tammikuu 06, 2025, 22:25:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Intialainen ruoka ja chili?

Aloittaja Evilyn, kesäkuu 05, 2013, 22:23:10 ip

« edellinen - seuraava »

Evilyn

Mitkä lajikkeet sopii parhaiten intialaiseen ruokaan? Tai mitä lajikkeita Intiassa kasvaa?

Kokkasin ensimmäistä kertaa itse intialaistyyppistä kanacurrya kun satuin törmäämään lehdessä herkullisen näköiseen ohjeeseen (hyvää tuli, jos jotakuta kiinnostaa voin postata reseptin tänne). Ohjeesta kyllä puuttui chili kokonaan mutta senhän chilipää osaa lisätä ihan omatoimisesti  :).
Aloin vaan miettiä, kun nakkasin joukkoon suosikkilajikettani Caribbean red habaneroa, että mitähän ne siellä intiassa itse käyttää. Tai muuten vaan foorumilaisten suosituksia?

Sihijuoma666

kesäkuu 05, 2013, 23:04:02 ip #1 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2013, 23:05:38 ip käyttäjältä Sihijuoma666
Google kertoo tämmöistä: http://www.chilly.in/Indian_chili_varieties.htm

Tuo Kashmiri Mirch näyttäisi ainakin niiiiiiin intialaiselta.  ;D

Chilivaari

Kauden -08 kasvattelin pääasiassa intialaisia ja siitä on täällä dokumentaatiota:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.0
Intialaiseen ruokaan kuuluu paikallinen annuum, habaneroa en ole siellä maistanut ja baccojakin on vain yksi tiedossani.
Varsinaiset ruokachilit ovat Pusa Jwala sekä vihreänä että punaisena ja tulisempi vaihtoehto Indian PC-1. Tuliset annuumit, vaikkapa thai-tyyppiset käyvät keitoksiin, jos aitoa intialaista ei ole käsillä.
Paikallisia lajikkeita on lähes joka kylällä. Kashmiri on niin mieto ja ainakin minun parvekkeellani niin vähäsatoinen, että ei maksa vaivaa. Kashmirin vihreillä katoilla ne rehottavat oivallisesti.

Evilyn

Kiitos näistä tiedoista!
Tuskin alan noita lajikkeita mistään metsästämään, muita mausteita kun tulee joka tapauksessa niin paljon ettei chililajikkeen oma aromi sieltä seasta erotu. Taidan ensi kerralla tuupata curryn joukkoon toissa kesältä roikkumaan jäänyttä rawitia, sille kun on vaikea keksiä muuta käyttöä kun se on niin pahaa..  ;)

Naga

Usein Intia mielletään aina tuliseen ruokaan, mikä usein on kyllä harhaa koska monesti siellä ei juuri ole kuin hyvin vähän chiliä ruuassa. Johtuen uskonnollisten tapojen/joogan harjoittamisesta. Toki "uskonnottomat" ja asiasta piittaamattomat käyttävät paljonkin. Vihreät annuum chilit ovat yleensä paras valinta Intialaiseen, niitä saa ainakin etnisistä kaupoista.
Shooting lightning bolts out from ass since 1989.

Nagaa naamariin ja sitä rataa!

PK

^Pitää vissiin mennä toteamaan asian laita Intiaan itse :)

Wahi

elokuu 23, 2013, 18:27:34 ip #6 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2013, 18:30:13 ip käyttäjältä Wahi
Lainaus käyttäjältä: Naga - elokuu 22, 2013, 19:17:12 ip
Usein Intia mielletään aina tuliseen ruokaan, mikä usein on kyllä harhaa koska monesti siellä ei juuri ole kuin hyvin vähän chiliä ruuassa. Johtuen uskonnollisten tapojen/joogan harjoittamisesta. Toki "uskonnottomat" ja asiasta piittaamattomat käyttävät paljonkin. Vihreät annuum chilit ovat yleensä paras valinta Intialaiseen, niitä saa ainakin etnisistä kaupoista.

Maanosalla taitaa myös olla väliä, käsittääkseni etelä-Intiassa ja siellä Bangladeshin kulmilla käytetään enemmän chiliä kuin pohjoisempana. Tuo joga/uskonnolliset tavat juttu liittynee ayurvediseen ruokavalioon, jossa on erikseen ns. kylmät ja lämpimät ruoka-aineet..?

Chilivaari

Tuo maantieteellinen jaottelu pitää suurin piirtein paikkansa. Toisaalta länsirannikolla Keralassa ja Goassa syödään miedompaa kuin itärannikolla. Uskonnolla en ole havainnut olevan mitään vaikutusta chilin käyttöön. Gurut ja joogit syövät tulista tavaraa, samoin hindut, muslimit ja buddhalaiset. Lihan käytössä ne eroavat jyrkästi tosistaan.

