tammikuu 25, 2025, 07:02:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenien maahantuonti

Aloittaja NPhoBiaz, marraskuu 11, 2014, 15:47:46 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

marraskuu 11, 2014, 15:47:46 ip Viimeisin muokkaus: marraskuu 11, 2014, 15:50:04 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Mites tämä siementen maahantuontiin liittyvä byrokratia oikein tarkalleen ottaen menee? ???
Tullin sivuilta löytyy asiakirja, jossa seisoo näin:

Kylvösiemenen markkinointia, maahantuontia ja maastavientiä harjoittavan
elinkeinonharjoittajan on tehtävä kirjallinen ilmoitus Eviran
siementarkastusyksikköön sertifiointi- ja valvontajaostolle toimintansa
aloittamisesta, lopettamisesta ja toiminnassa tapahtuneista muutoksista.

Tuonti-ilmoitus on toimitettava Eviran siementarkastusyksikköön pelto- ja
puutarhakasvien siementen osalta. Evira tarkastaa tuotavan erän tiedot ja
hyväksyessään erän maahantuotavaksi leimaa tuonti-ilmoituksen ja palauttaa
sen tullille tai maahantuojalle/ huolitsijalle. Siemenperunan tuonti-ilmoitukset
tehdään Eviran kasvinterveysyksikköön.

Joten kysymys kuuluukin, että tarvitseeko minun tullata chilin siemenet Suomeen tullessa, kun en ole elinkeinonharjoittaja? Euroopan sisällä saa ilmeisesti kuskata siemeniä eestaas vapaasti, mutta itse tuon Vietnamista. Ja ei, en meinaa myydä siemeniä Suomen päässä. Chilin siemenien lisäksi meinaan tuoda myös paikallisten hedelmien siemeniä.

Tein uuden aiheen, kun en löytänyt penkomalla vastauksia ja varmasti joku muukin tulee tätä miettimään joskus. Ellen sitten ole ainoa sivistymätön... ;D

EDIT: Onhan tuosta postituksesta vaikka mitä tietoa, mutta meneekö samoilla säännöillä henkilökohtainen maahantuonti..?

Miquel

Kokeilisin kepillä jäätä. Lähtökohtaisesti byrokratia kieltää kaiken mahdollisen jos kysymään menee... :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

x46900

Täältä löytyy tuontikiellot ja kasvit, jotka tuodessa vaatii terveystodistukset:
http://www.evira.fi/portal/fi/kasvit/tuonti+ja+vienti/kasvit/tuonti+eu+n+ulkopuolelta/lomakkeet+ja+ohjeet/

Eli esim. Capsicum:ien siemenet vaatii terveystodistuksen = yksityishenkilön melko haasteellista tuoda EU:n ulkopuolelta laillisesti.

NPhoBiaz

Taitaa olla aika lailla sanomattakin selvää, ettei tuollaisia kasvinterveystodistuksia mistään saa. ::) Mutta mutta... Jos kirjoitan pussin kylkeen jonkun muun kasvin nimen kuin chili, tuskin he alkavat tutkimaan onko siemen oikeasti peräisin kyseisestä kasvista? :D Taidan nojautua yleiseen kansalaisen tietämättömyyteen ja noudattaa Miquelin neuvoa. ;D

Miquel

Mekin pikkutyttönä kun reissasimme kanarian saarilla joka joulu, useimmiten samassa kohteessa ja varulta neljästi niin kätevää oli kun baarimikot ja tarjoilijat muistivat että tämä seurue tarvitsee ehdottomasti ketsuppia lihapulliinsa.

Mutta että joka reissulla raahattiin matkalaukussa kotia jos jonkinnäköistä käpyä ja häkkyrää, mitä ikänä nyt vyölaukkuun ja farkkushortseihin pukeutuneen suomalaisen käteen maasta osui? Tottahan sellaisen aarteen utelias turisti raahasi heti mukanaan suomeen...  ::) Puussa kasvavat herneenpalot ne vasta vinkeitä olivatkin. Istuivat puussa niin tiukassa että tällainen pullukka 7vee koltiainen sai roikkua rantabulevardilta ostetut sandaalinkärjet ilmassa niin ei mihinkään! Saatiin onneksi tuokin tuliainen sitten talteen kun aikuiset auttoivat. Killuu vieläkin kotitaloni seinällä vieressään kiveksiä muistuttavat jonkinsortin puunsiemenet. Luulisin.

Ja ne simpukat vasta veikeitä olivatkin. Kerrankin tein ensimmäisellä kanariansaarten hamstrausreissulla kamalan urakan niitä keräillessä ennen kuin joku viitsi oluenjuonniltaan vihjaista että "kuule poika kun nuo eivät ole simpukan vaan pähkinän kuoria. Pistaasipähkinän"  ???

Mutta että sehän se erikoisinta että vaikka matkalaukkua joskus tullin ukot availivatkin niin näistä aarteista eivät kuitenkaan koskaan sanoneet mitään. Kuhisi varmaan niin paljon faaraomuurahaisia etteivät tohtineet koskea edes hanskat kädessä.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 12, 2014, 07:22:41 ap
Ja ne simpukat vasta veikeitä olivatkin. Kerrankin tein ensimmäisellä kanariansaarten hamstrausreissulla kamalan urakan niitä keräillessä ennen kuin joku viitsi oluenjuonniltaan vihjaista että "kuule poika kun nuo eivät ole simpukan vaan pähkinän kuoria. Pistaasipähkinän"  ???

