kesäkuu 26, 2024, 02:21:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Leipis

Siis eihän se sadevesi niitä tapa mutta jos resossa on 10litraa vettä ja tulee rankka ukkoskuuro niin kyllä vesi tulee laimenemaan ja jokaisen sateen jälkeen pitäisi pikkasen pH:ta ja EC:tä tarkastella/säätää. Ylivuodon ongelmaa ei ole kun jättää väliä reson ja kasvatuslaatikon väliin jotta mahdollinen tulviminen menisi maahan. Jälkikäteen en lopulta oikein näe mitään isoa syytä peitellä resoa huolella, kyllä se vaivaa hieman säästää mutta eipähän tarvitse kantaa lisää vettä resoon :)


ingeniero

Missä olleet halvimmat ämpärit? Prisma oli 1,60e ilman kantta perus muoviämpäri.

Aku

Viime kesänä tarjoustalossa ämpärien hinta oli n. 1€, kansi saman hintainen.

sorrii

Katsopa Siwasta. Viimeksi kun näin niin maksoi 1€ - kansi varmaan vähän vähemmän.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Kannattaakohan juosta jonkun 50c eron perässä... Itellä käyny monta kertaa eri tuotteiden kanssa silleen, et tiedän esim. että sen saa toiselta puolelta kaupunkia vaikka 15-20 euroa halvemmalla, mutta polttoaineet ja käytetty aika huomioiden on kädessä oleva lopulta halvempi...

Nizo

Itse ostin viime keväänä omat ämpärini sittarista. Tarjous oli 3 ämpäriä 3e. Muistaakseni on ollut joka kevät noita ämpäritarjouksia.

ingeniero

5l ämpäreitä kansineen saisi ilmaiseksi. Onko liian nafti koko?

Aku

Pienemmille lajikkeille voisi riittää, jos pystyy kesällä lisäilemään vettä tarpeeksi useasti...

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: ABK - helmikuu 11, 2012, 18:47:29 ip
Pienemmille lajikkeille voisi riittää, jos pystyy kesällä lisäilemään vettä tarpeeksi useasti...


Vettä rajattomasti järvestä pumpulla suoraan kasvihuoneelle. Eli jos tuo täyttäminen ongelmista pahin, niin hyvä. Jos kasvi taas suuttuu mulle tuosta pienestä juuritilastaan, niin sitten hankittava isommat kesän aikana?

Mitä tulee eurojen perässä juoksemiseen, niin kaupunkialueella asuvalle muutaman kympin säästöillä ajelee ihan mihin kauppaan vain.
Nyt säästin koko summan ja chilien kilohinta putosi heti :D
30 saavia ainakin nyt tulossa käyttöön eli joku 60e tuli säästöä...

Pete M

helmikuu 12, 2012, 14:45:12 ip #1229 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2012, 18:39:50 ip käyttäjältä Pete M
.

Koppelo

Minkä merkkistä tekniikkaa ihmiset ovat ostaneet?

Sellainen ketju kokonaisuudessaan voisi olla tarpeellinen, jossa kattavasti vertaillaan tuotteita. Haulla ei tällaista löytynyt.

Aku

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - helmikuu 14, 2012, 13:27:02 ip
Minkä merkkistä tekniikkaa ihmiset ovat ostaneet?


Tarkoititko vain ilma- ja vesipumppuja vai myös kaikkea muuta vesiviljelytilpehööriä (ajastimet yms..)?

Vesipumppuina voi käyttää lähes minkälaista uppopumppua vaan, vaikka sitä halvinta Jebaota minkä honkkarista löytää. Itselläni on käytössä yksi Jebao ja kaksi nimetöntä pumppua.

Illmapumppuja en juurikaan ole käyttänyt, mutta Hailean pumput on kuulemma laadukkaita.

partsi

helmikuu 14, 2012, 17:07:26 ip #1232 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2012, 17:17:25 ip käyttäjältä partsi
Tämmöinen kysymys askarruttanut tämänpäivää kun ihmiset on tehneet noita bubblereita sankoista, niin onnistuiskohan samankaltainen systeemi tehdä säilytyslaatikkoon? Eli haittaako jotenkin jos astia on läpinäkyvä?

http://www.orthex.fi/showPage.php?page_id=13&pro_id=464&cat=8

Linkissä vielä kuva mitä tarkoitan.

edittiä: montakohan kasvia tuon kokoiseen laatikkoon uskaltaisi laittaa? Tällä hetkellä itämässä fataliin beginner pack, eli naga morich, rawit, aji cristal ja bolivian rainbow.

Aku

Läpinäkyvät laatikot tuppaavat levääntymään, etenkin kesällä ulkona. Muuten tuo bubblerin tekeminen säilytyslaatikkoon onnistuu, kunhan saat pinnoitettua sen niin, ettei valo pääse osumaan ravinneliuokseen.

Macex

Missäs välissä se PH oli hyvä pitää? 5.4-6.0 vai mitä?

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

sorrii

LainausMinkä merkkistä tekniikkaa ihmiset ovat ostaneet?

Joo. Mietityttää kans minkä tuotteiden merkkejä tarkoitat.

Yleisestihän tunnettu merkki takaa ehkä jonkinlaisen laadun, mutta ei aina.
Työkaluissa merkki on vielä tae, yleensä, mutta säkällä halpistuotteissakin on joskus hyviä; LiDL-tarjoukset, Biltema ym.
Merkkituotteisiin vaan saa sitten yleensä upottaa myös rahaa jopa moninkertaisesti; halpikset voi olla hyviäkin; merkkituotteetkin voi olla surkeita ...

