kesäkuu 26, 2024, 03:14:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan 2015/ kausiviljelyä kasvihuoneessa

Aloittaja Rähinä-Reetta, tammikuu 04, 2015, 11:25:33 ap

« edellinen - seuraava »

Rähinä-Reetta

31.8. Leikkelin tänään vähän lisää latvoja ja huomasin samalla, että Hotazel oli hiukan ottanut nokkiinsa puoleensa kallistuneesta Red Cap Mushroomin pöheiköstä; oli ruskettuneita oksia, jotka samalla poistin ja yritin tukea Mushroomit hiukan pystympään. Aikamoiset viuhakkeet ovat kaikkine podeineen. Selvästi tulee noita ruskettumisia, jos on liian ahdasta.

Rähinä-Reetta

syyskuu 02, 2015, 11:09:27 ap #161 Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2015, 17:03:55 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
2.9. Syyskuulla mennään.

Chilit2015K14 by chilejä ja muuta, on Flickr
Red Cap Mushroom

Chilit2015K15 by chilejä ja muuta, on Flickr
Goronong

Chilit2015K11 by chilejä ja muuta, on Flickr
Hotazel

Chilit2015K16 by chilejä ja muuta, on Flickr
Royal Gold

Chilit2015K19 by chilejä ja muuta, on Flickr
Aji White Fantasy, salamatkustaja. Hennot oksat kannattelevat painavia podeja.

Chilit2015K17 by chilejä ja muuta, on Flickr
Pimienta Moranga

Chilit2015K10 by chilejä ja muuta, on Flickr
Habanero Brown

Chilit2015K12 by chilejä ja muuta, on Flickr
Short Yellow Tabasco; Cumari Polluxin ja Red Cap Mushroomin väliin ahtautuneena. Tämä se vasta jälyn makuinen on. Mitähän käyttöä hänelle keksisi...

**

Cumari Pollux näyttää vähän siltä että mäntysuovat voisi olla paikallaan punkkien varalta.

Ehkä sitä tämän viikonlopun jälkeen taas vapautuu ajattelemaan chilisadonkorjuu-juttujakin. Melkein vuoden ajan tytön kanssa väkerrettiin täydellistä Wolf Link cosplay-asua ja koko uurastus huipentuu lauantaina Tracon X:ään. Kyllä meitä tyttöjä jännittää!  ;D

Chilijamppa

Voi voi, kyllä sinulla tulee olemaan kova paikka kaiken tuon chilin keruun kanssa. Itsellä vain Aji golden antaa kohtuullisen sadon, muista puskista ei paljon heru. >:(

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - syyskuu 02, 2015, 15:20:11 ip
Voi voi, kyllä sinulla tulee olemaan kova paikka kaiken tuon chilin keruun kanssa. Itsellä vain Aji golden antaa kohtuullisen sadon, muista puskista ei paljon heru. >:(


Onneksi on pari kaveria jotka on lupautuneet vastaanottamaan tuorechiliä, ei tarvitse kaikkea jatkojalostaa itse.  :)

Rähinä-Reetta

3.9. 10 litraa mäntysuoparuiskutetta annettu - jospa se riittäisi tekemään mahdollisten ötököiden olon ikäväksi.

Rähinä-Reetta

syyskuu 09, 2015, 11:09:32 ap #165 Viimeisin muokkaus: syyskuu 10, 2015, 10:35:42 ap käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
9.9.
Piti jo eilen keitellä ensimmäinen tämän kauden keltainen/oranssi salsa, mutta muistinpa sitten, että sauvasekoittimen sippuriosa tuli tiensä päähän viime syksynä. Tykkäsin silppuroida sillä chilit, kun sillä sai niistä sellaista hienonhienoa silppua aikaiseksi. Suunnitelma meni siis odotustilaan ja tänään kävimme etsiskelemässä uutta silppuria. Löytyikin ihan erillinen sellainen, ei tarvinnut hankkia uutta kokonaista sauvasekoitinsettiä yhden osan takia. Toivottavasti on hyvä. Ollaan tykätty jauhaa chilijauheetkin sellaisella; edesmenneellä sauvasekoittimen silppuriosalla jauhe jäi hiukan karkeammansorttiseksi, juuri semmoiseksi hiukan hiutaleiseksi, mistä tykätään. Kohtahan se ostos menee testiin, kunhan pääsisin tuumiskelusta toimiin... Pitäisi päättää mitä keltaista tai oranssia chiliä laittaisin salsaan Brasileiro Marimbondon kaveriksi. Ehkä Goronongia tai Royal Goldia, pitää maistaa niitä ensin.
Himppasen alavireistä on ollut pari päivää tässä.

