tammikuu 09, 2025, 21:34:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 02, 2013, 22:27:06 ip
Hankala saada vedenlämpöä paljon alemmaksi, ellei sitten kaiva maahan resoa, bubbleria, tai olipa sen nyt mikä tahansa vesikasvatuslaitos. Lämpö on suuri uhka, mutta valonläpäisy toinen, sekä tietysti ilmastinkivi menee monesti tukkoon kun juuret kasvavat valtaviksi. Veikkaisin lämpötilaa 20 - 28 asteen välillä, mutta siihen on melkein mahdoton päästä.

Lisäämällä jotenkin haihduttavaa pinta-alaa voi onnistua. Lisäbonuksena* on kasvatuspaikan kohonnut ilmankosteus. Kolikon kääntöpuolena on se, että vettä joutuu lisäämään useammin ja systeemin rakenne monimutkaistuu.

*Tai lisäharmina, mikäli kasvatuspaikka on asuintiloissa.

JayQi

Moi!!

Pitkästä aikaa projektia käyntiin, edellisestä on sen 6 vuotta aikaa.
Unohtunut tämäkin harrastus.

Mitä mieltä seuraavasta setupista, liekö toimiva vai kannattaisiko ennemmin rakentaa "drip-feed??" uppopumpulla bubblerin sijaan? Näihin tosiaan tarkoitus laittaa joko Black Scorpion Tongue tai Cheiro Roxa ja Naga Morich.

Kuvaa bubblereista:
http://imgur.com/O0v8e8G

Kyseessä siis tämmöinen tuotos:
http://www.orthexgroup.fi/eden-sailioruukku-18-cm?v=23682

Vesitilaa jää noin 2 litraa arviona kun välipohjan tuolta poisti.
On myös ihan kivannäköset, ei tule "säröilyjä" :P

- Jay

sorrii

Mulla oli viime vuonna Aji Cristal -pistokas tuollaisessa istutettuna hydrosoraan.
Vettä täytin kyllä 4L : samoin kuin passiivihydrossa, saa vesi ylettyä [esim.] kivivillakuution pohjaan, kunhan "juurakko", kasvin tyvi josta juuret lähtevät haarautumaan, ei ole uppeluksissa. Ilmakiven kanssa, jos pulputtaa kokoajan, ei haittaa pieni ylitäyttö.
Mä laittaisin nyt kyllä vesipumpun ja tekisin pikku "suihkulähteen" sinne säiliöön, niin että vesi hapettuu. Ilmapumpun pörinä ei oo kivaa ...

Ongelma tuossa Eden -ruukussa oli kasvin tukeminen. Mä virittelin narukiepin sinne yläosan reunan alle, josta narun lenkeista sidoin kasvin varren. Piiloon soran alle voisi kyllä porata vaikka reiät johon voi sitoa ...

Nyt on vielä tuo samainen ruukku tyhjänä ja mietin mitä tekisin sillä. Se on hankalan korkea ikkunalaudalle ja liian matala lattialle ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fredrik-flugarn

Mutuilen että noissa toimii bubbleri paremmin!
-Vaan siksi että noin pienessä vesitilassa dripperin vesipumpu helposti voi grillata itsesi jos vesitaso yhtäkkiä ei riitä.

itselläni on nyt 6 kpl pauliinoja suhtkoht samankokoisena bubblereinä. Täytän resot 2 krt viikossa kun on hyvä aurinko vaikka pienet rehut.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

JayQi

huhtikuu 26, 2013, 12:44:29 ip #1564 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2013, 12:47:47 ip käyttäjältä JayQi
Kiitoksia, vahvisti kyllä omia tuntemuksia.
Vesipumpun pörinä vaivaa vain vieraita ;) Vierashuoneen kulmaan saavat nämä asettua.
Mutuilin myös samaa että juurakko varmaan täyttänee senverran aggressiivisesti että vesipumpun tukkeutuminen on uhkana ja sitten tuo veden kulutus. Bubblerista sen kuulee kyllä samointein kun vesi on loppumassa, ja huomaahan sen jo kasvistakin.
Saavat vieraat luvan selvitä, täytyy koittaa koteloida ja vaimentaa mahdollisimman hyvin pumppu kuitenkin.
Tuota tukemista mietin itsekkin. Suunnittelen että laitan jotkin kiinnikkeet tuohon pohjaan, kierretangolla sitten jatkaa tarpeen mukaan ylöspäin.
Onkohan huono idea työntää metallia sinne toisaalta? Voiko vaikuttaa kasviin jos vaikka ruostuukin osat ja sitä veteen joutuu?
Tai sitten pienet kulmaraudat tai syömäpuikkokuumaliimakombon hyrskäyttää kiinni ruukun reunaan ja siitä tuet lienee parempi idea.

