tammikuu 10, 2025, 11:45:56 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kivikautinen ploki - Tästä lähdettiin

Aloittaja F1kus, huhtikuu 29, 2013, 23:18:27 ip

« edellinen - seuraava »

F1kus

huhtikuu 29, 2013, 23:18:27 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2013, 00:54:55 ap käyttäjältä F1kus
Huhtikuun 29. päivä, 2013.

Sain tänään tilaamani Zengrow kasvualustat.
Älkäämme tilatko niitä enää ikinä, täyttä roskaa,
liian pieni - vesi ei yksinkertaisesti yllä...
Pakko askarrella-paskarrella itse sopivat kasvualustat,
se siitä ZEN-growsta.

Mullassa kasvavat Chilit saivat lohdutukseksi
Saludo-kahvia. Yritys oli hapantaa multaa. Saa sitten nähdä.

F1kus

Ostin onneksi rautakaupasta "karhunkielen", 100% muovia.
Leikkasin neljäksi ympyrän muotoiseksi viipaleeksi
ja laitoin päällekäin.
Nyt siellä kasvaa (tai sitten ei) cayenne, pirun Zengrowssa.

Jozpe

Zengrown pumpun tehoa saa säädettyä pohjassa olevasta potikasta. Itsekin jouduin säätämään pumpun tehokkaammalle, että vesi ylettyy kasvatuskuutioihin.

punkgrower

Zengrow hinnalla saa jo perus vesiviljelyjärjetelmän kaupasta ja puhumattakaan mitä saa sillä hinnalla rakennettua niin taivas on rajana. Itselläni on Herbie 23 ja sekään ei sovellu kunnolliseen vesiviljely kasvatukseen ,kun taimivaiheessa. Jos on kasvattamassa chilejä ihan oikeasti ,niin ei todellakaan kannata ostaa mitään nuita pieniä p...ka laatikoita. ;D Rahat menee vain tosiaan hukkaan. En oikestaan edes tiedä mitä nuissa edes voi oikesti kasvattaa? Raeruohoa pääsiäisenä ;D

F1kus

Lainaus käyttäjältä: Jozpe - huhtikuu 30, 2013, 09:11:15 ap
Zengrown pumpun tehoa saa säädettyä pohjassa olevasta potikasta. Itsekin jouduin säätämään pumpun tehokkaammalle, että vesi ylettyy kasvatuskuutioihin.

Kiitos tiedosta! Tuota ei mainita missään... ainakaan minä en huomannut.
Tämä on aika ratkaiseva tekijä, vedän ehkä sanani takaisin kunhan testaan...

F1kus

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - huhtikuu 30, 2013, 21:49:20 ip
Zengrow hinnalla saa jo perus vesiviljelyjärjetelmän kaupasta ja puhumattakaan mitä saa sillä hinnalla rakennettua niin taivas on rajana. Itselläni on Herbie 23 ja sekään ei sovellu kunnolliseen vesiviljely kasvatukseen ,kun taimivaiheessa. Jos on kasvattamassa chilejä ihan oikeasti ,niin ei todellakaan kannata ostaa mitään nuita pieniä p...ka laatikoita. ;D Rahat menee vain tosiaan hukkaan. En oikestaan edes tiedä mitä nuissa edes voi oikesti kasvattaa? Raeruohoa pääsiäisenä ;D

Oppirahoja maksellaan :)

F1kus

3.5.2013.

Koko viikko on ollut aurinkoa täällä Helsingissä, taimet (ovat nyt noin 3 - 12 cm) ovat saaneet aamuaurinkoa joka päivä muutaman tunnin - mutta kolmesta - neljästä
taimesta ovat lehdet alkaneet kellastua. Yhdestä irrotin jopa lehdet pois kun näyttivät kuolleilta. Tynkä varsi se vain iloisesti sojottaa yhä :)

Annostelen nyt kasteluveteen neljänneksen tavallista kahvia joukkoon. Yritys on saada juurille happamampaa liuosta.

