kesäkuu 26, 2024, 02:28:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Lehis - marraskuu 30, 2011, 16:40:12 ip
Mikä neuvoksi?


Täytyy varmistaa ensin, että eihän sinulla ole multaa siinä bubblerissa vaan kivillaa tai hydro/lecasoraa? Taimen iällä ei ole väliä bubblerissa pärjäämisen kannalta ainakaan niin päin, ettei pieniä taimia voisi kasvattaa vedessä vaan pikemmin niin, että isolta taimelta voi kestää viikon-kaksi tottua bubbleriin.

Soul eater

Hei haluaisin koota kotona windowfarming tapaisen laitteiston 6mm T-haarasta, Ilmaletkusta, halk.4/6mm ja ilmapumpusta rakennettua sellasen järjestelmän joka nostaa vettä ylös ja ajattelin kysellä täältä onko kenelläkään viisautta vastata

Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Soul eater

Että onko tuollainen rakennelma edes toimiva/tarkoitukseen sopiva :D tarkoitus olisi saada se vesi menemään ylös

sorrii

Vesi nousee ylös hyvin vesipumpulla  ;D

Ongelma voi olla tiet että juuret kasvaa vesipumppuun ja tukkii sen. Mä oon kuitenkin onnistunut hyvin kun ompelin(!) suodatinkankaasta pumpulle pienen suojapussin joka on kiristetty tiukasti letkun ja johdon ympärille. Yli puoli vuotta on toiminut isossa Mimosa-ruukussa jossa on isohko aji cristal hydrosoraan istutettuna ja varmasti juuria vesisäiliökin täynnä. Ainoa ongelma on että kun vesipumpun ääntä ei kuule, niin joutuu joskus tarkistamaan että se tosiaan toimii ....

PS. Ja vesipumpun voi löytää aika halvalla: mun Jebao-merkkinen maksoi Honkkarissa 4,90€
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Soul eater

Okke :) voishan tuota testata tuossa tsydeemissä :D Window farmingissa ne kasvit kasvatetaan pulloissa ja ne pullot on liitettyinä toisiinsa. Sitte se vesi valuu sieltä ylimmästä alimpaan pulloon joka on vain sitä vettä varten ja sieltä takaisin ylös

sorrii

Kuulostaa kätevältä. Odotan innolla tirskahdelleen Räyhis-sedän kommentteja  :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Nti_chilimuikkunen

Itse olen rakentanut kuukausia sitten windowfarmin, idea on hieno, mutta selkeästi keskeneräinen kunnolla toimivaksi. Itse tein vähän oman muokkaukseni ja toimikin, mutta kasteli liikaa kasveja ja osa mätäni, toisinaan veden tulo jäi pois kokonaan. Liitos missä ilma kierrättää veden on jatkuvasti temppuillut ja kukaan ei jaksa tunteja olla päivittäin räpläämässä. Viimeksi eilen yritin saada toimimaan, mutta annoin olla. Salaattia ja tomaattia kasvatellut, mutta chilejä en raaski laittaa kuolemaan, vaan suosiolla bubblerissa kasvaa.  Windowfarm vaatii mielestäni vielä paljon kehittelyä ja vaatii pitkää pinnaa jaksaa olla säätämässä ilmaventtiiliä, siinä mielipiteeni  :)

Soul eater

Eikös sen saman saisi jos laittaisi vesipumpun porisemaan siihen pullon pohjalle? Et se pistäs sen veden sinne ylimpään pulloon ja siitä alas?D:

Truuttaaja

Moi, tässä lievässä puutarhurointikuumeessa rupesin jo harkitsemaan vesiviljelyä tulevaksi kesäksi, mutta semmonen jäi mietityttämään että onko EC-mittari kuinka välttämätön laite? Maalaisjärki sanoo, että ilmankin pärjää jos litkuja vaihtelee tarpeeksi usein, mutta miten on todellisuudessa?

Siku

Pirun hyödyllinen, muttei välttämätön.
Itse en ole pienempien taimien kanssa käyttänyt. Kesällä taas käyttö on melko runsasta, kun haluan varmistaa, että isot puskat saavat sopivasti ravintoa.

Leipis

Monet kasvattajat eivät käytä ollenkaan EC-mittaria ja kasvit kasvaa todella hienosti, litkuja pitää vaan vaihtaa useammin.

biblo

Jos vain toisen hommaat niin hanki ennemmin PH-mittari. Kyllä nuo neuvotut lannat yleensä melko kutinsa pitävät ja maalaisjärkeä saa käyttää.
"Grow food, not lawns"

Toni.A

Itse suosittelen ostamaan kyllä ne molemmat mittarit. Eivät ole liian kallis investointi. Lannoissa on ollut, ainakin jauhemaisissa isojakin eroja. Jopa heittoa toiseen erään sellainen 25%. Kyllä pärjää ilmankin mittaria, mutta silloin oltava tosi tarkkana, kun käyttää ph:a alentavia jauheita tai nesteitä. Siispä molempi parempi, mutta ph-mittari ehdottomasti, kuten biblokin kertoi edellä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Alivakaa

Ensi kesänä meikäläisenkin lasittamattomalla parvekkeella pörisee ebb & flow -systeemi, mallia Fatalii.

