tammikuu 09, 2025, 22:38:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Yrttiviljelmä

Aloittaja SheiK9ni, toukokuu 15, 2013, 06:21:06 ap

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Oletettavaa on, että juuri niistä kaupan salaateista yms. saa myös ne kutsumattomat vieraat chileihin. Eli tarkkana niissä ettei ole kirvoja tai punkkeja.

MiM

Mjaa, sitten pitäisi varmaan välttää niitten ostamista kokonaan. Mutta enpä tiedä onko noissa sitten enemmän tai vähemmän vieraita kuin vaikkapa torilta ostetuissa luomutaimissa.

Basilika kyllä houkuttelee ja mielestäni myös kärsii niistä pienistä lentävistä ötököistä (banaanikärpäset/harsosääsket?) mutta ymmärtääkseni ne tulevat kyllä useimmiten ihan ulkoa, tai sitten hedelmien mukana.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Huru-ukko

Saahan niitä muualtakin, ja tuo varoituksen sana on lähinnä juuri siihen vaiheeseen, kun idätyksiä tehdään ja taimet on pieniä. Silloin mennään jo talvea yleensä.
Itselläni on vain Bolle talvetettavana, ja se saa pari Provadoa murskattuna kasteluveteen ennen idätyksiä.

Cheini

Miul ei oo yrtit houkutellu lentäviä ku ainoostaan kukkimisvaiheessa.
Jossain ohjeessa jopa mainittiin et mm. basilika sopis voimakkaan hajunsa takia hyvin tomaatin kaveriks kasvihuoneeseen koska se ennemminki karkottaa öttösiä. :D en oo kokeillu.
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

0lli

Hmm rupes kyllä kiinnostaa näittenkin viljely, täytyypä tutkailla asiaa, jostain varmaan löytyy semmonen lajitelma eri yrttien siemeniä:P
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Cheini - syyskuu 27, 2013, 07:38:11 ap
Jossain ohjeessa jopa mainittiin et mm. basilika sopis voimakkaan hajunsa takia hyvin tomaatin kaveriks kasvihuoneeseen koska se ennemminki karkottaa öttösiä. :D en oo kokeillu.

Pitää paikkansa, olen kokeillut.

Make12345

Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - lokakuu 24, 2013, 18:28:41 ip
Hmm rupes kyllä kiinnostaa näittenkin viljely, täytyypä tutkailla asiaa, jostain varmaan löytyy semmonen lajitelma eri yrttien siemeniä:P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13186.0
tuolta saat siemenet halvalla.

0lli

Okei kiitokset sinulle!:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 24, 2013, 21:03:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Cheini - syyskuu 27, 2013, 07:38:11 ap

Pitää paikkansa, olen kokeillut.

Tuli vain mieleeni, voiko basilika myös jotenkin tappaa muita yrttejä? Jostain syystä Indoor Gardeniin laitetut kaupan yrtit jokakerta kuolevat kaikki, basilikan porskuttaessa?

Laitoin tänään kivivilloihin itämään lehtisalaattia ja persilijaa ja kokeilen kasvattaa ne alusta asti itse, jolloin saan muut syyt karsittua yhtälöstä pois. Voihan se olla, että kauppareissu rasittaa yrttejä niin paljon, ettei ne tahdo selvitä niin että niistä jäisi tuohon laitteeseen kasvatettavaksi.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

MiM

Samaa olen minäkin miettinyt. Juuri nyt on kuitenki timjami ja rosmariini basilikan kanssa, eikä kumpikaan ole ainakaan heti kuollut, eli toivon parasta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

SheiK9ni

Ollaanko täällä kuitenkin sitä mieltä että kannattaa yrittää? Ne kaupan salaatit on tarkoitettu syötäväksi eikä viljelyyn.

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 26, 2013, 18:27:21 ip
Oletettavaa on, että juuri niistä kaupan salaateista yms. saa myös ne kutsumattomat vieraat chileihin. Eli tarkkana niissä ettei ole kirvoja tai punkkeja.