Chilit2015L1 by chilejä ja muuta, on Flickr
Brasileiro Marimbondoja ja Habanero Gambia Orangea - sekä harmillisia pieniä rupiaisia, joita löytyy vähän joka chinenseltä.

Chilit2015L3 by chilejä ja muuta, on Flickr
Ensimmäiset salsa-purkit, tämän kuluneen illan ohjelma. Purkkiin päätyi Brasileiron kanssa Habanero Gambia Orange, joka päivän maisteluissa veti pisimmän korren tällä kertaa. Nyt on jo hitusen parempi fiilis sadonkorjuujutuissa. Huomenna lisää, ellei sitten perunan nostoon joudu appivanhempien avuksi.  :D

Rähinä-Reetta

10.9.

Chilit2015L7 by chilejä ja muuta, on Flickr
Tämänhetkistä syysaurinkoa ja chililää.

Chilit2015L9 by chilejä ja muuta, on Flickr
Guindillatkin kuvassa viimeistä kertaa.

Chilit2015L5 by chilejä ja muuta, on Flickr
Guindillat ja muutamia Cumari Polluxeja.

Olipa hankala valo kuvata, mutta tulipa tuo aurinkokin ikuistettua.  8)




Rähinä-Reetta

syyskuu 11, 2015, 08:16:28 ap #167 Viimeisin muokkaus: syyskuu 11, 2015, 21:53:54 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
11.9. Guindillat ovat kylmäsavustumassa ennen kuivatusta. Sain mummolta luvan tehdä retken tomaattihuoneeseen, joten tänään tehdään punaista salsaa, josta onkin jo huutava pula. Vaikkei siitä ole oikein tykännyt muut kuin minä. :o HBL-salsani on ollut vähän *HUH HUH*-tulista, joten tällä kertaa ajattelin kilttinä ihmisenä korvata osan chilistä Ñoralla.  HBL:n tilalla on nyt 7 Pot Douglah.
Tomaatin kalttaamista siis luvassa.
Mummo tarjoaa myös sipulit, ja valkosipulikin on paikallista, joten luulisi tulevan hyvää.

**

Ei pitäisi tehdä montaa asiaa yhtä aikaa. Unohdin pariksi tunniksi lisäillä savustuskiekkoja kun olin niin keskittynyt salsan pariin.

Chilit2015L10 by chilejä ja muuta, on Flickr
Punaisen salsan ainekset.

Chilit2015L11 by chilejä ja muuta, on Flickr
Muutama purkki kellarin hyllyyn.

Kamala väkertäminenhän noissa on, mutta kun kerran pari tekee itse ei enää tee mieli vilkaista valmissalsoihin päinkään kaupassa. Täytyy uurastaessa vaan miettiä miten kiva on talvella rämpiä hangessa (!) hakemaan purkki kellarista. Miehen kanssa on vielä sellainen manööveri keksitty, että kun varasto on valmis, hän ostaa ylähyllyyn Stroh-pullon ja salsa-ainekset haetaan aina snapsilasit taskussa. Kaikki vaan siksi, että Veikko Huovisen Hamsterit on tullut luettua... ::) :D Oudot manööverit kunniaan.

**

Tuohon punaiseen salsaan laitoin oreganoakin tapani mukaan. Nyt harmittaa hiukan, koska en tajunnut kokeilla sen tilalla kuminaa, joka sopii mielestäni myös loistavasti punaiseen salsaan - ainakin tuoresalsaan mitä olen joskus tehnyt. Täytyy muistaa ensikerralla.

**

Laitoin sitten lämmittimen päälle yöksi ensimmäistä kertaa tänä syksynä. Pari kylmää yötä ilmeisesti tulossa. Hengitys huurusi siihen malliin, kun kävin otsalampun valossa hiippailemassa tarkistamassa tilannetta.

turaukko

Onko sinulla kootusti jossain näitä salsareseptejä? Olen näistä päiväkirjoista poiminut osan sinun käyttämistä resepteistä, kun ne ovat olleet varsin maistuvia omaankin suuhun. Joten kiitoksia niistä!

Rähinä-Reetta

syyskuu 11, 2015, 11:37:58 ap #169 Viimeisin muokkaus: syyskuu 11, 2015, 12:45:55 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
Lainaus käyttäjältä: turaukko - syyskuu 11, 2015, 08:44:18 ap
Onko sinulla kootusti jossain näitä salsareseptejä? Olen näistä päiväkirjoista poiminut osan sinun käyttämistä resepteistä, kun ne ovat olleet varsin maistuvia omaankin suuhun. Joten kiitoksia niistä!


