tammikuu 09, 2025, 11:50:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Sabai

Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 25, 2011, 21:21:07 ip
Kokeilin heittää yhden soranappulan veteen ja kyllä se siinä pinnalle pomppasi. Ostin soran kärsältä.

Yksi pallukka ei kerro kaikkea, kokeile kourallisella. Jos kelluu, Kärsä on vaihtanut soran merkkiä. Keväällä 2010 ja 2011 tilaamani sorat ei ole kelluneet.
[/quote]

Hyvä huomio. Kokeilin ja tulos on että noin 10-15% jäi kellumaan kun muut upposivat. Sora on tosiaan kärsältä reilu kaksi viikkoa sitten hankittu.

Rami

syyskuu 25, 2011, 21:47:51 ip #1101 Viimeisin muokkaus: syyskuu 28, 2011, 15:34:04 ip käyttäjältä Ramihu
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 25, 2011, 21:32:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 25, 2011, 21:21:07 ip
Kokeilin heittää yhden soranappulan veteen ja kyllä se siinä pinnalle pomppasi. Ostin soran kärsältä.

Yksi pallukka ei kerro kaikkea, kokeile kourallisella. Jos kelluu, Kärsä on vaihtanut soran merkkiä. Keväällä 2010 ja 2011 tilaamani sorat ei ole kelluneet.

Hyvä huomio. Kokeilin ja tulos on että noin 10-15% jäi kellumaan kun muut upposivat. Sora on tosiaan kärsältä reilu kaksi viikkoa sitten hankittu.

Itse ostin juuri kärsältä soraa ja kaikkihan noista sorapalluroista kellu aluksi, tai ainakin itsellä kävi niin että kun pesin ne tommosessa 60l saavissa vesi nosti ne ensin pintaan mutta muutaman tunnin kun olivat lionneet niin painuivat pohjaan ja nyt vajoavat suoraan pohjalle jos ämpäriin heittää.

Kärsä Babar

Me emme ole vaihtaneet soran merkkiä, samaa se on aina ollut.
Kyllähän se saattaa alkuun vähän kellua, mutta vähemmän kuin muut sorat.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

atni

Mutta että pystyisinkö kuitenkin käyttämään bubblerissa kelluvaa soraa vai täytyykö hankkia parempaa tavaraa?

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

bluesman

Kärsän soraa on mulla ollut 32 ebbissä ja ties kuinka monessa bubblerissa ja passiivihydrossa ja on toiminut erinomaisesti. Voin suositella.

Siku

Lainaus käyttäjältä: atni - syyskuu 26, 2011, 07:50:05 ap
Mutta että pystyisinkö kuitenkin käyttämään bubblerissa kelluvaa soraa vai täytyykö hankkia parempaa tavaraa?

Kyllä voit. Bubblerissa sora ei ole veden kanssa missään tekemisissä, vaan vain tukee kasvia. Itseasiassa jos teet vain yhtä bubbleria ja hydrosoraa ei löydy, niin voinet käyttää vaikkaa pieniä kiviä siinä tilalla.
Raision bauhaussin puutarha puolella olen itse katsellut kevytsoraa (3l pussi) ja verkkoruukkuja. Kulmillasi ei vain taida kyseistä liikettä olla, mutta vastaavista kannattaa kuitenkin kysellä.

sorrii

Mä oon ostellut hydrosoraa 3l pusseissa Halpa-Hallista aikoina kun ei oo ollut autoa käytössä, enkä ole viitsinyt 50l säkkejä fillarilla kuljetella [on sitä tullut kuskattua 80l turvesäkkejä joskus]
Tuo HH'n sora on samaa jota myy Vapaavalinta, Tokmanni ja moni muu; maahantuoja (pakkaaja?) Natura - Tampere [=Tammertukku, Nekalan Löytöliiteri]
Se on isorakeista ja tasapyöreää, joka mun mielestä on sisustuskelpoisempaa kuin "Hienompi Hollantilainen" jota ostin Pispalan Palmusta [nyt Tampereen Palmu]

Molemmat sorat on tuota "uppoavaa" laatua. Niitä kun oon uusiokäyttänyt ja pessyt väliin ihan keittiön tiskialtaassa on tullut aika selvä käsitys tuosta kelluvuudesta: Kuivana kaupan paketista kelluu siitä sorasta reilu puolet; loput jää pohjalle tai painottomaan tilaan. Käytetty sora, jos ei oo ehtinyt kuivua uppoaa 3/4-osaa ...
Ebbissä siis saa vesi nousta jo näkyviin ennekuin alkaa edes se sorakasa "rapisemaan"; sitten kun on vesi ihan pinnassa saattaa jokunen yksittäinen pallero nousta pintaan.

