heinäkuu 01, 2024, 08:00:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilienkasvatusta vasemmalla kädellä - 2014

Aloittaja Raumala, syyskuu 26, 2013, 12:53:24 ip

« edellinen - seuraava »

Chilioni

Chilit on komeita, mutta noi koru- ja valutyöt on ihan käsittämättömän nättejä!  :o Ihan harrastuspohjalta teet?
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

Raumala

toukokuu 08, 2014, 19:31:36 ip #121 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2014, 22:39:55 ip käyttäjältä Raumala
Joo, harrastuspohjalta. Nyt oli kansalaisopiston kurssi, missä sai tehtyä valuhommia. Muutama isompi valuhomma vielä viimeistelemättä.

Viimeiset chinenset laitettu lopullisiin 6 litraisiin. 3 litrainen ruukku ja aika täynnä juuria eli passeli vaihtoaika isompaan. Tän kauden chinenset kasvaneet huomattavasti normaalia paremmin, tullut lannoitettua selkeästi enemmän, nyt vähän jo valkoisia ödeemä pilkkuja eli annetaan vettä viikko tai pari...

Habanero Sudden Death, noin 70 cm ja kivasti latvukset nuppuja täynnä.



Raumala

toukokuu 10, 2014, 22:15:46 ip #122 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2014, 22:18:07 ip käyttäjältä Raumala
Ikkunalautachilt päässeet kasvamaan jo vähän turhan isoiksi...  ???
Etualan 6 pubea siirrettävä 10 l ämpäreihin ja parvekkeelle parin päivän sisällä, kun kerkeää vaihtaa.
Siinä sitä onkin kikkailemista, kun metrisiä kasveja yrität saada vahingoittumatta siirrettyä.

Muistan ekakaudellani, kun tuttu sanoi että hyvin viihtyvät ja mahtuvat kasvamaan ikkunalaudalla, mulkku valehteli, heh.  ;D


Raumala

toukokuu 11, 2014, 14:44:54 ip #123 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2014, 18:38:44 ip käyttäjältä Raumala
Nyt helpotti...



Kasteluputket paikoilleen ja pubet valmiita siirtymään huomenna parvekkeelle.
Sain vaan yhden juuripaakun poikki, muuten meni metristen siirtely hyvin.



-Turbo Pube
-Manzano Rojo
-Rocoto Peru Cusco
-Orange Rocoto
-PI 585273, Rocoto Montufar
-Hyper Pube

Lähtövalmiina... loppuviikosta joutuu muutamaksi yöksi nostamaan sisällä, sitten näyttäisi lämpenevän kunnolla.

Raumala

Vettä tihuuttaa ja kylmä, vie siinä sit pubeja parvekkeelle... siirretään sitten lauantaina kun lupaa lämpimämpää. :-[



Podicount 58 g.

Chilipeikko

Komeasti löytyy taas pöydältä paljasta pintaa. Miekin olen jo alkanut suunnittelemaan, josko siirtäis nuo omat pubet tonne ulkoruokintaan, mutta pitää varmaan isommat amppelit vielä jostain repiä tai sitten on laitettava vaan tee se itse-paja pystyyn ja tehtävä vaikka sangoista amppelit, jos ei mistään löydä isompia amppeleita.

Raumala

toukokuu 14, 2014, 00:17:33 ap #126 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2014, 00:24:03 ap käyttäjältä Raumala
Lainaus käyttäjältä: Chilipeikko - toukokuu 13, 2014, 23:17:22 ip
Komeasti löytyy taas pöydältä paljasta pintaa. Miekin olen jo alkanut suunnittelemaan, josko siirtäis nuo omat pubet tonne ulkoruokintaan, mutta pitää varmaan isommat amppelit vielä jostain repiä tai sitten on laitettava vaan tee se itse-paja pystyyn ja tehtävä vaikka sangoista amppelit, jos ei mistään löydä isompia amppeleita.

Siirtyi parvekkeelle vienti lauantaihin, kun muutamat hallayöt tulossa ja ei jaksa joka ilta niitä siirrellä.

Kannattaahan ne siirtää heti kun säät sallivat. Sisällä tekevät satoa huonosti, kun ei tule lämpötila vaihteluita, joita tarvitsevat.
Kyllä pubeille riittänee 6 litraisetkin, joutuu vaan niissä kastelee helteellä joka toinen päivä. Isompi ruukku vähän pidentää kasteluväliä ja isompi ruukku -> isompi juuritila -> isompi kasvi -> ennemmän satoa... tai jotain... ;)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 14, 2014, 00:17:33 ap
Sisällä tekevät satoa huonosti, kun ei tule lämpötila vaihteluita, joita tarvitsevat.


Päteekös tämä siis vain pubeihin, vai yleisesti kaikkiin chileihin? ::)

Raumala

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - toukokuu 14, 2014, 08:26:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 14, 2014, 00:17:33 ap
Sisällä tekevät satoa huonosti, kun ei tule lämpötila vaihteluita, joita tarvitsevat.


Päteekös tämä siis vain pubeihin, vai yleisesti kaikkiin chileihin? ::)


Pubeihin vaan.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 14, 2014, 13:36:10 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - toukokuu 14, 2014, 08:26:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 14, 2014, 00:17:33 ap
Sisällä tekevät satoa huonosti, kun ei tule lämpötila vaihteluita, joita tarvitsevat.


