tammikuu 10, 2025, 11:41:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pistokkaiden juurrutus

Aloittaja hejkki, elokuu 27, 2005, 08:46:36 ap

« edellinen - seuraava »

hejkki

Mitenköhän tuo pistokkaiden juurrutus kuuluisi tehdä?
itse olen kokeillut montaakin eri konstia, ja kerran liippasi läheltä.

eli Clonexilla ja ilman olen kokeillut, vedessä, mullassa, kosteassa paperissa, ilmassa kosteana pitäen, vesiviljeltssä jne...

lähimmäksi onnistunutta meni eräs lemon dropin oksa kun kastoin sen clonexiin ja tuikkasin multaan, mutta pistokas silti kuoli ja kun nyppäsin ylös mullasta, niin sillä oli juuria, mutta ihan mätänä....

Kaveri sanoi juurruttaneensa pelkässä vedessä, itsellä mädäntyivät... johtuisikohan kehnosta vesihanaveden laadusta?

eli kaipaisin vinkkejä pistokkaiden juurruttamiseen kovasti :)
Vilkaise blogiani: https://chili.moikka.fi/

Gekko

Solanaceae et vitae

hejkki

Juuri näitä keinoja olen kokeillut ja tuon jutun olen lukenut. ei auttanut. pistokas mätänee.
Vilkaise blogiani: https://chili.moikka.fi/

nikke

vaikka oon alottelija, ni mulla lähti Apachen (C. Annuum) pistokas itämään ku pidin sitä eka n. kaksi viikkoa vedessä, sen jälkeen vaan tökkäsin sen multaan. Ja hyvin kasvaa nykyään.

Vaikka kuulemma just noi C. Annuumit on niitä hankalimpia lähtee itää... :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "nikke"vaikka oon alottelija, ni mulla lähti Apachen (C. Annuum) pistokas itämään ku pidin sitä eka n. kaksi viikkoa vedessä, sen jälkeen vaan tökkäsin sen multaan. Ja hyvin kasvaa nykyään.

Vaikka kuulemma just noi C. Annuumit on niitä hankalimpia lähtee itää... :D

Annuumit eivät ole ollenkaan niitä hankalimpia itämään. Villichilit ovat vaikeimpia, koska ne luonnossa kulkevat läpi lintujen ruoansulatuksen, mikä tarkoittaa kotikasvatuksessa pitkiä idätysaikoja ja/tai kaikenlaisten vippaskonstien käyttöä...

TheBigX

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"Annuumit eivät ole ollenkaan niitä hankalimpia itämään. Villichilit ovat vaikeimpia, koska ne luonnossa kulkevat läpi lintujen ruoansulatuksen, mikä tarkoittaa kotikasvatuksessa pitkiä idätysaikoja ja/tai kaikenlaisten vippaskonstien käyttöä...

Luulen niken tarkoittaneen, että pistokkaat juurtuvat vaikeasti. Olen ennenkin kuullut ihmisten puhuvan pistokkaiden itämisestä, vaikkei se olekaan oikein.

nikke

Sori, kielioppivirhe!  :D  :oops:

Sauli Särkkä

Varmin keino tähän asti on ollut juurrutus-bubbleri:

Ota 3-litrainen muoviämpäri, tökkää kanteen keskelle jugurttipurkin kokoinen reikä siten, että matalaksi leikattu purkki (purkin korkeus n. 4-5cm) jää kanteen kiinni eikä tipu ämpärin pohjaan. Tee varovasti jugurttipurkin (tai fetapurkin, tms. aivan sama, kunhan on purkki) pohjaan 5-8mm halk. reikiä.

Tee ämpärin kanteen toinen, n. 5mm halk. reikä ja työnnä siitä sisään akvaarion ilmapumpun letku, jonka päähän asennat hohkakiven, eli ilma(stus)kiven.

Jugurttipurnukkaan risu, joka halutaan saada juurtumaan siten, että sen risun pää törröttää sentin verran jugurttipurkista ulos. Kevytsoraa (savipalleroita) purkkiin tukemaan kasvinalkua pystyssä. Ämpäriin vettä, jonka sekaan tilkka clonexia ja muutama tippa merileväuutetta. Ämpäriin sen verran vettä, että kasvin pää on juuri ja juuri veden alla.

Käynnistä pumppu.

Jos teet tämän bubblerin 5-10 -litraisena, voit kasvattaa kasvin tässä käyttäen vesiviljelylannoitteita ja lupaan, että kasvu on nopeaa, runsasta ja helppohoitoista. Floran Tripack viherpeukusta toimii hyvin ja sisältää olennaiset aineet kaikkiin kasvuvaiheisiin. Itse olen kasvatellut rehuja 5-litraisissa pöntöissä ja hyvin pelittävät. Kotisivuillani (www.sarkka.tk) on kuvia aiheesta.

-Sale
Sauli Särkkä