tammikuu 11, 2025, 05:16:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tu0m0n ensimmäinen vuosi 2015

Aloittaja Tu0m0, maaliskuu 02, 2015, 09:13:34 ap

« edellinen - seuraava »

Tu0m0

maaliskuu 02, 2015, 09:13:34 ap Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2015, 11:57:19 ap käyttäjältä Tu0m0
Noniin tämä akka (juu kyllä nimimerkistä huolimatta akka) hurahti jälleen chileihin ihan tosissani.
Fataliilta jälleen tilaus ja istutushommiin.

21.2.2015 pistin ensimmäiset siemenet itämään ja 8vrk myöhemmin päätään ovat nostaneet:

-Bird´s eye malawi
-Peruvian Wild
-Aji Norteno
-Bolivian Rainbow

Enköhän sitten hurahtanut vielä lisää ja edellisistä vuosista viisastuneena aloitin selaaman chili-ihmisten blogeja ja löysin tänne foorumillekin. Silmiini osui sana: "idätyslautta" ! Mikä se semmoinen on ja ei kun lukemaan taas..pitihän sitä sitten koittaakin ;)

Aiemmasta listastani poiketen, laitoin vielä Pellegrinoa, Mata Fradea itämään. Saas nähdä miten muija käy tänä vuonna kun on ohjeita ja neuvoja saatavilla. Intoa täynnä tietenkin <3

edit. Siemenlista: 2015: ja itäneet!!

C.annuum:
-Bolivian Rainbow 3/3
-Pellegrino 0/3
-Malawi Bird´s eye 1/4
-Bird´s eye baby 0/20

C.baccatum:
-Aji Norteno 2/2

C.chinense:
-Clavo,red 2/6
-Purple Bhut Jolokia 0/9
-Mata Frade 0/3
-Moruga Scorpion 2/6

C.sp:
-Peruvian Wild 1/4
~Jos mä vaan tän enää istutan~

Tu0m0

On tämäkin, kun joka aamu hetki silmien avaamisen jälkeen aikuinen ihminen ravaa keittiöön ja kiipeää jakkaralle kurkatakseen jääkaapin päällä itäviin purkkeihin. Morugasta itänyt yksi lisää ja Bolivian Rainbowsta.

Toissapäivänä kylvettyihin sitruunabasilikoihin oli hännät tupsahtaneet jo nyt  :o iloinen yllätys, pitihän se vielä illalla hakea sitruuna kaupasta että saa semmoisenkin kasvamaan. Miten musta tuntuu että tänä vuonna on turha edes haikailla sen mopon perään, se on menny jo menojaan ;)

ÄläMölö-64

Siinä on se juju, että kun löytää nykyisestä keinotekoisesta ympäristöstä jotain aitoa kuten chilin itäminen, se alkaa kummasti koukuttaa.  ;)   Tiedän tunteen.

Tu0m0

maaliskuu 04, 2015, 09:12:42 ap #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2015, 11:17:37 ap käyttäjältä Tu0m0
Lainaus käyttäjältä: ÄläMölö-64 - maaliskuu 04, 2015, 08:20:50 ap
Siinä on se juju, että kun löytää nykyisestä keinotekoisesta ympäristöstä jotain aitoa kuten chilin itäminen, se alkaa kummasti koukuttaa.  ;)   Tiedän tunteen.