:D :D Olisi niitä simpukoita voinut puskan juurellakin olla. ;)

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 12, 2014, 07:22:41 ap
Mutta että sehän se erikoisinta että vaikka matkalaukkua joskus tullin ukot availivatkin niin näistä aarteista eivät kuitenkaan koskaan sanoneet mitään. Kuhisi varmaan niin paljon faaraomuurahaisia etteivät tohtineet koskea edes hanskat kädessä.  ::)

Kyllähän vanhaan hyvään aikaan sai viedä ja tuoda vaikka mitä, mennyt aivan hulluksi tuo touhu... >:( Kaiken maailman EU-säädökset varmaan on se suurin riesa.

PP

Eikö väki tilaa jenkeistäkin siemeniä ongelmitta? Ei postilla ole keinoja ja resurreja ihmetellä, mitä kirjeissä on. Huumeita etsii koirat, mutta muuten kirjeet mennee sellaisenaan läpi.

x46900

^Juuri noin se on.  Oman moraalin venymisestähän tässä on viime kädessä kysymys. Kumman kokee tärkeämpänä: oman harrastaminen vai Suomen luonnon suojeleminen vierailta taudeilta/tuholaisilta...

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 12, 2014, 10:02:07 ap
Eikö väki tilaa jenkeistäkin siemeniä ongelmitta? Ei postilla ole keinoja ja resurreja ihmetellä, mitä kirjeissä on. Huumeita etsii koirat, mutta muuten kirjeet mennee sellaisenaan läpi.

Juu kyllähän nuo kirjeitse tulee perille, lähinnä mietin että jos läpivalaisussa jää haaviin. ::)

Huru-ukko

Luulisin kyllä että ainakin isoimilla siemenliikkeillä on luvat kunnossa toimittaa siemeniä postituslistallaan oleviin maihin jotka vaativat tuontiin tarkastettuja siemeniä.
EU:n alueelle varmaan pääsee yhdellä luvalla.
Ja ostavat itse siemenensä tuottajilta joilla on tarvittavat lisenssit. Ihan oletuksena.........
Varmaan harmaa kauppakin jyllää näilläkin markkinoilla aika tavalla.

Max_7Pot

Lähetä kirjeenä itsellesi tänne Suomeen. Löytyvät sitten postin joukosta kotoa kun palaat Suomeen.  :)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Max_7Pot - marraskuu 12, 2014, 10:45:03 ap
Lähetä kirjeenä itsellesi tänne Suomeen. Löytyvät sitten postin joukosta kotoa kun palaat Suomeen.  :)

Kyllä mä taidan ne tonne laukun pohjalle heittää roinan sekaan, tuskinpa ne niitä niin tarkasti läpivalaisussakaan syynää? *koputtaa puuta* :D

PP

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 12, 2014, 10:48:55 ap
Kyllä mä taidan ne tonne laukun pohjalle heittää roinan sekaan, tuskinpa ne niitä niin tarkasti läpivalaisussakaan syynää? *koputtaa puuta* :D

Läpivalaisussa ei taatusti jää kiinni siemenistä. Ne etsii aseita, nesteitä, räjähteitä ja muuta vaarallista. Siemenet tuskin edes erottuu kunnolla röntgenkuvassa kaiken laukussa olevan joukusta.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 12, 2014, 11:16:06 ap
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 12, 2014, 10:48:55 ap

Läpivalaisussa ei taatusti jää kiinni siemenistä. Ne etsii aseita, nesteitä, räjähteitä ja muuta vaarallista. Siemenet tuskin edes erottuu kunnolla röntgenkuvassa kaiken laukussa olevan joukusta.

Näin arvelinkin. :) Hyvä homma, mulla onkin tossa pari aika kivaa lajiketta tulossa Vietnamin sisäisessä postissa, laitetaan siemenketjukirjeeseen sitten Suomen päässä. ;)

Feint

Mä oon tilannut siemeniä ainakin USAsta, Thaimaasta, Vietnamista, Kanadasta ja varmaan monesta muustakin paikasta, enkä kyllä ole miettinyt noita kieltoja :D jos ei tuu perille niin ei voi mitään, tuskin ne kauheasti kyselee että mitäs papuja kasvatat. Ulkomailta pienien määrien tuominen "vahingossa" pitäisi onnistua yhtä vaivatta, eipä noissa turvatarkastuksissa paljon laukkuja seulottu.

Huru-ukko

Luulisin kyllä itse että tulli nimenomaan seuraa kykyjensä mukaan siementuontiakin, köysimateriaalin kasvatus kiinnostaa paljon nuorisoa ja vanhempiakin yrittäjiä. Mutta ei ne jokaisen pusseja tai kasseja tongi.......

chilihardhead.fi

Siinäkin käyttötarkoitus tekee vasta tuonnin laittomaksi, niitä kun esim. syödäänkin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Jani M

Kyllä kai kaveri ongelmitta thaimaasta toi chilinsiemeniä mulle. Kukaan missään vaiheessa kysynyt mitään.

NPhoBiaz

Kaipa tuo siemenien määräkin vähän vaikuttaa asiaan. Pientä määrää nyt tuskin kukaan huomaakaan, mutta vaikka joku tarkkasilmäinen läpivalaisumies (tai nainen ???) ne huomaisikin, niin tuskin resursseja aletaan käyttämään pariin pullanmuruun laukun pohjalla?