tammikuu 10, 2025, 15:56:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Medusan ensimmäinen "kunnollinen" kausi

Aloittaja medusa, tammikuu 29, 2015, 18:36:31 ip

« edellinen - seuraava »

medusa

tammikuu 29, 2015, 18:36:31 ip Viimeisin muokkaus: helmikuu 01, 2015, 16:44:56 ip käyttäjältä medusa
En tiedä olenko edes mitään esittelyä vääntänyt, mutta tässä on tällänen lyhyt ja ytimekäs.
Olen 24v nainen Tampereelta, olen jo vuoden pyörinyt foorumilla lähinnä sivusta seuraajana, yhtään kysymystä ei ole jäänyt vaivaamaan, koska täältä oon vastaukset löytänyt, mahtavaa!

Viimevuonna aloitin kaverilta saaduista siemenistä, oli villejä, helppoja, vaikeita...kaikenlaista kunnes kissat ja ötökät löysi kasvariin ja muutenkin tein KAIKKI virheet mitä vaan voi tehdä, päätin että ainakin olen oppinut virheistäni, eiköhän tänä vuonna jotain syötävää tule. Hope so!

Kerrostalokasvattelua ja sään salliessa iso lasitettu parveke käytössä, siinä puitteet. Lannoitteina strattilannoite, puutarhan kesä ja lisäravinteena merilevää. Taimet istutan kookosturpeeseen.

Sitten ne siemenet! Tänään kolahti fataliin kirje postiluukusta extroineen, kiitos siitä fataliille!

Muutama on jo idätetty aikoja sitten ja ovat kovaa vauhtia aikuistumassa, sit on kookosturpeessa muutama siemen häntää puskenut, mutta suurinosa hengailee "lautalla". Anteeksi, jos lista näyttää sekavalta.

C.chinense

itämään 29.1

Pimenta Lagrima  /3
Carolina Reaper 2 /3
Habanero White Giant  1/3
Cajamarca  /3
Peach Trinidad Scorpion  /3
Jamaican hot chocolate (itämään 1.1) 1/1

C.annuum

itämään 29.1

Ramiro  /3
Chilaca  /3
Hot Tomato 1 /3
Minipaprika Red  /3
Bolivian Rainbow  /5

C.baccatum

Aji Blando  /3
Aji Cristal (itämään 20.1)  2/2
Lemon Drop  /3
Pequante  /3
Quintisho  /3
Queen Laury (itämään 1.1) 1/1
Trepadeira Do Werner (itämään 1.1) 1/1

C.pubescens

Itämään 20.1

Rocoto Red 1/1 sirkoilla 1.2

Muoks. Kiijoitusvirheet...

0lli

Tervetuloa nyt kuitenkin, vaikka täällä oletkin jo jonkun aikaa oleillut ^^ Mielenkiintoinen kasvatuslista, toivottavasti tuleva kausi menee paremmin! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

medusa

Kiitos!^^ eiköhän nyt mene paremmin, toivossa on hyvä elää sanoi se kuuluista lapamato.  ;D

Althalus

Onnea kauteen!

Päiväkirja on hyvä idea, itsekin tätä kautta aloitellessa lueskelin vuoden takaisia kirjoituksiani päivyristä ja onpa sitä oltukin ulapalla  :D
Helpommin jättää samat virheet tekemättä (ei välttämättä) ja kysymykset utelematta kun löytyy mustaa valkoisella.

Sit vaan liityt Chiliyhdistykseen ja rupeat käymään Pirkammaan aluejaoston tapaamisissa!  :)
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

medusa

Chiliyhdistykseen olenkin liittynyt, tai siis laitoin sinne sen hakemuksen ja nyt odottelen, että koska kuuluu jotain. :D

Jani M

medusa

Joo, kunhan mies ei heivaa menemään, pelkää ettei täällä mahdu elämään kohta enään, mä oon tietenkin tarkkaan laskenut mihin sijoitan mitäkin. ;) Kyllä sitten, kun alkaa hedelmää tulemaan, niin kai tuo toinen osapuoli innostuu kanssa, onhan hänki tulisen ruuan ystävä. Pelkään vaan, että jos on 100% itävyys niin melkein kaikista joutaa sitten se 1-2taimea uuteen kotiin. Paitsi noista mitä oon boncheiksi suunnitellut, ainiin, niistä unohdinkin tehdä listan. Eli seuraavat menee bonchi projektiin:
Quintisho
Bolivian Rainbow
Peach trinidad scorpion
Cajamarca

Näistä osan annan kasvaa isoksi ja osan kanssa aloitan projektin alusta alkaen. Kaikista koitan tähdätä saamaan sen 2-4 bonchiaihiota ja toivottavasti edes yksi onnistuu. ;)

Jani M

Parhaat bonchit tulee sillä tavalla, että kasvattaa heti aluksi mahdollisimman isoksi sen ja leikkaa sitten vasta pieneksi, kun on aivan pakko. Muuten jää aika kapeaksi se varsi.

medusa

Kiitos vinkistä! Näin olen itsekkin, silti jostain syystä haluan kokeilla kahta tapaa, alusta alkaen sillain että sitoo 2-3 taimea toisiinsa kiinni ja sit muutama sellanen, että antaa kasvaa isoksi ja leikkaa. :)

