Hot Tomato -mitä olen tällä kertaa tehnyt väärin?

Aloittaja Lucyfer, kesäkuu 09, 2013, 17:22:58 ip

« edellinen - seuraava »

Lucyfer

Kyseessä taimi, jonka alimmat lehdet alkoivat kellastua muutaman podin tekemisen jälkeen. Siinä vaiheessa vaihdoin isompaan ruukkuun, muistaakseni taimimultaan, ja lannoittanut olen todella maltillisesti. Podeja tuli tosiaan 4 kpl, jotka noukin pois. Nyt ovat lehdet kellastumisen lisäksi alkaneet näyttää pilkullisilta. Mikä mahtaa olla vialla?

Kaikista tämänvuotisista taimistani nämä tekivät paksuimmat varret jo heti alkuun. Kaksi muuta taimea annoin pois, joten en tiedä ovatko samassa kunnossa kuin tämä yksi. Mikä avuksi?

(En osaa laittaa kuvaa tähän suoraan, pyydän anteeksi...)

http://aijaa.com/3txmY4

wille



Ihan hyvinvoivan oloinen rehuhan se on. Alimmat lehdet aika usein kellastuu ja surkastuu pois.

Kuvan saat lisättyä aijaa:sta klikkaamalla siinä kuvan alla olevaa painiketta - toinen oikealta, kuvakoodit - ja valitse sieltä esimerkiksi BBCODE 1. Sitten copypaste-metodilla vaan kuva voorumille.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lucyfer

Ok, kiitoksia kuvanlaittovinkistä.

Ihmettelen vain sitä, miksei tuohon ole tullut yhtään uusia kukkia niiden harvojen lisäksi. Toiset chilit kukkivat ihan kunnolla ja ovat tummanvihreitä edelleen. Tosin osa nupuista putoaa pois, mutta se on kaiketi normaalia. Osan olen laittanut puutarhamultaan, osan taimimultaan, osa on edelleen maitopurkeissa ja venyneet kohtuuttoman korkeiksi. Jotenkin tämä on joka vuosi yhtä vaikeaa ja vaikka kuinka ohjeita luen, en silti ymmärrä mitä pitäisi tehdä...

wille

Taimimullassa ei juuri ravinteita ole. Voisit kokeilla antaa tälle vähän tukevammat ravinteet seuraavalla kastelulla. Mitenkäs valo?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lucyfer

Puutarhan kesä on sitten vaihtoehto nokkosveden ohella, tosin laimennossuhteista ei ole mitään havaintoa.

Ovat eteläikkunalla kasvaneet pienestä saakka, nyt ulkona paikassa jossa on toivoakseni suojaa auringolta sen kuumimman ajan verran. Mahdollisuutena on laittaa täysin varjoon tai ihan paahteeseen tai sitten sekä että, joka on käsittääkseni parhain vaihtoehto.

Ja suurin osa chileistä on siis edelleen sisällä  :D

wille

Puutarhan Kesä on aika varma veto. Ite oon roisisti antanut jopa 1tl/1,5l jo taimille. Ehkä vähän stydisti, mutta eivät ne siitä suuttuneetkaan ole.

Valo-, lämpö- ja ravinnepolitiikka kun on kunnossa, niin homma pelaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 09, 2013, 17:55:53 ip
Puutarhan Kesä on aika varma veto. Ite oon roisisti antanut jopa 1tl/1,5l jo taimille. Ehkä vähän stydisti, mutta eivät ne siitä suuttuneetkaan ole.


Ehkä vähän stydisti  ;D Kun purkissa lukee "Kaikki puutarhan kasvit 1tl/10L" ja "Huonekasvit 1/2tl 2 litraan". Tosin jos valoa ja lämpöä riittää niin tuskin tuosta reilummastakaan haittaa on.