Esimerkkejä:
Ostin 4 vuotta sitten Bilteman nastarenkaat polkupyörään; 270kpl nastoja ja reteen näköiset; ~20€/kpl
-Niistä tippui neljäsosa nastoista kuukaudessa; loput kuluivat tyngiksi 2 kuukaudessa eli n. 500km
Sitten ostin Nokian Extreme -renkaat jotka päällisin puolin samanäköiset; niillä on ajettu 2000km kolmena talvena; nastoissa ei havaittavissa kulumista; jokunen nasta vääntynyt kumissa vinoon. [liittyy chilinkasvatukseen sikäli, että oon kuskannut kaikki kasvatustarvikkeni pyörällä talviaikaan ;) ]

Ajastimia on mulla ollut monenmoisia halpismalleja Biltemasta, Clas Ohlsonilta ja jostain Vapaavalinnasta; mekaanisista 1/5 on mennyt kokonaan rikki parissa kuukaudessa; Lopuissa jotka olleet käytössä jo monta vuotta on kaikissa satunnaisia jumeja, eli jäävät päälle välillä. Clas Ohlsonin digitaaliset pikkuajastimet hukkasivat ajastukset jatkuvasti parin kuukauden käytön jälkeen ja vein kyllästyneena takaisin kauppaan; ostin tilalle isompia 6,95€ digiajastimia jotka toimivat kuin junan vessa (=vanhojen sinisten junien, siis) Niitä olen hommannut lisääkin, eikä ole yksikään pettanyt tai hajonnut; yksi kerran kastui, mutta toimi taas kun kuivasin ja vaihdoin patterit ... Kalliimpia merkkiajastimia en ole kaivannut.

Vesipumppuja on ollut Prismasta (Waterwerks) sekä Honkkarin Jebao; yksi iso Jebao simahti viime kesänä, mutta luulen että oli letku vääntynyt tukkoon. Vanhimmat pikkupumput toimineet pari vuotta päivittäisessä ebbikäytössä ongelmitta. Eivät ehkä ole tuotteita joissa olisi erikseen halpamerkkejä!?!

Ilmapumppuja on ollut Hailean pikkupumppu, Mouse iso 2-lähtöinen sekä Sera iso säädettävä 2-lähtöinen:
Haileasta murtui sisältä kumimäntä tai-mikä-se-on noin vuodessa. Se oli käytössä ½ tunnin pätkiä 10kertaa/vrk. Varaosaa ei saa, mutta onnistuin korjaamaan Repair Extreme -liimalla!
Mousesta irtosi muutaman kuukauden jälkeen virtajohdon juotos sisältä; DIY-miehenä juotin kuntoon ja toimii taas;
Sera on toiminut yhteen menoon noin 16t/vrk yli vuoden ilman ongelmia; ja varaosiakin on saatavissa.
Noista todettakoon, että Hailea oli uutena aika hiljainen mutta ääni lisääntyi kun kumi alkoi hajota; tärisee ja surisee nytkin kuuluvasti;
Mouse pitää ääntä samaverran kuin naapurirapun ukkelin seinäpora; ei voi käyttää yöllä.
Sera on äänetön, eikä tärise eikä surise muutoin kuin ihan täysille säädettynä. (=paras mun näkemistäni)

Joopajoo. Ei noista merkeistä varmaan voi yleistää varmoja vinkkejä jollei testaile tuotteita useita kappaleita.
Pääsääntöisesti tunnetut ja suosiut merkit kaikessa on hyviä; säkällä halpistavara on ihan kelpoa: Mä esim käytän Bilteman loiteputkia ja eslejä, eikä ole ollut mitään valittamista. Kerran ostin yhden Osramin kalliimman Fluora-putken, ja hyvin toimii sekin ;) ... 59€'n 150W monimetallivalaisin Kuljun Löytötavaratalosta porottelee jo 6'tta kuukautta 12T/vrk ja Lemondroppi tekee kokojan lisää hedelmää... Kannattaa ostaa kalliita merkkituotteita, jos elämänlaatu nousee, eikä laske ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Mä oon lukenut että 5,8 Ph olisi ideaali chileille. 5.5 alaraja ja yläraja vähän yli 6 ... Andien vuoristopuroissa saattaa olla Ph alle 5 ... (=mumu [muistini mukaan])
Itsellä on ollut monesti noiden rajojen ulkopuolella enkä ole huomannut ongelmia. Varmaan jos on pitkään kokoajan liikaa tai liian vähän, niin alkaa näkyä. Vaihtelu virkistää varmaan kasvejakin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

helmikuu 14, 2012, 19:03:41 ip #1237 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2012, 19:12:43 ip käyttäjältä Larski
Lainaus käyttäjältä: Macex - helmikuu 14, 2012, 18:14:41 ip
Missäs välissä se PH oli hyvä pitää? 5.4-6.0 vai mitä?


Mä oon olettanu chileman.orgin tietoa päteväksi, eli 5,8-6,8. Hienon kuvanki ovat ravinteiden saatavuudesta värkänneet -> http://tinyurl.com/6w7kg47

Edit: The complete chile pepper bookin mukaan pH:n tulee olla 5-6.

sorrii

Jotenkin näyttäis ton kuvan perusteella ravinteiden saannin olevan parhaimillaan 6.5 kohdalla.
Mulle sopii kyllä hyvin, etteivät chilit täällä pienessä kaksiossa söisikään ihan sikana ;)

Hieno kuva oli Wikipediassakin:


Ton perusteella siis 5-7 välillä mennään. Tietenkään ei tuossa viitata erityisesti chileihin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Alivakaa

Kiitos vastauksista ja vinkeistä asianomaisille. Sikun ulkona kasvanut Aji Cristali on muuten yksi hienoimmista näkemistäni chileistä.

Nyt on Omnicolor ja Lemon drop ebissä. Lannoitteena toimii puutarhan kesä ja Ph on laskettu siihen kuuden kieppeille.