tammikuu 10, 2025, 12:14:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ALi ja chili vuonna 2015

Aloittaja ALi, tammikuu 06, 2015, 19:31:49 ip

« edellinen - seuraava »

ALi

tammikuu 06, 2015, 19:31:49 ip Viimeisin muokkaus: kesäkuu 01, 2015, 17:44:39 ip käyttäjältä ALi
Nykäisenpä minäkin päiväkirjan pystyyn kun ajattelin yrittää muutaman kasvin saada kasvamaan. Jääpähän jotain johonkin muistiin.

Viime vuonna minulla kasvoi yksi risu. Se sinnitteli hengissä kesäkuun pakkasissa ja syksyllä palkintona oli yksi podi. Tänä vuonna tavoite on kunnianhimoinen: Sadon tuplaus!

Kasvatuslistalla:
(Suluissa haaveeksi jääneet)

C.baccatum
(Piriz)
(Omnicolor)
Jamaican bell
Panambi
(Naranga)

C.annuum
Hot tomato
Hungarian hot wax (Talvehtiva koko viime kauden sadosta vastannut yksilö)
Serrano
(Bolivian rainbow)

C.chinense
Cheiro roxa
Caribbean red habanero

C.pubescens
Locato
Rocoto Montufar

C.frutecsens
(Tabasco greenleaf)

0lli

Itse oon huomannut päiväkirjan pitämisen tosi hyödylliseksi, ja monesti porukka kommentoi ja heittää neuvoja. Eiköhän noilla lajikkeilla luulisi kauden tavoitteen täyttyvän moninkertaisesti :D

Menestystä kaudelle 2015! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

ALi

Tuossa risussa on itseasiassa tällä hetkellä kaksi kukkaa. Jos ne pysyvät kiinni niin tavoite saattaa täyttyä aika nopeasti. Elämme jänniä aikoja...

0lli

Lainaus käyttäjältä: ALi - tammikuu 06, 2015, 20:02:46 ip
Tuossa risussa on itseasiassa tällä hetkellä kaksi kukkaa. Jos ne pysyvät kiinni niin tavoite saattaa täyttyä aika nopeasti. Elämme jänniä aikoja...

Loistavaa! :D 100 podin tavoite tulevalle kaudelle?  ;D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

ALi

Menee nimittäin hermot noihin harsosääskiin..................

ALi

ALi

tammikuu 24, 2015, 09:29:45 ap #6 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2015, 09:33:41 ap käyttäjältä ALi
Pieniä vaikeuksia päästä alkuun. Omnicolor, Cheiro roxa ja Piriz ei  tahdo itää. Oon yrittäny mullassa ja lautalla. Muut yrittää kasvaa mutta harsosääsken toukat jarruttaa popsimalla juuria. Kurkkasin taimiruukkujen pohjareikiä ja ne oli aivan täynnä toukkia. Kippasin aluslautasille kiehuvaa vettä kun en enää muutakaan keksinyt. Nyt ei enää muutamaan päivään ole kärpäsiä lennellyt eikä toukkia näkynyt. Kasvitkin näyttäisivät jääneen henkiin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ALi - tammikuu 24, 2015, 09:29:45 apOmnicolor, Cheiro roxa ja Piriz ei  tahdo itää.

Omnicolorille ainakin on tyypillistä kolmen viikon itämisaika. Oletko jaksanut odotella?
Minulla on mennyt useana keväänä tasan 21 päivää elonmerkkeihin. On niitä nopeampaakin laatua markkinoilla.

ALi

Joo odottelin niin kauan että siemenet mätäni. Nyt on ollut uusi erä lautalla pari viikkoa.

ALi

Oho! Kumpikin lautalla ollut Cheiro roxa on itänyt viime yön aikana. Ihme touhua kun aikuinen äijä painaa juoksujalkaa heti herättyään into piukalla kurkkimaan onko lautalla tapahtunut yön aikana mitään.

ALi

Hitaasti näyttää taimet kasvavan. Nyt parin aurinkoisen päivän aikana on sentään jotain tapahtunut. Ensi talveksi täytyy viritellä lisävalaistusta. Noista mustista pikku lintusista ei tahdo päästä millään eroon. Aina kun ruukkuja kastelee niin parin päivän päästä kämppä on täynnä sääskiä. Hermo menee. Onneksi postilaatikosta löytyi uusi chilikirja!

Jone1970

Kannattaa suosiolla käydä ostamassa noita keltaisia tarra-ansoja ja miinoittaa ruukut niillä. Itselläni oli viime kaudella useampia eeppisiä miekkailusessioita kyseisten öttiäisten kanssa. Pahimmillaan niitä lenteli kamikaze-tyylillä kahvimukiini useampia vain muutama sekunti sen jälkeen kun olin mukin kädestäni alas laskenut. Ei kiva...

Sain pirulaiset kuriin juuri noilla ansoilla ja julmilla verbaalisilla uhkauksilla. Tämä kausi on menty toistaiseksi ilman ainuttakaan harsosääskeä.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Jani M

Minä kyllästyin niihin niin pahasti että myrkytin ne perhanat provadolla. Ovat pysyneet poissa. Harsosääsken toukat syö niitä kasvien juuria, voi jo senkin takia kasvaa hitaasti ne chilit.

ALi

Muutamalla tarra-ansalla on lentely pysynyt kurissa. Saattaa tosin olla että ruukuissa seuraava sukupolvi kasvaa ja vahvistuu juuria mutustelemalla.😫

ALi

Välihuomiona todettakoon että etanapannu on soiva peli. Tunkesin kuppeihin habaneroa, juustoa, herkkusieniä ja kylmäsavulohta. Paistelin 225 asteessa uunissa ja oli hyvää. Joku Gordon Ramsay tietenkin sanoo että ei noin saa tehdä. Aivan sama kunhan itselle maistuu.😝

ALi

Omnicolor ja Tabasco jää kasvattamatta. En saa kumpaakaan itämään vaikka olen yrittänyt uudenkuun aikaan alasti päälläni seisten noita lautalle ja multaan laittaa. Ehkä ensi vuonna.

ALi

Tältä näyttää tässä vaiheessa. Enempää ei idätellä.

ALi

huhtikuu 05, 2015, 12:33:59 ip #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2015, 12:39:26 ip käyttäjältä ALi

Pientä edistystä.

Helzy

Hyvältä näyttää! Oletko saanut sääsket kuriin? Onko sulla jotkut taimet hydrossa?  :D tsemppiä kaudelle ja ehkä saat vähän päivittää 2 podin tavoitettasi tuolla setillä!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

ALi

Sääsket sain häviämään melkein kokonaan tarra-ansoilla ja kastelua vähentämällä. Sääskistä oli se hyöty että tajusin taimien kasvavan paremmin melkein kuivassa turpeessa. Hydrossa ei ole yksikään.