tammikuu 09, 2025, 22:38:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bonchikilpailu 2014 - Ilmoittautuminen ja keskustelu

Aloittaja Feint, lokakuu 06, 2013, 14:04:53 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: .:Dam:. - joulukuu 08, 2013, 15:02:03 ipJos kaikilla olisi vaikka 400 leveät kuvat ja sitä kuvaa klikkaamalla tarvittaessa saa katsottua suurempana?

Erittäin kannatettava ajatus.
Mielestäni leveys voisi olla 600px, niin ei tarvitsisi niin usein klikkailla.

Sihijuoma666

Olikos näin että ilmoittautumisen jälkeen ei lajeja saa vaihtaa? Eli jos/kun ei meinaa itää toinen lajike, niin uutta siementä vaan tulille niin kauan että tärppää?  ::)

Feint

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - joulukuu 22, 2013, 21:26:51 ip
Olikos näin että ilmoittautumisen jälkeen ei lajeja saa vaihtaa? Eli jos/kun ei meinaa itää toinen lajike, niin uutta siementä vaan tulille niin kauan että tärppää?  ::)

Tää on nyt vähän hankalasti määriteltävä juttu. Lajiketta sai vaihtaa, jos oli ilmoittanut väärän lajikkeen kisaan, tai siemeniä ei syystä tai toisesta saanutkaan. Hieman hankalaksi menee, jos lajikkeita vaihdetaan lennosta, mutta ainakin teoriassa se on vielä mahdollista ilmoittautumisajan loppuun asti.

Laittakaa mulle yksityisviestiä lajikkeenvaihdoista ja tarkat tiedot(nykyinen lajike/uusi lajike) aiheesta, jos haluatte vaihtaa jo ilmoittamaanne lajiketta!

Sihijuoma666

Onhan tuo lajikkeen vaihto vähän niinkuin luovuttamista..  ;) Kokeilen vielä Semillaksen PEA:n siemenistä kun saappuu jos ne sais itämään.

sorrii

Kylläpä tuolla ketjussa ekalla sivulla mainitaan että lajia voi vaihtaa, jos ja jos ja niin edelleen ...

Mä laitoin juuri muutamia itämään enkä osaa päättää mitkä ne nyt olis kisakasveja  ;D
En kyllä tiedä olenko kelvollinen osallistumaankaan, kun ei huvittaisi ainakaan alkaa hommailemaan jotain virallisia bonsai-ruukkuja. Mun tapani kasvattaa bonchin tapaisia on tapahtunut ihan tavallisissa ruukuissa ja välillä hydro- tai kookos-kasvinakin ... Sitä bonchia lähinnä kai se leikkaaminen ..

Ehkäpä ilmoitan itseni tuonne ja mietin sääntöjä ja intoani myöhemmin; nyt painaa vähän joulu päälle: pitäis lähteä varmaan ostamaan lahjoja  ::) ...

Eli ilmoittaudun hätäisesti nyt kun suklaat on paketissa  8)
Lajit:
Vietnamilainen pikkuchili [annuum?] jonka siemeniä sain tutulta Vietnamilaiselta tytöltä
Petenero

Varalla Tepin ja Black Scorpion Tongue jos on ongelmia itujen kanssa: Myöhässähän oon ja otan löysin rantein ...
Joulun jälkeen teen tuon virallisemman kaavakkeen!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

Ei kai sitä mitään bonsai-ruukkuja vaadita. En usko että minäkään sellaisia alan hommailemaan.

sorrii

Joo. En jaksanut joulukiireissäni alkaa tarkemmin selailemaan ketjuja...

Oikeassa bonsai-harrastuksessahan on ne matalat perinteiset bonsai-ruukut sekä erikoismulta ym lisäalustat jotain ihmekiveä jne. Kun sitten Fataliinkin bonchi-juttuja lukee, saa käsityksen että "oikea bonchi" on samanlaisessa matalassa ruukussa johon viritellään kiviä, sammalta ja väännellään oksia rautalangoilla jne..

Tuota mä meinasin etten aio alkaa ihmeemmin virittelemään kasvia muutoin kuin että leikkaan alas  ja istutan pienempään ruukkuun ja annan tulla uusia versoja johon toivon saavani hedelmääkin ... Ehkä lopullista kilpailukuvaa varten sitten vähän parturoin ja kampaan niitä puskia.

*****Seuraavat asian vierestä! ***** Varoitus heikkohermoisille!!*********

Vilkaisinpa idätyksiäni: Laitoin 23/12 illalla itämään Turbopube red, Rocoto San Isidro, Red Peruvian, Peru Cusco; Tepin, Ancho [siemenet otettu aidosta Anchosta], Petenero, Vietnam, Black Scorpion Tongue.
Tänään näyttivät jo pitkää häntää Rocotot Red Peruvian ja Peru Cusco ?!? Mites tämän selittää ...
Siemenet -ainakin omat= melkein kaikki- ovat saman ikäisiä, tänä syksynä kuivattuja samassa paikassa, samalla lämmöllä ja säilytetty samoin.
Tarkistin vielä uudelleen, ettei noissa annuumeissa tai chinenseissä todellakaan näy vielä mitään elonmerkkiä: kuvassa näkyy kiiltoa joka voi hämätä ...
Voisikohan tämä ilmiö selittyä sillä että pubet viihtyvät korkealla - yläkaapissa .. 8) 8)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ottulo

