tammikuu 10, 2025, 11:53:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilling Panzerin (Kalen) ensimmäinen kausi

Aloittaja Chilling Panzer, toukokuu 04, 2013, 19:21:06 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Yksikertaisimmillaan ihan jo terävä luunappi esim BR:n runkoon täräyttää puskaa sopivasti, jotta siitepölyt irtoavat heteestä ja kulkeutuvat emiin. Ei ihan yhtä tehokasta kuin ronkkiminen, mutta laiskoille tai kiireisille miehille ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Chilling Panzer

Pakko muuten kysäistä, että onko tuo Bolivian Rainbowlle ihan normaalia ja ominaista tuo varsinkin tummien lehtien kupruilu? Oon näistä kuprujutuista paljon lukenut enkä yleensä ole hermoillut mistään lehtien pienistä kipristelyistä. Kun tuntuu että joka päivä ne johonkin suuntaan kipristelee jollakin asteella :D

Mun mielestä kuvat mitä oon muiden kasveista(BR) nähnyt niin kyllä taitaa ihan normaalia olla?

Tästä siis kyse.  :o
Videopelitaistelujen ja kauhistuttavan kovan metallimusiikin karaisema kärsimätön kalamies

http://kalenkasvit.blogspot.fi/
Päiväkirja Bloggerissa

Feint

toukokuu 27, 2013, 17:46:16 ip #22 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2013, 17:48:17 ip käyttäjältä Feint
Näyttää mun mielestä aika normaalilta. Mun BR näyttää tekevän nyt uusia lehtiä, jotka ovat aika rullalla reunoiltaan. Vanhemmat lehdet kupruilevat vähän samalla tavalla kuin sulla. Saattaa johtua auringosta, pH:sta, kasvista itsestään...en osaa sanoa. Todella terveen ja hyvän näköinen toi sun kasvi mun mielestä. Onko muuten miten korkea/leveä, näyttää upeelta kaikkine kukkineen :D

edittiä. Sullakaan ei näytä BR:n lehdet tummuvan kovinkaan paljoa. Muissa päiväkirjoissa näkee niitä, joilla lehdet ovat tumman vihreät/melkein mustat, mutta mulla tuollaisia ovat vain pienimmän, mullassa kasvaneen BR:n lehdet. Johtunee ehkä 'liian' nopeasta kasvusta.

Chilling Panzer

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 17:46:16 ip
Näyttää mun mielestä aika normaalilta. Mun BR näyttää tekevän nyt uusia lehtiä, jotka ovat aika rullalla reunoiltaan. Vanhemmat lehdet kupruilevat vähän samalla tavalla kuin sulla. Saattaa johtua auringosta, pH:sta, kasvista itsestään...en osaa sanoa. Todella terveen ja hyvän näköinen toi sun kasvi mun mielestä. Onko muuten miten korkea/leveä, näyttää upeelta kaikkine kukkineen :D

edittiä. Sullakaan ei näytä BR:n lehdet tummuvan kovinkaan paljoa. Muissa päiväkirjoissa näkee niitä, joilla lehdet ovat tumman vihreät/melkein mustat, mutta mulla tuollaisia ovat vain pienimmän, mullassa kasvaneen BR:n lehdet. Johtunee ehkä 'liian' nopeasta kasvusta.

Olen myös huomannu että ne vanhimmat lehdet tekee kupruilee, ja tosiaan ei tuon tummempi ole. Oon kanssa nähnyt niitä ihan tummia ja on kyllä hienoja. Valoa varmaan pitäisi enemmän sit saada. Nyt on muuten alkanut noita podeja ilmestymään aika hyvin. Harva kukka on enää vain tippunut vaan nyt ne jää kiinni ja puskee hedelmää. :D Jee.

Niin ja mittasin justiisa tuon BR:n, tyvestä korkeimpaan kukkaan on 58cm. Maksimileveys on noin 40cm. Aji Cristal mulla on jo 80 cm ja Duke Pequin on alkanut pituudessa sitä hätistelemään. Nagassa on kaksi kukkaa auki.

