tammikuu 08, 2025, 22:08:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kysymys vesiviljelystä

Aloittaja Valtola, maaliskuu 01, 2015, 12:33:08 ip

« edellinen - seuraava »

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: DP - heinäkuu 07, 2015, 22:56:23 ip
Ebbissä PH pudonnu turhan alas, varmaan lähemmäs 5, ellei jopa alle... :o Saaks sitä mitenkä helposti ja nopeesti kotikonstein nostettua esim. kalkilla?  ???  Jännä kun talossa kun otti hanasta vettä, niin tuli ihan käypästä, mut puutarhaletkulla kun täytti reson (ei mee ihmeempien suodatusten jne. läpi), niin heittää noin paljon. ??? Vai onko sitten resossa/sen materiaalissa jotain, joka laskis PH:ta..

Kalkki varmaan pitkällä aikavälillä toimisi (suodatinkerroksen läpi ajettuna), ei heti mikä olisi tarpeen, mutta tuolla saisi kohtuu nopeasti aikaan tuloksen (varovaisesti lisäämällä ettei mene yli) http://www.chilitarvike.fi/ph_up_05l

Onko puutarhaletku kaivossa tai sadevesi astiasta?
Jos on niin Ph on neutraali eli ehkä 1-2 matalempaa kuin vesijohtovesi mikä on yleensä emäksistä ettei vesijohtoverkko sula käsiin ;) .

Toki ajan kanssa nesteet resossa väkevöityy/ happamoituu niin reson nesteiden vaihto on nopein tapa hoitaa homma kuntoon, ellei ongelma ilmaantunut juurikin vaihdon yhteydessä.

Varaumana noihin että olen suunnitellut vasta tulevana kautena taimi ebb/ nft virityksiä.  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

DP

Joo, pittää sitten varmaan tilata tuota. :) Vedet tulee kaikki omasta kaivosta, navetalta vettä ottaessa ne ei vaan mee ton suodatuspömpelin läpite. En usko että noi vedet tuolla resossa on kauheeati vielä kerinny väkevöitymään tai mitään, kun ei sieltä kauheesti sitä vettä oo vielä hävinny. Pittää varmaan ruveta miettimään et mitäkä kaikkee sitä ens kaudella tarttee, et sais tilattua suurinpiirtein kaiken kerralla. ;D

Huru-ukko

heinäkuu 08, 2015, 08:38:11 ap #42 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 08, 2015, 08:39:47 ap käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: DP - heinäkuu 07, 2015, 22:56:23 ip
Ebbissä PH pudonnu turhan alas, varmaan lähemmäs 5, ellei jopa alle... :o Saaks sitä mitenkä helposti ja nopeesti kotikonstein nostettua esim. kalkilla?  ???  Jännä kun talossa kun otti hanasta vettä, niin tuli ihan käypästä, mut puutarhaletkulla kun täytti reson (ei mee ihmeempien suodatusten jne. läpi), niin heittää noin paljon. ??? Vai onko sitten resossa/sen materiaalissa jotain, joka laskis PH:ta..

Leivin sooda on nopea vaikutteinen, muutama sekuntti.... Tuotetta myydään kaikissa marketeissa  puolen kilon purkeissa.
Paras lääke hommaan.

Itselläni on kyllä käytössä 90 l. resoissa pohjalla rakeinen puutarhakalkki muutama kilo. Joka kausi sama juttu........ Ensin PH hyppää ylös ja hapon kanssa otetaan alas n.6 tienoille, sitten se painuu PH 4 arvoon ja silloin olen aina pistänyt resoon pari saunakauhallista sitä kalkkia. (Ja säätänyt sen ensin soodalla PH 6).
Sillä menee loppukauden ilman turhia vesien vaihteluita. Tai säätöjä enää.

sorrii

Mä pöllin talkkarin kopista pilttipurkillisen kaliumhydroksidia, jota käytetään viemärin aukaisuun.