Lucyfer

Mistä sen tietää, jos on antanut vähän liian "stydisti"?  :P

Itse olen nainen, joten pitäisi osata nämä hommat, mutta saan kaikki kasvit kuolemaan (edes ruohosipulia en pystynyt kasvattamaan viime vuonna), joten en usko että ikinä opin. Kun vain edes muutaman podin noista saisi, mutta jos (ja kun) tarkoituksena olisi saada kasvit säilymään hengissä talvenkin yli, niin taitaa olla liikaa vaadittu...

wille

Liiallisella lannoituksella on varsin moninaiset oireet ja muutenkin se on nätisti sanottuna monisyinen asia.
Siitä on kyllä foorumilla käyty keskusteluja oikeinkin runsaasti. Kannattaa haulla kokeilla "liika lannoitus" ja "ylilannoitus".

Yleisin oire taitaa olla lehtien käpristyminen ja kasvun tyrehtyminen.

Liiallista kasteluakin kannattaa välttää. Olethen entanut chilisi kuivahtaa välillä?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lucyfer

En ole mielestäni kastellut ainakaan liikaa. Pintamulta on ollut rutikuiva kun olen lisää vettä antanut. Kuitenkin kun chilit ovat aurinkoisella ikkunalla, niin olen kastellut vähintään joka toinen päivä.

wille

Pintamulta ei kerro koko tarinaa. Kannattaa opetella tunnistamaan kastelun tarve esimerkiksi ruukun painosta. Sormi kannattaa työntää niin syvälle multaan, kuin se vain suinkin menee. Jos siellä on kosteaa, älä kastele vielä. ;)

Joka toinen päivä kuulostaa paljolta, mutta riippuu toki ruukun koostakin. Vesi kannattasisi pyrkiä antamaan alakautta, jottei juuret kasvaisi pintaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lucyfer

Taitaa olla käytössä vain yksi altakasteluruukku, mutta en koskaan muista sitäkään käyttää "oikein".

Tuossa osa katraasta eli aika hentoisiahan nuo tuntuvat olevan. Kaikki muut ovat toistaiseksi vielä tummanvihreitä, paitsi tuo Hot Tomato, joka on muuten kaikkein vahvin rungoltaan. Tuossa taitaa olla ainakin Bird's Eye Baby ja Trepadeiro Werner -muista en ole varma enää mitä ovatkaan, kun merkkaussysteemikin on ihan hakusessa.


bobster

Ruukkujen pohjissa reijät? Aluslautasia. Niille vesi/ravinneliuos.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Lucyfer

Ahaa... Kas kun ei ole tullut mieleenkään :). Joskus olen tosin kastellut aluslautasilta, mutta ne ovat niin matalia, että vesimäärä taitaa jäädä suhteellisen pieneksi. Pitääpä katsoa, jos löytyisi isompia...

Wolfman

Tuli luettua vähän paremmin ketjua läpi, tuo taimimulta... Ei kai vaan Biolanin taimi- ja kasvatusmultaa eli sellaista turpeen tapaista höttöä ? Itse tapoin muutaman taimen sillä, se kuivuu todella nopeasti eikä oikein nosta aluslautaseltakaan vettä ruukun yläosaan asti. Sopii vaikka mustanmullan kuohkeuttajaksi mutta en todellakaan suosittele pelkästään. Itselläni on nyt suurin osa kasveista sekoituksessa jossa on ehkä neljännes tuota taimi- ja kasvatusmultaa ja loppu mustaamultaa. En tiedä onko tuota heikkoa kosteudensitomiskykyä muilla myynnissäolevilla mutta jos multa muistuttaa enemmän turvetta niin kannattaa vähän tarkkailla asiaa.

En tiedä miten tuota taimi- ja kasvatusmultaa oikein pitäisi käyttää ??? Millä sen saa pysymään edes jokseenkin tasaisesti kosteana edes vuorokauden ?

