Fatalii kukkii, mutta ei tuota siitepölyä.

Aloittaja Chilijamppa, toukokuu 27, 2013, 16:43:55 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

toukokuu 27, 2013, 16:43:55 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2013, 17:29:21 ip käyttäjältä Chilijamppa
Mikähän mun kasvarissa olevaa Fataliita oikein vaivaa. Se aloitti kukinnan, mutta ei tuota yhtään siitepölyä.

Lannoitus, valo ja kastelu pitäisi olla kunnossa, mutta onko liian alhaisella yölämpötilalla paljonkin merkitystä siitepölyn tuotolle?

Chilivaari

Odottele rauhassa!

Heteet ovat "kiinni", yleensä tummina kukan auetessa useimmilla chileillä. Parin kolmen päivän kuluessa ne muuttuvat vaaleammiksi ja pölyä irtoaa. Tuosta voisi päätellä, että nämä chilit odottavat ensin vierasta pölyä ja vasta myöhemmin hoitavat homman itse.

Tuossa on tyypilliset tummat heteet, ei pölyä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/04/chenzo-kukkii_03.html
Tämän jutun lopussa on kaksi kuvaa samasta rocoton kukasta, toisessa ei ole pölyä, mutta 2 päivää myöhemmin sitä on:
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/03/mysteerirocoto-m2-vauhdissa-taas.html

Tästä on poikkeuksia, varsinkin annuumeissa.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 27, 2013, 18:58:29 ip
Odottele rauhassa!

Heteet ovat "kiinni", yleensä tummina kukan auetessa useimmilla chileillä. Parin kolmen päivän kuluessa ne muuttuvat vaaleammiksi ja pölyä irtoaa. Tuosta voisi päätellä, että nämä chilit odottavat ensin vierasta pölyä ja vasta myöhemmin hoitavat homman itse.

Niin kai se sitten on näiden Chinensien kanssa. Ventataan vielä muutama päivä, niin josko sitä siitepölyä alkaisi tulemaan. Tattista sulle avusta!

Chilijamppa

Fatalii ei halunnut tuottaa tippaakaan siitepölyä, vaan alkoi pudottamaan kukkiaan ja sama siitepölyttömyys vaivaa myös habaneroa. Joku hätä niillä selvästi on, kun ei tapahdu mitään ja kasvarissa oleva Golden cayenne sen sijaan tuottaa siitepölyä ilman mitään ongelmia. >:(

unenkuva

Jos et meinaa ottaa siemeniä talteen ja kasvatella niistä uusia taimia, niin pölytä sen Golden Cayennen siitepölyllä kukat

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 30, 2013, 13:29:33 ip

Jos et meinaa ottaa siemeniä talteen ja kasvatella niistä uusia taimia, niin pölytä sen Golden Cayennen siitepölyllä kukat

No eipä tässä taida mitään menettää kokeilemalla sitten sitä operaatiota. Olen kyllä tässä miettinyt mahdollisuutta, että olen kastellut Chinensejä vähän liian paljon ja olen lukenut semmosta, että Chinenset tykkäävät vähän kuivemmasta maaperästä.

unenkuva

Chinenset vaatii myös enemmän valoa ja lämpöä, jos vaikka baccaan vertaa.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 30, 2013, 14:21:48 ip
Chinenset vaatii myös enemmän valoa ja lämpöä, jos vaikka baccaan vertaa.

Aurinkoarmas paistaa kasvariin aamusta iltaan ja lämmöt(nyt 28 astetta) ovat tästä johtuen korkealla. Kaikki pienet tuuletusräppänät ovat toki auki, muuten kasvit paistuisivat elävältä.

Kasvihuoneen sisäilma vaikuttaa kovin kuivalta, joten taidan aloittaa jokapäiväisen sumuttelun kuumina päivinä, niin josko korkeampi ilmankosteus avittaisi siitepölyn muodostamista ja muutenkin lisäisi chilien viihtyvyyttä.

Chilikallu

Joo, mulla on useampi Fatalii, Naga Morich ja Habanero. Kaikki ovat jotenkin sukulaisia, kun laitoin ne ulkokasvatukseen ensin viikoksi hallaharson alle ja sitten aurinkoon. Oli 15 muutakin chiliä, mutta nämä käyttäytyivät juuri samoin. Lehdet kellastuivat ja osa putosi,

Isoin Fatalii muoviämpäsissä voi hyvin, mutta onko kokemusta, että aluksi nämä vierastavat aurinkoa ja ulkoilmaa. Kuitenkin odotukset ovat aika kovat. Kasvu pysähtyy ja ei tunnu jatkuvan. Ruukku on kohtuullisen iso, mutta miten nämä tykkäävät suorasta auringonvalosta?

bobster

Kyllä noi chinenset viihtyy suorassa auringon valossa. Oliko sulla yksinkertainen harso? Mä pidin viikon kaksinkertaisen ja viikon yksinkertaisen harson alla ja toki lehdet kellastuu nopeasti, mutta uusia tulee älytöntä vauhtia.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Chilijamppa

Nyt alkoi viimein oma Fatalii tuottamaan siitepölyä, ettei tarvitse aina olla Annuumin siitepölyä siirtämässä kukille. :D

Aji Inferno