tammikuu 10, 2025, 15:55:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tarvikkeet aloittelijalle?

Aloittaja aloitteleva kasvattaja, lokakuu 22, 2005, 20:25:09 ip

« edellinen - seuraava »

aloitteleva kasvattaja

Eli tänä kesänä oli kaksi chiliä kasvamassa, satoa ei tullut ja näyttivät muutenkin melko onnettomilta. Nyt kun hankin uudet chilinsiemenet ensi kesää ajatellen niin mitä muuta hankin. Itsellä mielessä ainakin kakstusmulta ja hiekka joissa nuo olen kasvattanut, onkohan sopiva alusta? Jaakontaikasta, jostain pH-jutuista, lannotteista ym. olen haaveillut, mutta kertokaapas niiden käytöstä, saatavuudesta ja hinnasta? Mistä voi/kannattaa tilata netin kautta, kannattaako aloittelijan edes tuollaisia erikoisuuksia hankkia ja mitäköhän tulisi mahdollisesti kustantamaan?

Aji Inferno

Kuulostaa hyvin tutulta, sillä 1996 tätä hullutusta aloittaessani itselleni kävi aivan samoin... Ja käy kieltämättä vielä nykyäänkin, välillä. ;-)

Chili on helppo ja vaikea kasvatettava. Kasvina se yleensä viihtyy aivan mainiosti, ellet anna ötököiden syödä sitä. Sadontuotto onkin sitten aivan eri kysymys, ja siinä monet (eivät kaikki) chilit ovat vaateliaita...

Tällä foorumilla on monia minua paljon pätevämpiä chilimieliä, jotka voivat antaa tarkempia ohjeita. Itse voin kuitenkin antaa perusohjeen: anna kasveillesi paljon valoa, joko luonnollista tai keinotekoista. Kastele tarpeeksi usein, talvella säästeliäämmin. Satoaikaan yhdistelmä riittävää valoa ja kastelua yleensä takaa mukavan sadon! :)

Jupe56

Vesiviljely on se sana jota kaipaat omaan harrastukseesi. Se on helppo tapa saada kohtuulliset sadot vaikka tieto/taito ei olisikaan niin hallussa. Vesiviljelyn aloittaminen on (kallista) noin. 100e. Mutta sillä kasvattaa jo useammat sadot. Siemenet ehdottamasti kannattaa tilata näillä hetkillä Fataliilta (www.fataliin.net) Todella halpoja siemeniä ja laadukkaita. (ei turhaa mainostusta vaan totista totta.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.