tammikuu 06, 2025, 22:04:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Marinadireseptejä grillaukseen?

Aloittaja HSuomi, toukokuu 13, 2013, 22:36:36 ip

« edellinen - seuraava »

HSuomi

Mahtoikohan tällaista threadia olla?
Postatkaa omat suosikkinne. Itellä ei oikein ole mitään reseptiä vaan mätän vähän kaikkea sekasin vaihtelevin tuloksin. Olisi kiva kuulla jotain järkeviä ohjeita. Eikä haittaa jos on vähän tulinenkin.
Haukea tulee myös kesänmittaan paljonkin grillattua koska kavereiden kesken kalastuskisa. Mitäs hauelle kannattaisi tyrkyttää ennen grilliin menoa? Voiko sitä edes kummemmin marinoida vai suolat ja jauheet vaan sisään ennen grilliä?

Bruce Willis

toukokuu 13, 2013, 22:42:48 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2013, 00:01:11 ap käyttäjältä John McClane
Loistava topic, itsekkin kyllä tämmöstä kaipailin jonkun aikaa, makuja kun on monia ja tuo marinointi on aina ollut mulle kova pala  :'( kun se jää liian usein tekemättä, syy siihen on yksinkertaisesti kiire.. (parempaa tekosyytä en keksi)

Mutta mitä hauelle tulee niin merisuolaa,sitruunapippuria,tilliä, Katajaa tuore oksa jos on saatavana mutta... sekä voita sisään muutama peukalonpään kokoinen nokare niin avot! On hyvää..
Ja hauki kannattaa ehdottomasti savustaa,ei grillata koska grilli kuivattaa haukea mielestäni liikaa.

HSuomi

Viimeksi vedin hauen selkääpitkin kahtia enkä poistanu suomuja. Päälle Lidlin myllystä chili-grillausmaustetta. Hiljakseen grillissä muistaaksni parikymmentä minsaa nahka alaspäin. Lopussa vielä käänsin hetkeksi. Ihan tosi hyvää oli mun mielestä.

Lihan marinoinni olen suorittanut niin että lihat pussiin, öljyä, valkosipulia, suolaa, mausteita mitä käteen sattuu. Mutta olen kuullu monien puhuvan cola colasta tai tuoreesta ananaksesta. Haluaisin tietää miten kyseisiä aineita kuuluu soveltaa.

PK

Lainaus käyttäjältä: John McClane - toukokuu 13, 2013, 22:42:48 ip
Katajaa tuore oksa jos on saatavana(pieni sitten, sehän taitaa olla rauhoitettu puu mutta...kröhöm ;))

Ei ole rauhoitettu, jokamiehen oikeuksiin oksien ottaminen tosin ei kuulu.

Bruce Willis

ok kiitos tiedosta, tuli väärää tietoa kun tuohan purettiin tuo rauhotussopimus,kiitos oikaisusta  :)

HSuomi

Fredrik-flugarn

toukokuu 17, 2013, 21:27:23 ip #6 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2013, 07:06:16 ap käyttäjältä Fredrik-flugarn
Täältä poistettu vanhentunut ote luonnonsuojelulasista ettei ei tule levitetty väärää tietoa
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

PK

^Niin huomioi, vielä reilu seitsemän vuotta sitten. Ei kuitenkaan enää ;)

Fredrik-flugarn

Voihan kananjalat... Oli ihan pakko googlata kunnolla. Affenanholmalta supistettu että jo 6m katajat o suojattu mutta suoja poistettu maantereella. Jännää...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Kalakukko

Perussettiä

- Öljyä pari desiä
- Etikkaa 1 rkl
- Soijaa (Itselleni maistuu Kikkoman ja Indonesian Soy Souce, joka makeaa paksua tavaraa)
- Pippurit
- Valkosipuli
- Paprikajauhetta
- Chiliä
- Punaviiniä (toinen voisi jättää tällöin etikan pois, minä en)
- Yrtit (timjami, basilika ja pellosta vaikkapa vähän ruohosipulia)

Tuolla saa pyöriteltyä monet lihat vartaisiin ym. Ei mikään erikoinen, mutta helppo pyöräyttää jokaisen keittiöaapin tavaroista, vaikka sitten siellä sukulaisten mökillä ollessa.

Jahvetti

Ingenierolta hyvä ja helppo perusresepti marinointiin.
Sopii etenkin possulle ja kanalle, miksei vaikka punaiselle lihallekkin.

Etikan ja punaviinin korvattavuudesta keskenään mainitsit. Itsekkin käyttäisin molempia, sillä eivät ainakaan poissulje toisiaan, pikemminkin päinvastoin.
Happoahan saa lisättyä mukavasti vaikka sitruunan tai jonkun muun sitrushedelmän mehulla.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013