tammikuu 08, 2025, 22:05:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili de Arbol

Aloittaja Everkistus, elokuu 03, 2015, 01:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

Everkistus

Sain vaimon meksikolaiselta työkaverilta ison pussillisen tällä nimellä varustettuja kuivattuja chilejä. Googlen avulla löytyy jonkin verran tietoa, mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia noista ja niiden kasvatuksesta? Nakkasin pari mukaan täytettyihin paprikoihin ja tuli kivan kipakka mutta lempeä polte, näitä voisi harkita laittaa kasvamaankin.

Chilivaari

Aloituskaudellani 2007 minulla oli de Arbol kasvamassa, enkä siitä erityisesti pitänyt.
Arboleita on erilaisia ja minulla nuo kypsyivät vasta lokakuun lopulla sisätiloissa ilman aurinkoa, mikä varmaan vaikutti makuun. Sinulla kun on aito meksikolainen, se saattaa olla aivan toista laatua.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3937.msg36569#msg36569

Everkistus

Ok, kiitoksia kokemuksesta. Minusta nämä ovat erinomaisia yleischilejä, tänään nakoin muutaman noita makaronilaatikon sekaan ja sai juuri sopivan poltteen. Sen verran mainioita kasvatettavia että laitoin testiksi muutaman siemenen itämään. Menee ehdottomasti ensi vuoden listalle.

En sitten tiedä mitä kantaa nämä ovat, olivat kuulemma itse poimittuja. Palko ainakin näyttää samalta kuin de Arbolin kuvat :D

Aji Inferno

Cayennen isokokoisempi ja miedompi serkku, meksikolaisessa ruoanlaitossa tärkeä. On kyllä osa kattavaa chilikokoelmaa etenkin meksikolaisruoan näkökulmasta!

Everkistus

Kyllä nämä minusta ovat selkeästi Cayannea pienempiä, kuivatut podit ovat tuollaisia pikkurillin pituisia. Kuva on aika lähellä oikeaa kokoa.