tammikuu 11, 2025, 00:51:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Maissi ulkokasvatuksessa 2013

Aloittaja Lehmann, heinäkuu 22, 2013, 22:57:41 ip

« edellinen - seuraava »

Lehmann

Olen idättänyt erilaisia maissilajikkeita ( 3 kpl) pitkin kevättä n. 20 kpl.

Ensimmäisissä tähkän alut ovat jo hyvällä alulla. Toivottavasti kesää riittää tarpeeksi pitkään, jotta satoa tulisi.

Pisimmät varret "miehen" mittaisia.

Kasvuvyöhyke I.

Tupakka (Virginia) ja talvivalkosipuli lisänä.

JN

Toivottavasti saat maissia. Itse olen toisella kaudella maissin kanssa ja näyttää siltä että en saa tänäkään vuonna maissia omalta kasvimaalta. Millä olet lannoittanut omaasi?

Make12345

Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 26, 2013, 06:00:55 ap
Toivottavasti saat maissia. Itse olen toisella kaudella maissin kanssa ja näyttää siltä että en saa tänäkään vuonna maissia omalta kasvimaalta. Millä olet lannoittanut omaasi?

minä kasvatan myös maissia parvekkeella n.5 litran ruukussa, oon lannottanu puutarhan kesällä ja nyt näkyy ensimmäinen tähkä kurkkaavan lehtihangasta.. toivottavasti ehtii isoksi asti ennen talvea, ekaa kertaa kasvattelen maissia.

Jani M

Oulun korkeudella maissi vasta noin puolen metrin korkeudessa, joten tähkiä on ihan turha odotella täälläpäin. Kasvit siis avomaalla.

PK

^Joo, ei ehdi enää. Jäikö taimikasvatukset myöhään vai olivatko liian pitkään purkeissa? Täällä maissit ovat nimittäin parimetrisiä. Vielä ainakin näyttää ihan hyvältä, elokuun säät ratkaisevat.

Michilin

Ehtiikö nuo koskaan tähkäksi asti Oulunseudulla?  ??? Aattelin ite kyllä ens kesänä kokeilla  ;D
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Michilin

Ehiikö nuo koskaan tähkälle asti Oulunseudulla avomaalla sopivassakaan paikassa? Kasvarissa vois ehkä onnistua mutta veis aika julmasti tilaa. Ite aattelin kokeilla avomaalla ens kesänä ;)
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

PK

Niin, itse asun Limingassa. Kyllä täällä on oikein pulleita ja maukkaita tähkiä saatu, ei tosin joka vuosi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PK - heinäkuu 27, 2013, 18:12:45 ip
^Joo, ei ehdi enää. Jäikö taimikasvatukset myöhään vai olivatko liian pitkään purkeissa? Täällä maissit ovat nimittäin parimetrisiä. Vielä ainakin näyttää ihan hyvältä, elokuun säät ratkaisevat.

Ostin heräteostoksena valmiita taimia kesäkuun alussa. Voi olla, ettei maaperäkään ole mikään maailman paras.

meikkupeikko

Itse idättelin ensimmäiset maissit yhtä aikaa chilien kanssa eli maaliskuussa. Eipä niistä mitään tullut. Avomaalle siirto tappoi molemmat taimet. Toisen satsin laitoin itämään huhtikuun lopulla. Niistäkään ei tänä kesänä satoa tule. Savimaa ei vissiin sovi maissille alkuunkaan, koska molemmat ovat jääneet puolen metrin kepakoiksi.

calm

Tyrnävällä on maissit 170-senttisiä. Laitoinkohan joskus toukokuun alussa itämään ja toukokuun lopun helteillä avomaahan. Kolmesta kasvista näyttäisi neljä tähkää olevan tulollaan, yksi jää ainakin minimaissiksi.

Viime kesän taimikasvatus meni pieleen (homehtuivat) ja tuskin muutenkaan satoa olisi tullut, edellisenä vähän pääsi maistelemaan.

Quini

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 14, 2013, 00:08:34 ap
Bluesfarmillaon syöty jo kymmenkunta tähkää ja täysin kypsiä.

Samalla kasvatusvyöhykkeellä - ja v!"#¤%&/()tuiksi meni. Ei tule satoa.

PK

Eilen grillasin ensimmäisen maissin, loput odottaa vielä kypsymistä. Hyvältä näyttää maissinkin osalta tämä vuosi.

calm

Ihan niistä ei tullut sitä mitä piti, mitähän näiltä on puuttunut?

PK

:D Tainnut jäädä pölyttyminen vähän vajaaksi. Kypsiähän nuo sinänsä jo ovat.

wille

Täällä maissit noin 70cm korkeita. Ei tähkiä. Idätys oli myöhäinen.

Keväällä uusiks.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

bluesman

Bluesfarmilla kaikki maissit syöty. Prkl kun ei taas tiennyt etukäteen kesän lämpösummaa. Nyt oli aivan liian pieni määrä, jotain 25kpl. Joka maissiykslö tuotti 2-3 tähkää. Jättimaissi on yli 4m korkea mutta kasvatetaan vain pituuskisaa varten. On jo pukannut tähkän joten pituuskasvu taisi loppua siihen.

Huru-ukko

Myöhään pistin jyvät maahan. Nyt on alkanut vasta tähkiä muodostumaan, joten Pirkka taitaa turvata maissin tarpeen...

M;kko

Täällä korjattiin maissia noin 15 tähkän voimin. 1-2 tähkää per kasvi. Muuten ihan ok, mutta lajikeen (Early King??) jyvissä sattui olemaan paksuhkot kuoret ja ilmeisesti reilusti tärkkelystä. Toisin sanoen oli tosi työlästä syötävää. Ensi vuonna hankitaan hyvissä ajoin hyötykasviyhdistykseltä jotain parempaa sorttia.