Foorumillla on vaikka kuinka paljon tietoa tarjolla vesiviljelyyn liittyen. Tällä hetkellä suurin ongelmista on kuitenkin liiallisen informaation määrä, viestejä löytyy tuhatmäärin ja niistä kaikista oleellisimman tiedon löytäminen on haasteellista.

Suurin osa vesiljelyksestä tuntuu sijoittuvan kasvihuoneiden puolelle. Onko täällä jollain kokemuksia vesiviljelystä kasvihuoneiden ulkopuolella, ulkotiloissa? Kuinka homma toimi, minkälaisia ravinteita käytit, milloin pistit siemenet itämään, paljon tuli satoa ja mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota?

Ravinteiksi olen alustavasti miettinyt joko puutarhan kesää, tai sitten nutriforten tomaatti ja mansikkaravinnetta + typpi ja kalsium ravinnetta.

Entäpä sitten Ph, tarvitseeko sille tehdä jotain?



PP

Minulla on molemmat mittarit, mutta niitä on tullut käytetty hyvin vähän. Muutaman kerran olen varmistanut, että ohjeen mukaisella lannoituksella tulee sopiva EC ja pH, mutta en muista mitanneeni kumpaakaan kasvarin ebbeistä kasvukauden aikana. Varmaan pitäisi vaikka ongelmia ei ole ollut.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Alivakaa - tammikuu 10, 2012, 14:57:12 ip
Ensi kesänä meikäläisenkin lasittamattomalla parvekkeella pörisee ebb & flow -systeemi, mallia Fatalii.

Foorumillla on vaikka kuinka paljon tietoa tarjolla vesiviljelyyn liittyen. Tällä hetkellä suurin ongelmista on kuitenkin liiallisen informaation määrä, viestejä löytyy tuhatmäärin ja niistä kaikista oleellisimman tiedon löytäminen on haasteellista.

Suurin osa vesiljelyksestä tuntuu sijoittuvan kasvihuoneiden puolelle. Onko täällä jollain kokemuksia vesiviljelystä kasvihuoneiden ulkopuolella, ulkotiloissa? Kuinka homma toimi, minkälaisia ravinteita käytit, milloin pistit siemenet itämään, paljon tuli satoa ja mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota?

Ravinteiksi olen alustavasti miettinyt joko puutarhan kesää, tai sitten nutriforten tomaatti ja mansikkaravinnetta + typpi ja kalsium ravinnetta.

Entäpä sitten Ph, tarvitseeko sille tehdä jotain?



Homma toimii kuten kasvarissa tai sisätiloissa. Estä sadeveden pääsy resoon ja mahdollisiin pistokkeisiin. PH mitataan kun lannat on sotkettu resoon->lasketaan/nostetaan tarpeen vaatiessa. PK/Nutri käy hyvin.

Boldattujen osalta ei kukaan pysty varmaksi sanomaan mitään, niin monen asian summa.
"Grow food, not lawns"

Siku

Lainaus käyttäjältä: Alivakaa - tammikuu 10, 2012, 14:57:12 ipSuurin osa vesiljelyksestä tuntuu sijoittuvan kasvihuoneiden puolelle. Onko täällä jollain kokemuksia vesiviljelystä kasvihuoneiden ulkopuolella, ulkotiloissa?


Meikäläisen päiviksestä löytyy kaksi ulkokasvatettua Aji Cristallia.
Ihan ymmärrettävää, että tähän tietotulvaan tulee välillä hukuttua. Mutta jos nyt olet perusideasta ottanut selvää, niin en näe oikeastaan mitään eroa kasvarin ja ulkoilman välillä. Ulkona tuenta on haasteellisempaa ja tuuli melko vahva tekijä. Kasvarissa taas kasvit saattavat kasvaa isommiksi ja syödä enemmän ravinteita, mutta kaikki (myös foorumin) ohjeet ovat muutenkin lähinä suuntaa antavia. Tekemällä oppii ja huomaa sen, mikä on omille kasveille parasta.

Leipis

Sisätiloissa ja ulkotiloissa kasvattaminen on muuten samanlaista paitsi muutamiin eri asioihin pitää kiinnittää huomiota. Esimerkiksi kasvihuoneessa kesällä lämpötila voi auringossa nousta hyvinkin korkealle ja kasvit eivät välttämättä tästä tykkää, toisaalta ulkona pitänee muista hyvä tukeminen ja sadevesi ei saisi päästä resoo aivan kuten Siku totesikin jo.

sorrii

Onko jollain käytännön kokemusta ongelmista joita seuraisi sadeveden pääsystä resoon??
Luulisi että vaatii monsuunin että sitä vettä nii-in paljon resoon asti päätyy jos reso on normaalisti kasvatusastian alla ja kasvatusastia lehvästön alla...

Mulla oli muutamia multakasveja altakasteluruukuissa viime kesänä taivasalla. Enpä muista että olisi niistä ainakaan yli valunut.
Eli en itse lähtisi ainakaan kasveja massiivisesti kattamaan sadeveden takia. Ehkä puolihuolimattoman väliaikaisen katteen laittaisin nyt mullan/soran päälle sadepäivinä, ja sitten isomman ja useamman päivän sateen jälkeen tarkistaisin litkujen Ph'n ja EC'n, ehkä. Itsellä sei kyllä mökillä ollut mitään mittareitakaan, ja kasvit olivat tiet vain mullassa/turpeessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`