Krhm no juu näköjään koukuttaa, kun mieskin tuossa illalla lässytti itäneille  ??? "siellä ne pienet kasvaa"
Hyvä että ollaan molemmat pöhköjä niin ei tuu semmosia outoja katseita ku on nenä kiinni purkissa koko ajan. Tilasinpa chilikirjankin tuossa hetki sitten  ;D ;)

lisäys: tilannetta tänään taimipöydällä

Nebs

Nuo Pellegrinot kyllä tuntuu olevan aika kinkkisiä yksilöitä, itsellä ei ainakaan tällä kaudella itänyt yksikään >:(

Tu0m0

Lainaus käyttäjältä: Nebs - maaliskuu 05, 2015, 13:22:19 ip
Nuo Pellegrinot kyllä tuntuu olevan aika kinkkisiä yksilöitä, itsellä ei ainakaan tällä kaudella itänyt yksikään >:(

Juu ei mitään elonmerkkejä täälläkään vielä, kun taas Bolivian Rainbow ja Aji Norteno tekee jo toista lehtiparia  ::)

Tu0m0

Kaikki hyvin auringon alla, taimet kasvaa ja puskevat toisia lehtiä jo ulos <3

Itämistilanne:

C.annuum:
-Bolivian Rainbow 3/3
-Pellegrino 0/3
-Malawi Bird´s eye 1/4
-Bird´s eye baby 2/20

C.baccatum:
-Aji Norteno 2/2

C.chinense:
-Clavo,red 2/6
-Purple Bhut Jolokia 0/9
-Mata Frade 1/3
-Moruga Scorpion 3/6

C.sp:
-Peruvian Wild 1/4

Tu0m0

maaliskuu 10, 2015, 14:14:53 ip #7 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2015, 14:33:47 ip käyttäjältä Tu0m0
Itämistilanne:

C.annuum:
-Bolivian Rainbow 3/3
-Pellegrino 0/3
-Malawi Bird´s eye 2/4
-Bird´s eye baby 9/20

C.baccatum:
-Aji Norteno 2/2

C.chinense:
-Clavo,red 2/6
-Purple Bhut Jolokia 4/9 (työntää vasta häntiä)
-Mata Frade 2/3
-Moruga Scorpion 3/6

C.sp:
-Peruvian Wild 1/4

Aji Nortenot näyttävät oikein hyviltä ;) 21.2 siis kylvetty

Kaikki hyvin tähän mennessä ;) Toivossa on hyvä elää, jospa tällä kertaa onnistuisin :)

Tu0m0

Pari kuvaa vielä, kun vaihdoin mullat ja lisäsin perliitin :)

Aji Nortenon juuret :)

Aji Norteno uudelleen istutettuna.

On tämä vaan mielenkiintoista puuhaa!

Tu0m0

maaliskuu 16, 2015, 11:16:51 ap #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 16, 2015, 12:28:37 ip käyttäjältä Tu0m0
kasvun ihmeellisyyttä :) Ikää nyt 23vrk

Istuttelin Purple bhut jolokiat joista kaikki itivät, ja se maanvaiva Pellegrinokin on kasvatellyt häntiä ;)

Tu0m0

maaliskuu 23, 2015, 08:17:43 ap #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2015, 10:46:03 ap käyttäjältä Tu0m0
Tilanne tänään, ihan kivalta näyttää. Pellegrinokin hitaasti mutta varmasti on lähtenyt kasvuun :)

edit. Vielä tekis mieli laittaa jotain tulemaan lautalle :D

Tu0m0

Johan on, Bird´s eye malawi päätti alkaa nuppuilemaan  :o Hämmentävää...koska kasvi itsessään ehkä 10cm korkea :D

Tu0m0

Tu0m0

huhtikuu 07, 2015, 18:36:18 ip #13 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2015, 18:47:51 ip käyttäjältä Tu0m0
Hämmästys on kyllä suuri, sillä 3 Bird´s eyetä nuppuilee tällä hetkellä  :o Kasvua tapahtuu jatkuvasti ja melkoisella kohinalla minun silmiini. Aikaisemmat kasvatusyritykseni ovat olleet sen verran katastrofaalisia, että oletin tälläkin kerralla epäonnistuvani surkeasti.

