tammikuu 09, 2025, 22:14:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Jos/kun passiivihydro on tehty kunnon hydrosoralla (tai esim. perliitillä+vermikuliitilla 3+1) niin juuret saa happea soranäleistä ja käsittääkseni kun hydrosora nostaa vettä kapillaarisesti, niin se vesi pääsee kokoajan hapen eli ilman kanssa kosketuksiin riittävästi. Ei mulla ole mikään muu kasvi kuollut passiivihydrossa paitsi yksi trinidad bush, joka oli täynnä hedelmää, kun siirsin bublerista pasiivihydroon talvella ...  :scyth: Ei kait annuumit ole siinä kaikkein parhaita.
Baccatumit ja chinenset on kaikki elellyt, kasvanut ja tehnyt hedelmääkin, vaikkei olisi ollut niin väliäkään! Siirtelin jossain vaiheessa ebbistä vanhoja kasveja valeistutukseen odottamaan josko niille vielä löytyisi parempi paikka: laiton vaan ämpäriin, jossa hydrosoraa, ja annoin mitä litkua nyt milloinkin aika huolimattomasti. Nehän ei halunnut joutua biojätteeseen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Sabai

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - elokuu 13, 2011, 17:24:14 ip
Tuossa linkissä on kuvia NFT:n käyttöön otosta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9261.0
Taisit mainita että sinulla on flora setti käytössä, se käy vesiviljelyyn. Siemeniä ei ole pakko idättää ennen tuohon laitteeseen asentamista.

Oliskohan tuo NFT paras vesiviljely menetelmä yrteille (basilikalle)? Tuollaiseen taitaisi mahtua hyvin monta basilika yrttiä kasvamaan yhtä aikaa.
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=9/101

Kärsä Babar

Onhan tuo NFT hyvä myös yrteille. Väittäisin että siihen sopii 9 basilikaa samaan aikaan kasvamaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Sabai

Kannattaako idättää vesiviljelyyn menevät siemenet erikseen idätyslaatikossa, vai onko täysin sama asia laittaa ne suoraan itämään kivivillakuution sisään aquafarmiin?

wille

Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 09, 2011, 21:49:12 ip
Kannattaako idättää vesiviljelyyn menevät siemenet erikseen idätyslaatikossa, vai onko täysin sama asia laittaa ne suoraan itämään kivivillakuution sisään aquafarmiin?

Kandee idättää valmiiksi. Optimiratkaisu omalla kohdallani oli idättää pienessä kivivillakuutiossa. Kun juuret kasvoivat ulos, siirsin pienen kv-kuution siihen isoon samanlaiseen. Siis siihen missä on se reikä sille pienemmälle. Aloin lannoittelemaan ja annoin juurien kasvaa ulos tästä isommastakin. Sitten waterfarmiin.

Eli tästä

tähän

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Sabai

Ok, hyvä tietää. Laitoin nimittäin suoraan kv-kuution aquafarmiin.

Kannattaakos käyttää kasvatusruukkua farmissa, mitä hyötyä siitä on farmissa?

Siku

^ Tarkoitatko sitä, kun näkee verkkoruukkuja upotettuna ebbeihin?
Tällöin kyse on vain esikasvatuksen jäänteistä. On siis helpompi upottaa koko verkkoruukku soraan, kuin irroittaa juuret ruukusta.  :)

Mape

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 09, 2011, 22:04:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 09, 2011, 21:49:12 ip

Kandee idättää valmiiksi. Optimiratkaisu omalla kohdallani oli idättää pienessä kivivillakuutiossa. Kun juuret kasvoivat ulos, siirsin pienen kv-kuution siihen isoon samanlaiseen. Siis siihen missä on se reikä sille pienemmälle. Aloin lannoittelemaan ja annoin juurien kasvaa ulos tästä isommastakin. Sitten waterfarmiin.

Miten olette tehneet Chilien kanssa jos ovat menossa kasvihuoneessa vasta vesiviljelyyn? kasvatellut vain kivivillakuutiossa ja säidensalliessa pihalle? Vai kasvattanut mullassa, huuhdellu juuret ja soran sekaan?
---

PP

Lainaus käyttäjältä: Mape - syyskuu 17, 2011, 17:28:26 ip
Miten olette tehneet Chilien kanssa jos ovat menossa kasvihuoneessa vasta vesiviljelyyn? kasvatellut vain kivivillakuutiossa ja säidensalliessa pihalle? Vai kasvattanut mullassa, huuhdellu juuret ja soran sekaan?

