heinäkuu 05, 2024, 09:35:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tapen chilit.

Aloittaja Tape, kesäkuu 19, 2014, 11:04:21 ap

« edellinen - seuraava »

Tape

heinäkuu 17, 2014, 22:29:16 ip #20 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 18, 2014, 00:08:25 ap käyttäjältä Tape
Iltaa! <o

Muutamat kuvatukset kasvarista "iltatarkistukselta". Keskityin kuvaamiseen, etten tarjoaisi teille ihan täyttä skeidaa. Vaimon PowerShot ei kaikkeen riitä ja itellä tekisi mieli Canuunan G-sarjalaista, mutta hetken kun läiskii tyhjällä lompakolla otsaan, niin johan kuume hellittää. Noniin, asiaan.  :D

Aji Cristal saa viimeinkin valmiiksi ekan podin. Tuo oli "täyskokoinen" jo joskus toukokuussa.  :o



Ongelmatapaus Inca Berry kasvattaa hyvänväristä uutta lehteä, mutta koko on armottoman pieni.  ???



Podeja kyllä tulee!  :)



Keltainen Jolokia kasvattelee "toista kierrosta". Jääneevät vain pieniksi....



Omnicolor.



Vielä yks yleisotos tuosta Inca Berrystä.



Locato toivottavasti kohta availee kukkiansa. *peukku*



Ei mulla nyt muuta. Hyvää viikonloppua kaikille.  :)

Tape

Pikkuhiljaa rupeaa täälläkin olemaan tuota käyttösatoa.  :) Mikäs sen lystimpää kun ruokaa laittaessa kävellä kasvihuoneeseen ja valita asiaankuuluva chili suoraan pensaasta. *peukku* Ekat lemondropit syötiin tuossa viikolla perinteisen paneroidun kanaleivän muodossa. Nam!

Nyt ku aurinkoa ja lämpöä on, ni nuo päivälämmöt on melko kovat. Ovi ja kattoluukku ovat koko ajan auki päivisin, mutta jokin tuuletushomma vois tehdä hyvää. Aurinkovoima ois kiva, ni ei tarttis tehdä lisää sähkölaskua itelle. Onko markkinoilla jotain pieniä valmiita järjestelmiä? Tai ovatko jotkut teistä tehneet itse jotain pieniä systeemejä? Tuliskohan semmoisesta auton ikkunaan suunnitellusta aurinkokennopuhaltimesta mitään? Jos sen laittais tuohon kattoluukun reunalle? Ideoita?  ???

PP

Lainaus käyttäjältä: Tape - heinäkuu 21, 2014, 13:20:26 ip
Nyt ku aurinkoa ja lämpöä on, ni nuo päivälämmöt on melko kovat. Ovi ja kattoluukku ovat koko ajan auki päivisin, mutta jokin tuuletushomma vois tehdä hyvää. Aurinkovoima ois kiva, ni ei tarttis tehdä lisää sähkölaskua itelle. Onko markkinoilla jotain pieniä valmiita järjestelmiä? Tai ovatko jotkut teistä tehneet itse jotain pieniä systeemejä? Tuliskohan semmoisesta auton ikkunaan suunnitellusta aurinkokennopuhaltimesta mitään? Jos sen laittais tuohon kattoluukun reunalle? Ideoita?  ???


Pieni systeemi ei auta merkittävästi. Pitää varmaan olla vähintään 10 W tehoinen tuuletin, että siitä on apua.

Tape

heinäkuu 21, 2014, 21:34:26 ip #23 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 21, 2014, 21:39:35 ip käyttäjältä Tape
Onko antaa laitesuosituksia?

P.S. Iltainen sadonkorjuu.


Tape

heinäkuu 23, 2014, 12:56:32 ip #24 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2014, 13:35:27 ip käyttäjältä Tape
Yhä edelleen tuosta Inca Berrystä.