Ostin kerran pihiysmielenhäiriössäni Starkilta ihka aitoa Leca-soraa joka oli vielä pienirakeista, koska isorakeista ei myydä tonnia pienemmissä säkeissä! Sen 50l säkin sitten pesin ja huuhdoin ja/eli sihtasin semmoisella 5mm teräsverkolla. Siitä meni sitten verkon läpi jokseenkin puolet tavarasta (jota en huuhtonut edes) jatkeeksi multiin. Toista puolta käyttelen nyt parissa Mimosa-bublerissa. Tuntuu se Leca-sorakin toimivan, mutta oli siinä päivän työ sihdata, huuhtoa ja säätää peehoo. Kyä kannatti: säästi melkein 10€ verrattuna Tampereen Palmun hampunkatkuiseen huumesienisoraan verrattuna....

Oleellinen ero oikealla hydrosoralla on se että se imee vettä, ja nostaa sitä kapillaarisesti esmes passiivihyrossa aika hyvin. Leca-soran käyttöohjeessa tähdennetään että se nimenomaan ei nosta sitä vettä: sitä käytetään raknetamisessa "kapillaarikatkona": rakentajalle siis Leca on laadukkaampaa ainetta ja vaikeampaa valmistaa.
Typerää sensijaan käyttää kasveille parin euron säästön takia. Kaikkein hulluinta on ostaa jotain Kekkilän ruukkusoraa, joka on samaa tavaraa kuin se rakentajien tavara tuplahinnalla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

atni

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 26, 2011, 10:58:40 ap
. Kaikkein hulluinta on ostaa jotain Kekkilän ruukkusoraa, joka on samaa tavaraa kuin se rakentajien tavara tuplahinnalla.

No tuotahan lähinnä tarvin vain ruukkujen pinnalle joten se "rakentajien" lecasora ei tulllut kysymykseen senkin takia kun sitä ei myydä kätevän pienissä pusseissa.
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

sorrii

Ruukunkatteena tiet käy "mikä vaan"

Mä kokeilin joskus ruukunkatteksi perliittiä, kun sitä joku hehkutti niin ihmeen hyväksi aineeksi. Siitä tuli tosi rumaa likaista vanhaa kaurapuuroa, yöks!
Sensijaan aurinkoa saaneen melkein mustan Bolvian Rainbown juurelle laitoin [Kekkilän] hiilimurskaa: siitä tuli hieno!

Niiettä eipähän se ruukkusora huonoa ole, mutta ebbiin ei ihan parasta. Aito hydrosorakaan kun ei maksa maltaita.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Siku

Mutua taas kerran, mutta muistaisin lukeneeni jostain päin foorumia, että tuo varsinainen lecasora olisi jotenkin haitallista kasveille.

sorrii

Leca-soran peehoota on aika vaikea säätää; se on melko emäksistä. Kyllähän se sitten toimii kun saa säädettyä. Se vaan on ajan ja vaivan tuhlausta...

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Siku - syyskuu 26, 2011, 11:16:08 ap
Mutua taas kerran, mutta muistaisin lukeneeni jostain päin foorumia, että tuo varsinainen lecasora olisi jotenkin haitallista kasveille.

Lecasoraa ei ole huuhdeltu/putsattu, toisin kuin useimpia ruukkusoria. Siinä on siis sitä savipölyä enemmän ja se taas vaikuttaa veden PH:on. Ruukkujen katteeksi olen käyttänyt milloin mitäkin savipapua, en ole huomannut eroa eri ruukkusorien välillä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tsilizoo

Itse ostin kärsältä sorat ja kun olivat vesisaavissa yön niin miltei kaikki oli pohjalla.

Sabai

lokakuu 02, 2011, 10:54:52 ap #1113 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2011, 10:56:45 ap käyttäjältä Sabai
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 25, 2011, 21:25:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 25, 2011, 21:18:59 ip
Reilun parin viikon jälkeen aquafarmissa alkaa kivivillakuutiot vihertämään. Onko tämä levää vai normaalia villan käyttäytymistä? Jos se on levää, niin kuinka taistella sitä vastaan tässä vaiheessa kun sitä jo on? Toisaalta kuinka taistella sitä vastaan muuten vesiviljelyssä?

Levää. Soraa tai muuta katetta vaan päälle, levää ei tarvi poistaa ensin. Sitä tulee helposti kaikkiin märkiin pintoihin, jotka saa valoa, mahdollisesti myös soran pinnalle.[/i]

Sora alkaa vihertää myös aika laajalti ja on vihreän liman peitossa. Tuo alkaa näyttää jo aika pahalta. Pesin muutamia sora pallukoita kokeeksi, mutta ongelma leviää eikä voi poistaa kuin koko farmin pesemällä ja aloittamalla alusta, ainakaan ilman kunnon aineita. Epäilen tuon levän/bakteerimassan siirtyneen ulkokasvatuksessa olleesta basillikasta farmiin. Epäilen vahvasti jollen nytten tee jotakin niin tuo vihreä lima peittää koko soran ajan kuluessa ja yhden Thai Dragon taimen se jo tappoi. Mikä aine sopii tuon levän kurittamiseen vai pitääkö pestä systeemi ja laittaa uudet taimet idätykseen? (AtaClean? Vetyperoksidi? Joku muu, mikä?)

despo

Rupesi pienehkän Ebbin rakentaminen himottamaan, kun suunnitelmissa on myös hankkia 200W ESL (kun vaan kauppaan pääsisi). Mopo meinaa taas lähteä käsistä..

