Koska chilit parvekkeelle?

Aloittaja Fleme, maaliskuu 08, 2014, 23:17:08 ip

« edellinen - seuraava »

Fleme

Aurinkoiset päivät ovat saaneet viherpeukalon syyhyämään ja tekisi mieli jo pikku hiljaa alkaa siirtämään tammikuun alussa idätettyjä taimia parvekkeelle. Minkälaiset olosuhteet olisivat ok? Meillä on hyvin tiivis lasitettu parveke, suoraan etelään päin ja tänäänkin suoraa auringonpaistetta tuli ainakin 8 tuntia ja siinä samassa parvekkeen lämpötilakin nousi niinkin korkealle kuin kolmeenkymmeneen. Vielä näin illalla yhdeltätoista tuolla on 9 astetta lämmintä vaikka pihalla on 3.

Voisinko siis alkaa harkitsemaan taimien siirtoa parvekkeelle harson alle? Harso suojaisi hyvin päivät auringolta ja yöt mahdolliselta kylmältä. Mutta mikä on konsensus aiheesta? Jos mulla on tuolla noin lämpimiä päiviä aina kun aurinko paistaa, voiko parvekkeelle siirtoa alkaa harkita? Edestakaisin siirtelyyn en kuitenkaan varmaan viitsi alkaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Fleme - maaliskuu 08, 2014, 23:17:08 ip
Voisinko siis alkaa harkitsemaan taimien siirtoa parvekkeelle harson alle? Harso suojaisi hyvin päivät auringolta ja yöt mahdolliselta kylmältä. Mutta mikä on konsensus aiheesta? Jos mulla on tuolla noin lämpimiä päiviä aina kun aurinko paistaa, voiko parvekkeelle siirtoa alkaa harkita? Edestakaisin siirtelyyn en kuitenkaan varmaan viitsi alkaa.


Harso ei suojaa kylmältä niin paljoa, että sen alla olisi montaa astetta lämpimämpää. Ei kannata siirtää vielä, koska on ennustettu kylmempiä öitä, eikä lämpö nouse pilvisinä päivinäkään riittävän korkealle. Sitten, kun yölämpö pysyy suht. luotettavasti yli kymmenessä ja varmasti yli viidessä, voi siirtää. Jos voit ja viitsit lämmittää parveketta tai pitää ovea asuntoon auki kylminä öinä, siirtoa voi harkita jo nyt.

Onko päivälämpö mitattu niin, että aurinko ei paista mittariin? Jos paistaa, lukema on vain mittarin lämpötila, ei ilman.

P.S. Tällaiset kyselyt sopii hyvin olemassaoleviin ketjuihin.

Fleme

Juu, katselin kanssa kymmenen päivän ennustetta ja loppua kohti alkoi näyttämään jo turhan viileältä, vaikka aurinkoista onkin.

Tänään aamulla yhdeksältä parvekkeella oli jo yhdeksän astetta lämmintä ja yön kylmin hetki oli mittarin (itse mittari on varjossa, kuin myös sen toinen sensori jolla mittaan eri sijaintia parvekkeella) mukaan ollut aivan heti ikkunan vieressä 5,9 astetta ja takaseinän vieressä 6,2. Tänään taas aurinko paistanut ja vielä näin puoli kuudelta tuolla on 20 astetta lämmintä. Itse näkisin sen niin, että tässä olisi tänään ja eilen ollut n. kymmenestä aamulla ainakin kuuteen asti illalla täydellistä suoraa auringonpaistetta ja lämpöä. Pitäisikö sitä jaksaa alkaa siirtämään muutamaa kasvia edestakaisin?