Liottelin kuumaan veteen ~1/10 suhteessa. Se vastaa vahvuudeltaan lähelle valmiina ostettua PhDownia päinvastaiseen suuntaan.
En ole kyllä montaa kertaa törmännyt tilanteeseen, että olisi Ph liikaa laskenut. Onkohan tuo lannoitteista kiinni ...

Aikaisemmat kesät oon mennyt Nutriforten Tomaattilannoitteilla parvekkeella ja mökkikasvarissa. Tänä kesänä on mökillä kaikissa Autopoteissa kookos/perliitti 3/1-suhteessa ja lannoitteena Atami B'Cuzz. Autopoteilla se reso toki vain valuttaa omia aikojaan litkua pikkuhiljaa sinne ruukkuihin eikä Ph tai muutkaan arvot siellä muutu. Ruukkujen alta en ole tullut koskaan mitanneeksi tai kasvualustasta. Kun ei ole ongelmia, niin mitäpä sitä mittaamaan ...
Parvekkeella on pari ebbiä joissa tänä vuonna Mikro/Mato. Kylläpä se Ph on jokseenkin pysynyt siinä mihin oon säätänytkin. Istutukset menivät aika myöhään tänä kesänä ja kelitkin olleet aika viileitä. Mitään hirmukasvua kun ei ole tullut, niin litkujakin on mennyt aika hissuksiin ja arvot pysyneet ...

Voiskohan olla että maalla joku kaivovesi käyttäytyy erilailla kuin vesijohtovesi kaupungissa. Vesijohtovesihän on kalkittua, vaikkakin Ph on ollut yllättävän alhaalla: 6.5-7 kieppeillä. Viime kesänä pidin paria betonipalju-aurinkokenno-vesipumppu-viritystä puutarhapalstalla: Siinä litkut hain ojasta palstan reunalla, johon vesi tulee lähteestä. Lannoitteena sama tuttu Nutriforte. Enpä muista että olisi tarvinnut ihmeemmin säätää Ph'ta sielläkään. Normaalisti se Ph on vähän noussut ja olen tasannut sitä veden lisäämisen yhteydessä antamalla vähän alempaa Ph'ta: Säädin siis litkut ~~5.7 ja pahimmillaan se on noussut 6.4 ehkäpä ....

Ihmettelempä tässä vaan millaisissa oloissa se Ph noin laskee. Voisiko olla että on tullut pudotettua Ph'ta liikaa alunperin ... Mitattua liian hätäisesti ennekuin litkut "tasaantuu" ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 08, 2015, 10:57:26 ap

Ihmettelempä tässä vaan millaisissa oloissa se Ph noin laskee. Voisiko olla että on tullut pudotettua Ph'ta liikaa alunperin ... Mitattua liian hätäisesti ennekuin litkut "tasaantuu" ...

Tässä olet varmasti oikeassa  :o. Olen jo neljänä vuotena tehnyt saman virheen  ::)
Ehkä ensi vuonna odottelen viikon asemasta kuukauden ennenkuin muutan PH arvoja  :)

DP

Lannotteena puutarhan kesä, ei sisällä ollu ongelmia ph:n kans. Tosin lannotteen määrän melkeen kaksinkertaistin, liekö sillä vaikutusta mihinkään? Tuolta hanasta, josta se vesi tulee puutarhaletkuun, ni mittasin ph:n, niin se oli siinä päälle 6, eli joko lannotteet on sitä laskenu, tai sitten resossa on vielä pesujenkin jälkeen jotain, joka pudottaa ph:ta.. Millään en oo ph:ta säätäny missään vaiheessa.

Ruokasooda ei siis käy, vaan pitää olla tuota leivinsoodaa?

