tammikuu 10, 2025, 12:28:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Rhubarburger 2015 - 2016

Aloittaja rhubarburger, helmikuu 08, 2015, 14:20:49 ip

« edellinen - seuraava »

Trioniska

LainausLautta lillittelee makuuhuoneen patterin vieressä lämmössä päivät, viereisellä pöydällä hiukan viileämmässä yöt. Uskon että lämpötilassa on riittävää vaihtelua jotta innostuisivat idulle. Hiukan kynsiviilalla karhensin siementen kylkeä ja kärkeä, nouseva kuu on 4 päivää vanha, joten kaiken pitäisi olla kohdallaan.

Itsekin yleensä yritän vähän kuuta vasten katsella noita idätyksiä mutta Pubet ovat minulla ihan hyvin itäneet ilman ylimääräisiä säätöjä...
yksitoista päivää teki 1. satsissa ihmeitä...

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

rhubarburger

Joo, aika monet noille kuun seuraamisille naureskelevat, mutta ellei muuten ole niin päivän päälle, niinkuin minulla ei ole, aivan yhtä hyvin sen voi ottaa huomioonkin. En ole koskaan tarkkaillut olisiko kuun asento juuri se erottava tekijä millä menestyy, koska nää minun hommat eivät ole mitään laboratoriotarkkuutta. Muuttuvia tekijöitä on muutama muukin kuin kuun asento...
Minun haba ei kasva punttisalilla, se kasvaa puutarhassa.

rhubarburger

Sattui olemaan kuvia - laitetaan siis elävöittämään tarinaa.

Roberto's Cuban Seasoning (C.Chinense) talvehtii:

Peach Trinidad Scorpion (C.Chinense) töröttää tappina:

Alkaa muutenkin olla valmista starttiin:

Toivottavasti pian voi laittaa kuvia komeista idätyksistä, kuten Trioniska tuossa jo mallia näytti.

Trioniska

Tuo oli toki tilanne omalla kohdalla 23.10.  ;)
Kaudet vuodesta 2014

rhubarburger

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - joulukuu 16, 2015, 18:00:23 ip
Tuo oli toki tilanne omalla kohdalla 23.10.  ;)

Niinpä niin... komeasti pyörähti veitsi haavassa  ;D

Pakko koettaa ajastaa nämä hommat siten, että keväällä kun kaikki jo kasvaa mahtuu kämppään itsekin. Tätä selitystä käytän kiinnittääkseni huomion pois omasta hitaudestani ja laiskuudestani.  ::)

Hieno kuva silti!

rhubarburger

15.12. lautalle laitetut Rocoto Red Peruvianin siemenet näyttävät tänään 20.12. tältä:

Pitäisköhän tuo kohta tulkita itämiseksi...

rhubarburger

Nyt kun näyttää siltä että tästä kirotusta flunssasta sittenkin jää henkiin, tuli hiukan puuhattua.
Pari Rocoto Red Peruvianin siementä - jotka jo juurta pukkaavat, siirsin turvenappeihin ja jäljelle jääneiden kahden siemenen joukkoon lisäsin vielä yhden. Jospa niistä edes joku vielä innostuisi kehittymään.

Chinenseille askartelin toisen lautan, jolle lillumaan lähtivät:

Roberto's Cuban Seasoning 3 kpl
Chocolate Fatalii 2 kpl
Cheiro Roxa 2 kpl
Pimenta Diomar 2 kpl
Aji Cachucha 3 kpl
Moruga Yellow 2 kpl
Moruga Scorpion 2 kpl

Jos joukolla alkavat itää, chinenset on sitten siinä, mutta varmaan lisäyksiä vielä tulee.
Ehkä jotain muita lajejakin innostuu laitamaan, kun taas kuitenkin käy läpi siemenreservejä.
Viime vuonna painopiste oli miedoissa lajeissa, tulin huomanneeksi että aavistuksen tulisempaan suuntaan mennään tänä vuonna. Hirmupolttavat edelleen loistavat poissaolollaan, ellei nyt tuota Moruga Scorpionia lasketa.

Baccatumit ja annuumit odottavat vielä.

