Kirvoista lopullisesti eroon?

Aloittaja Chilipo, marraskuu 09, 2013, 19:31:05 ip

« edellinen - seuraava »

Chilipo

Lehtikirvat iskivät tällä viikolla talvipuutarhaani. Aiempien kokemusten perusteella parhaiten toimii Provado, joka on systeeminen, joten sitä joutuu myös hedelmiin. Onko muuta keinoa päästä näistä öttiäisistä lopulliseti eroon kuin heivaamalla kaikki kasvit jorpakkoon?

ChiliChillailija

Itsellänikin on ollut tämän syksyn "mukavasti" kirvoja omissa chileissäni. Itse olen ladannut muutaman kerran viikossa mäntysuopatykityksen kasveihin.

Hetkeksi nuo pirulaiset jo hävisivätkin, mutta tänään huomasin, että ovat kasvit taas täynnä kirvoja. Uutta sarjaa vaan tulille.

Chileillä toimii myös se, että leikkaat kasvit mataliksi. Eli näin lehdet ja nuoret oksat, joita kirvat kaipaavat, lähtevät. Muutaman viikon tämän leikkauksen jälkeen teet vielä pari kertaa viikkoon kevyitä mäntysuoparuiskutuksia kasveihin.

Itse olen yrittänyt ylläolevalla tavalla toimia ja uskon, että se alkaa pian kantaa hedelmää.

Onnea sinne. :)
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Chilipo

Kiitti vinkistä. Leikkaan 10-senttiseksi tapiksi. Lueskelin muiden kokemuksia ja tuo näyttäisi oikealta näin talvella. Vähän huolestuttaa, miten kasvit selviävät tuosta ilman keinovaloa. Asumistilanteen muutoksen takia ei ole jatkossa enää kunnollista tilaa, jossa voisi pitää keinoaurinkoa helpottamaan toipumista. Laitan kuitenkin poikki ja toivon parasta.

ChiliChillailija

Itse leikkasin kasvit tänä ja viime syksynä ihan tapeiksi. Hyvin pärjäisivät viime vuonna ja tänäkin vuonna on hyvin lähtenyt käyntiin.
Ihan ilman keinovaloa. Eteläikkunalla ovat olleet ja siinä pärjänneet.
PÄIVÄKIRJANI 2013

Jani M

marraskuu 11, 2013, 02:29:43 ap #4 Viimeisin muokkaus: marraskuu 11, 2013, 02:35:11 ap käyttäjältä Jani M

Kuukauden päivät sisätiloissa täysin kirvattomana ja sitten yhtäkkiä, niitä on joka paikassa. Näiden kanssa saa oikeasti tehdä töitä, jos meinaa kokonaan hävittää. Suunnitelmallinen ja huolellinen myrkytys, sekä manuaalinen liiskaaminen, siinä ne keinot taitavat olla. Minulla nämä kasvit lähtevät kompostiin/biojätteeseen, jahka kypsyttelevät lopun satonsa. Nämä kuvat ovat capsicum flexuosumista.

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - marraskuu 11, 2013, 02:29:43 ap
Kuukauden päivät sisätiloissa täysin kirvattomana ja sitten yhtäkkiä, niitä on joka paikassa. Näiden kanssa saa oikeasti tehdä töitä, jos meinaa kokonaan hävittää. Suunnitelmallinen ja huolellinen myrkytys, sekä manuaalinen liiskaaminen, siinä ne keinot taitavat olla. Minulla nämä kasvit lähtevät kompostiin/biojätteeseen, jahka kypsyttelevät lopun satonsa. Nämä kuvat ovat capsicum flexuosumista.

Kyllä noihin kokemuksen ja järjen mukaan toimii Provado kertamyrkytyksellä. Sisätiloissa käyttö ei ole vaarallista mehiläisille tai luonnolle muutenkaan, ja vaikutus säilyy niin kauan, että aluksi munina henkiin jäänet kirvat ehtii myös kuolla. Varsinkin, kun kysymyksessä on säästettävän arvoinen villichili, jossa ei ole podeja (merkittävsti) syötäväksi, en näe estettä antaa Provadoa.

sorrii

Kuulin että Provadon myynti loppuu! Oliskohan joulukuun alusta ...
Täytyy käydä hamstraamassa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

Calypsolla lähtee myös laakista, eikä tule heti takaisin. En sen enempää höpötä aiheesta, kun Chilitunari kirjoitti siitä hyvän blogikirjoituksen:
http://chilitunari.blogspot.fi/2013/11/kirvoja-ja-calypsoa.html

sorrii

Olipa perusteellinen tutkielma.

Saapas nähdä onko mulla sitten luvassa koko talven kestävä taistelu. Oon torjunut pistohyökkäyksillä noita elikoita ympäri kämppää, mutta en voi kehuskella perusteellisuudella  ??? Parvekkeella parissa viimeisessä kasvissa on ollut kirvoja tosi paljon ja ovi on auki asuntoon edelleen ympäri vuorokauden. Kyllähän niitä lentäviäkin kirvanpaskiaisia on näkynyt ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 11, 2013, 16:56:33 ip
Calypsolla lähtee myös laakista, eikä tule heti takaisin. En sen enempää höpötä aiheesta, kun Chilitunari kirjoitti siitä hyvän blogikirjoituksen:
http://chilitunari.blogspot.fi/2013/11/kirvoja-ja-calypsoa.html

Olipas muuten aivan loistava kirjoitus! :)

Nyt on itselläni ainakin tilapäisesti helpottanut kirvojen kanssa. Niitä oli tänään huomattavasti vähemmän, kuin pari päivää sitten.