Edit:
Valaistusta? LED vai ESL? Onko järkevää ostaa ledipolttimo? Onhan ne arvokkaita mutta takuu ja elinikä ja spektri on heti sitten sopivampi?
Tuohonkin joku hellasärötön sisustukseen sopiva valaisin pitää keksiä mihin sitten ruuvailla polttimo(t) kiinni.

Jani M

Mulla bubblerit on kyllä hiljaisempia kuin vesipumput. Ilmakivi pitää vaan olla vedessä niin, ettei se koske seiniin tai pohjaan.

Tuosta tukemisesta. Itse porasin pienet reijät tuollaiseen piece of edenin ruukun reunaan ja "kanteen", laitoin valkoisella rautalangalla sitten kiepit pitämään sitä paikallaan. Sen saa helposti sitten myös irti, jos tarvitsee käyttää sitä juuritilaa pois.

Bubblerissa tahtoo chilit kasvaa kyllä sen verran vauhdilla, että tuon kokoinen vesitila on hyvin pian täynnä juuria ja vettä tarttee kesällä lisätä joka päivä.

sorrii

huhtikuu 26, 2013, 16:45:02 ip #1566 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2013, 16:47:52 ip käyttäjältä sorrii
Mä tein joskus vesipumpun päälle pussin ohuesta suodatinkankaasta jonka sidoin pumpun päälle johdon ja letkun ympäriltä. Eivät haitanneet juuret ...

Itse olen suunnitellut -vaan en ehtinyt askarrella  :-\ - vaimennuslaatikkoa ilmapumpulle. Sattuu olemaan kipsilevyn paloja jemmassa ja vuorivilla- akustiikkalevyä; niistä kun vaikka silikonilla tai sikaflexillä liimailisi laatikon, niin johan hiljenisi ...  8)
...vaan kun oon huomannut että se pahin meteli tulee tosiaan ilmakivistä! Oon kuullut kikkoja senkin hiljentämiseen vaan ei ole huvittanut: Pääasiassa kasvattelut on sujunut ebbissä ja passiivihydroilla. Näitä bublerivirityksiä oon kokeillut lähinnä pistokkaiden ja taimien kasvatuksessa. Lisäksi keittiössä huutaa kuitenkin ledivalaisin :D

Metallit syöpyy aika äkkiä lannoiteliemissä. RST'kin mustuu. Kupari toisaalta on hyödyllistä kun estää levää. Mä suosisin lähinnä muovinarua ja nippusiteitä pääasiassa. Ja kasvin pääasiallinen tuenta on aika kätevää katosta roikkuvilla naruilla. Tuossa Eden-kokeilussa mulla oli vaan AC'n pistokas jonka halusin kasvavan samaan tapaan kuin amppelissa. Sidoin sen tyvestä ruukkuun että on helpompi siirrellä ja kun tarvii avata vesitila...

PS. Täidampa istuttaakin Edeniin Nagan  ;) - kiva kun tuli puheeksi. Ruukku on unohtunut jonnekin sängyn alle syksyllä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2013, 16:45:02 ip
Kupari toisaalta on hyödyllistä kun estää levää.

Ja hapan vesi ja lannoitteiden suolat näyttäis onnistuvan muodostaan kuparisulfaattia ja kasvi kuolee.

sorrii

LainausJa hapan vesi ja lannoitteiden suolat näyttäis onnistuvan muodostaan kuparisulfaattia ja kasvi kuolee.
:o ???

Kysymys lienee annostuksesta siinäkin. Kaikki lääkkeet tappaa potilaan yliannoksina  :-\

Autopoteissa mm. on niissä suodatinkankaissa kuparikerros estämässä levää, kuulemma. Mä luulin sen olevan kultaa ja ostin heti 8 kpl  :D

Piti oikein tarkistaa Autopottien tiedoista: Juuret ei tykkää kuparista joten eivät yritä kasvaa sen kankaan läpi venttiiliin ... [selvisipä taas yksi asia]
http://www.hydroponica.co.uk/autopot-root-control-copper-coated-disc-square---189mm---4mm-113-p.asp

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2013, 19:21:15 ip
LainausJa hapan vesi ja lannoitteiden suolat näyttäis onnistuvan muodostaan kuparisulfaattia ja kasvi kuolee.
:o ???

Kysymys lienee annostuksesta siinäkin. Kaikki lääkkeet tappaa potilaan yliannoksina  :-\

Autopoteissa mm. on niissä suodatinkankaissa kuparikerros estämässä levää, kuulemma. Mä luulin sen olevan kultaa ja ostin heti 8 kpl  :D

Piti oikein tarkistaa Autopottien tiedoista: Juuret ei tykkää kuparista joten eivät yritä kasvaa sen kankaan läpi venttiiliin ... [selvisipä taas yksi asia]
http://www.hydroponica.co.uk/autopot-root-control-copper-coated-disc-square---189mm---4mm-113-p.asp

Juu, ei varmaan vähäinen määrä häiritse, mutta dripperin nostoputki oli kuparia ja kas, hydrosora ihan sinisenä sen alta. :D Tästä lähtien laitan noihin hydroihin vain liukenemattomia muovikamoja. :)