Laitteen toimintaperiaate on minulle aikas selvä, mutta osaako joku suositella hyviä muoviastioita, joihin sellaisen voi tehdä. Fatalii on käyttänyt esimerkissään Ikean Samla-säilytyslaatikoita, mutta nuo ovat läpinäkyviä. Onko joku löytänyt jotain vastaavaa laatikkoviritelmää jostain muualta, joka ei olisi läpinäkyvä ja soveltuu hommaan hyvin?

Sabai

Parvekelaatikko ebbiin voisi laittaa resoksi esim. tämmöisen (Tähän on myös kansi saatavissa) ja kokojakin on valita tarpeen mukaan.

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=165894460

despo

Tämä ebbi on kuitenkin tulossa sisään, mutta pitää katsoa, jos tuohon saisi jonkun yläosan jostain löydettyä. Kiitoksia vaan.

Laite on tosiaan tulossa huoneen nurkkaan, joten jossain määrin siedettävän näköinen viritelmä pitää olla  :)

Rami

Lainaus käyttäjältä: despo - lokakuu 02, 2011, 11:46:08 ap
Rupesi pienehkän Ebbin rakentaminen himottamaan, kun suunnitelmissa on myös hankkia 200W ESL (kun vaan kauppaan pääsisi). Mopo meinaa taas lähteä käsistä..

Laitteen toimintaperiaate on minulle aikas selvä, mutta osaako joku suositella hyviä muoviastioita, joihin sellaisen voi tehdä. Fatalii on käyttänyt esimerkissään Ikean Samla-säilytyslaatikoita, mutta nuo ovat läpinäkyviä. Onko joku löytänyt jotain vastaavaa laatikkoviritelmää jostain muualta, joka ei olisi läpinäkyvä ja soveltuu hommaan hyvin?

Samanlainen samla laatikko löytyy myös mustana, hieman läpikuultava sekin on mutta estää suurimman osan valosta kuitenkin. Parhaimman näkösen esteettisesti saat kuitenkin kun rakennat itse tai ostat valmiin esim kärsältä.
Itse tein tommosen 3m pitkän "parvekelaatikko" Tyyppisen ebbin sisälle. Kustannukset jos itse teet tulee suurimmaksi osaksi maalista/ Vesieristämisestä.

despo

Pitää sitten varmaan tyytyä siihen Samlan mustan läpikuultavaan pohjaan ja läpinäkyvään kanteen, jos ei muuta keksi.

Itse tekemällä tulisi tietysti nätti, mutta nyt ei ole oikein fasiliteetteja moiseen urakkaan. Ehkä sitten kesällä mökillä. Kärsälläkin on toki ihan siistejä masiinoita myynnissä, mutta ei oikein istu budjettiin nuo kaupalliset just nyt  :)

sorrii

Kyllähän ebbiin sopivia laatikoita on kaupat ja kirpparit väärällään.
Mä löysin romukaupasta 30x105x20cm RST-laatikon, jossa oli valmiina letkuliitäntäkin! Ylivuotoputki piti vaan itse tehdä. Hieno tuli.
Viime kesänä oli aika iso ebbi bilteman 90l betonipaljusta, jota esteettisistä -pääasiassa?- syistä madalsin ja niittasin reunalistat puusta:
Hieno ja hyvä sekin, vaikkakaan ei mun parvekkeella ollut järkeä istuttaa kahteen riviin, kuten mä tein. Myöheeminhän sai siitä kitkeä pois puolet kasveista.
Yksi pikuebbi tuli rakkennettua vanhasta kukkien upostusaltaasta, jonka löysin kierrätyskeskuksesta. Rakensin sille kehän Ikean 5€ pikkupöydästä pistosahalla:
Siihen ei tullut edes istutetua mitään, kun ei löytynyt valoisaa tilaa enään .....

Parveke-ebbissä mulla on resona Ikean Filur kannellinen valkoinen säilytysastia (45l) johon laitoin valosuojaksi mustan jätesäkin sisälle!
Vastaavaa astiaa oli keväällä mustanakin jäteastiaksi tarkoitettu; max koko taisi olla 35l. Se olisi hieno johonkin parvekelaatikkoebbiin.
Vaatii toki pumpulta nostokorkeutta sellaiset 70-80cm joka ei onnistunut esmes. Jebaon pikkupumpulla ...

Ikeassa muuten oli vähän aika sitten myynnissä pilkkahintaan upotettavia keittiöaltaita (~15€); pyöreitä sekä kantikkaita....
Siinä olisi kanssa näppärä kasvatusastia.