Nyt on ihan satavarmaa, ettei kasvi saa liikaa vettä eikä liikaa ravinnetta. Övereistä tuo kasvi ei kärsi. Sen verran kauan on nyt kasteltu riipahtamisesta riipahtamiseen ja minimiannos lannoitetta. Oireet sopivat edelleen tosi hyvin typpipuutokseen. Kysymys siitä: Minkä verran esim Neudorffin tomaattilannoitetta uskaltaa antaa kesken satokauden?

Edit: Sain vinkkiä, että kasveja on hyvä latvoa myös keväisin. Tuo IB kasvoi alkukeväästä tosi tuuheasti, mut sitten podin teon aloitettuaan rupes huononemaan. En keväällä latvonut tuota ollenkaan, ku ajattelin, että kevät ois kasvuaikaa. Talveksi olen kasvit trimmannut, mutta täytyy tuo kevätparturointi ottaa myös ohjelmaan!

Tape

Tervehdys. Pientä kuvapäivitystä.  :)

Aji Cristalissa on jonkin verran lyhyttä / pientä / epämuodostunutta podia.



Looong Inca Berry is looooong...



Brown Large Habaneron eka kukkimissatsi saattaapi jäädä pieneksi.



Locato tekee muutaman podin.



Jolokiaa jää kans pieneksi.



Mut onneksi Omnicolor voi hyvin.



Samoin kuin Trepadeira Werner.



Mä en oo edelleenkään sinut tuon eukon kameran kanssa, opetellaan..... Haaveissa olis, jos jossain vaiheessa markat riittäis ostaa Canuunan G-sarjalainen...  ::)

Tape

Tervehdys!

Olin viikon työreissulla Unkarissa ja vaimo piti sen aikaa hyvää huolta kasvarin asukeista. Siellä voidaan erittäin hyvin, varsinkin Omnicolor ja Trepadeira Werner - osastoilla. Molemmat erittäin tuuheita ja täynnä podeja. Ylivuotisissa on vähän kaikissa jonkin verran pieniä podeja, mutta esim Brown Large Haban toinen podikierros näyttää kasvavan ihan normikokoiseksi. Koetanpa huomenna ottaa kuvakierroksen.  :)

Tape

syyskuu 01, 2014, 20:19:54 ip #27 Viimeisin muokkaus: syyskuu 01, 2014, 20:33:35 ip käyttäjältä Tape
Tervehdys taasen.

Syksy rupeaa saapumaan, lehdet kellastuu chileistäkin. Kasvi jos toinenkin ovat vetäneet jos jonkinlaista sketsiä pitkin kesää, mut uutuudet eli Omnicolor ja Trepadeira Werner ovat ymmärtäneet, mistä on kysymys! :)




Tape

Ensimmäiset Trepadeirat ja Omnicolorit ovat kypsyneet ja myös tulleet maistetuksi. Hyviä molemmat, mutta varsinkin Trepadeira on paljon tulisempi kuin mitä oletin.

Chilioni

Todella hienoja nuo Omnicolor ja Trepadeira Werner. :) Jälkimmäistä ainakin on itsellekin tulossa ensi vuodeksi. Mites isoksi tuo Werneri on sinulla kasvanut? Ikkunalaudalle sitä kaavaillut mutta mietin isoksi mahtaa kasvaa.
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

Tape

Mäpäs koetan huomenna päivällä mitata sulle, mutta nuo molemmat mun on noin 50cm x 50cm x 50cm kuution tarviivia. Saa kyllä olla melko iso ikkunalauta.  :o

Ei vais, kait se riippuu monestakin asiasta.  :) Mutta huomenna tarkkoja mittoja! 

Chilioni

No kyllä tuo puoli metriä kanttiinsa tarkkuus riittää, ei sen tarkemmin tarvitse mittailla.  :) Vähän iso on joo, pitää miettiä. Toki ainahan on sakset olemassa. Kiitos vastauksesta.  :)
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

Tape

Tulipa vähän vähäteltyä noita kokoja. Trepadeira on 90cm korkea ja leveimmillään 60cm. Omnicolor on taas 70cm korkea, mutta jo 80cm leveä.  :o

Yllättävän isoja.