Riittäisiköhän tuollaisen 4x2 metrisen parvekkeen yölämmitykseen esim. auton sisätilanlämmitin? Niillä kun ei taas nyt ole muuta virkaa, niin voisi laittaa pöhisemään yön viileimmiksi tunneiksi siinä vaiheessa kun siirtämään ryhtyy. Viime vuonna uskalsin siirtyä parvekkeelle vasta toukokuun ensimmäisenä, mutta jos tämä kevät etenee vähänkin tätä tahtia kuin mitä nyt on menty, en tuskin paljon huhtikuun alkua pidempään jaksa odottaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Fleme - maaliskuu 09, 2014, 17:39:12 ip
Riittäisiköhän tuollaisen 4x2 metrisen parvekkeen yölämmitykseen esim. auton sisätilanlämmitin? Niillä kun ei taas nyt ole muuta virkaa, niin voisi laittaa pöhisemään yön viileimmiksi tunneiksi siinä vaiheessa kun siirtämään ryhtyy. Viime vuonna uskalsin siirtyä parvekkeelle vasta toukokuun ensimmäisenä, mutta jos tämä kevät etenee vähänkin tätä tahtia kuin mitä nyt on menty, en tuskin paljon huhtikuun alkua pidempään jaksa odottaa.


Ei ole kokemusta parvekkeen lämmityksestä, mutta kasvihuoneen perusteella arvioisin, että 1 kW eli auton sisätilanlämmitin riittää nostamaan lämpötilaa 5-10 astetta. Jos tulee kymmenen asteen yöpakkanen, mikä ei ole ollenkaan mahdottomuus parin viikon sisällä, voi tehdä tiukkaa.

Chiliharri

maaliskuu 10, 2014, 19:50:39 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2014, 19:54:31 ip käyttäjältä Chiliharri
Lainaus käyttäjältä: Fleme - maaliskuu 09, 2014, 17:39:12 ip
Riittäisiköhän tuollaisen 4x2 metrisen parvekkeen yölämmitykseen esim. auton sisätilanlämmitin? Niillä kun ei taas nyt ole muuta virkaa, niin voisi laittaa pöhisemään yön viileimmiksi tunneiksi siinä vaiheessa kun siirtämään ryhtyy.


Mulla on kokemusta parvekkeen lämmityksestä, tosin loppuvuoden satokaudelta. Olen pitänyt sellaista varmistuslämpöä lokakuun alusta noin kuukauden. Minulla on 3,3/1,7 kW:n (1 vaihe 230v) lämmitin, jota olen käyttänyt aluksi 16- ja kauden loppuvaiheessa 10 asteen varmistuksella. Lähinnä siis myötäillen laskevaa ulkolämpötilaa, kun sähköhän maksaa... Vihkon mukaan esim. viime syksynä lopetin lämmityksen 20.10., kun viimeiseltä viideltä päivältä kulutus oli jo 14kWh/vrk. Yhteensä lokakuun kulutukset ovat olleet 2011 lähtien 80-110 kWh, joka tekee siis alle 10 Eur/syksy. Tuolta näkee suunnilleen mitä ulkolämmöt oli täällä viime syksynä:

http://www.vaisala.com/vantaaweather/archive/2013/10/21/

Tuosta voi päätellä että 1 kW:n lämmitin olisi riittänyt omalle parvekkeelle. Ja onhan noita auton sisätilalämmittimiä nykyään tehokkaampia, kuten omassa autossa Defa Termini ottaa tehoa yli 2kW kovemmilla pakkasilla.

Suosittelen laittamaan sellaisen pistotulppaan kytkettävän termostaattikytkimen, jolla voi määrittää halutun lämpötilan tarkasti ja tietystä pisteestä. Ei ole kokemusta miten lämmöt käyttäytyy kokonaan ilman termostaattia. Sen sijaan omassa lämmittimessä olevalla säätöruuvilla lämpötila oli vähän mitä sattuu, joten laitoin tuollaisen (hae netistä Thermo timer H 97 jos haluat samanlaisen) melko alussa. Kannattaa muuten tarkistaa lämmittimen tiedoista, kestääkö lämmitin tuollaisen "töpseli pois ja seinään" tyyppisen kytkennän. Jotkut kuulemma toimii vain omalla termostaatillaan tai muuten hajoavat. Ainakin PP:n  edellä ehdotettaman auton sisälämmittimen luulisi kestävän, kun eikös ne ole juuri sellaiseen "tolppakäyttöön" just tarkoitettu.