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: DP - heinäkuu 08, 2015, 17:48:49 ip

https://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumvetykarbonaatti ruokasooda

https://fi.wikipedia.org/wiki/Leivinjauhe tuo taas sekoitetta

Ruokasoodaa veikkaisin leivinsoodaksi Huru-ukko vissiin tarkentaa  :D

Sooda tosin on vielä https://fi.wikipedia.org/wiki/Sooda natriumkarbonaatti eli ilman vetyä...

Muistaakseni nuo lannoite litkut ovat kaikki happamia ja jos väkevämpi liuos niin samalla happamampi...

Kaustiseen soodaan ei kannata sotkea http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen-ja-peseminen/Siivoaminen/Kaustinen-sooda-2000035923/ Kun se onkin jo ihan eri tavaraa  :P
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Huru-ukko

heinäkuu 08, 2015, 18:53:51 ip #47 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 08, 2015, 19:02:30 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: DP - heinäkuu 08, 2015, 17:48:49 ip
Lannotteena puutarhan kesä, ei sisällä ollu ongelmia ph:n kans. Tosin lannotteen määrän melkeen kaksinkertaistin, liekö sillä vaikutusta mihinkään? Tuolta hanasta, josta se vesi tulee puutarhaletkuun, ni mittasin ph:n, niin se oli siinä päälle 6, eli joko lannotteet on sitä laskenu, tai sitten resossa on vielä pesujenkin jälkeen jotain, joka pudottaa ph:ta.. Millään en oo ph:ta säätäny missään vaiheessa.

Muistikuvaa parempi otos  :o......
Kun purkki oli siellä kasvuhuoneella, niin nimikekkin unohtui  ::).....  Ruokasoodaa tarkotin kuten Trioniska tiesikin....
Hmmmm...Eipäs tiennytkään..
Eli tarkoitin natriumvetykarbonaattia, enkä natriumkarbonaattia, jonka tavallisempi nimi on leivinjauhe....
Selvä kuin mikä  ::)......

DP

Elikkä sen kanssa ruvettava läträämään. :D Kyl leivinsoodaakin löytyy, se vaan on natriumdikarbonaattia. Tai ainakin jonkin merkkinen tavara on sellasta. ::) Mutta koitellaan, jos sillä sais tuota vähän nostettua, ja kasvit voimaan paremmin. :)

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: DP - heinäkuu 08, 2015, 21:02:44 ip
Elikkä sen kanssa ruvettava läträämään. :D Kyl leivinsoodaakin löytyy, se vaan on natriumdikarbonaattia. Tai ainakin jonkin merkkinen tavara on sellasta. ::) Mutta koitellaan, jos sillä sais tuota vähän nostettua, ja kasvit voimaan paremmin. :)

Tuosta kun Huru-ukon kuvan klikkaa isommaksi niin siinä on ainesosat: natriumbikarbonaatti (E500), eli sulla on ihan oikeaa tavaraa tuo sun leivinsooda. Natriumdikarbonaattia ei taida löytyä...

DP

Joo siis natriumbikarbonaattia, mittään pitäs monen tunnin takaa muistella, kuin kuitenkin menee väärin. ;D Tosin tuokin purkki kulkee ruokasooda nimellä, mut eipä sillä mittään väliä oo.

Missä määrissä tuon käyttö liikkuu? Ettei vahingossa tuu ihan liikaa tellättyä. :D Toki pikkuhiljaa lisäämällä ja välissä mittailemalla tulee varmaan hyvä.. ::)

Huru-ukko

Kokeilemalla sitä olen laittanut. Ja mitannut välissä. Se liukenee parissa sekunnissa ettei tarvitse kuin sekoittaa resoa ja mitata.

DP

Okei, no sitten se ei pitäs kovin hankalaa olla. Kiitos kaikille vinkeistä, pittää koitella josko noilla sais ph:n taas kohilleen! :)

sorrii

Niin ... Meinasi unohtua: PhUppi maksaa Chilitarvikkeessa 10€ ja riittänee kotikäyttäjällä jonkun vuoden ... Sekin voisi toimia  8) 8)
http://www.chilitarvike.fi/ph_up_05l

Itse muuten kokeilin joskus liottaa myös puutarhakalkkia: Tein Bamixillä tuhdin kermamaisen litkun, jota tiputtelin pikkuhiljaa veteen - toimi sekin. Luulen vaan että jotkut chililajit vierastavat kalkkia joka voi olla ongelma jos sitä pitää laittaa paljon.