Kävin myös sun päiväkirjan uusimman päivityksen lukemassa, ja on kyllä aika huimaa vauhtia Bolivian sulla kasvanu. Toivotaan että kohta se on täynnä kukkia!
Videopelitaistelujen ja kauhistuttavan kovan metallimusiikin karaisema kärsimätön kalamies

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Kattelinkin, että näkyy myös muutama hedelmä tuossa sun puskassa. Mielestäni paljon hienompia, kuin itse kukat :D ja olis noi tummat lehdet hienoja, mutta ei taida valontarve täyttyä millään.

Huh, sun rehu on kymmenisen senttiä pidempi ja varmaan puolet leveämpi kuin tää mun ikkunalautaa koristava kasvi. Toivon melkein, ettei leviäisikään tuosta paljoa enempää, loppuu tila kesken :D Harmi kun en tuota Aji Cristalia hankkinut itse, täytyy sekin virhe korjata toisella kaudella. On tää vaan mielettömän koukuttavaa puuhaa, kun etsin jo tulevaa asuntoakin osittain sen perusteella, että chileille löytyy tilaa ja valoa  ::)

Chilling Panzer

Jep, kivaa kyllä on. Mun BR ei ole pahemmin levinnyt sen jälkeen kun alko kukkia ja hedelmää tulemaan. A. Cristal tuntuu kasvavan kokoajan vaikka siinäkin jo marjaa ja kukkaa roikkuu. Tuntuu nuo podit muuten kasvavan hurjan nopeesti kokoa. Ootan innolla että alkaa värinvaihteluhärdelli BR:n hedelmissä :D

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Mulla on BR kasvanut ihan järkyttävästi ensimmäisten nuppujen ilmestymisen jälkeen. Just tarkastin päiväkirjan ja toihan on kasvanut ihan törkeetä vauhtia kaikkeen muuhun verrattuna ja kasvaa edelleen... Nuput tuntuu hirveen hitailta, menee varmaan toista viikkoa niiden kanssa ::)

Noi pienet BR podit on mahtavia, odotas vaan kun sulla on niitä kymmenittäin(jos ei vielä ole) ja kaikki eri värisiä :D tulee vielä niin hieno bonsaikin että oksat pois(melko kirjaimellisesti)! Luulen, että katkon omani vielä kesä/heinäkuun aikana ja koitan antaa pikkasen alkuvauhtia vesiviljelyssä, ennen kuin törkkään sen bonsairuukkuun kitumaan. Ei tosin hajuakaan, kauanko kestää tuon varren muuttuminen puumaiseksi.

Chilling Panzer

Jep! Heh, ei vielä oo kymmeniä. Kymmentäkään :D mutta näyttää siltä että parin viikon sisään voi ollakin ;)
Haluan myös tehdä bonchin tosta mun omasta. Hirveästi en ole suunnitellut vielä. Joku hullu bonsaitsydeemi on kuitenkin mielessä.

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Helpohko tapaus siinä mielessä, että katkaistaessa saa tehtyä ison läjän pistokkaita siltä varalta, ettei emokasvi arvostakaan pätkimistä. Saapahan uuden yrityksen tulille puolta nopeammin samoilla ominaisuuksilla. Ei tietysti yhtä nopeasti kasva syksyllä/talvella, mutta on ainakin paremmat lähtökohdat kuin pelkillä siemenillä :D

Chilling Panzer

Katsotaanpas mitä Haminassa tapahtuu!

BR, podeja on tullut oikeastaan jokaisesta kukasta. Aluksi se tiputti muutaman. Ei enää.

Naga kukkii yhä. Saa nähdä riittääkö valo satoon asti.

Aji Cristal. Tämä isoin podi. Pari ihan pienenpientä on lisäksi.

