Chililajikkeiden "ristiinnainti"?

Aloittaja Ladybird, maaliskuu 29, 2014, 12:57:15 ip

« edellinen - seuraava »

Ladybird

maaliskuu 29, 2014, 12:57:15 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2014, 14:37:32 ip käyttäjältä Ladybird
Niin, olen tässä muutaman vuoden jo chilejä kasvattanut, aloitin Long Joesta, josta sainkin kauniin ja runsaan sadon =). Sitten ostin Black Scorpionin ja otin siitä siemenet talteen, taimikasvatin viime vuonna sitä, sekä tuota Long Joeta sekä Ajii Finlandista talteen otettuja siemeniä. Mielestäni olen merkannut lajikkeen siemenpusseihin tarkasti, samoin kuin taimiastioihin viime vuonna. No lopputuloksena oli että kaikki chilini tekivät samanlaisia podeja, punaisia ns. "tavallisen" chilin näköisiä. Ajii Finland ei viime vuonna jaksanut taimesta pidemmälle. Nyt on taas taimet versonneet, siis nyt sitten tuosta viime kesän mikä-lie-lajikkeesta että Black Scorpionista, Ajii Finland ei osoita vielä elonmerkkejä. Kysymys kuuluu, onko nuo chilit pölytelleet toinen toisiansa viime vuonna että onkin sitten tullut tuo mikä-lie-chili, vai onko todennäköisempää että olen sössinyt siemenien kanssa ja lajikkeen nimet eivät täsmää pussin sisällön kanssa? Jos ne ovat risteytyneet, niin kuinka kaukana noiden lajikkeiden tulee olla toisistaan etteivät käy vieraissa?

Terkuin Ladybird, jonka hupaa on kasvatella chilejä ja testauttaa niiden voimakkuus siipalla ennen kuin itse syö =).

kasvattaja

maaliskuu 29, 2014, 13:52:57 ip #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2014, 13:57:56 ip käyttäjältä kasvattaja
Lainaus käyttäjältä: Ladybird - maaliskuu 29, 2014, 12:57:15 ip

Terkuin Ladybird, jonka hupaa on kasvatella chilejä ja testauttaa niiden voimakkuus siipalla ennen kuin itse syö =).


MC reilukerho.  ;D
Meillä mussukka maisto tulisempaa chiliä ekan kerran kutakuinkin tällaisen tapahtuman jälkeen: " hei kulta. Voisitko polvistua tähän eteeni? ;) Laitatko silmät kiinni ja voisitko avata, vielä suun!"
::)
Ei toimi enää  ??? ???

Olen pahoillani. Otsikko melkein pakotti kertomaan tämän millään tavalla aiheeseen liittymättömän tarinan...
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Ladybird

Ai kaamee, tollanen chilinmaistatus aiheuttais kyllä kirvelyä myös maistattajalla  :P!

Jani M

Satunnainen ristiinpölyttyminen on kyllä mahdollista, mutta chili on kasvina voimakkaasti itsepölytteinen, joten äärimmäisen harvinaista se kuitenkin on, että ihan vahingossa tulee kaikista hybridejä. Tietenkin jos kasvit ovat ihan yhdessä nipussa, niin todennäköisyys kasvaa.