Mikä on "vähän" Aurinkoa?

Aloittaja F1kus, toukokuu 03, 2013, 21:35:44 ip

« edellinen - seuraava »

F1kus

Joka paikasta saa lukea, että chilit pitää totuttaa luonnon aurinkoon vähä-vähältä, jottei tule liikaa säteilyä.
Mikä sitten on uudelle pienokaiselle (3 cm) tarpeeksi ja mikä tarpeeksi vähän?

Jani M

Muutama kerros harsoa pariksi viikoksi ja sen jälkeen voi kerros kerrallaan vähentää esimerkiksi viikon välein. Viimeksi mulla oli kaks kerrosta harsoa ja aivan hyvin riitti.

Nizo

toukokuu 03, 2013, 22:51:15 ip #2 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 22:55:47 ip käyttäjältä Nizo
Mielestäni aika turhaa pitää harsoja noin kauan. Itse olen aina pitänyt vähän yli viikon, eikä yhtään chiliä ole koskaan palanut.

Jos ei harsoja käytä, niin aluksi tunti-pari ulkoilutusta päivässä, ja muutaman päivän välein pidentää tuota ulkoiluaikaa.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 03, 2013, 23:17:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Nizo - toukokuu 03, 2013, 22:51:15 ip
Mielestäni aika turhaa pitää harsoja noin kauan. Itse olen aina pitänyt vähän yli viikon, eikä yhtään chiliä ole koskaan palanut.

Jos ei harsoja käytä, niin aluksi tunti-pari ulkoilutusta päivässä, ja muutaman päivän välein pidentää tuota ulkoiluaikaa.

Tunti-pari..? Se sopii minun aamutoimiini kuin nyrkki silmään. Kiitos.
Entä milloinka ne voi jättää lopullisesti  Auringon varaan?

lisää parin päivän välein 30min ulkoiluaikaa. Tosin itse kyllä kasvattaisin 3cm taimen lisävalolla vähän isommaksi ennen aurinkoon siirtämistä. Ei sitä kuitenkaan kuukausikaupalla tarvitse totuttaa aurinkoon. Kuten aikaisemmin jo Nizo ja Jarok sanoivat, viikko pari totuttelua riittää.

Ibetron

Nyt kun on juteltu paljon aurinkoon totuttelusta, niin haluaisin tietää kuinka lämmintä öisin pitäisi suurinpiirtein olla jotta chilit uskaltaisi jättää sinne kokonaan? Tarkoitus olisi viedä osa chileistä kasvihuoneeseen ja osa jättää omalle parvekkeelle vailla mitään sen ihmeempää suojaa kasvamaan.

Jani M

Kyllä ne elossa pysyy, jos vaan jonkun verran plussalla pysyy varmasti. Kasvu kyllä pysähtyy kylmän vaikutuksesta. Chinenseillä monesti alle +15 asteen lämpötilat on myrkkyä. Vähän lajikkeesta riippuen, mutta nyrkkisääntönä vois pitää, että jos yölämpötilat pysyy yli kymmenessä asteessa, ei pitäis olla mitään ongelmaa.

calm

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 04, 2013, 09:39:47 ap
lisää parin päivän välein 30min ulkoiluaikaa. Tosin itse kyllä kasvattaisin 3cm taimen lisävalolla vähän isommaksi ennen aurinkoon siirtämistä. Ei sitä kuitenkaan kuukausikaupalla tarvitse totuttaa aurinkoon. Kuten aikaisemmin jo Nizo ja Jarok sanoivat, viikko pari totuttelua riittää.

Tähän aikaan vuodesta kasvattaisin kyllä taimet suoraan alusta asti auringonvalolla. Jää koko totutteluvaihe pois.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: calm - toukokuu 05, 2013, 10:47:29 ap

Tähän aikaan vuodesta kasvattaisin kyllä taimet suoraan alusta asti auringonvalolla. Jää koko totutteluvaihe pois.

Ulkona pakkasessa?

calm

Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 05, 2013, 15:12:54 ip
Ulkona pakkasessa?

Jos ny vaikka kasvihuoneessa tai parvekkeella tai mihin ikinä niitä kasveja onkaan laittamassa. Johan nuo siniset numerot ovat täkäläisestäkin ennusteesta toistaiseksi hävinneet, mutta eipä vielä ihan paljaalle ulkoilmalle kannata itämään pistää.

F1kus

toukokuu 14, 2013, 22:14:09 ip #9 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2013, 23:04:21 ip käyttäjältä F1kus
Lainaus käyttäjältä: calm - toukokuu 05, 2013, 10:47:29 ap

Kiitoksia vastauksista kaikille. Onkin jo kesä ja jo oli aikakin!
Pitkää ja kuumaa kesää toivoen,

unenkuva

Minun parvekkeelle paistaa aurinko n.klo 11-16, mietin vain, että onkohan se liian vähän. Onko kannatavampaa pitää 9h valojen alla mieluummin?