Ensilannoitus taisi mennä vähän reilummin, koska sen jälkeen kasvit näytti hiukan huonoilta ja pari taisi lopettaa leikin kesken jo siitä... Joulun alla olin puita raivaamassa jokusen päivän parillakin viikolla, ja sillä aikaa kissa oli jostain kuitenkin onnistunut tunkeutumaan chililinnakkeeseen, lopputuloksena vähän yli puolet kasveista vahingoittuneet, muutama kuolettavasti. Pari vahingoittunutta oli lähinnä "latvottu", joten alkoivat heti pukkaamaan uutta kasvua. Joulun pyhät oltiin poissa, enkä uskaltanut pitää lamppua päällä, joten sen ajan kasvu on ikkunasta tulevalla valolla jäänyt hyvin heikoksi ja vaaleaksi.

Nyt on kotiuduttu pysyvämmin, ja lampun alle pääsi kolme pystyssä olevaa tainta - tosin niistä kahdella ei ole tuon tapin lisäksi mitään vihreää, joten taitavat mädäntyä pystyyn. Uusia siemeniä siis itämään, tällä kertaa ehkä jo muitakin kuin kisalajikkeita!

jaolsten

Operaatio käyrä varsi=haarova bonchi:

Alussa 20W lampun alla venytys "hujopiksi". Sen jälkeen 120W led-lampun alle ja kivivillakuutio+taimi vaakaan. Ja lopuksi käyrään kasvanut taimi uudestaan pystyyn ja sen jälkeen tarpeeksi valoa.

Varsi tänään:

Koko kasvi:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Tuosta yksilöstä saattaa tulla varsin kilpailukykyinen bonchi. Rhombot haarovat kyllä ihan vakiona mutta tämä yksilö on jo pikkutaimesta saakka versonut sivullepäin kasvua. Mahtavannäköinen jo nyt, mitenkä sitten vuoden lopulla?

Dethlock

Sain vihdoin aikaiseksi touhuta Bonchien ja kuvien kanssa. Päivittelin kilpailuviestiäni samalla.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

akselsson1

Siis hetkonen! Teillä on jo tommoisia 30cm puskia, mun eivät ole vielä edes itäneet  >:(
ihan epistä, en pelaa, eiku  ;) kaippati nuokin tuosta... joskus..
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

ottulo

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - tammikuu 06, 2014, 00:05:54 ap
Siis hetkonen! Teillä on jo tommoisia 30cm puskia, mun eivät ole vielä edes itäneet  >:(

Älä välitä, mulla meni uusiksi. Kun sain hyvät sirkkataimet, päätin ensin ylilannoittaa, sitten jätin viikoksi oman onnensa nojaan pelkälle ikkunasta tulevalle valolle. Kuivahtivat. Kissakin ehti pari napsia/latvoa. Uudet siemenet meni eilen paperille, ja tänään oli ensimmäinen hännän alku näkyvissä. Vielä ehtii! :)

Feint

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - tammikuu 06, 2014, 00:05:54 ap

Mun puskat on kyl jo 60cm ja katkottu kertaalleen ;) eivät tosin ole haarautuneet riittävän aikaisin, eli taitaa mennä uusiks myöhemmin... :(

Filago

Ilmoittaudun mukaan. Lajikkeet, jotka laitan tänään itämään:

Short yellow tabasco C. annuum
Numex Halloween C. annuum

Filago, talviunilta heräillen

ottulo

Uusintakierroksella pääsi idätykseen mukaan täällä jo muitakin kuin kisalajikkeita, mahtuvat kai samaan kuvaan...

Kisalajikkeista Peruvian White Habanero kaksin kappalein oikeassa yläkulmassa kivivillassa. Parissa muussa lävistetyssä villassa Poblano ja Aji Fantasy. Taustalla idätyksiä ja turvekasveja:

Piiloon jää tuo Peruvian White Haban kyltti. Turpeessa niinikään kaksi itua, joista toinen Fantasyn kyltin takana piilossa. Kaikki on idätetty talouspaperin päällä ylemmän kuvan minikasvarissa, jossa näitä ja useampaa muuta lajiketta on vielä tulossa.

Smy

No. Minäkin sitten ilmoittaudun mukaan kisaan vaikka en mistään mitään tiedäkään! :D

Aion joko voittaa tai hävitä seuraavilla:

Bolivian Rainbow C.annuum
Aji Fantasy C.baccatum

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

neural_rust

Täällä myös noi "bonchit" kasvaa kohta kaapista pihalle. 10ltr bubbleri käytössä, 90w ledifinlandia ja 250w natikka valona.. Tarvii varmaan kans leikata pikku hiljaa noita myös..

On siellä talvehtiviakin kyllä mukana..
...if you can't have it all, have some more...

Feint

Käykääs uudet ja vanhat osallistujat tekemässä tuohon viralliseen kisaketjuun postaus niin saadaan sekin ajan tasalle! Pikkuhiljaa pitäisi sinnekin ilmestyä kuvia niistä kasveista, jotka ovat jo kasvamassa. Toki kaikki kuvat voi laittaa myöhemminkin, mutta kisa on jännempi kun näkee missä muut menevät ;)