tammikuu 10, 2025, 11:34:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tuholaisia

Aloittaja Anonymous, lokakuu 01, 2005, 10:37:19 ap

« edellinen - seuraava »

Anonymous

Heips

Nyt kun olet vaivalla ja tuskalla saanut cayennen ja jalapenot pukkaamaan chiliä, niin nyt on ilmestynyt lehtien alapinnoille pieniä "paukamia" jossain niitä on PALJON jossain vähän.
Ovat vaaleita, jopa hieman kimaltelevia.

Jotain tekemistä kirvojen kanssa?
ja auttaako siis suihkutus?

bassino

Jos paukamat ovat kiinteitä, lehden pinnan alla olevia pieniä vaaleita nystyröitä, ne ovat luultavimmin kasvin omaan solukkoon kiteytynyttä sokeria tms.. Ilmiö on ihan yleinen ja normaali. Kirvat ovat selkeästi silmin havaittavissa ja punkitkin jos oikein tarkasti katsoo. Kyseessä voi olla myös jokin home-/sienitartunta, mikäli yllä mainittu kuvaus ei oireisiin sovi. Tarkkaile lehtien alapintoja esim. suurennuslasilla varmuuden vuoksi josko sieltä elämää löytyisi. Raidia ei tuohon hätään kyllä kannata käyttää. Etenkään kun kasvit ovat sadontuottovaiheessa. Voithan suihkutella kasvisi (ml. lehtien alapinnat) varmuudeksi haalealla vedellä.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Fatalii

Tota ilmenee paljon olosuhteissa missä kasvit ovat liian märässä mullassa ja/tai ympäristössä.

Useimmiten paikan vaihtaminen tai kastelun hillitseminen auttaa.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Jassu

Tutulta kuulostaa, varsinkin noissa mun super chileissa (c annuum) noita on ilmmenyt. Hyvinkin paljon mahdollista että olen ylikastellut...

Mun ottama kuva ilmiöstä löytyy : http://kuvat.net/temp/lehti.jpg
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Anonymous

No voi *erse.. ja mä kun revein hädissäni lehtiä jo irti :(

Anonymous

Mutta siis.. ei näytä yhtään tuolta kuin tuo kuva..
vaan ovat keskittyneet lehden tyven lähettyville.. tai sieltä se aina alkaa.

Mutta olen ehkä hieman kastellutkin liikaa :(

Mutta toinen asia joka ei tuohon ehkä sovi/liity. niin jotain pientä seitin alkua oksien välillä (siis ei mitään isoa seittiä todellakaan)
En sitten tiedä jos olisi ihan vaan perus hämähäkki juttua

Poppamies Tuliliemi

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"Mutta siis.. ei näytä yhtään tuolta kuin tuo kuva..
vaan ovat keskittyneet lehden tyven lähettyville.. tai sieltä se aina alkaa.

Mutta olen ehkä hieman kastellutkin liikaa :(

Mutta toinen asia joka ei tuohon ehkä sovi/liity. niin jotain pientä seitin alkua oksien välillä (siis ei mitään isoa seittiä todellakaan)
En sitten tiedä jos olisi ihan vaan perus hämähäkki juttua

Kuulostaa pahasti punkkitartunnalta tuo seitin alku... Tuo tilanne vaatii jo toimenpiteitä! Kasvia suihkuun ja myrkytystä kehiin. Lisäohjeita minua viisaammilta...  :oops:
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Anonymous

Siellä siis menee ohut seitti jossain.. olen poistellut jos näkyy...
Mitää elämää en siis ole nähnyt, en tosin ole silmää isommalla katsonutkaan. Suihkutus ihan pullolla vai miten?

nikke

pistät suihkupulloon vettä ja mäntysuopaa. n. 2 % sekoitus lienee aika hyvää.... ja sitte vaan suihkuttelet oikeen kunnolla ja ain sillo tällö oikee kunnon suihkuun.

ne punkit on niin pieniä, että niitä on aika vaikeeta nähdä paljain silmin, ellei tiedä tarkkaan mitä etsii....

Jassu

Huomasin tänään tuossa yhdessä annuumissani varsinkin marjojen päällä vipeltäviä hieman alle 1mm pituisia ja todella ohuita "matoja" - liikkuvat todella nopeasti.

Ideaa mitä nuo ovat ja kannattaisiko pikimmiten eristää kasvi muista ?
Jassu @ chilit.net

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"Huomasin tänään tuossa yhdessä annuumissani varsinkin marjojen päällä vipeltäviä hieman alle 1mm pituisia ja todella ohuita "matoja" - liikkuvat todella nopeasti.

Tulee mieleen ripsiäisen toukat. Mutta ne eivät kuitenkaan liiku hirveän nopeasti, vaikka nopeuskin lienee aika suhteellista. Vilkaisepa lehtien alle: Onko siellä läpikuultavia 'syömisjälkiä' ja niiden lähellä pieniä mustia pisteitä, ulostetta? Aikuiset ripsiäiset ovat alle parin millin mittaisia, tummia ja hyppivät.

Jassu

LainausVilkaisepa lehtien alle: Onko siellä läpikuultavia 'syömisjälkiä' ja niiden lähellä pieniä mustia pisteitä, ulostetta? Aikuiset ripsiäiset ovat alle parin millin mittaisia, tummia ja hyppivät.

Hmmh, no nää saattaa olla näitä "kun etsit jotain niin kuvittelet kaiken vähänkin muistuttavan olevan juuri sitä" - eli joo, kyllä tuolta hyvällä tahdolla ihan saatanan pieniä mustia juttuja näkyy lehden vaaleampien kohtien vieressä. Hommaa vaikeuttaa se että käytin äsken juurikin pari kasvia, joista noita löytyi, suihkussa. Mitään tummia pomppivia juttuja en oo löytäny tuolta.