Messuilta ostamani taimet pääsivät tänään isompiin purkkeihin ja piristyivät silminnähden <3

West Indian Yellow Habanero

Minirocoto

Ulkomailta tilaamani siemenet saapuivat tänään ja kiusaus oli niin suuri että oli ihan pakko laittaa lautalle samantien ;)

Kyllä niin on vaan nyt käynyt että chilit veivät sydämeni täysin \o/ Red Mojo nimisestä en ollut ennen kuullutkaan ja siementen kanssa pelatessa maistoin hieman siemeen jäänyttä osaa (en kuollaksenikaan muista sen nimeä) Kapsaisiinia tuntuu olevan ;)  Lainaus sivustolta: "A cool Bhut x Neyde cross that ripen from light green to red color showing purple shades/stripes if under strong sun.
The plant is very productive and pods are very hot as Bhut Jolokia with a lot of capsaicin oil inside.
This is an F1 hybrid."  http://chilipepperseeds.tictail.com/product/red-mojo-10-seeds

White Ghost: "Very cool white chili pepper that comes from Bhut Jolokia cross.
Some pod comes out with a tail, but just few of them.
Very good Bhut flavor and very hot white variety."

Jay´s Peach Scorpion:"Beautiful variety developed by a farmer named Jay (USA).
Pods ripen from light green to peach-cream color. It's a cross between a Bhut Jolokia and Trinidad Scorpion"

Tu0m0

Päivitystä ihan muuten vaan, kasvu on mukavalla mallilla. Muutamaa lajiketta lukuunottamatta lähes kaikissa kasveissa on nuppuja hurjasti. Ja koska olen kysellyt nyppimisestä vähän yhdeltä jos toiselta niin päätin antaa kukkia, putoavat sitten itse jos on tarpeen.

Tänään harjoitellaan vähän auringon ottamista keittiön ikkunalla ;)

Tu0m0

Ne kukkii!! Ihania, vaikka ensimmäisen kukan nyppäsin pois ajatellen että saisivat kasvaa vielä. Tilalle tuli kaksi lisää, joten tulin siihen tulokseen että kukkikoon sitten :D

Onneksi tuon miehen asenne tähän harrastukseen on sama kuin minulla joten intoa piisaa molemmin puolin. Ei muuten vaan kun jokapaikassa kasvaa joku kasvi, appelsiini, sitruuna, basilika, valkosipuli, chilit jne jne :D ebay on paha paikka ;) Nytkin odotan sinisten kirsikkatomaattien siemeniä??? :D

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Tu0m0 - huhtikuu 16, 2015, 08:43:48 ap
ebay on paha paikka ;) Nytkin odotan sinisten kirsikkatomaattien siemeniä??? :D

Meinasin jo kommentoida, että niitä saat odottaa yhtä kauan kuin niitä "sinisen mansikan" siemeniä. Näitä huijauksia on ollut jo vuosikaudet. Onneksi kuitenkin googletin ensin, ja voihan perhana. Niin niitä sinisiä tomaatteja onkin sitten olemassa. ??? :D

Tu0m0

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - huhtikuu 16, 2015, 10:01:19 ap
Lainaus käyttäjältä: Tu0m0 - huhtikuu 16, 2015, 08:43:48 ap
ebay on paha paikka ;) Nytkin odotan sinisten kirsikkatomaattien siemeniä??? :D

Meinasin jo kommentoida, että niitä saat odottaa yhtä kauan kuin niitä "sinisen mansikan" siemeniä. Näitä huijauksia on ollut jo vuosikaudet. Onneksi kuitenkin googletin ensin, ja voihan perhana. Niin niitä sinisiä tomaatteja onkin sitten olemassa. ??? :D

No niin ja hinta oli dollarin, joten pakkohan sitä oli kokeilla josko niistä sinertäviä tulee. Skeptinen olen edelleen ;)

Tu0m0

West indian yellow habanero

Clavo red

Bird´s eye malawi

Bolivian rainbow

Semmottista tällä hetkellä :)

Valtola

Kaunista kasvustoa sinulla on. Omani ovat kovasti jäljessä. Taustalta tulee seurattua...