Tape

Pientä päivitystä kuvien muodossa.

Aji Cristalit ovat olleet aika normikokoisia. Syksy tulee, lehtiä kellastuu ja tippuu pois.



Muutama Inca Berry on aika jytäkkä.  :D



Brown Large Habanero nimensä mukaisesti aika large.  8)



Locatot nyt on... no.. tuommoisa kait. (Ekaa kautta mulla tämä lajike.)



Antillais Caribbeanin suikula.



Omnicolor alkaa olla aika nätti väreinensä.



Trepadeirat ovat vähän isompia ku oletin.



Yölämmöt alkaa täällä olla vähän rajalla jo. Ja ens viikolla jos tulee lupausten mukaisesti lunta ni roudaan kyllä kasvit sisälle. Sit talvea vasten ajattelin parin baccan kanssa kokeilla sitä, että oksien trimmailun lisäksi vähän pienentää juuristoa ja laittaa pienempään ruukkuun. On sit keväällä vähän kasvunvaraa taas.

Tape

Syksy tulee. Tyhjensin kasvarin, purin systeemit pois ja lakaisin.



Rehut ovat nyt olkkarin reunassa, omalla paikallansa.



Mitenköhän tämä tikkuviidakko selviää talven yli....  :(



Kukas se tämä on? Löytyi kasvarin lattialta tepastelemasta.



Podeja on vielä hirveästi. Kunhan kypsyttelevät pois ni saksitaan lisää. 3 ylivuotista baccaa (lemon, inca ja cristal) meinaan kokeilla leikata pieneksi ja laittaa pienempään ruukkuun talveksi. Jos saisivat kasvubuustia sitten keväällä. Sikälimikäli kun selviävät hengissä....  ::)

Mun kausin 2014 rupeaa olemaan tässä. Päivittelen talven kuulumiset vielä tänne ja sit ens kesänä uusien idätysten myötä uus ketju.  :)

Sihijuoma666


Tape

Ostin Honkkarista halvan tuommoisen kuivurin ja leikkelin sinne pakkasesta loput viimevuoden sadon Barbadokset ja Clavot sekä viime että tämänvuotiset Antillais Caribbeanit.

Jostain syystä yskittää, aivastuttaa ja kirvelee paikkaa jos toista.  :D :P

Toim.huom. Oli mulla hanskat. Maski pitää ostaa sit ku jauhaa.....

Tape

Vähän asian vierestä....

Hemmetti, just ku päätettiin ostaa tuommoinen Herbie23, ni eiköhän ihan samantien hinnat laske kaikkialla.  >:(

Kaiken lisäksi tuo on jo valmiiks rikki. Valo vain välähtää ku lyö virran seinään. Eiku takaisin....

Tape

Ajattelin muutamalla kasvilla kokeilla tuota talvettamista, että leikellään pienemmäksi ja laitetaan pienempään ruukkuun. Kauhealta tuntui nostella noita kasveja ruukuista ku juuret kiertää siellä täällä. Vähän on semmoinen fiilis, että onkohan mulla kohta neljä kuollutta kasvia, mutta katotaan. Kätevämmän kokoisia nuo tuommoisena on. Kuvia aiheesta:

Inca Berry:



Lemon Drop:



Janoinen Aji Cristal:



Locato:



Stocka otti rikkinäisen herbien takaisin ja minä marssin sit hulluille päiville ostamaan samanlaisen vekottimen halvemmalla. Basilika tuolla ainakin viihtyy ja salaatti kasvaa jo toista "kierrosta":


Zen

Hyvinhän noissa talvetettavissa on vihreää! Tuskin mitään akuuttia huolta siis on. Kauanko ovat tähän asti olleet kynittyinä?