Turisteille tarjotaan miedommat sapuskat, mutta kyllä paikallinen ruoka on tulista pohjoisessakin. Annuumit tosiaan käytetään useammin vihreänä kuin punaisena, mutta jauhe on punaista.

Naga

elokuu 24, 2013, 16:21:30 ip #8 Viimeisin muokkaus: elokuu 24, 2013, 16:38:19 ip käyttäjältä Naga
Lainaus käyttäjältä: Wahi - elokuu 23, 2013, 18:27:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Naga - elokuu 22, 2013, 19:17:12 ip

Maanosalla taitaa myös olla väliä, käsittääkseni etelä-Intiassa ja siellä Bangladeshin kulmilla käytetään enemmän chiliä kuin pohjoisempana. Tuo joga/uskonnolliset tavat juttu liittynee ayurvediseen ruokavalioon, jossa on erikseen ns. kylmät ja lämpimät ruoka-aineet..?

Kyllä, joogan harjoittaminen muodostuu mahdottomaksi jos käyttää paljon pittaa eli kuumia ruoka-aineita. Chilivaari, yleensä joogit jotka elävät todella sen mukaan josta puhuvat eivät käytä yleensä chiliä kuin max 1krt viikossa silloinkin yleensä paneer juustolla höystetyssä ruuassa. Toki tässäkin eroja mutta ainakaan itse en yhen yhtä joogia tunne joka olisi edes Intiassa ollessaan saanut Gurukulassa kauhean tulista ruokaa. Itse olen siis Bhaktijoogi/Hare Krishna ja meidän ruokavaliomme usein rakentuu tuon joogisen eli ayuervedisen ruokavalion mukaan. Intia on myös täynnä valheguruja, joten ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä näkee/kuulee ;). Me myös monesti valmsitamme ruokamme Bengalilaista perinnettä vaalien. Monesti Intian uskonnoissa korostuu ayervedan tärkeys, esim yogan harjoittamisen vuoksi, monesti kun intohimoisuutta/haluja lisäävät ruoka-aineet kuten chili haittaavat henkisiin toimintoihin keskittymistä aika huomattavasti. Tästä tunnistaakin todellisen Gurun, Hän kun ei halua mitään mikä haittaa henkistä kehitystä ei edes turistien pennosia. Meilläkin kyllä temppelillä on monesti ruuissa chiliä mutta vain jos ruuassa on mukana paneer juustoa painottamassa. Olen kuullut että Gurukulassa opetettaisiin että max 1krt viikossa olisi hyvä käyttää. Gurukulat ovat Intiassa lähes aina. Joogin ruokavalioon ei myöskään kuulu suklaa, sipuli, valkosipuli, sienet eivätkä vahvat mausteet. Toki näissäkin on eroa niinkuin on Hinduismin haaroissakin. Jotkut palvovat Kalia ja syövät lihaa, jotkut palvovat Vishnua eivätkä syö siksi lihaa jne jne.. Mutta palataan chiliin. Käsittääkseni Intiassa suosittuja ovat cayanne tyypin chilit.

Aji Inferno

Kiintoisa tuo chilin ja meditoinnin tms yhteys... Liekö myös lajikohtaista, sillä eri chilithän vaikuttavat kehoon hyvin eri tavoin.

Naga

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 24, 2013, 19:16:39 ip
Kiintoisa tuo chilin ja meditoinnin tms yhteys... Liekö myös lajikohtaista, sillä eri chilithän vaikuttavat kehoon hyvin eri tavoin.

Mitä vahvempi sen haitallisempaa meditoinnin/joogan kannalta. Näin minulle sanottiin hyvin oppineen joogin toimesta.

tonttu

Ja sitten harmikseni täytyy todeta, että lukemalla "intialaisia" ruokaohjeita pääsee tutustumaan länsimaalaiseen ruokaan. Vielä vähemmän intialaiseen ruokaan pääsee tutustumaan matkustamalla goalle, tai muihin pakettimatkakohteisiin. Itse yritin ja pahasti paitsioon jäin. Nyt kaapissa on eräs intialainen reseptikirja jossa todellisia perinneherkkuja esitellään täsmällisesti. On herkullista, mutta tosiaan chilin käyttö on minimaalista ja nykysuomalaisittain jopa alkeellista. Annuum painotteista, kuten jo mainittiinkin. Parhaita paloja mielestäni on pitkään haudutetut lammaspadat jugurttiliemessä, joissa kaikki osat kypsennetään ja maustetaan erikseen... Ja kruununjalokivenä naanleipä sekä chapati seuraksi.