EDIT: typot

sorrii

Mä askartelin lasipartsilleni lämmöneristeet: [eikä naapurit tietenkään niitä huomaa]
Lattiaan 2cm styrofoamin liimattuna faneriin ja päälle terassimatto: Sain samalla vanhanaikaiset vesikourut laatan reunoilla tasasiksi. Eipä sinne sadevettä juuri tule ...
Kattoon liimailin 3cm styrofoamista "alakaton" jonka maalasin lasikuitutapetilla; parilla ruuvilla kiinnitys "koolausten" kera
Kaiteiden umpiosiin leikkasin samaisesta 3cm kankaan kera maalatusta levystä palat, jotka pysyy tolppien välissä ...
Laseihin tein läpinäkyvästä teipistä näkymättömät huullokset, jotka peittää ne ½cm raot. Lämpö on ollut nyt ~5 astetta korkeampi kuin ulkona. Jos ovi on auki 5cm pysyy min. 10oC kunhan ei ihan hirveesti pakasta ulkona..

Lattialevyn alla on murupaperi "ilmarakona"
Katossa 2cm suikaleet pitämässä alakaton irti betonista.
Kaiteiden väleissä parin sentin ilmaraot ...
En ole kahtena talvena huomannut mitään huurtumista tai kosteuden tiivistymistä levyjen alla.

Oon pitänyt kasvit parvekkeella joulukuun alkuun asti jo kahtena syksynä. Riittää kun ovi on raollaan pari senttiä, ja alaosassa styfofoamin viipale estämästä vetoa lattiaa pitkin.
Päivällä oli 250W natikka - toissa syksynä 150W MH-lamppu lämmittelemässä. Ebbin resossa oli akvaariolämmitin pitämässä veden ~20 asteessa ...

Niin kauan kun ei ole kovia pakkasia voin pitää oven aina raollaan! Pakkaskeleillä jäätyvät lasit aika härskisti umpeen.
En ole vielä aloittanut parvekekautta, mutta periaatteessa voisin. Takapakki voisi tulla jos menee pakkaselle pitemmäksi aikaa. Kasvit ehtii kyllä pelastaa kunhan ei sulje ovea kokonaan!

Mitäköhän rakennusvalvonta tykkäisi  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

SEB

Ihan uteliaisuudesta edelliseen viestiin liittyen: Miksi? Onko kämppä jo täynnä chilejä? Kuulostaa melkoiselta lämpöenergian hukkaamiselta...

sorrii

Mä asun 3 kerroksisen lamellitalon keskellä, toisessa kerroksessa. Pidän patterit aina talvellakin suljettuina, ja silti on lämpöä öisin 22 - päivisin 24-26 astetta. Lamppuja on ~1000W verran, mitä voisi kyllä sanoa lämpöenergian tuhlaamiseksi  8) Valohan ei kyllä mene hukkaan ...
Jos parvekkeen ovi on raollaan 2-5 cm ja alaosasta ½m on ummessa ei sieltä kylmää tule enempää kuin rakosellaan olevasta tuuletusikunasta. Jos ei parvekeen ovi ole raollaan, on mun pakko pitää joku ikkuna raollaan kuitenkin. Ruoka-aikoina [6-8; 10-12; 16-18] kun ilmanvaihto on täysillä, tuntuu joskus vähän ikävää vetoa parvekkeen lähellä.

Taloon tehtiin 2v sitten julkisivuremontti, eli vedettiin 10cm villat ja kermavaahtoa päälle, sekä uusittiin modernit tiiviit 3-lasiset ikkunat. 1000W lamput vastaa melkein 1000W lämpöpatteria joka sinällään riittäisi asunnon lämmitykseen varmaan hyvin.

Huvittava ilmiö muuten, että mulla on yleensä viileintä syksyllä ja keväällä kun ulkona on lämmöt nollan kieppeillä. Silloin pysyy patterit kylminä kait naapureillakin. Talvella kun ulkona on kunnon pakkaset, hehkuu patterit täysillä koko talossa, ja säteilee mullekin vaikka omat patterit on kiinni.