Ajattelin käyttää viime vuodelta jääneet turvenapit pois, mutta pikkutonttu laverteli että isompi tonttu oli käärinyt paperiin 16-poteroisia minikasvareita joissa on kookosnapit. Jokaiseen minikasvariin menee siis 16 nappia, ja yllättäen se määrä on chinensejäkin lautalla. Miten sattuikaan! Onpa siis jotain mitä joululta odottaa tänä vuonna kinkkuähkyn lisäksi.  :)

rhubarburger

Eilen nousivat niskalenkit, tänään sirkat pystyyn 2 kpl Red Peruvianilta. Muut vielä odotuttavat.

rhubarburger

Chinenseistä häntiä pukkaavat Chocolate Fatalii, Pimenta Diomar, Aji Cachucha kunnolla, ja kaikki muutkin alkavat olla sen verran turvoksissa että eiköhän sieltä sankoin joukoin ituja ala pukata. Taidan tänään tällätä kaikki turvenappeihin tekemään itämisen loppuun asti. Jos löytyy sopiva väli tässä muun hössötyksen lomassa...

rhubarburger

Kaikenlaista jonninjoutavaa pukkaa niin paljon ettei ole oikein saanut kirjoiteltua muistiin etenemistä.
Toisaalta eipä sitä nyt niin kummoista kerrottavaa olisikaan.

Talvehtivista Roberto's Cuban Seasoning tuuheutuu ja ottaa pituutta kohtuullisesti, vaikka ihan vaan luonnonvalossa sinnittelee. Peach Trinidad Scorpion tekee uutta lehteä, mutta ei varsinaisesti kasva, samoissa oloissa sekin. Talvehtimassa ollut Lombardo sen sijaan otti ja kuoli, jonkun verran piti sitten tappiota kärsiä taas. Tätä luonnonvaloa on tänä talvena ollut huomattavasti enemmän kuin viime talvena, ja siksi tämä testiluontoinen kasvisrääkkäys on toimeenpantu. Viime vuoden marras- ja joulukuu olivat niin synkkiä ettei luonnonvalo riittänyt silloisen Habanero -vainaan elämänhalun ylläpitämiseen. Lombardon poismenosta kuitenkin toivuttaneen, siemeniä on ja kohtsilleen menee baccatumit ja annuumit idätykseen muutenkin.

Tähän asti itämään laitetuista:

Rocoto Red Peruvianeista sirkoilla on 4/5 ja yksi jo aloitti varsinaista lehtiparia suunnittelemaan. Se viides siemen tuskin itääkään, se oli jotenkin pienen ja laihan oloinen heti "uutena", mutta neljälläkin pärjään. Kokonaan itämättä on enää Moruga Yellow (2 kpl), joista toinen sentään alkaa niskalenkkiä nostella. Yksi täysin itämätön kustakin lajikkeesta löytyy: Roberto's Cuban Seasoning, Aji Cachucha, Chocolate Fatalii, Cheiro Roxa ja Moruga Yellow. Näistäkin vielä jotkut taimen tehnevät. Joka lajista kuitenkin edes jotain tulollaan, itse asiassa riittääkin jo. Ihan jees alku tälle kaudelle.

Idätetty ei ole vielä muita kuin mainitut Rocoto Red Peruvianit ja nuo aiemmin listaillut chinenset.

Harsosääskiä olin näkevinäni noin viikko sitten valon alla olevien itäneitten alueella, mutta ansaan niitä ei ole jäänyt eikä näkynytkään nyt vähään aikaan. Tarkkailu jatkuu.

Uusi kuu on tänään, joten pari päivää vielä ennen kuin idätyksille taas.

Trioniska

LainausUusi kuu on tänään, joten pari päivää vielä ennen kuin idätyksille taas.

Ohops, nyt jo tuo tulossa, kiire päivä siis tiedossa kun en ole tässä menneellä viikolla saanut loppuja siemeniä kellumaan/ valittua  ;)
Kaudet vuodesta 2014

rhubarburger

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - tammikuu 10, 2016, 08:32:59 ap
LainausUusi kuu on tänään, joten pari päivää vielä ennen kuin idätyksille taas.