Jos oletetaan että tuolla olisi ripsiäisiä niin auttaako mäntysuopa suihkutettuna lehdille, vai tarviiko kovempia myrkkyjä?
Jassu @ chilit.net

Jassu

Juupajuu, selailin lukuisia topicceja ja googlettelin tietoja - 99% varmuudella noi on ripsiäisiä. Kaikki tunnusmerkit löytyvät ja lehtien vauriot muistuttavat tarkalleen kuvissa olleita. Löytyy sekä tummia että noita pieniä vaaleita, siis täysikasvuisia ja toukkia.

Huomenna kauppaan mäntysuovan ostoon vie tieni, partsilla olevista kasveista kaikki 8 ovat saaneet tartunnan - pitänee alottaa mäntysuopa + suihkukuuri. Aluksi voisi koitella sumutella noita pari prosenttisella suopaliuoksella ja tunkea jonkunverran liuosta suoraan multaankin - sitten varmaan vaikutuksen jälkeen pusikot vaan suihkuun.

Voihan kilin vehkeet :(
Jassu @ chilit.net

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"Juupajuu, selailin lukuisia topicceja ja googlettelin tietoja - 99% varmuudella noi on ripsiäisiä. Kaikki tunnusmerkit löytyvät ja lehtien vauriot muistuttavat tarkalleen kuvissa olleita. Löytyy sekä tummia että noita pieniä vaaleita, siis täysikasvuisia ja toukkia.

Huomenna kauppaan mäntysuovan ostoon vie tieni, partsilla olevista kasveista kaikki 8 ovat saaneet tartunnan - pitänee alottaa mäntysuopa + suihkukuuri. Aluksi voisi koitella sumutella noita pari prosenttisella suopaliuoksella ja tunkea jonkunverran liuosta suoraan multaankin - sitten varmaan vaikutuksen jälkeen pusikot vaan suihkuun.

Voihan kilin vehkeet :(

Ripsiäisistä sen verran, että taistelin kesällä pitkän tovin chileissä ja lukuisissa muissa huonekasveissa lymynneitä pirulaisia vastaan. Mäntysuopa ja suihku tehosivat vain hetkeksi. Kohta ne olivat taas takaisin.

Raid-käsittely sensijaan tehosi pelottavan hyvin.  :twisted:  (muista varoaika, jos raidia käytät) :)

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"
Raid-käsittely sensijaan tehosi pelottavan hyvin.  :twisted:  (muista varoaika, jos raidia käytät) :)

Raidinkin käyttöön on löytynyt niin monenmoisia ohjeita täältä että ihan pyörryttää - mikä on tämä sinulla tehonnut konsti ?

Mulla puskissa on kaikissa sato ihan viimeisillään kypsymässä, joten raidi ei tässä tilanteessa oikein tule kuuloon - valitettavasti.
Jassu @ chilit.net

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"

Raidinkin käyttöön on löytynyt niin monenmoisia ohjeita täältä että ihan pyörryttää - mikä on tämä sinulla tehonnut konsti ?

Raahasin kaikki kasvit kylppäriin, siis myös huonekasvit ja nekin kasvit, joissa en ripsiäisiä havainnut. Tarjosin joka kasville kunno pöräytyksen painepulloista ja suljin oven. Kävin sitten myöhemmin aukomassa ikkunan ja tuulettamassa tilan.

Lainaus
Mulla puskissa on kaikissa sato ihan viimeisillään kypsymässä, joten raidi ei tässä tilanteessa oikein tule kuuloon - valitettavasti.

Kerää kypsät pois ja käsittele sitten. Tai pitäydy pehmeämmissä konsteissa, kunnes sato on kokonaisuudessaan kypsynyt ja käsittele vasta sitten. Minä ainakin tulin siihen tulokseen, ettei noista pirulaisista pääse lopullisesti eroon suovalla. Suihku, suopa ja öttiäisten tappaminen tavattaessa pitänee kannan kuitenkin sen verran kurissa, että saat chilisi kypsytettyä.

JartsaP

Eiks Raidin varoaika nyt kumminkin ole muutamia päiviä korkeintaan, se hajoaa itsestään ja on muutenkin tietääkseni luonnontuote (jostain päivänkakkaroista tms. uutettu Afrikassa). Eikä kasvit ime sitä itseensä, vaan jos jotain jämiä jää, ne on hedelmien pinnalla ja lähtenee pesemällä.

Pyretriiniä saa muuten tietyin ehdoin käyttää luomuviljelyssäkin...

EDIT: Kun aina joku motkottaa että "mistä tieto on peräisin", niin tossa:
http://www.transmeri.fi/torjunta/index.cfm?cd=21329&language=Finnish#
(Klikkaa sieltä oikeasta reunasta "Pyretriini >> Lue lisää")

Jassu

Raidia näytti olevan muutamaakin erilaista kaupassa, oli kasviraidia, tavallista ja sitten superia - onkohan tuo super sellanen et kasvit heittää sit jo suoraan veivinsä...
Jassu @ chilit.net

JartsaP

Mä olen mieluiten ostanut muistaakseni "Puutarha-aerosoli"-nimistä tuotetta, vaikuttava aine on ihan sama kuin Raidissakin, mutta hinta halvempi ja pullo isompi.

Omskakas

En ymmärrä, mikä Super Raidissa on niin superia hinnan lisäksi.  Ostin 'tavallista' kukkaraidia. Se oli halvempaa ja siinä oli enemmän vaikuttavia aineita. Sillä niistä pääsi eroon.