tammikuu 10, 2025, 19:38:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilejä Jätkäsaaressa 2014

Aloittaja Bender79, helmikuu 15, 2014, 10:47:44 ap

« edellinen - seuraava »

Jani M

Tomaatti NFT:ssä? Huhhuh. Odotettavissa melko riehakasta kasvua ja juuritila voi käydä pieneksi jossakin vaiheessa. :D

Bender79

Se ei pelaa, joka pelkää! :)

Lähetetty minun GT-P3110 laitteesta Tapatalkilla

Bender79

No oikeasti tarkoituksena on saada kunnolla satoa tuosta mustaryssästä. Jotenkin olen aina onnistunut saamaan tomaateista aika surkean sadon, tänä vuonna keskityn kahteen lajikkeeseen eli Sungold F1 ja Mustaryssä. Ja yritän tehdä kaikkeni, että niistä tulisi reilusti satoa!

No, okei, oikeasti kolmea lajiketta. Täällä kun joku kehui Lidlin Harzfeur tomaattia avomaalle. Sitä menee palstalle kokeeksi.  ;)

Bender79

Vähän alta kaksi kuukautta idätyksestä ja Montufarissa ja Manzano Rojossa on nuppuja! Aiemmassa postauksessa mainittu millin alku olikin lehtipari/haara :)

Toinen taimibublerissa ollut tomaatin taimi pääsi kookokseen. Lisäsin n. 1 tl kalkkia sekaan, eikös se sovi tomaatille?

Onko muut kookoskuidun käyttäjät kuulleet, että kuitu pitäisi huuhdella ennen käyttöä? Siinä voi kuulemma olla suolaa?

Kärsä Babar

Monessa kookoksessa nykyään lukee että huuhdeltu makealla vedellä.
Itse en ole ikinä huudellut. Mitään ongelmaa ei ole ollut.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Bender79

No niin ajattelinkin, itse en ole myöskään huuhdellut ja hyvin on kaikki kasvaneet!

Bender79

Huhhuh. Nyt hävettää. Olen mittaillut kaikki Ec arvot martinin mittarilla, mutta olen talven jälkeen unohtanut vaihtaa mittayksikön! Ei ihme, että taimibublerissa kasvu on jotenkin hidasta, ec on ollut jo pitkään 2,67... Tuolla ppt arvolla vesi oli 1,3. Teen isohkon veden vaihdon. Muutamat kasvit roikottavat lehtiä, mutta suht hyvän näköisiä ovat.

Bender79

maaliskuu 22, 2014, 10:25:23 ap #27 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2014, 10:37:07 ap käyttäjältä Bender79
Nft:t ympäröin ns. Panda-filmillä, youtuben hassun miehen oppien mukaan. Näin valoa ei pääse resoon ja se pysyy kenties viileämpänä kesähelteillä!

https://www.youtube.com/watch?v=3NfEtErILUo&feature=youtube_gdata_player

Edit. Kuva lisätty

Bender79

Reilu viikko sitten laitoin vedet kypsymään loppuihin Nft:hin. Ja sunnuntaina siirsin Aji Cristalin, Dr greenin ja Safin virtaavien vetten tykö. Yhdessä (Aji cristal) oli vaahtoa vedessä ja vaihdoin osan. Pitää seurailla ettei ole mitään haitallista.

Ja ensimmäisiä kirvoja olen nitistellyt talvehtineesta Star fishistä. Muuten ollut hiljaista kasvien kanssa, sillä flunssan jälkeen perheessä kiersi vatsatauti ja toipilaana kärsin EPEK:stä (ei pysty, ei kykene)

Vasen Dr green ja oikea Safi

Larski

Lainaus käyttäjältä: Bender79 - huhtikuu 01, 2014, 14:26:59 ip
Reilu viikko sitten laitoin vedet kypsymään loppuihin Nft:hin.

Vedet kypsymään? Mistä tuo mainitsemasi vaahto vois olla peräisin? Onko Ikea-pöntöissä jotain asiaan kuulumatonta tms.?

Bender79

Eli siis bioponiset pöntöt. Vesi+vulcaponic+merileväuute ja vielä ripaus pakastekuivattuja akvaariobakteereita. Tämän annoin muhia viikon verran.

En tosiaan tiedä mistä vaahto on peräisin. Pesin kaikki tarvikkeet ennen käyttöön ottoa kuumalla vedellä ja hankasin harjalla. Patolevyt kyllä haisi aika vahvasti ja niitä pesin extra hyvin pienellä määrällä saippuaa, mutta huuhtelin ne kyllä erittäin hyvin. NFT-suodatinkangas oli ainoa, joka tuli suoraan pussista. Osittainen vedenvaihto helpotti ongelmaan, mutta kyllä kävi mielessä ne mainitsemasi ftalaatit...

Bender79

Huh. Onpas mennyt aikaa viime postauksesta. Nft kasvit ovat elossa ja jonkin verran kasvaneet, mutta vieläkään ei ole tapahtunut mitään pyrähdystä. Ei ole varmaan tarpeeksi valoa. Kaikki kolme chiliä kyllä haarautuvat monesta paikkaa, joten varmaan pian jotain tapahtuu. Nft tomaatti pysäytti kokonaan kasvun. Muutama juuri on vasta nyt tullut kivivillakuutiosta ulos.