F1kus

toukokuu 03, 2013, 21:17:47 ip #7 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 21:19:41 ip käyttäjältä F1kus
Noin 90% kasveista voi hyvin. Muutama on hyvin sairaan näköisiä.
Vain kaksi planttua on Zengrowssa - ehkä se toimiikin, loput ovat mullassa, noin 25 chiliä.

F1kus

toukokuu 03, 2013, 21:25:56 ip #8 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 21:27:29 ip käyttäjältä F1kus
Lainaus käyttäjältä: F1kus - huhtikuu 30, 2013, 01:10:10 ap
Ostin onneksi rautakaupasta "karhunkielen", 100% muovia.
Leikkasin neljäksi ympyrän muotoiseksi viipaleeksi
ja laitoin päällekäin.
Nyt siellä kasvaa (tai sitten ei) cayenne, pirun Zengrowssa.

Tämä karhunkielessä kasvava chili on jo noin 6-7 cm ja ensimmäiset oikeat lehdetkin tulleet.
Kyllä tämä zengrow toimii sittenkin.

Feint

Mulla on ZenGrowssa kasvanu selkeästi nopeammin chilit kuin mullassa tai kasvatuslaatikossa. Vaikkei se lamppu mikään huikea olekaan niin pidentää silti hyvin valojaksoa ja näyttäisi tuosta hyötyä olevan. Ja onhan se ZG joka tapauksessa vesiviljelyvehje siinä missä ämpärihydrokin, kyllä se vaan tehokkaampaa on. Halvemmalla varmasti saisi 45w eslin ja ämpärin+pumpun, mutta ekaksi vempeleeksi ZG on ihan hyvä.

F1kus

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 03, 2013, 21:56:57 ip
Mulla on ZenGrowssa kasvanu selkeästi nopeammin chilit kuin mullassa tai kasvatuslaatikossa. Vaikkei se lamppu mikään huikea olekaan niin pidentää silti hyvin valojaksoa ja näyttäisi tuosta hyötyä olevan. Ja onhan se ZG joka tapauksessa vesiviljelyvehje siinä missä ämpärihydrokin, kyllä se vaan tehokkaampaa on. Halvemmalla varmasti saisi 45w eslin ja ämpärin+pumpun, mutta ekaksi vempeleeksi ZG on ihan hyvä.

Hehe, tuo kuullostaa jo siltä kuin olisit jälleenmyyjä.
Eiköhän me chilin kasvattajat se oikea tapa löydetä - jokainen itse kullekin paras mahdollinen.

-- Mikään muu ei ole niin tärkeää, kuin puutarhan hoitaminen.

F1kus

toukokuu 03, 2013, 22:45:15 ip #11 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 22:47:27 ip käyttäjältä F1kus
Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 03, 2013, 20:10:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Jozpe - huhtikuu 30, 2013, 09:11:15 ap

Kiitos tiedosta! Tuota ei mainita missään... ainakaan minä en huomannut.
Tämä on aika ratkaiseva tekijä, vedän ehkä sanani takaisin kunhan testaan...

No olihas siellä se säätö, kuten kerroit, kiitos avusta!!

F1kus

toukokuu 03, 2013, 22:56:20 ip #12 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 23:27:30 ip käyttäjältä F1kus
Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 03, 2013, 22:19:57 ip

Eiköhän me chilin kasvattajat se oikea tapa löydetä - jokainen itse kullekin paras mahdollinen.