Ohops, nyt jo tuo tulossa, kiire päivä siis tiedossa kun en ole tässä menneellä viikolla saanut loppuja siemeniä kellumaan/ valittua  ;)

Tänä iltana aattelin kanssa valita mitä sitä laittaisi kelluskelemaan. Huomenna sitten toteutus, jos malttaa sinne asti odottaa kun valinnat on selvillä.

rhubarburger

Sen verran joutui pähkäilemään valintojen kanssa että ei vielä viime yönä saanut aikaiseksi lautalle laittaa mitään. Tänään kuitenkin ankaran karsinnan jälkeen laitettu kellumaan seuraavia lajikkeita:

Annuumit:

Poblano 3 kpl
Hot Tomato 3 kpl
Jalapeno Early 4 kpl
Marbles 3 kpl

Baccatumit:

Sugar Rush 4 kpl
Trepadeira do Werner 3 kpl
Champion 3 kpl
Ethiopian Peppertree 3 kpl

Kaikista ei kaikkien tarvitsisi itää, niin pysyisi tilankäyttö jotenkin aisoissa.
Näistä 26 siemenestä jos yhteensä joku 20 kpl nousee niin olen tyytyväinen.
Tärkeimpiä näistä ovat Poblanot ja Sugar Rushit, jos jäävät kovin vajaaksi niin idätän sitten lisää.
Noista emännän haluamista enemmänkin koristekasveista jos yksi itää niin hyvä on.

Aiemmin itäneet ovat edelleen hengissä ja joissakin pukkaa varsinaista lehteäkin. Kaikkiaan 20 kpl, jos lasketaan rocototkin (4kpl) yhteen chinensejen (16kpl) kanssa on idätetty, näistä 5 kpl ei vielä noussut. Tuskin niistä moni enää itääkään, kun ovat näin pitkään jumpitelleet. Eikä tarvitsekaan.

Seuraavaan uuteen kuuhun sitten ehkä joitakin chilejä lisää, tähän lastiin olisin laittanut Aji Cristalia vielä, mutta en perskeles löydä siemeniä siihen mistään. Kai ne on syöty sitten jo. Enkä ala yhden lajikkeen takia tilauksia väsäämään. No ehkä sitten seuraavaan lastiin...
Tomaatit, kurkut, virginialaiset jne jne saavat edelleen odottaa, kevääseen on vielä matkaa.

rhubarburger

Tänään oli enemmistö lautalla lekottelevista siemenistä saanut hännät puskettua ulos ja muutkin sen verran turvoksissa että laitoin koko konkkaronkan turvenappeihin. Lautta lepäilee taas hetken aikaa, ja voi hyvinkin olla että chilien osalta aktivoituu ensi talvena seuraavan kerran.

Viidestä chinense -yksilöstä, jotka eivät edellistä merkintää tehdessä olleet nousseet on yksi Aji Cachucha nostanut hennot sirkkalehdet esiin. On sen verran kituliaan näköinen että jaksaneeko elää kovin pitkään. Itämättä siitä jengistä enää siis neljä, 1 x Moruga Yellow, 1 x Cheiro Roxa, 1 x Roberto's Cuban Seasoning ja 1 x Chocolate Fatalii. Näitä kuitenkin on itäneenäkin ja lehteä pukkaa, joten ei tämän sesongin alku ihan persielleen vielä ole menossa.

Kolmesirkkaisia tähän asti on yksi Roberto's Cuban Seasoning. Yhdellä Red Peruvianeista ei tullut lehtipari sirkkojen jälkeen vaan lehtitrio. Muuten ihan tavallista kasvua aluillaan.

rhubarburger

Tänään 22.1. puuhasteltua:

9x9 cm purkkeihin päätyivät kaikki neljä Red Peruviania, 1 x Chocolate Fatalii, 1 x Moruga Scorpion ja 2 x klementiinin alkua. Talvehtivalle Peach Trinidad Scorpionille uudet mullat, koska ei oikein ole innostunut samaan tahtiin kasvamaan kuin naapuriruukussa viihtyvä Roberto's Cuban Seasoning. Itäneet pääsivät loisteputkien alle, alkaa jo tulla ahdasta ESL -spotin alla. Uusia itäneitä 1 x Hot Tomato ja 1 Jalapeno Early. Sirkoilta näivettyneiden Aji Cachuchan ja Moruga Yellowin tilalle itämään lisätty 1 x Paper Lantern (chinense) ja 1 x Aji Angelo (baccatum). Ei ollut tarkoitus lisätä lajeja enää, mutta kun heitä nyt oli eikä ole ennen noita kokeiltuna, niin koetetaan nyt sitten kasvaako ne. Ja onko ne maiskis. Lauttavaihe jää näillä väliin, suoraan vaan turvenappiin ja minikasvariin itämään.