PP

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 24, 2013, 12:38:07 ip

Minun parvekkeelle paistaa aurinko n.klo 11-16, mietin vain, että onkohan se liian vähän. Onko kannatavampaa pitää 9h valojen alla mieluummin?

Ehdottomasti parvekkeella ellei sulla ole tuhannen watin rikkiplasmalamppua. :)

unenkuva

No näin minäkin ajattelin :)
Muistan lukeneeni, että pilvettömältä taivaalta tulee keskipäivällä 1kW/neliömetri valoa. Lähinnä ajattelin, että tuntimäärä ei ole kovin kummoinen, jota parvekkeelle paistaa.
Selkeää kasvua kyllä on tullut, kun nyt ensin pidän chilejä lampun alla aamun ja päivän. Töistä tullessa nostan aina iltaaurinkoon n.3-4 tunniksi. Sopivasti lastenhuoneen ikkunaan paistaa koko illan aurinko. Huomattavaa kasvua tullut kun aurinkoon päässeet.

Jani M

Epäsuorassakin auringonvalossa kasvaa yllättävän hyvin.

Chilijamppa

Mulla aurinko paistaa kasvariin aamusta iltaan ja tuntuu, että chilit eivät kasva mihinkään, voikohan ne saada liikaa aurinkoa?

Feint

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - kesäkuu 03, 2013, 22:30:31 ip
Mulla aurinko paistaa kasvariin aamusta iltaan ja tuntuu, että chilit eivät kasva mihinkään, voikohan ne saada liikaa aurinkoa?

En usko. Kokeile lannoittaa enemmän, tai jos jo lannoitat, niin anna pari kertaa vain vettä. Mulla saa rehut ikkunalaudalla sellasta paahdetta, että järki lähtee, mutta kasvaa kyllä kuin rairuoho.

Chilijamppa

kesäkuu 03, 2013, 22:40:50 ip #16 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 03, 2013, 22:47:00 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 03, 2013, 22:36:22 ip

En usko. Kokeile lannoittaa enemmän, tai jos jo lannoitat, niin anna pari kertaa vain vettä. Mulla saa rehut ikkunalaudalla sellasta paahdetta, että järki lähtee, mutta kasvaa kyllä kuin rairuoho.

Nyt olen kokeillut kastella muutaman kerran vain pelkästään vedellä, kun arvelin että ovat saaneet liikaa lannoitusta jossain vaiheessa ja siksi ovat menneet jotenkin lukkoon. Lannoitteena olen käyttänyt merilevää ja Nutriforten lannoituskomboa kukinta ja raakile annostuksella.

Kyllä tällä vauhdilla menee tämä kausi pelastusarmeijalle, jos en tuohon hitaaseen kehitykseen keksi parannusta. :'(

Feint

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - kesäkuu 03, 2013, 22:40:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 03, 2013, 22:36:22 ip

Nyt olen kokeillut kastella muutaman kerran vain pelkästään vedellä, kun arvelin että ovat saaneet liikaa lannoitusta jossain vaiheessa ja siksi ovat menneet jotenkin lukkoon. Lannoitteena olen käyttänyt merilevää ja Nutriforten lannoituskomboa kukinta ja raakile annostuksella.

Tuntuu vähän siltä että näissä hommissa kaikki riippuu kaikesta ja vähän muustakin ja ihan sattumalta löytyy syyt kasvuun tai sen pysähtymiseen. Mulla on yksi pieni Peruvian White Habanero aivan liian pienessä ruukussa, eikä kasvua ole näkynyt viikkoihin. Annoin sitten ohimennen sille lannoittamatonta vettä ja kahdessa päivässä ilmestynyt monta uutta lehtiparia ja n. 8cm korkeutta, eli ilmeisesti saanut liikaa lannoitetta, vaikka mitään oireita ei ole muuten näkynyt.

En kyllä usko, että liika aurinko olisi syy heikkoon kasvuun. Jostain muusta se vika löytyy!

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 03, 2013, 22:47:55 ip
En kyllä usko, että liika aurinko olisi syy heikkoon kasvuun. Jostain muusta se vika löytyy!

Sekoitin eilen veteen Nutriforten kasvu annostuksella lannoitusta, kastelin kasvit sitten sillä ja nyt tänään olin jo havaitsevinani selviä elonmerkkejä kasveissa. Kaipa se sitten oli vaan pääasiassa typen vajausta, kun kasvua ei oikein ollut.