MiM

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - joulukuu 18, 2013, 01:29:54 ap
Ollaanko täällä kuitenkin sitä mieltä että kannattaa yrittää? Ne kaupan salaatit on tarkoitettu syötäväksi eikä viljelyyn.

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 26, 2013, 18:27:21 ip

Jos kokkaaminen yhtään kiinnostaa, niin yrttiviljely kannattaa aina. Helppoa, vie vähän tilaa ja ruokiin saa aina ihanat tuoreet tuoksut ja maut.
-Chilijamppa-

Chilipo

Olen monta kertaa kasvattanut basilikan lisäksi muitakin kaupasta ostettuja ruukkuyrttejä . Joskus olen laittanut suoraan ruukkuun, joskus olen istuttanut jo riivityn kasvin. Basilika ainakin on kestänyt myös jakamisen useaan ruukkuun. Ylempänä arveltiin, tappaako basilika muut yrtit. Minulla oli samassa ruukussa useita yrttejä basilikan kanssa. Muut eivät kuolleet, mutta basilika valloitti niiltä elintilaa nopean kasvunsa ansiosta.

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - joulukuu 18, 2013, 01:29:54 ap

MiM

Itse olen nyt tainnut löytää Basilikalle sopivan kaverin vesiviljelyyn. Rakuuna kasvaa komeasti siinä vieressä, ja pitää ainakin toistaiseksi paikkansa. Asia ei tietenkään huonone siitä, että rakuuna on maukkaimpia yrttejä, ja sopii erityisen hyvin kalan kanssa.
-Chilijamppa-

SheiK9ni

Miten nopsasti yrtit kasvaa, eli montako kasvia "kannattaa" pitää yhden hengen taloudessa jos meinaa käyttää jossain määrin säännöllisesti?

Chilipo

Eniten kokemusta on basilikasta, joka on nopeakasvuinen. Isossa perheessä kolme ruukullista on riittänyt siihen, että lehtiä saa napsia päivittäin. Olen kierrättänyt siten, että yksi ruukullinen on riivittävänä ja kaksi syrjemmässä toipumassa. Yhden hengen taloudessa riittää luulisi pärjäävän vähemmälläkin. Muut yrtit ovat kokemukseni mukaan hitaampia kasvamaan eivätkä siedä huonoa hoitoa samalla tavalla kuin basilika, joka toipuu kuivumisestakin nopeasti.

Pavla

Ruohosipuli ja mintut kasvaa myös nopeasti. Melkein kaikki yrtit kannattaa aina latvoa, ei nyppiä pelkkiä lehtiä. Kasvaa latvottuna tuuheutta, nypittynä pituutta.

SheiK9ni

Lainaus käyttäjältä: Chilipo - helmikuu 22, 2014, 09:34:18 ap
Eniten kokemusta on basilikasta, joka on nopeakasvuinen. Isossa perheessä kolme ruukullista on riittänyt siihen, että lehtiä saa napsia päivittäin. Olen kierrättänyt siten, että yksi ruukullinen on riivittävänä ja kaksi syrjemmässä toipumassa. Yhden hengen taloudessa riittää luulisi pärjäävän vähemmälläkin. Muut yrtit ovat kokemukseni mukaan hitaampia kasvamaan eivätkä siedä huonoa hoitoa samalla tavalla kuin basilika, joka toipuu kuivumisestakin nopeasti.

Hydrossa vai mullassa? Onko valona SPNA vai ESL?

MiM

Tässä on esimerkki siitä basilikan toipumisesta. Tuo yksilö oli ihan perus Järvikylän ruukku joka kasvoi joulusta kesään hydrossa (jossa se riitti hyvin nelihenkisessä perheessä). Hydrosta siirsin sen multaan kun mökkikausi alkoi. Vasemmanpuoleisessa kuvassa se oli ollut yksin mökillä noin viikon, oikeanpuolinen kuva on otettu noin 10 tuntia myöhemmin.

Instant Basil - Just add water :)
-Chilijamppa-

SheiK9ni

Pari juttua.
Siemenpussi Agrimarketissa maksaa saman verran kun kasvi S-marketissa.
Rosmariini maksaa kolme kertaa enemmän kun useimmat muut yrttikasvit. Mitä hittoa?