Eipä oikeastaan ole muualla kuin päiväkirjassa ja keittiön laatikossa, mitä itse olen kokeillut. Melkein näillä parilla hyväksi havaitulla olen tehnytkin, chililajike saattanut vaihdella. Keltaista salsaa olen kokeillut tehdä vaihtamalla mangon ananakseen, mutta se ei nauttinut meillä niin suurta suosiota kuin mangolla tehty, maku hiukan raa-empi siinä. Samaten aprikoosilla kokeiluni onnahti kehnoihin aprikooseihin. Kiva että on maistunut, on ne maistuneet kyllä itsellekin.  :D (ps. reseptien muuntelussa täytyy olla varovainen, että pH pysyy turvallisella tasolla jos aikoo säilöä purkittettuna)
Vihreää salsaa olisin halunnut kokeilla, mutta tomatillonkasvatukseni epäonnistui tällä kaudella. Ehkä ensikaudella.

cornell

Moi!

On kyllä todella jämäkkää meininkiä tällä palstalla! Ja kasvit todella hyvän näkösiä! ja vielä mullassa/turpeessa! Pitää paremmalla ajalla lukea läpi koko päiväri.

Satoisaa syksyä!
¨käynks mä usein täällä?¨

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: cornell - syyskuu 12, 2015, 12:08:03 ip
Moi!

On kyllä todella jämäkkää meininkiä tällä palstalla! Ja kasvit todella hyvän näkösiä! ja vielä mullassa/turpeessa! Pitää paremmalla ajalla lukea läpi koko päiväri.

Satoisaa syksyä!


Moi ja kiitos!  :) Mustassa mullassa olen tykännyt kasvatella, on ollut tasalaatuista kaikki kaudet.
Mukavaa chilisyksyä sinullekin!

Rähinä-Reetta

syyskuu 15, 2015, 07:24:14 ap #172 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2016, 21:36:52 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
15.9. Ilmatiede... Pirkale kun pitäisi uskoa vaan omaa nenää eikä mitään ilmatieteilyä! Hengitys huurusi illalla kun tallustin kahdeksan kieppeillä kasvihuoneella käymään. Mietin tuleekohan kuinka kylmä yö. Ilmatieteenlaitoksen sääennuste kuitenkin lupaili 7 tunnin päähän, ettei kymmenestä asteesta kovin paljoa putoaisi (+7) ja arvelin sen riittävän kasvihuoneessa kohtuulliseen lämpöön (sinne +10 kieppeille). Todellisuudessa lpt putosi kuitenkin alle 4 asteen!
Niin, olisi pitänyt uskoa omaa nenää. Ehkä olisin laittanut lämmityksen yöksi.  ::)

**

Tänään tuli keräiltyä NuMex Piñataa, ovat kylmäsavustumassa. Ajattelin kokeilla tehdä niistä chipotle-salsaa purkitettavaksi huomenissa.

Olen jokseenkin paranoidi turvallisen purkkiinsäilömisen suhteen ja tilasin pH-mittarinkin (nesteestä mittaavan), mutta se ei ole vielä tullut. Elossa vielä ollaan, vaikka useampi vuosi on säilötty salsaa purkkiin ja viety kellariin säilöön ja syöty niitä sieltä innolla (on ollut tapana myös vielä kiehauttaa salsat nopeasti ennen käyttöä). Painekattilaa en omista umpioimista varten, enkä tiedä uskaltaisinko sellaista käyttääkään (paranoidi). Suoritan loppukuumennuksen 125 asteisessa uunissa. Toistaiseksi kaikki lasipurkit ovat kestäneet sen toimenpiteen ehjinä.
En kehoita ketään tekemään juuri niin kuin itse teen, vaan kannattaa ottaa selvää kunnollisista "virallisista" ohejistuksista turvalliseen säilömiseen.  :)

Rähinä-Reetta

syyskuu 16, 2015, 15:46:16 ip #173 Viimeisin muokkaus: syyskuu 16, 2015, 16:29:48 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
16.9. Päivä purkissa.