Lucyfer

Biolanin "Kylvö- ja taimimulta" on se, missä nuo ovat kasvaneet, ja osa niistä on edelleen tuossa mullassa, osa muistaakseni Kekkilän Puutarhamullassa tms., ihan kokeilun vuoksi... Chileille en tuota taimimultaa ole alunperin edes ostanut, vaan tomaatintaimet ja muut yrtit olen siinä kasvattanut. En ole huomannut kyllä moista, että multa sinänsä olisi taimia tappanut. Tosin mistäpä sen tietäisin...

Musta multa on kuulemani mukaan kaikkein pahinta chileille... Joku muu ehkä osaisi sanoa miksi, mutta näin muistan lukeneeni. Ja toisaalta kun Chiliwikissä tms. luki, että useimmat chilit tykkäävät nimenomaan kuivasta mullasta, niin olen varmaan itsekin kastellut niitä tosiaan liikaa. Tuo paikka, johon nuo taimet nyt laitoin, on sellainen ettei sade pääse suoraan kastelemaan niitä, ellei nyt tule jokin myrsky joka sataa vaakasuoraan.

Huru-ukko

Biolan Kylvö- ja Taimimulta on luonnonmukainen erikoismultaseos kylvöihin ja taimikasvatukseen. Se on valmistettu vaaleasta kasvuturpeesta, johon on lisätty hiekkaa. Lannoitukseen on käytetty kompostoitua broilerinlantaa. Kylvö- ja Taimimulta on vapaa kasvitaudeista, tuholaisista ja rikkakasveista. Se sopii käytettäväksi myös pienissä taimikennoissa ja -poteissa.

Tuo on Biolanin oma ohje tuolle Kylvö- ja Taimimullalle.  Voihan sitä tietysti käytää kuohkeuttamaan muuta kasvualustaakin. Se taas, että taimet kuolee vedenpuutteeseen, ei ole kasvualustan vika  ;).
Itse tosin käytän pienille taimille Kekkilän Kaktus- ja Kylvömultaa, varmaan vastaa koostumukseltaan tuota Biolanin vastaavaa juttua.
Suurinpiirtein kymmensenttiset taimet olen sitten siirtänyt Kasvuturpeeseen. Siinä on potkua pari-kolme viikkoa ja sen jälkeen voi alkaa varovasti antaa lannoitetta.
Jostain syystä en sitä multaa ole ruukkuihini laittanut, makuasia......

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 10, 2013, 21:15:42 ip
Se taas, että taimet kuolee vedenpuutteeseen, ei ole kasvualustan vika  ;).


No ei suoranaisesti mutta jos aamulla kastelee niin että vesi tulee läpi aluslautaselle ja iltapäivästä se höttö on rutikuivaa ainakin parin sentin syvyyteen niin ei siitä oikein voi muuta kuin todeta että ei se oikein sovellu normaaliin ruukkukasvatukseen ainakaan taimille joiden juuret eivät ulotu kuin muutaman sentin syvyyteen. En tiedä sitten onko tuo yksi säkki ollut jotenkin poikkeuksellista koostumukseltaan mutta kyllä kerran vuorokaudessa kastelu pitäisi riittää edes jonkinlaisen kosteuden ylläpitoon.

Pitääkö tuo Kekkilän vastine kosteutta miten ?

Huru-ukko

Kyllä se hiukan parempaa on. Parikin päivää menee ilman kastelua. Sekin on lähinnä kuin hiekkaa, joten tarkkana senkin kanssa on oltava. Etenkin kun on vain parin desin ruukkuja siinä vaiheessa taimikasvatusta.

Feint

Mulla on kaikilla chileillä tuota samaista multaa ja toimii hyvin. Hyvältä nuo kuvissa näkyvät kasvit vaikuttavat myös, luultavasti vaan tuo yksi saanut liikaa vettä tai on muuten vaan hankalampi tapaus. Jos olet chilien lähettyvillä tarpeeksi usein, niin anna huoletta mullan kuivua niin kauan, että kasvi alkaa roikottaa lehtiään. Silloin voit olla varma, että multa on ollut tarpeeksi kuivaa ;)