Jos vaan pystyy, kannattaa kasvattaa pelkässä kivivillassa. Siinä on kikkailunsa kastelun ja lannoituksen kanssa, mutta ison alusastian avulla onnistuu hyvin. Jos pitää saada taimet isoiksi ennen kasvariin siirtoa, pitää turvautua multaan/turpeeseen. Mullan pesu pois ei ole vaikeaa, mutta kasveilla menee viikko-pari vesiviljelyyn tottuessa. Eikö bubblerien käyttö esikasvatukseen ole mahdollista?

Mape

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 17, 2011, 18:02:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Mape - syyskuu 17, 2011, 17:28:26 ip

Jos vaan pystyy, kannattaa kasvattaa pelkässä kivivillassa. Siinä on kikkailunsa kastelun ja lannoituksen kanssa, mutta ison alusastian avulla onnistuu hyvin. Jos pitää saada taimet isoiksi ennen kasvariin siirtoa, pitää turvautua multaan/turpeeseen. Mullan pesu pois ei ole vaikeaa, mutta kasveilla menee viikko-pari vesiviljelyyn tottuessa. Eikö bubblerien käyttö esikasvatukseen ole mahdollista?

Noh noin tein vuotena 2010 eli bublerilla kasvattelin aluksi... Mutta ajattelin tuota Kv-kasvatusta kokeilla, mutta jos näyttää menevän huonoon suuntaan niin voisihan sitä laittaa multaankin... Tai passiiviseen vesiviljelyyn?
---

PP

Lainaus käyttäjältä: Mape - syyskuu 18, 2011, 03:21:36 ap
Noh noin tein vuotena 2010 eli bublerilla kasvattelin aluksi... Mutta ajattelin tuota Kv-kasvatusta kokeilla, mutta jos näyttää menevän huonoon suuntaan niin voisihan sitä laittaa multaankin... Tai passiiviseen vesiviljelyyn?

Kivivillassa kasvattaminen on passiivista vesiviljelyä. :) Eniten rajoittavat tekijät koon suhteen on kasvien tukemisen haasteet ja juurten kasvu ulos kuutiosta, mutta jälkimmäisestähän pääsee eroon saksilla.

Mape

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 18, 2011, 09:53:39 ap
Lainaus käyttäjältä: Mape - syyskuu 18, 2011, 03:21:36 ap

Kivivillassa kasvattaminen on passiivista vesiviljelyä. :) Eniten rajoittavat tekijät koon suhteen on kasvien tukemisen haasteet ja juurten kasvu ulos kuutiosta, mutta jälkimmäisestähän pääsee eroon saksilla.

Juu tarkennan tuota Passiivista... Tarkoitin jos esimerkiksi löisi kuution ja soraa Pauliina-ruukkuun! Silloin ei se juurien kasvukaat ogelmana mutta miten on tuo Juurimädän syntyminen siinä tapauksessa? Jonkun päiväkirjasta muistan lukeneeni Vulcaponicilla pitkitetty Juurimädän syntyä? Kuitenki idättyksestä kasvihuoneeseen siirtoon on aikaa :(

Vai Olisiko helpointa tehdä esim 10 kasvin Bubleri ja lyödä kaikki siihen kasvamaan! Mutta kuinka suuri? Sopiva kymmenelle kasville esikasvatukseen? Saksillahan saa aina rajoitettua kasvia kesää odotellessa :D
---

ChiliPola

syyskuu 18, 2011, 10:16:32 ap #1072 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2011, 18:13:52 ip käyttäjältä ChiliPola
.

sorrii

Mä oon "urani" tässä vaiheessa, 3 vuoden jälkeen kokeillut monenlaista pasiivista tapaa: Taimet kuutiossa vesilautasella; vähän isompana lisännyt lautaselle soraa suojaksi; isoja leikattuja kasveja oon istuttanut ämpäriin "väliaikaisesti" jne. Pauliina -mieluummin Mimosa- ruukuissa on monet kasvaneet koko ikänsäkin. Ainoastaan annuum-lajeilla on ollut ongelmia.
Juurimädän torjumiseen on hyvä ja helppo konsti Liquid Oxygen:
http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_36&products_id=349
Mä oon tuota käyttänyt pari vuotta oikeestaan kaikessa kastelussa vähän: ei se multaviljelyssäkään pahaa tee, kun tulee pikku happiboosti.
Vetyperosidihan muuttuu puhtaaksi hapeksi heti vedessä. Tokihan tuo otsoni, eli vapaa happi polttaa pieneliöt eli bakteerit ja jos on paljon voi käristää pieniä juuriakin.
Pullon ohjeella kuitenkin annan vesikasveille joka kastelussa, ja pasiivisissa systeemeissä hyöty on selvä.
Eikäs tuo ole kallista: 20€/l jolla siis tulee 2000l hapetettua steriiliä vettä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

despo

Mitäs litkuja porukka suosittaa pH:n laskuun. Eka hydro on kämppään tulossa ja mittailin tuossa juuri vesijohtoveden ph:n, joka oli reilusti yli 8. Tarvii siis jotain pH Down -tavaraa. Työmatkan varrella taas on kätevästi kaksi kauppaa, joista ajattelin ostokset suorittaa.

