tammikuu 08, 2025, 22:11:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sampsan ensimmäinen kausi 2014

Aloittaja Sampsa89, helmikuu 07, 2014, 21:51:37 ip

« edellinen - seuraava »

Sampsa89

Noniin nyt saatiin homma käyntiin! Harrastus on uusi, tietotaito täysi nolla, biologia sääli 5 mutta näillä lähdetään...

Innostus lähti viime kesänä Onnelan puutarhasta, Ojakkalasta ostetusta Apachesta. Sitä varjelin viime kesän vaihtelevasti ja onnistuin tappamaan tuossa syksy-talvella. No napsin kaikki kuolleet oksat pois ja aloin elvyttää 20+23W ESLeillä ja ihme kyllä se heräs henkiin. Sitten tylsyyttäni istutin muutaman viime kesän sadosta tulleista siemenistä ja kaikki nousi. No sitten menikin mielenkiintoiseksi kun mieli teki lisää, lisää, lisää. Kävin K-raudasta ostamassa Basilikaa, Oreganoa ja Kirsikkatomatteja. Ja kaikkihan niistä lähti kasvuun kuin laakista. Seuraavana vuorossa oli kaupan punaisen paprikan siementen istutus. Toissapäivänä nousi kaksi paprikaa, ja eilen pari lisää.

Sitten päästään tähänpäivään. Tänään aamulla kilahti mukavaa postia luukusta sisään kun chili_maestron lähettämä starttipaketti saapui postispeden pahoinpitelemänä. Sitten viellä Roskankerääjä kutsui kylään katselemaan hänen siemen kokoelmaansa ja niinhän sieltäkin tarttui mukaan yhtä sun toista.

Tämänhetkinen tilanne on se että Chilejä on istutettu 26lajiketta:

Omat viimevuoden Apachot

Roskankerääjältä tulleet:

Chocolate Fatalii
Starfish Baccatum
Peruvian White Habanero
Turbo Pube
Rocoto La Palma
PI 585273 Pube?!?!?!?!?!!
Canario
Mini Rocoto
Birgits Locoto
Orange Locoto

Ja chili_maestron:

Peru Puno
Red Habanero
Orange Habanero
Magnum Habanero
Harold Barts
Aji Guyana Baccatum
Aji Cito
Trinidad Scorpion Yellow
Bhut Jolokia
Aji Verde
Aji Fantasy
Peito De Moca
Lemon Drop
Oranssi Iso Baccatum?!?!
Polumbo Baccatum

Toistaiseksi tätä projektia hoitaa 400WSpna ja kaksi 14W 30x30cm lediä ja vaatekaapin nurkka. Kasvualustana 20%Perliitti, 20%Vermikuliitti ja 60% Biolanin mustaa multaa ja päällystettynä ruukkusoralla.

Olen siis aivan amatööri näissä hommissa ja toivonkin kaikilta paljon apuja ja vinkkejä kasvatukseen. Laitan kuvia ja infoa lähipäivien tapahtumista heti kun kerkeän.

NPhoBiaz

Tervetuloa ja onnea ensimmäiselle kaudelle! :)
Aikas energialla lähdit tähän touhuun mukaan. Itse aloitin kanssa nyt ensimmäisen kauteni, varovasti 3:lla lajikkeella... :D
Toivotaan, että saat mahdollisimman paljon satoa. Kannattaa tosiaan selailla tätä foorumia ajatuksella, sillä kullanarvoisia neuvoja on täällä pilvin pimein. Ja jos et vielä ole perehtynyt, niin täällä on PALJON hyvää perustietoa kasvattamisesta ja tuosta saa jo todella hyvän käsityksen, mitä kasvattaminen vaatii.

Ja yksikään kysymys ei ole tyhmä kysymys, joten paukuta menemään vaan, jos et löydä vastausta kysymykseesi haun kautta. :)

Sampsa89

Joo tais lähteä vähän mopo käsistä tässä hommassa mutta näillä mennään. NPhoBiaz kiitos zempeistä ja onnea omaan ensimmäiseen kauteesi!

bobster

Tervetuloa! Apuja saat varmasti, jos menee sormi suuhun. Hyvän näköinen lista, maukkaita lajikkeita. Kyllä se siitä. :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Sampsa89

Noniin nyt niitä kuvia sitten!

Kasvattamo

Tässä kuusi apachea viimevuoden siemenistä.

Oikealla vasta istutetut Sillit

Mukavasti nousee Apacho (ikää 18päivää)

Sampsa89

Viimeyönä on sitten tuo viimevuoden rimpula Apacho alkanut puskea kukkaa. En ihan jaksa ymmärtää miten tämä viellä jaksaa kun makasi kuivassa mullassa kuukauden, sitten tuli ripsiäiset, naapurin kakarat täytti ruukun kastemadoilla ymsymsyms. Mutta kai se sitten jaksaa viellä.

Alppen

Tervehdys! Ojakkalan ja Onnelan mainitseminen sai tämän tarkkailijan vihdoinkin liittymään foorumiin.
Mielenkiinnosta kyselen summittaista sijaintiasi, sillä omakin chiliharrastus sai alkunsa Onnelasta haetuista taimista. Vanhempien talo sijaitsee melkoisen lähellä puutarhaa, vaikka itse nykyisin vaikutankin lähinnä Espoon puolella.