Päteekös tämä siis vain pubeihin, vai yleisesti kaikkiin chileihin? ::)


Pubeihin vaan.


Okei, hyvä tietää. :)

Raumala

toukokuu 17, 2014, 14:58:09 ip #130 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2014, 15:40:48 ip käyttäjältä Raumala
Jes, parveke valmis huomiseen chilien siirtoon. Laitoin 3 kerrosta harsoa, sillä on pärjätty edellisinäkin kesinä. Vähennellään sitten kerros pois viikossa.



Aurinko alkaa paistamaan parvekkeelle heti kun nousee.


Offtopikkina... viikolla valmistunut hopeinen Onyx kivisormus, piristämään tylsää päiväkirjaa.

Raumala

toukokuu 18, 2014, 13:54:59 ip #131 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2014, 14:35:50 ip käyttäjältä Raumala
Vähän isompi sunnuntai päivitys, ennen salille lähtöä.

Homma hoidettu. Ei mahtunut kun 6 pubea ja Aji Finlandia. Mulla on liian vähän kasvatustilaa.  ???


Sisällä näyttää tältä. Lähinnä chinensejä ja muutama bacca.


Aji Finlandia kukkii. Tämä ei suostu tekemään podeja sisällä, niin oli viimekaudellakin. Jalostus muuttanut hieman kukkaa normi baccasta.


Viimekauden satokone Cajamarca, näyttää ottavan nyt rauhallisemmin, vaivaiset 4 podia kiinni vain.


Habanero Sudden Death kukkii parhaalla kasvupaikalla, toivottavasti tulee makupaloja runsaasti.


Aji Cristaliin tullut haljennut podi, mistähän mahtaa johtua ?


Kai tässävaiheessa kautta voi jo asettta satotavoitteet, enemmän kuin viimekaudella tottakai...  yli 5,5 kg. Pubeistahan kaikki on kiinni.

Podicount 60 g.  ???

Chilijamppa

Minulla poditti ihan hyvin ledien alla Aji finland, en tiedä sitten mitkä muut asiat vaikutti siihen.

Raumala

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - toukokuu 18, 2014, 14:28:26 ip
Minulla poditti ihan hyvin ledien alla Aji finland, en tiedä sitten mitkä muut asiat vaikutti siihen.


Varmaan ei riitä valo minulla tossa sisäkasvatuksessa.

Raumala

toukokuu 23, 2014, 14:15:45 ip #134 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2014, 19:05:06 ip käyttäjältä Raumala
Pari hellepäivityskuvaa...

Sisächilit kasvavat ja podeja tarttuu. Alkavat nähtävästi jo vähän tottumaan auringonpaahteeseen, kun eivät enää nuupahtele pahemmin.

   
Parvekkeella meno hieman kehnompaa 40-50 lämmössä. Pubeilla nuupahtamista havaittvissa.  ??? Aji Finlandia taas viihtyy hyvin. Ei nyt mitään katastrofaalista kuitenkaan, voin kuvitella kasvarikasvattajilla nyt lämpö ongelmat...


Offtopikkina kohtuullisesti onnistunut kivisormus.
''Oval Earth at silver universe''


edit 19.02
Sumuttelin parvekkeen asukit, ihan ok vaikuttivat nyt. Paljon tullut Pubeihin lisähaaroja viikossa, taitaa lisääntynyt valo tehdä tehtävänsä.

Chilipeikko

Mulla noi pubet on vielä sisällä ja roikottaa ihan samallalailla lehtiä keskipäivän auringossa. Sain itellekkin just ulkoilutus mestan valmiiks kuhan vaan ehin vielä pubet laittamaan 10 litrasiin niin kiikutan ne ulkoruokintaan.

Raumala

Kesän eka chiliface ja 100 g. satoa rikki. Tästä se lähtee tuoreen chilin rouskuttelu lokakuun loppuun saakka.



Podicount 102 g.

0lli

Noniin satokausi avattu! :) Satutko tietämään löytyykö Mikkelistä mistään kaupasta fataliin tuotteita? Lähinnä tuoreita chilejä olen katellut, mutta ei ole näkynyt :\ Paitsi nahistuneita ulkomaisia..
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Raumala

Viimekesänä oli Graanin Citymarketissa Fatalin chileja ja jonkun muun Suomalaisen firman, ei nyt muistu just mieleen nimeä.
Myös keskustan Stellan herkkupuodissa oli. Voi olla että ei ole Fatalii vielä saanut satoja kauppoihin.

0lli

Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 25, 2014, 17:51:05 ip
Viimekesänä oli Graanin Citymarketissa Fatalin chileja ja jonkun muun Suomalaisen firman, ei nyt muistu just mieleen nimeä.
Myös keskustan Stellan herkkupuodissa oli. Voi olla että ei ole Fatalii vielä saanut satoja kauppoihin.

Okei kiitokset tästä! Graanin prismassa olen katsellut, mutta cittarin puolelta en vielä ole, vaikka melkein vieressä asutaan:D Täytyy huomenna käydä kurkkaamassa josko olisi jo tarjolla! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.