilaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

F1kus

Lainaus käyttäjältä: micc - huhtikuu 29, 2013, 15:21:55 ip
Tästä aiheesta löytyy kyllä vanhoista keskusteluista ja googlettamalla roppakaupalla eri mielipiteitä, mutta valitettavasti usein kovin ristikkäisiä.

Olen kasvatellut chilejäni nyt 14 cm pauliinoissa ja seuraavaksi olisi tarkoitus töräyttää kasvit lopullisiin ruukkuihinsa (ei ehkä ihan vielä mutta varmaan kk sisään). Onko palstalaisilla suosituksia minkä kokoiseen ruukkuun seuraavia lajikkeita kannattaisi loppusijoittaa?

- Cayanne
- Aji Amarillo
- Cheiro Roxa
- Naga Morich
- Aji Cristal
- Aji Anaheim
- Black Scorpion Tongue

Jotenkin olen ymmärtänyt että "as a rule of thumb" nuo chinencet viihtyisivät pienemmässäkin ja annuumit taas isommissa? Ainakin nyt kun noita kasveja katselee niin cayannet ovat selkeästi suurimmat möllykät vaikka kaikki on istutettu samoihin aikoihin.

Kasveja on tarkoitus pitää aurinkoisella parvekkeella ja/tai pihalla, mikäli se nyt ruukkukokoon vaikuttaa.

Jostakin syystä nuo ruukut kapenevat yleensä pohjaa kohden.
Ihmettelen siksi kun juuret vain leviävät...
Pitäisikö ruukkujen olla ylhäältä kapeita ja alhaalta leveitä?

Huru-ukko

huhtikuu 30, 2013, 08:41:17 ap #9 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2013, 09:53:47 ap käyttäjältä Huru-ukko
Kyllä.....höhöhöhö ;D

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: F1kus - huhtikuu 29, 2013, 23:08:46 ip
Jostakin syystä nuo ruukut kapenevat yleensä pohjaa kohden.
Ihmettelen siksi kun juuret vain leviävät...
Pitäisikö ruukkujen olla ylhäältä kapeita ja alhaalta leveitä?
Ei.

Tosin ruukunvaihto olisi hupaisan näköistä, samoin ruukun siivoaminen syksyllä kauden päätteeksi.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

micc

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 29, 2013, 21:57:34 ip

Rautakaupastahan noita saa.

Esmes tälläisiä
http://www.evuorio.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=8406

jaana

Tulipahan vihdoin rekisteröidyttyä tänne  :) Olen jo pitempään lukenut täällä juttuja ja saanut hyviä vinkkejä, kiitos niistä  :)

Olen kasvatellut muutaman vuoden chilejä ihan ikkunalaudalla ja nyt ensimmäistä kertaa ulkona, kun monen vuoden tauon jälkeen minulla on oma piha.  :) Jouduin luopumaan vanhoista chileistäni viimekesäisessä muutossa ja tänä vuonna aloitinkin ihan alusta. Laitoin neljää ihan puutarhakaupasta ostettua lajia (cayenne, chiluacle negro, hot lemon, piment de espelette) alkuvuodesta itämään ja hyvin ovat kasvaneet. Siirsin taimet taimiruukuista isompiin ruukkuihin toukokuun alusta ja olen ulkoiluttanut niitä päivät kasvihuonekaapeissa siitä lähtien. Nyt onkin sitten käynyt niin, että pinemmistä ja heikoimmista taimista pienimmissä ruukuissa on yhtäkkiä venähtänyt kaikkein isommat  :o Eli muutama cayenne on venähtänyt 45 cm ja ruukkukokona niissä vain 15 cm halkaisijaltaan olevat ruukut. Onko ko kasvit järkevää vaihtaa isompiin ruukkuihin tässä vaiheessa kasvukautta?

Olen hämmentynyt auringonvalon voimasta, koska ikkunalautachilini tekivät hedelmää pienempinä eikä ruukkua tarvinnut vaihtaa kesken kauden  :o Samaiset taimet, jotka nyt ovat venähtäneet nopeassa ajassa valtavasti nuupahtivat pahasti silloin, kun vaihdoin ne taimiruukusta isompaan. Virkistyivät parissa päivässä onneksi  :) Käytän multaturvesekoitusta ja lannoittelen varovasti puutarhan kesällä. Ruukkujen pohjalle on laittanut ruukkusoraa.

SK

Lainaus käyttäjältä: jaana - toukokuu 27, 2013, 12:10:59 ip
Tulipahan vihdoin rekisteröidyttyä tänne  :) Olen jo pitempään lukenut täällä juttuja ja saanut hyviä vinkkejä, kiitos niistä  :)

Onko ko kasvit järkevää vaihtaa isompiin ruukkuihin tässä vaiheessa kasvukautta?

Tervetuloa.

Eikös kasvukausi nyt vasta ala, koko kesä vielä edessä. Nyt on oikein hyvä aika laittaa chilit lopullisiin ruukkuihin. Isommassa ruukussa saat isomman kasvin. ;)

jaana

Kiitos vastauksesta  :) Otankin sitten viikonlopun ohjelmaan ruukutuksen  :)