Onnea kauteen, varsinaisella arsenaalilla kyllä samantien liikkeelle lähdet!

Sampsa89

Lainaus käyttäjältä: Alppen - helmikuu 08, 2014, 11:27:46 ap
Tervehdys! Ojakkalan ja Onnelan mainitseminen sai tämän tarkkailijan vihdoinkin liittymään foorumiin.
Mielenkiinnosta kyselen summittaista sijaintiasi, sillä omakin chiliharrastus sai alkunsa Onnelasta haetuista taimista. Vanhempien talo sijaitsee melkoisen lähellä puutarhaa, vaikka itse nykyisin vaikutankin lähinnä Espoon puolella.

Onnea kauteen, varsinaisella arsenaalilla kyllä samantien liikkeelle lähdet!

Moikka moi! Muijalla on mökki siinä ihan Onnelan vieressä olevan uimarannan kupeessa joten siellä on siis tullut vaikutettua jo jonkin aikaa. Itse myös Espoossa vaikutan, tässä ihan Sellon vieressä. Minkäslaisella kombinaatiolla itse lähdet tähän kauteen?

Alppen

helmikuu 08, 2014, 12:09:25 ip #8 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2014, 16:24:45 ip käyttäjältä Alppen
Lainaus käyttäjältä: Sampsa89 - helmikuu 08, 2014, 11:52:00 ap
Moikka moi! Muijalla on mökki siinä ihan Onnelan vieressä olevan uimarannan kupeessa joten siellä on siis tullut vaikutettua jo jonkin aikaa. Itse myös Espoossa vaikutan, tässä ihan Sellon vieressä. Minkäslaisella kombinaatiolla itse lähdet tähän kauteen?

Nonnih, hieno paikka varmasti!
En ole vielä saanu blogiini postausta aiheesta, eikä ole täälläkään ole päivyriä (vielä.. nyt kun kerta tuli rekisteröidyttyä), mutta tosiaan nyt on 9 lajiketta tulilla; Bird Aji, Aji Cristal, Aji Finlandia (EIKUN: Aji Fantasy), Dogo nyoni, Locato, Peito de Moca, Habanero, Hot Banana (/Bulgarian Carrot tms) ja (joku) Thai Chili. Lisäksi Hungarian hot cherry, Cayenne sekä yksi Aji Cristal on edelliskaudelta hengissä.
Kerrostalossa kun asustelee niin ei ihan määrättömästi voi kavereita kasvattaa ja pitää varmaan tuollekin määrälle olla hieman ankara. Onneksi osa ainakin pääsee kesäksi Ojakkalan kasvihuoneeseen, loput tyytyköön parvekkeeseen :)

Sampsa89

Lainaus käyttäjältä: Alppen - helmikuu 08, 2014, 12:09:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Sampsa89 - helmikuu 08, 2014, 11:52:00 ap

Nonnih, hieno paikka varmasti!
En ole vielä saanu blogiini postausta aiheesta, eikä ole täälläkään ole päivyriä (vielä.. nyt kun kerta tuli rekisteröidyttyä), mutta tosiaan nyt on 9 lajiketta tulilla; Bird Aji, Aji Cristal, Aji Finlandia, Dogo nyoni, Locato, Peito de Moca, Habanero, Hot Banana (/Bulgarian Carrot tms) ja (joku) Thai Chili. Lisäksi Hungarian hot cherry, Cayenne sekä yksi Aji Cristal on edelliskaudelta hengissä.
Kerrostalossa kun asustelee niin ei ihan määrättömästi voi kavereita kasvattaa ja pitää varmaan tuollekin määrälle olla hieman ankara. Onneksi osa ainakin pääsee kesäksi Ojakkalan kasvihuoneeseen, loput tyytyköön parvekkeeseen :)

Mulla sama homma, kerrostalossa saavat viihtyä. Onneksi tuolle emännälle on tehty aika selväksi se että vieraat nukkuvat tänävuonna viidakossa :D Kait noistakin muutama Ojakkalaan lähtee kasvihuonetta koristamaan. Tupakat pitäisi viellä pistää tulemaan.

Jos sua kiinnostaa lisätä jotain noista mun lajikkeista itsellesi niin kaikkia siemeniä löytyy viellä paljon.

Sampsa89

Noniin tänään tuli taas ylläri vastaan. Toissapäivänä istutettu parvekekurkku nousi yöllä. Itämisajan pitäisi olla noin 10vuorokautta mutta päättikin ponkasta ylös kahdessa päivässä. Lehdet sentin pituisia ja ihan terveen näköinen viellä toistaiseksi...

Apachen nuput senkuin kasvavat, saas nähdä jos avautuisivat huomenna niin laitan kuvia rimpulasta lisää :) Myös tuossa 3viikkoa sitten istutetussa Apachessa alkaa näkyä jotain pallukoita.

NPhoBiaz

Voi kun meikäläisen nagatkin itäis 2 päivässä... :D Komeesti lähteny homma liikkeelle! :)