Eka vaihtoehto lienee:
http://www.viherpeukku.com/product/54/ph-down-10-l

Vähän iso purkki, mutta kai tuota vähäsen kuluukin kun aina veden vettä lisätessä/vaihtaessa pitää pH tsekata kuntoon.

Puutarhurinverstaasta taas löytyisi vähän pienempi puolen litran purkkeja, mutta toinen on kuvauksen mukaan kasvuvaiheeseen ja toinen kukitusvaiheeseen. Onkos tuo nyt jotain hamppuporukan hommia, vai käyttääkö joku muka chileilläkin erilaista pH-liuosta tilanteen mukaan? Mitään hajua, että kumpi noista sitten soveltuisi paremmin chileille? Varmaan tuo "kasvuvaiheen" liuos..?

Aku

^ Kannattaa katsoa ensin kuinka paljon lannoitteet laskevat PH-arvoja...

PP

Lainaus käyttäjältä: despo - syyskuu 22, 2011, 21:00:28 ip
Puutarhurinverstaasta taas löytyisi vähän pienempi puolen litran purkkeja, mutta toinen on kuvauksen mukaan kasvuvaiheeseen ja toinen kukitusvaiheeseen. Onkos tuo nyt jotain hamppuporukan hommia, vai käyttääkö joku muka chileilläkin erilaista pH-liuosta tilanteen mukaan? Mitään hajua, että kumpi noista sitten soveltuisi paremmin chileille? Varmaan tuo "kasvuvaiheen" liuos..?

Ne on tosiaan höpöheinän kasvatukseen suunniteltu. Kuten ABK jo sanoi, katso mihin pH laskee lannoitteilla ennekuin ostat pH miinusta. Itsekin tuli aikanaan ostettua pH- purkki, mutta se on jäänyt käyttämättä.

sorrii

Mä oon mennyt ostamaan joskus Ph-downia sekä bloom- että grow- versiona: Bloom on ~60% fosforihappoa; Grow on ~40% typpihappoa.
Tuskin kumpaisellakaan, lisätypellä tai -fosforilla kovin suurta lannoitemerkitystä on. Jotenkin kuitenkin luulen, että se bloom, eli fosfori olisi yleispätevämpi tsileille.
Peehoota nuo laskee aika tarkaan yhtä tehokkaasti. Typpihappohan on tujumpi happo, joten laihempi aine ajaa saman asian ...
Mä oon noita laimentanut itse 10% litkuksi alkuperäisestä, jolloin on helpompi annostella. 1ml/l [siis tätä laimennettua] laskee peehoon yhdellä pykälällä, eli Ph7.0 -> Ph6.0
Puolen litran pullot on kahden vuoden jälkeen puolillaan ...

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 22, 2011, 22:55:44 ip
Peehoota nuo laskee aika tarkaan yhtä tehokkaasti. Typpihappohan on tujumpi happo, joten laihempi aine ajaa saman asian ...
Mä oon noita laimentanut itse 10% litkuksi alkuperäisestä, jolloin on helpompi annostella. 1ml/l [siis tätä laimennettua] laskee peehoon yhdellä pykälällä, eli Ph7.0 -> Ph6.0

Ehkä noin noilla numeroilla, mutta pitää muistaa, että pH-asteikko on logaritminen eli esim. 6 -> 5 väliin menisi 10-kertainen määrä happoa 7 -> 6 väliin verrattuna.

sorrii

Teoriassa taitaa noin mennä ...
Tiiä sitten onko vähän huono mun mittari, minä huolimaton sen mittarin kanssa, tai jotain, mutta aika helposti on lipsahtanut samantien lähemmäs vitosta joskus, kun oon liruttanut vähän reilusti...
Näppituntuma-arvojahan nää on tietysti. Ainahan pitää mitata ja tarkistella. On vaan hyvä olla alkuun joku arvio mistä lähtee säätämään, ja kun tulee kokemusta, niin tottuneesti sitä happoa tulee laitettua vaan arviolta ja muistin mukaan. Ei oo mun kasvit happoihin kuollut ...