San-M

Viime kesänä kokeilin tota kehden sitomista yksiin. Ainakaan yhden kasvatuskauden aikana ne ei sulautunut toisiinsa mitenkään.
En tiedä toimisko paremmin esim. vesiviljelyssä, jossa kasvu on voimakkaampaa, vai tarviiko niitä sulautella pidemmän ajan...

medusa

Hmm, no sit täytyy miettiä vähän paremmin, että viitsikö edes kokeilla tuota alusta asti kasvattamista. Fatalii sai vaan sen näyttämään niin helpolta sivuillaan.  ;D

medusa

tammikuu 30, 2015, 20:37:41 ip #11 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2015, 20:39:28 ip käyttäjältä medusa
Sain tänään idean, että käympäs hakee starttilannoitetta, jostain olin lukenut, että se nopeuttaisi taimien kasvua ja sehän sopii tälläselle "nyt heti"- ihmiselle. :D noh, katotaan millanen vaikutus sillä sitten on, kunhan siemenet itää, annoin mä sitä noille vanhemmillekkin pikkuisille, josko se niillekkin jonku spurtin antaisi, eipä siitä kai haittaakaan ole.

Sit taas tuli sellanen olo, että taas mä teen väärin kaiken, varsinkin valojen suhteen. Kuinka paljon oikeasti chilien kohdalla jotkut sateenkaaren väreissä olevat 10000,998w led valot, jotka maksaa yhtä paljon kuin 91v toyota corolla ja tarvittaessa vastaa kysymyksiin Don LaFontainen äänellä niinkuin auttaa?
Siis ei oo mitään vittuilua vaan, jos tarkoitukseni on idättää loistareiden alla ja sitten heivata länsi parvekkeelle kun ilmat lämpenee niin onko mun mitään järkeä hankkia sellaisia valoja? :)

Tarkoitukseni on talvisin antaa niille sen verran valoa ettei lehtiään pudota, mutta satoa en tarvitse kuin kesäisin. Mulla menee helposti överiksi harrastukset ja kun luen led valoista, vesiviljelystä ym niin tekis mieli toteuttaa, mutta mun lompakko jättää mut kohta rahaongelmien takia. :D

Kärsä Babar

Jos haluat lähinnä esikasvattaa kesää varten niin et tarvitse järeitä valoja. Loisteputket ja vastaavat riittää.
Jos taas haluat kasvattaa läpi vuoden kunnolla niin sitten kannattaa miettiä järeämpiä valoja.
Tai jos haluaa korvata valtavan määrän loisteputkia yhdellä järeällä valaisimella, niin ei sekään huono idea ole.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

medusa

Okei! Mä jatkan siis tolla loisteputkella kunnes aurinko korvaa sen. Katsotaan sitten innostunko syksyllä satsaamaan valoihin talvea varten. Hieman hitaanpuoleista on noitten taimien kasvu ollut, mutta syytän ruukunvaihtoa, tänään huomasin, että Queen Laury on tehnyt paljon uutta kasvustoa ja "varkaita" joita en nyt vielä ala pois nyppimään, jostain se on ihan vuorokauden sisällä innostunut, lieko tuhdimpi annostus pk:ta tai sitten se lakkas keskittymästä juurien kasvatteluun. Se on muutenkin hassu tapaus, melkein 10cm pidempi kuin samaan aikaan itäneet kaveeinsa jamaican hot chocolate ja trepadeira werner, jotka tuntuu junnaavan 5cm korkusina 4 lehden kanssa.

Jani M

Valoisalla eteläikkunalla ei helmikuun jälkeen edes tarvitse mitään keinovaloa.

MiM

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 30, 2015, 21:36:10 ip
Valoisalla eteläikkunalla ei helmikuun jälkeen edes tarvitse mitään keinovaloa.

Juuri tämän halusin kuulla ;). Ajattelin itse sinnitellä pienillä lampuillani taimien päällä tuon ajan, ja sitten antaa auringon hoitaa loput.

Talvehtiminen (levossa) onnistuu myös hyvin pelkkien loisteputkien alla. Eikä niitä tarvitse olla kovin monta
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

San-M

Mulla on chilit talvehtinut ikkunalla ilman lisävaloa ja ei ole pahemmin tiputellut lehtiään. Ikkunoista tosin tulee ihan hyvin valoa täällä seitsämännessä kerroksessa, päivät vaan on lyhyitä.
Onhan toi annuumi aika käppyrä lehdiltään (varmaan kuivan huoneilman takia), mutta aloitti kukkimisen tossa muutama viikko sitten.
Rocoto on alkanut kasvattamaan uutta.

Leikkasin rocoton alas lokakuussa, annuumiin ei tarvinnut saksilla koskea.

medusa

Meillä on vaan ikkunoita lännen suuntaan, tarkemmin lounas. Mutta eiköhän niistäkin valoa saa, eivätpähän ehkä kärähdä niin suurella todennäköisyydellä parvekkeella ollessa.

medusa

Muokkasin aloitusviestiä, jee onnistuin saamaan kuvat sinne! Lisää kahvia!

medusa

helmikuu 01, 2015, 14:42:06 ip #19 Viimeisin muokkaus: helmikuu 01, 2015, 15:57:29 ip käyttäjältä medusa
Päivitetääs tilannetta tältä päivältä! Itämistä ja kasvua tapahtunut.
Itämistilanne, muut on vielä hiljasia paitsi
Hot Tomato1/3
Habanero white giant 1/3
Carolina reaper 2/3

[/URL

[URL=https://imageshack.com/i/ex6wRBO9j]

Rocoto Rediltä autoin kypärän pois