Ja tuolla lasiparvekkeellahan nousee lämmöt aurinkoisena aamupäivänä helposti ~20 asteeseen vaikka ovi olisi kiinnikin. Pilviselläkin kelillä lämpösäteilyä tulee yllättävän paljon, joten päivisin ihan normaalillakin lasiparvekkeella on selvästi lämpimämpää kuin ulkona. Öisin ainoastaan tarvitaan sitä lisälämpöä sisältä ja tietysti sitä vähän karkaa. Täällä asunnossa se ei kuitenkaan tunnu missään ...

Ja onhan kämppä aika täynnäkin chilejä. Jotka vaatii lamppuja, jotka syö sähköä, joka maksaa - lämpö on sisällä "ilmaista" ja sitä on liikaa. Parvekkeella valo on ilmaista joka vastaa helposti paria natikkaa. Aurinkoisella ilmalla kukonlaulusta klo 14 asti tulee auringosta niin paljon valaistusta ettei pari natikkaa pääsisi lähellekään. Toisaalta taimille tekee kuitenkin hyvää kasvaa vähän viileämmässä jos ei halua tähän aikaan vuotta tehokasvattaa jollain hirmulampuilla saunavihdoiksi jättikasveja. Viileässä taimet kasvavat tiiviiksi ja tukeviksi pikku puskiksi. Kun sitten sellaisen ~30cm korkean tukevan puskan siirrän ulos tai kasvihuoneeseen touko-kesäkuun vaihteessa, se kasvaa kuukaudessa 1m korkeaksi pensaaksi jossa heinäkuussa kehittyy raakileet, jotka kypsyy elokuussa ...
:o ... ja sitten saan koko syksyn heittelehtiä stressantuneena kun mietin mihin ihmeeseen saan työnnettyä taas nuo kaikki 30kg chiliä kun kaapit ja kellari on täynnä vanhojakin säilykkeitä, kuivattuja ja pakastettuja ...  8) 8) 8) ... Ystävät ei enää kutsu kylään, kun pelkäävät mun tuliaisia, ja muutkin tutut vaihtaa puolta jos tulee kadulla vastaan. On se niin väääärin!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

rallari85

Takapihalla 23astetta auringossa. Piti pari chiliä nostaa pihalle hetkeksi.

Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla


rallari85

Lainaus käyttäjältä: rallari85 - maaliskuu 15, 2014, 12:00:03 ip
Takapihalla 23astetta auringossa. Piti pari chiliä nostaa pihalle hetkeksi.

Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla


Ja Nyt on sit maa valkeena :D

Make12345

7 tunnissa 23 asteen auringonpaisteesta takas talveen. Ihan perus ;D

PP

Lainaus käyttäjältä: rallari85 - maaliskuu 15, 2014, 12:00:03 ip
Takapihalla 23astetta auringossa. Piti pari chiliä nostaa pihalle hetkeksi.


Pieni huomautus: sellaista käsitettä kuin "lämpötila auringossa" ei oikeastaan ole olemassa. Silloin mittari näyttää vain omaa lämpötilaansa, joka riippuu mittarin väristä ja ajasta auringossa. Vain varjossa mitattu lämpötila on todellinen ilman lämpötila.

rallari85

Kiitos huomautuksesta. Mut oli siellä iha t paita keli :)


Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla


omahurju

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 15, 2014, 19:48:58 ip
Pieni huomautus: sellaista käsitettä kuin "lämpötila auringossa" ei oikeastaan ole olemassa. Silloin mittari näyttää vain omaa lämpötilaansa, joka riippuu mittarin väristä ja ajasta auringossa. Vain varjossa mitattu lämpötila on todellinen ilman lämpötila.


Menee täysin hiusten halkomiseksi, mutta väittäisin auringonvalossa mitattavan lämpötilan olevan vahvasti riippuvainen ympäristöstä, jossa mittari on. Toisin sanoen, laittamalla vaikkapa mustan muovilakanan mittarin ympärille mittarin mittaama lämpötila kasvaa. Tästä johtuen tietysti ei ole merkityksellistä mitata lämpötiloja auringonvalossa.

rallari85

Maanpinnalla johon ei aurinko suoraan paistanut, sama mittari näytti 13 astetta. Mun mielestä siellä oli lämmin ja se ainakin mulle riittää. :)