Chilit2015L12 by chilejä ja muuta, on Flickr
Chipotle salsa yritelmä. Savustetuissa NuMex Piñatoissa oli hienonnettuna niin voimakas savun tuoksu, etten uskaltanut laittaa kuin puolet ohjeen määrästä savustettuja, puolet laitoin Ñoraa. Lopputuotosta maistellessa mietin olisiko sittenkin pitänyt uskaltaa.
-- Ehkei sittenkään kuitenkaan, kokkailuhuuruista toivuttuani ja uudelleen maisteltuani totesin, että savunmakua taitaa kuitenkin olla ihan sopivasti.  :)

**

Ai niin; sarjassamme tylynmakuiset tulokkaat - Royal Gold taitaa olla myös sellainen jolle on vaikea keksiä käyttöä... Aiemmin todetun Short Yellow Tabascon lisäksi. Ei jatkoon siis.

Helzy

Nyt herahti kyllä niin vesi kielelle sinun salsankeittopostauksistasi, että ehkä tästä on pakko jokin mömmelö laittaa tulille tänään itsekin. Hieno sato sinullakin! Ja erityisesti hymyilytti tuo kellari-salsan hakukertomus ja snapsilasit taskussa. Loistava idea! Harmi, ettei meillä ole kellaria...  :-X
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Rähinä-Reetta

syyskuu 21, 2015, 14:03:55 ip #175 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2015, 18:07:46 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
21.9. Yrittää tällä viikolla taas kerätä chiliä minkä kerkiää perkaamaan ja käsittelemään. Kylmäsavustuslaitos tupruttaa tänään, laitoin sinne kypsät Ñorat, El Oro de Ecuadorit ja osan Habanero Brownista. Savustuksen jälkeen kuivuriin kuivumaan.

Chilit2015L14 by chilejä ja muuta, on Flickr
Kuvassa muutama Red Cap Mushroom, Ñorat ja El Oro de Ecuadorit.

Chilit2015L15 by chilejä ja muuta, on Flickr
Habanero Brownin sato näyttää hyvältä. Kukintakin kai ajoittui niin, ettei tullut sitä ärsyttävää naperopodia juurikaan, kuten monella muulla chinensellä.

Cumari Polluxia olisi tulossa hirmuisesti, vaan kypsyvät kovin hitaasti, mahtavatko keretä... :-\ Olen saanut vaan n. kourallisen kerättyä, jonka pakastin kun ei siitä oikein kuivatukseen ollut kylliksi.

**

Muutama kuva kasvihuoneesta:

Chilit2015M2 by chilejä ja muuta, on Flickr
Syysväriä.

Chilit2015M6 by chilejä ja muuta, on Flickr
Habanero Lemonkin on alkanut kypsyä kunnolla.

Chilit2015M5 by chilejä ja muuta, on Flickr
Biquinho

Chilit2015M4 by chilejä ja muuta, on Flickr
Pimienta Moranga

Larbba

Mietin vaan jos olisi ollut lämmin kevät ja alkukesä, eikä olisi kylmä kutistanut satoa ???

Kasvihuoneessa ruska värit, vaikka lehdet on vihreitä.
Chili on kuin alkoholi. Ensin kelpaa mikä vain kunhan tulee humalaan/on tulista. Kunnes oppii että se voi olla hyvääkin, eikä seuraavana aamuna ole pakko oksentaa verta ja kärsiä

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Larbba - syyskuu 21, 2015, 23:35:40 ip
Mietin vaan jos olisi ollut lämmin kevät ja alkukesä, eikä olisi kylmä kutistanut satoa ???

Kasvihuoneessa ruska värit, vaikka lehdet on vihreitä.


Niinpä. Kyllä sitä naperoa puskan sisästä nyhtäessä miettii, vaikka satoa muuten tulikin ihan ok.

cornell

Mä tykkäsin tuosta Morangasta aikoinaan, vaikka podit pieniä ja jyväisiä... selkeesti maistui mansikka ennen tajun lähtöä ; )
¨käynks mä usein täällä?¨

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: cornell - syyskuu 24, 2015, 21:22:05 ip
Mä tykkäsin tuosta Morangasta aikoinaan, vaikka podit pieniä ja jyväisiä... selkeesti maistui mansikka ennen tajun lähtöä ; )

:D Pitäisikin maistaa noita uudelleen, ensimmäiset olivat ainakin hitsin tulisia.


Laiskana taas ollut tässä muutaman päivän sadon keruun osalta, tänään pitäisi saada jotain aikaan. Alkaa kostea sää aiheuttaa näkyviä jälkiä kasveissa; viimeksi huomasin, että aika tavalla rehottavan Cumari Polluxin alle jääneellä keltaisella Scorpionilla alkaa olla ongelmia. Samoin Antillais Caribbeanilla. Syksy tulee, ei voi mitään.