Ei ole mitään ihmeellistä itämisen ryntäystä oikeastaan koettuna tänä talvena. Nopeutta vähän jäänen kaipaamaan, mutta onhan tässä vielä vuotta jäljellä, ne mitkä itää ehtii varmaan sadottamaankin. Tänä vuonna kyllä haluan satoa aiemmin kuin viime kesänä. Toivottavasti saadaan kunnon kesä.

rhubarburger

Pitääkin laittaa muistiin: ostin eilen kaupasta sellaisen mausteyrttipuskan kuin wasabirucola. Kokeilin häntä saman tien sellaisenaan maistiksi ja illalla broilerikiusauksen seassa. Tykästyin ja ensin kuvittelin että otan pistokkaan ja tällään multiin, mutta taitaa olla vielä sen verran varhainen kevät että odottakoon. Kaiken kasvivaloksi kelpaavan alla on jo ruuhkaa... Leikkasin koko puskan pieniksi paloiksi ja laitoin kuivumaan - varmaan se on kuivattunakin käypäistä. Vaikka wasabi sinällään on tuttua, tällaista yrttiä en ole ennen hämäläiskaupoissa nähnyt. Joku kotimainen yrttitarhuri sitä tuottaa, en nyt vain muista minkä niminen oli. Kauppa oli muistoni mukaan Lidl.

rhubarburger

Eilen alkoi huolettaa se, että toisesta itämään laitetusta satsista jotkut nousivat ihan aikataulussa sirkoille, mutta valtaosa jäi turvenapin kätköön piilottelemaan. Tänään iski inspiraatio, joten avasin joka napin ja tarkastin siemenen tilanteen ja sitten istutin pluggboxiin johon kylvö- ja taimimultaan ne joilla oli elämän edellytyksiä. Hämmästyksekseni huomasin, että turvenapin kätköissä  oli useimmilla siemenillä juuri ja niskalenkki, mutta niin järjettömän syvällä ettei ole varmuutta olisivatko jaksaneet pintaan nousta ollenkaan. Esimerkiksi viimeinen itämätön Poblano oli aikaansaanut n 2,5 cm juuren ja niskalenkki oli yli 1 cm korkea siemenestä katsoen. Silti sen ylin kohta oli yli 1 cm syvällä vielä turvenapin sisällä. Missään tapauksessa en ole niitä niin syvään istuttanut, joten askarruttaa kovin että mikä piru ne on noin saanut hautautumaan. Ennen en ole tällaiseen törmännyt, enkä tänäkään talvena muihin kuin tämän yhden minikasvarin turvenappien kohdalla. Mysteeri.

Löydökset lajeittain:

Sugar Rush (baccatum): kaikilla neljällä sekä juuri että niskalenkki syvällä napin sisällä.
Trepadeira do Werner (baccatum): kahdella vain juuri, yhdellä lisäksi niskalenkki hautautuneena
Aji Angelo (baccatum): kadonnut kokonaan.  :o Laitoin pluggboxiin 2 uutta itämään.
Poblano (annuum): yksi itämätön, napin sisällä juuri ja niskalenkki
Hot Tomato (annuum): yksi itämätön, napin sisällä, juuri kehittynyt. Ei kovin syvällä.
Paper Lantern (chinense): yksi itämätön, siirsin siemenen pluggboxiin.
Roberto's Cuban Seasoning (chinense): yksi jolla juuri, todella syvällä.
Moruga Yellow (chinense): vain siemen, ei itämisen merkkejä
Cheiro Roxa (chinense): juuri ulkona siemenestä, ei kovin syvällä
Chocolate Fatalii (chinense): yksi siemen jolla juuri ulkona, todella syvällä
Pimenta Diomar (chinense): yksi siemen jossa ei kehityksen merkkejä.

