tammikuu 11, 2025, 00:01:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Rassen vuosi 2014

Aloittaja rasse, tammikuu 31, 2014, 09:49:16 ap

« edellinen - seuraava »

rasse

Siinä nuo Montufarit, jotka sain ystävälliseltä foorumilaiselta. Vilerellään vaatimattomampia multakasvatuksia...

Tuossa vasemmalla on Lanceolatum ja oikealla Fatalii, talvehtineet.

rasse

Niin, nuo perunanviipaleet noissa purkeissa ovat harsosääsken toukkia varten. Ilmeisesti noita vihulaisia mullasta löytyi. Itse sääskiä sitten vähemmän kylläkin.

rasse

Tänä vuonna:

Rocato
Rocoto Peru Cusco
Rocoto Orange
Rocoto Montufar
Bhut Jolokia
Jalapeno
Scotch Bonnet
Jamaican Yellow
Fatalii Gourmet Jigsaw (tietenkin :D)

Sitten pari muuta:

Cactus Grusoni
Strelitzia Regina
African Iris

Taas mennään suhteellisen rauhallisesti ja on yritetty (taas kerran) ottaa oppia viime vuosista; sinne kasvihuoneeseen EI mahdu kuin rajallinen määrä kasveja.....

Jani M

Lainaus käyttäjältä: rasse - tammikuu 31, 2014, 09:49:47 ap
Niin, nuo perunanviipaleet noissa purkeissa ovat harsosääsken toukkia varten. Ilmeisesti noita vihulaisia mullasta löytyi. Itse sääskiä sitten vähemmän kylläkin.

Muutama toukka löytyi sieltä mullan seasta tosiaan, mutta eipä mitään erityistä vahinkoa ollut saanut aikaiseksi ton scotch bonnetin juurille. Hyvin on lähteneet vaihdokit jatkamaan elämäänsä molemmilla, hieno homma.

rasse

Ai niitä pääsi sulle asti niitä toukkia! Perhana..

Tunnistitko, olivatko harsosääsken toukkia?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: rasse - tammikuu 31, 2014, 11:54:52 ap
Ai niitä pääsi sulle asti niitä toukkia! Perhana..

Tunnistitko, olivatko harsosääsken toukkia?

Kaksi löyty selvästi harsosääsken toukaksi tunnistettavaa kaveria, musta täplä toisessa päässä, muuten valkoinen. Eipä nuo harsosääsket mua haittaa, niitä tulee kaupasta ostetun salaatin ym. mukana aina kuitenkin. Keltaiset tarra-ansat mulla on jo odottamassa ensimmäisiä pörrääjiä. Kyseiset yksilöt tosin päätyivät roskapussin mukana pakkaseen vielä samana iltana. :)

rasse

No eihän niistä haittaa muuten olekaan, mutta toukathan syövät pienten taimien juuret. Vahva epäily on nyt mulla, että joinakin vuosina olisi jokunen pikkutaimi siihen kuollut.
Itse sääskiä näkyy kyllä vähän. Kaksi tunnistettava olen nähnyt tänä talvena.

rasse

Pakasteesta otetuista Scotch Bonneteista tehty sose. Täytyy omaa työtä kehua sen verran, että on muuten hyvää! Valkosipuli maistuu mukavasti, poltetta on mun makuun sopivasti. Kuva on taas kyllä kehno, mutta olkoon.

rasse

Niin nuo peruna- ansat. Tänään otin pois perunanviipaleet mullasta. Jokaisessa purkissa oli yksi viipale, saaliina neljä toukkaa yhteensä. Ei siis mikään mahdoton määrä, mutta ehkä hyvä näin :D

rasse

Rohkaisin mieleni ja lähetin Chiliyhdistykselle viestiä jäseneksi liittymisasioiden tiimoilta.

rasse

Tuollainen passiivi. Eli niin on täälläkin hydroneitsyys mennyt  :D

Lajike valikoitui vain sen vuoksi, että noita oli useampia, joten mahdollinen/ todennäköinen katastrofi ei ole niin suuri katastrofi. Foorumin ohjeilla rakenneltu passiivihydro. Ohjeita ei kyllä kaikesta huolimatta (kovin tarkkoja ainakaan) helposti löytynyt. Vettä laitoin reilusti, eli alaosa on viiden litran astia, vettä siinä on neljä litraa. Syy suureen vesimäärään on se, että tuo sora on Kekkilän ruukkusoraa ja sen kapillaarivoimasta en tiedä oikein. Otin siis varman päälle, tuossa Rocatossa kun juuret olivat vielä todella lyhyet. Pk lannoitteena ja vuorokauden jälkeen kasvi edelleen hengissä!

Vinkkejä ja huutelua vastaanotetaan mielellään! Vaihtaisiko sittenkin ruukkusoran tilalle kivivillan?

Feint

Mä oon laittanu orthexin altakasteluruukkuihin ison kivivillakuution suoraan sen vesisäiliön kannen päälle ja taimen siihen. Systeemi täyteen lannoitevettä ja sitten lisäilee vaan nestettä tarvittaessa. En tosin keksi miksei toi systeemi toimis ihan yhtä hyvin! Sen verran tiiviiltä näyttää ettei levääkään pitäisi tulla liikaa.

rasse

Elämää suurempia asioita!!

Meinasi Ikeassa iskeä paniikki! Lastenosasto oli remontissa ja ajattelin jo, että sinnehän ne tietenkin jäi nyt Trofastit, mutta onneksi olivat vain siirretty kassojen viereen :D Siinä jo kyllä ilmeet vaihtelivat epätoivoisesta helpottuneeseen melko vilkkaasti....

rasse

No niin. 1. NFT käynnissä. Laitoin siihen Fataliin Jigsawin kivivillassa. Resossa on 20 litraa vettä ja siihen laitoin lannoitteeksi 10 ml. Puutarhan Kesää. Taimi on sirkkalehtivaiheessa. Olisikohan pitänyt laittaa enemmän tuota lannoitetta?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 16, 2014, 21:45:44 ip
No niin. 1. NFT käynnissä. Laitoin siihen Fataliin Jigsawin kivivillassa. Resossa on 20 litraa vettä ja siihen laitoin lannoitteeksi 10 ml. Puutarhan Kesää. Taimi on sirkkalehtivaiheessa. Olisikohan pitänyt laittaa enemmän tuota lannoitetta?

Ei tarvitse hetkeen enempää. Itse olen starttilannoitteella kasvatellut aina pari viikkoa aluksi ja silläkin helposti 15cm korkeiksi kasvaa ilman, että tarvii lisätä mitään. Vedenvaihdon yhteydessä sitten jämympää lannoitetta.

rasse

Kukkii täälläkin Montufar.

rasse

rasse

Harjoituskuva Montufarin kukasta.

rasse

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 10, 2014, 18:01:39 ip

Tuossa passiivissa ehti kasvi olla vajaan pari viikkoa ja sen koossa ei tapahtunut mitään muutosta. Siirsin sen multaan. Juuret olivat kasvaneet jonkin verran, mutta siis itse kasvi ei tuossa ajassa ollenkaan..

rasse

Erään vuoden satoa............