Duke Pequin

Cajamarca, Numex Twilight, Medusa ja Peruvian Wild

Sellaset tilanneraportit tällä kertaa

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Ohoh! Sun BR lähti ihan lapasesta :D mulla on neljä kukkaa nyt auki, mutta ainakin Malibu Purple on tähän mennessä tiputtanut kaikki. Toivottavasti BR kuitenkin lähtisi podittelemaan, on toi niin veikeän näköistä :D

Chilling Panzer

Onhan toi joo ihan jännän näkönen. Pohdiskelin tässä just että kauankohan mahtaa mennä tuossa BR:n podien väriskaalan läpikäymiseen? :o

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Ei oo kauheen isot marjat ni vois kuvitella että aika nopeesti kypsyykin. Aika hyvässä vauhdissa toi näyttäis olevan kun kukkia ja podeja on noin hurjasti ja lisää vaan tulee. Sitten on upeimmillaan kun näkyy kaikkia värejä sekasin puskassa :)

Chilling Panzer

Niin miäkii vähän ajattelin.
Kyllä, ootan että se sateenkaari tulee esiin. Tosiaan vanhemmat podit jo vaalenee selkeesti.

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Pakko kyllä myöntää, että vaikka toi on täysin turha kasvi kulinaristisessa mielessä, niin kyllä se vaan on kaiken vaivan arvonen kun kukkii ja podittaa. Ihan mielettömän hieno :D

Mites ton varsi? Onko jo paksu ja puumainen oksa? Mulla näyttäis että ihan juuressa on huomattavissa puumaisuutta, mutta edelleen ollaan todella kaukana siitä mitä on nähnyt esim. Fataliin bonsaikuvissa. En millään jaksa uskoa, että saisi sellaista 1-2cm paksua runkoa tuolle mun rehulle, vaikka korkeutta alkaa olemaan yli 75cm jo.

Chilling Panzer

No mulla myös lähinnä juuressa on jotain puumaista havaittavissa. Ei siis todellakaan ole paksu ja puumainen oksa. Mulla on noi kaikki chilit tyvestä aika puumaisia, mutta paksuus on jotain lyijykynän luokkaa parhaimmillaan. Mutta ehkä se BR:kin siitä paksuuntuu kesän aikana.

Päiväkirja Bloggerissa

Chilling Panzer

Tilannekatsaus: BR voi hyvin ja vaihtaa väriä. Aji Cristalissa yhä ainoastaan yksi podi. Se on jo täysimittainen mutta raaka. Duke Pequin kurkottaa mutta ei kukkia vielä. Naga ei saa tarpeeksi valoa enkä usko että saan siitä mitään. Pitää katsoa jos sen lahjoittaisi jollekin kaverille tms.

Tässä nyt aika mitäänsanomaton päivitys, kasvit kasvaa ja kaikki hyvin siis :D Eipä sen kummempaa.

EDIT: Tuo aukko ikkunalaudalla on BR:n tontti, mutta valokuvan ajaksi kävi lattialla.

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Ääh, miten sulla BR:n podit vaihtaa jo väriä!  >:( mulla kolme ensimmäistä on ollut jo pari viikkoa läpikuultavia(luulen, etteivät oikein kehity?) ja vasta nyt on tullut uusia liiloja joka puolelle. Yhtäkään keltaista/oranssia ei näy :(

Chilling Panzer

En tiedä, mullakin aika kauan oli valkosia, keltanen vaihe oli lyhyt. Jotkut mitkä mulla on samaan aikaan syntyny on vieläkin valkosia vaikka kaverit on jo oransseja. Strange, huh? Söin juuri yhden oranssin. Ihan sen makunen mitä kaikki puhuukin. :D

Päiväkirja Bloggerissa

Feint

Niin eli toi läpikuultava valkoinen on ihan normaali välivaihe niille? :o

En kauhean innolla edes odota maistamista. Oon tässä miettinyt, että katkon omani heti kun saan ekat kypsät podit aikaiseksi ja alan tekemään bonsaita siitä. Vie järjettömän määrän tilaa, eikä tuota mitään käyttökelpoista :D