Multa johon ne nyt kaikki siirtyivät pluggboxiin, on Biolanin kylvö- ja taimimultaa, johon on lisätty juurtumista ja kasvua tehostavia mikrobeja. Koska valtaosin siirretyt siemenet olivat jo jonkinlaisessa kehityksen vaiheessa, ei vertailua kasvuvauhdin suhteen turvenapeissa elämänsä aloittaneiden vauhtiin pääse tekemään. Mutuiluksi menee, mutta ainakin multa tuntuu hyvältä. Ne jotka ovat jo pikku purkeissa viihtyvät kyllä eikä pinta ole kuorruttunut vielä ollenkaan.

rhubarburger

Eilinen siirto oli hyvä homma, jo tänään 3/4 Sugar Rusheista on nostanut niskalenkit ylös mullasta, samoin 2/3 Trepadeira Wernereistä ja 1 Poblano.

Turvenapeista oikeaa lehtiparia tekevät 4 kpl Jalapeno Early ja 1 x Cheiro Roxa, 1 x Moruga Scorpion, 1 x Pimenta Diomar sekä 1 x Roberto's Cuban Seasoning siirretty 9x9 pikkuruukkuun.
Tässä kun nyt siirtelin noita taimia niin edelleen on pettynyt olo noihin turvenappeihin. Paikoin mahdottoman kovaksi mennyt se turve ja piti olla todella varovainen ettei liikaa turmele juuria siirtäessä. Ehkä voisi laittaa sen turvepötikän sellaisenaan ruukkuun ja multaa ympäri, mutta olen aina kuitenkin puristellut varovasti niin paljon turvetta pois juurien ympäriltä kuin sovulla lähtee. Uskon että juuret siten pääsevät helpommin jatkossa kontaktiin uuden mullan kanssa.

rhubarburger

Yksi Rocoto Red Peruvianeista lähti hauskasti liikkeelle. Sirkkalehtien jälkeen se teki lehtiparin sijaan lehtitrion. Nyt se on tuon näköinen:

Tuo kuvassa alaspäin osoittava lehti on siamilainen, yhteinen sivu on yhteen kasvanut.
Mitähän tämmöinen taas ennustaa  :D

rhubarburger

Uusi kuu oli eilen, joten huomiselle voisi suunnitella uusia siemeniä laittaa kasvamaan.
Chilinsiemeniä en taida enempää laittaa, näyttää taimikehitys siltä että näistä jo kasvamassa olevistakin joutuu lahjoittelemaan että tila riittää. Mansikansiemenet ja tupakat voisi laittaa huomenna johonkin aikaan multiin. Tomaateille ja kurkuille on aivan liian aikaista, sisätiloissa tulee turhan tiukkaa jos ne jo nyt päästää kasvamaan. Yksi kurkku on jo taimella, koemielessä laitettu Hopeline F1, kokeillaan tekeekö se ikkunalla kurkkuja, niinkuin 1 kpl Passandraa teki viime keväänä.

6.2. osui puuhapäivä samalle kertaa kuin inspiraatio, ja purkitin 4 Red Peruvianiani puolilitraisiin maitopurkin pätkiin, samoin pienempiin purkkeihin meni viimeisistä turvenapeista 3 x Ethiopian Peppertree, 2 x Champion, 1 x Hot Tomato, 2 x Poblano ja 2 x Marbles. Pluggboxista itäneet Aji Angelot myös pieniin purkkeihin. Jalapenot huojuvat honteloiden varsiensa kanssa, lehteä on latvassa mukavasti, mutta ei niin paljon että latvoa raskisi. Kaikki 4 Sugar Rushia ovat vielä elossa ja tekevät jo toista lehtipariansa. Pitää kunnon inventaario tehdä lähipäivinä varmaan.

Jotain kuviakin on otettuna, mm kahdesta Chocolate Fataliista, jotka ovat samaan aikaan laitettu lautalle, itivät samana päivänä, mutta ovat nyt ihan eri kokoiset. Kun sopiva aika askartaa kuvat koneelle tulee, laitan tännekin.