Huomenna vielä uusi ruiskutus mäntysuopaa.
PÄIVÄKIRJANI 2013

jaolsten

Ainoa keino:

Noista on lähes mahdoton päästä eroon. Ja vaikka pääsisikin, on kaikki vapaa-aika käytettävä noiden torjuntaan seuraavat viikot, todennäköisesti kuitenkin koko kasvatuskauden.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Sihijuoma666

Kukka Raidi hoiti ainakin Bolivian Rainbowsta koko yhdyskunnan kerralla. En tiedä oliko sitten säkää, mutta sen jälkeen ei näkynyt.

Herpiili

Kasvien lehdettömyyshän ei ole mikään tae kirvavapaudesta. Jos loppukaudesta on päässyt kehittymään talvivaiheita (munia) niin kirvojen munat odottelevat pitkin runkoa sitten vaan sopivia olosuhteita kuoriutuakseen. Paljaat rungot kannattaa suihkutella öljypohjaisella torjunta-aineella, joka tukahduttaa munat.

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - marraskuu 12, 2013, 16:14:42 ip
Paljaat rungot kannattaa suihkutella öljypohjaisella torjunta-aineella, joka tukahduttaa munat.

Eikös tuo talvetettavien chilien suihkuttelu öljypohjaisilla torjunta-aineilla ole kasveille melkoinen stresstekijä?
PÄIVÄKIRJANI 2013

sorrii

marraskuu 12, 2013, 16:17:17 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 12, 2013, 16:30:15 ip käyttäjältä sorrii
Kukka Raid vaikuttaa aika hyvältä aineelta [parin kokeilun perusteella, totean  :-\]

Honkkari myi tyypillisesti syksyllä 50% alella paljon lannoitteita ym. pois, ja ostin tätä pari purkkia ~2,50€'lla
Sumuttelin joitakin yleistartunnasta kärsineitä kasveja jätesäkissä eikä ole elikoita niissä näkynyt. On ollut ripsiäisiä, punkkeja ja kirvoja ...

Parvekkeella pari isoa tuhoon tuomittua kasvia oli täynnä kirvoja, niin sumuttelin noitakin lähinnä ehkäistäkseni kirvojen leviämistä asuntoon. Partsin ovi on edelleen auki ympäri vuorokauden etteivät viimeisetkään ulkokasvit jäädy. Nyt näyttää että kirvat ovat pysyneet poissa kun sumuttelin viikko sitten.

Vertailuna vaan kehun tätä, kun viime keväänä torjuin ötököitä Cooper puutarhasprayllä, niin lähes kakista kasveista kuolivat latvat, vaikka yritin olla aika varovainen. Nyt sumuttelin tätä Kukka Radia hyvinkin läheltä, koska kasvit ovat joka tapauksessa menossa tuhoon ... Jokunen siemen pitää kypsytellä niistä vain.

Eivät valmistajat kerro tuotteen etiketissä varmaan kaikkea. Tämänkin tehoaineet ovat jokseenkin samoja kuin tavalllisella raidilla. Mahtaisiko ponneaineissa tai jossain muussa salaisessa ainesosassa olla isompiakin eroja ?!?! Nythän tätä ostin vain kun halvalla sain  8)

Lisäystä: Taas tuli monta kirjoitusta väliin  ::)
Mä oon käyttänyt ihan tyydyttävällä menestyksellä Spruzitia joka on rapsiöljyn ja pyretriinin emulsio. Oon kasvukaudallakin usein sumutellut kasvit ihan märäksi ja sellainen kiiltävä vahamainen kalvo on olut lehdillä viikkoja. En ole huomannut että olisi mitään haitannut. Todennäköisesti sellaisesta maitomaisesta emulsiosta ei kuitenkaan tule mitään tiivistä öljykerrosta joka estäisi kokonaan hapen saantia ... Täytyy kokeilla yhdistelmää Kukka-Raid + Spruzit ja jätesäkki, jos talvella alkaa ötökät taas lisääntyä ...

[edit: kijrjoistusvihreitä]

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - marraskuu 12, 2013, 16:17:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - marraskuu 12, 2013, 16:14:42 ip
Paljaat rungot kannattaa suihkutella öljypohjaisella torjunta-aineella, joka tukahduttaa munat.

Eikös tuo talvetettavien chilien suihkuttelu öljypohjaisilla torjunta-aineilla ole kasveille melkoinen stresstekijä?

Pienempi stressitekijä kuin ylivarovainen puutarhuri ja kirvainvaasio heti lehtien puhjettua.

Viltsu77

Onko kukaan kokeillut funlight mehua? Tappaa kuulemma muurahaiset ainakin.

sorrii

heinäkuu 14, 2014, 10:39:31 ap #17 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 14, 2014, 10:44:53 ap käyttäjältä sorrii
Löysin siivouskaapistani täyden paketin Provado-pillereitä  8) 8) 8)

Ekakerran jälkeen kun sitä käytin, ei näkynyt kirvoja kahteen vuoteen ...
Ennen Provadokokeiluani oli yrittänyt kaikki muut konstit ja vinkit, ja kuskaillut kasvejani kylppäriin sumuteltaviksi epätoivoon asti. Provadolla sitten lähtivät kaikki kertayrityksellä! Harmi että loppui sen saanti kaupoista ...

Jos siis pelkkiä kirvoja löytyy ensi talvena, niin olen turvassa vielä  ;D

PS. Onhan edelleen Confidor ja Calypso. Noita vaan ei löydy edullisesti Prisman hyllyltä ...

NPhoBiaz

Kokeilen huomenna tuota Spruzitia, josko tehoaisi.

NPhoBiaz

Aivan loistava tökötti tuo Spruzit, kirvat kuoli kertaheitolla! ;D Pitäisi toimia muniinkin, joten uusia tuskin edes kuoriutuu.