Tänään piti siirtää pubet amppeleihin, mutta aika loppui kesken ja vain kaksi pääsi isompiin ruukkuihin. Kovasti olen jo mittaillut paikkoja parvekkeelle.
Parissa Montufarissa muutamia kukkia ja yksi podin alku! Eikä harsosääskiäkään ole näkynyt.  Muutama kirva on ollut, mutta käytin ekaa kertaa provadoa ja niistä päästiin eroon. Jos kesällä kirvat tai punkit tulevat vielä kesällä, niin kokeilen biotuksen petoja.

Talvehtinut Star fish aloitti huiman versomisen kun pääsi isoon altakasteluruukkuun pari viikkoa sitten. 

Ja tänään meni vielä viimeiset myöhästyneet tomaatin idätykset lautalle. Kasa lidlin Harzfeureja.

Ja messuilta tuli ostettua pari tainta: Harold st. Barts ja aiemmin kokoelmista uupunut Lemon Drop! :)

Pari kuvaa. Ensimmäisenä siirtämättömät pubet ja toisena huono valoinen yleiskuva tilanteesta. Parempia kuvia myöhemmin!

Bender79

Pakko oli verrata vanhaa kuvaa nft kasveista. On ne näköjään kasvaneetkin enemmän kuin luulin. Vasemmalla Safi ja oikealla Dr. green

Bender79

Noniin. Nyt on parvekekausi avattu jo kunnolla. Viime torstaina siirtyi pubet narujen jatkoksi ja perjantaina kome nft:tä ja star fish kaveriksi. Lämmöt olleet mukavasti öisinkin +10.  Seuraavaksi suunnitelmissa parin autopotin hankinta terassin pikkukasvareihin. Ainiin, Montufareissa kukkia ja yksi n. 4 cm podi!

Bender79

toukokuu 14, 2014, 21:45:22 ip #34 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2014, 21:48:11 ip käyttäjältä Bender79
Nft:t parvekkeella kasvattelevat kasveja rauhallisesti.  Varmaan viileät kelit hillinneet menoa.

Montufarin podi kasvaa ja varmaan vaihtaa väriä tässä kuussa. Kukkia ei tullut lisää ekojen pudottua, muutto parvekkeelle taisi olla stressitekijä.

Yleiskuva amppeleista.

Kävin ostamassa chilitarvikeesta autopotit 2x8,5l ja 2x15 l. Alunperin niiden piti mennä terassille pikkukasvareihin, mutta toinen kasvari hajosi tuulessa joku viikko sitten, joten autopotit saattavat jäädä parvekkeelle. Niihin pitäisi tulla musta ryssä ja sungold tomaatit sekä harold st. Barts ja Bonda ma jaques, jonka kävin ostamassa PP:ltä.

Bender79

Sateinen päivitys. Lämpöaalto teki hyvää kasveille. Isoin pube on yksi Canarioista, jonka haarat ovat 110 cm leveitä. Montufar tulee hyvänä kakkosena tasan metrillä. Kukkia avautuu rauhallisesti, vois pikkuhiljaa vaihtaa lannoitteiden suhteita typestä poispäin. Vielä on mennyt nutriforte 1+2 kasvuvaiheella.

Samoin nft-kasvit ovat ottaneet vihdoin kasvuspurttia. Dr.green on täynnä kukkia ja nuppuja. Musta ryssä tomaatti on selvästi kasvanut ja juuria on runsaasti. Myös kukkia on jonkin verran. Tomaatti ekana kuvassa.

Ja kaikki ruukut vihdoin käytössä autopotissa! Vettä ei vielä ole resossa, mutta sen verran liitoksia testasin, että toimii. Tai ainakin vesi valuu altaisiin, en vielä ole testannut sulkeutuvatko venttiilit :)
Eli vasemmalta Harold st. Barts, Sungold, Musta ryssä ja Bonda.

PP

Sangen asialliset eikä järin pienet tai tehottomat systeemit parvekkeelle. Viidakoituminen tulee olemaan melkoista kolmen kuukauden aikana syksyä odotellessa. :)

Bender79

Kiitokset kommentista! Tämän kauden tavoitteena olisi tosiaan saada sadossa kilon raja rikki.  Jos vain tulee lämmintä niin voisin kuvitella sen tapahtuvan yhden amppeli puben kanssa.... ;) Ja parvekketta on 7m, joten pitäisi sinne viidakko mahtua!

Bender79

Memo to self. Tänään vaihdettiin ja lisättiin kaikkiin nft pönttöihin vettä, n.9 l pois ja 18 l tilalle.  Lannoitteeksi nutriforten tomaattimansikka ja typpikalsium kukintovaiheen sekoitussuhteella eli puolet ja puolet. Isoimmat nft kasvit ovat Dr.green ja musta ryssä tomaatti,  jonka jokunen juuri oli tainnut jo kasvaa resoon asti...

Bender79

Kasvit kasvavat erittäin hyvin. Ainoa harmi on punkkien näkyminen, mutta onneksi vasta yläkerrassa, aika kaukana parvekkeelta. Kaikki pubet kukkivat nätisti ja tuntuu siltä että kukat myös jäävät kiinni.

Ja Montufarissa kasvaa ja kypsyy pikkuhiljaa podit.

Selkeitä kuvia pelkästään yhdestä kasvista on aika vaikeaa ottaa mutta mustaryssä tomaatti, josta olin huolissani keväällä, on kyllä ottanut tehospurtin. Kuvassa on aika paljon vain sitä.

Tomaatin kukkia on kymmeniä ja chilien myös. Toivotaan hyvää loppukautta!