Jos on mahdollisuus käydä tai vaikka tilata, niin kyllähän mielenrauhan kannalta on paras ratkaisu käyttää aineita jotka on hommaan tarkoitettu. Itsellä kesti PhDown ½ litran pullo lähes 5 vuotta, joten ei kalliiksikaan tule.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DP

Joo, no mie nyt koittelin tuota ruokasoodaa, hyvin sillä ainakin sai ph:n nousemaan. Kahotaan onks mihin muuhun vaikutusta, halvemmakshan tuo tulee ku noi oikeet litkut.. ::)

sorrii

Sirottelitko ruokasoodaa suoraan veteen vai liotitko ensin??

Mä olen tottunut annostelemaan kaikki aineet nesteenä lääkeruiskuilla. Se jotenkin tuntuu täsmällisemmältä ...
Toki jos soodaa voisi huitaista teelusikallisia, niin helppoahan se.

Ph-Downia olen laimentanut itse 1/10 ja käytän joskus yhteen litraan tai jopa ½'een kerrallaan! Siinä pienellä rokotusneulalla voi tiputtaa 1/10ml tarkkuudella. Itsellä nyrkkisääntö 1ml/l pudottaa Ph'ta 1 kokonaista. Väkevällä litkulla siis olisi turha yhtä kannua alkaa säätämään.

DP

Ihan suoraan mätin teelusikalla, sinne ne liukeni ennen ku pohjalle kerkesvät painuu.. ;D Pohjalta sen sijaan löyty jotain muuta, kymmenittäin kuilleita muurahaisia.. :o Pittää noita oikeita aineita vaikka hommata, kun seuraavan kerran tekee chilitarvikkeeseen tilausta.. :)

Chiljonka

Muurahaiset vois ehkä selittää ph:n tippumisen jos niitä oli oikeesti paljon, eikös nuo eritä jonkinlaista happoa hädissään... ???

DP

Tuo miullakin kävi mielessä, mut tuskin niillä nyt niin paljoo on vaikutusta. Kuitenkin varmaan maksimissaan jotain sata muurahaista -tuskin sitäkään-  ja resossa vettä varmaan 80-90 litraa, niin.. ???

sorrii

Muurahaishappo on aika väkevä happo. Pitäisi ottaa selvää paljonko niillä sitä on  8) ..

Näkyykö muuten kasveissa ongelmia?
Onko mittari kalibroitu?
Mikä se annostus Puutarhankesällä??
Jos veden Ph tosiaan on lähtönä niinkin alhainen kuin 6 [arvatenkaan ei kunnan vesijohdosta!] niin se normiannos 1g/l pudottaa Phta ainakin ½ pykälää. Eipä se kait vaarallista vielä, ja jos kasveissa ei näy pahoja oireita, niin mitasevväliä  8) 8)

Katsoin juuri, että Tampereella ilmoittaa vesilaitos tännepäin yli 8Ph - mun mittari näyttää aika tasan 7(?!)[..ja kyllä: olen kalibroinut]
Lannoitteet EC 1.6 pudottaa Ph'n 6.2-6.4 ... Muistelisin että Puutarhan kesä pudottaa aika paljon.

(mulla käytössä Atami B'Cuzz; GHE Mikro+Mato; GHE Duo; Nutriforte - Noista Atami pudottaa eniten Ph'ta eikä tarvitse yleensä säätää ollenkaan ...)

Mittareissa on eroja ja olosuhteet vaikuttaa ym. Ph'ta kannattaa huolestua vasta kun/jos kasveissa näkyy selviä oireita...