Se lamppu mikä tulee siinä mukana, ei ole kyllä mun mielestä kovinkaan hyvä juuri kasveille.
Tavallinenen valkolamppu... Ja 45W. Vaihdoin omani 15W kasvilamppuun. Kehtaavat Zengrowlla
vielä väittää, että heidän antamansa lamppu olisi hyväkin. Se on huono! Vie 3 kertaa enemmän energiaa
kuin olisi tarvis ja syytää valoa niille spektreille, joista ei ole kasville mitään hyötyä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 03, 2013, 22:56:20 ip

Se lamppu mikä tulee siinä mukana, ei ole kyllä mun mielestä kovinkaan hyvä juuri kasveille.
Tavallinenen valkolamppu... Ja 45W. Vaihdoin omani 15W kasvilamppuun. Kehtaavat Zengrowlla
vielä väittää, että heidän antamansa lamppu olisi hyväkin. Se on huono! Vie 3 kertaa enemmän energiaa
kuin olisi tarvis ja syytää valoa niille spektreille, joista ei ole kasville mitään hyötyä.

Se 15W kasvilamppu vastaa noin 20W tavallista päivänvaloesliä kasvatusteholtaan. Ihan turhia sellaiset oikeastaan. Yhden pienen taimen sillä valaisee alkuun just ja just.

Feint

Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 03, 2013, 22:56:20 ip

Niin siis, ZG:ssä on 23w esl. Se on ihan kiva lisä, mutta halvemmalla saisi tehtyä itse hydron ja hankittua vaikka 45w eslin. Kai tuolla lampulla jotain saa aikaiseksi pienten taimien kohdalla, mutta ennemmin käytän hyödyksi aurinkoa, jota ainakin viime päivinä on saatu mukavasti.

F1kus

Kiitos kommenteista kamut! Lehtien kellastuminen vain jatkuu multaan istutetuilla chileillä,
ainoastaan "Little Elf"ini ovat kauniin vihreitä - mutta jotenkin nuutuneen näköisiä, ihan kuin vettä puuttuisi
vaikka se ei todellakaan voi olla syy.
Kasvit ovat saaneet koko ajan Kekkilän kaktus- ja kylvömullan sekä Biolanin mustan mullan 50/50 sekoitusta
ja noin 2-3 ensimmäistä viikkoaan ainoastaan Helsingin kraanavettä, joka on tietääkseni aika emäksistä (pH 8,2 - 8,5)

Nyt tarvitsisin hyviä neuvoja miksi yli puolet chileistä on alkanut kellastua lehdistä ja pudottaa niitä:
(Tässä eivät siis ole mukana ne pari zengrowssa kasvavaa, ne voivat toistaiseksi hyvin, mutta mullassa kasvavilla on suuria vaikeuksia).

- Mittasin yhden kuihtuneen chilin maaperän pH-arvon ja se näytti neutraalia (olen sekoittanut kasteluveteen kahvia), voivatko ne nuutua jos ei ole tarpeeksi hapan maaperä?
- Olen mielestäni lannoittanut vähän. En usko millään että olisin ylilannoittanut, päinvastoin.
- Annoin kasveille luonnonaurinkoa noin 3h / päivä ja tilanne tuntui vain pahentuvan.
- Olen pitänyt hyvää huolta hygieniasta ja tuholaisia ei näe ainakaan paljain silmin.
- Poltan tupakkaa - tavallisia savukkeita.
- En ole antanut kasveille kalkkia.

Jos voitte diagnosoida todennäköisimmän syyn lehtien irtoamiselle ja kellastumiselle, olen hyvin kiitollinen!

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

F1kus

Kiitos vastauksesta, mutta todella vaikea uskoa kun parhaiten viihtyvät kasvini ovat kokonaan vedessä (ne pari zengrow:ssa olevaa).

jaolsten

Vesiviljelyssä kasvit kasvattavat vesijuuret, multaviljelyssä vetisessä mullassa juuret tukehtuvat. Oireet kuvatunkaltaiset.

Lukemalla foorumia, alkaen aloittlijoiden osiosta, saa valtaisasti lisätietoa näistä vesijuurista ja liikakasteluista.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

F1kus

Kiitos taas. Olen hieman paniikissa kun en haluaisi menettää näitä vaivalla hoidettuja kasveja, arvaan että tuolla
tekstien joukossa on useampikin vastaavanlainen kysymys/ vastaus.

Ok, vähennän kosteutta... mikä on mielestäsi toiseksi todennäköisin syy?