Feint

Aloin tässä pohtimaan mitä taimille tekisi, kun lähes kaikki ovat vielä kivivilloissa idätyslaatikossa ja johonkin ne pitää vielä joskus siirtää. ZenGrowssa on kaksi rehua, jotka pikkuhiljaa yltävät juurineen vesitilaan, eikä tuosta ZG:n kastelusysteemistä (dripperi?) ole tässä vaiheessa enää mitään iloa. Mitä jos tekisin samanlaisen ämpärin itse? Eli vesiastia ja pumppu joka pyörittää ravinnelientä ja ehkä hapettaa vettä. Eikös se noin toimi kaikessa yksinkertaisuudessaan?

Mistä saisin hiljaisia(ja mielellään edullisia), mutta hyviä pumppuja? Entä toimisiko esim. parvekelaatikko vesiastiana useammalle kasville, vai onko se liian pieni?

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 27, 2013, 08:40:04 ap
Aloin tässä pohtimaan mitä taimille tekisi, kun lähes kaikki ovat vielä kivivilloissa idätyslaatikossa ja johonkin ne pitää vielä joskus siirtää. ZenGrowssa on kaksi rehua, jotka pikkuhiljaa yltävät juurineen vesitilaan, eikä tuosta ZG:n kastelusysteemistä (dripperi?) ole tässä vaiheessa enää mitään iloa. Mitä jos tekisin samanlaisen ämpärin itse? Eli vesiastia ja pumppu joka pyörittää ravinnelientä ja ehkä hapettaa vettä. Eikös se noin toimi kaikessa yksinkertaisuudessaan?

Mistä saisin hiljaisia(ja mielellään edullisia), mutta hyviä pumppuja? Entä toimisiko esim. parvekelaatikko vesiastiana useammalle kasville, vai onko se liian pieni?

Moikka,

tein tuollaisen parvekelaatikkohärpättimen testiin, pitempi postaus "Tee se itse" -osastolla.

Hyvää tähän mennessä:
Hinta per kasvupaikka (koko setti parilla kympillä).
Ulkonäkö ihan suhteellisen siisti (sai hyväksynnän siirrosta parvekkeelle).
Ei vesivahinkovaaraa kunhan maitopurkit korvataan vahvemmilla tukipalikoilla.

Huonoa:
Resoon vain vajaa 10 litraa vettä, riski pumpun ja chilien kuivahtamisesta (toisaalta vettä helppo lisätä ja pitää säiliö täynnä).
Laatikoiden väliin jää noin 1cm aukko, joka ilmeisesti pitää peittää valon pääsyn ja levän muodostumisen estämiseksi.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Pirunpalko - huhtikuu 27, 2013, 10:02:49 ap
Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 27, 2013, 08:40:04 ap

Moikka,

tein tuollaisen parvekelaatikkohärpättimen testiin, pitempi postaus "Tee se itse" -osastolla.

Hyvää tähän mennessä:
Hinta per kasvupaikka (koko setti parilla kympillä).
Ulkonäkö ihan suhteellisen siisti (sai hyväksynnän siirrosta parvekkeelle).
Ei vesivahinkovaaraa kunhan maitopurkit korvataan vahvemmilla tukipalikoilla.

Huonoa:
Resoon vain vajaa 10 litraa vettä, riski pumpun ja chilien kuivahtamisesta (toisaalta vettä helppo lisätä ja pitää säiliö täynnä).
Laatikoiden väliin jää noin 1cm aukko, joka ilmeisesti pitää peittää valon pääsyn ja levän muodostumisen estämiseksi.

Hyvältä vaikuttaa! Aloin tässä miettimään...eikös ton voisi tehä niinkin, että laittaa kaksi parvekelaatikkoa päällekkäin, alempaan vedet ja pumppu, josta putki ylempään ja toiseen päähän ylempää laatikkoa reikä, josta vesi palaa alempaan laatikkoo? Kierrättäisi siis vettä koko ajan mahdollisimman yksinkertaisella tavalla.

Vaihtoehtoisesti, riittääkö pelkkä vesiastia ja pumppu? Ei mitään muuta virittelyä. Eli esim. yksi parvekelaatikko, sisälle pumppu ja sitten päälle joku levy, johon reiät ja kasvit niihin?

Fredrik-flugarn

Minulla oli parvekelaatikoissa kasvaamassa viime vuonna!  :) bubblattuja passiivihtiydroja. Tilaa loppuu yllättävän nopeasti ja samoin vedet. Kaksi pikkupuskaa laatikkoa kohti sillä systeemillä. NFT ei vaadi yhtä paljon tilaa juureille mutta toivottavasti sun puskat kohta vie paljon tilaa ;D
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 27, 2013, 10:13:50 ap

Hyvältä vaikuttaa! Aloin tässä miettimään...eikös ton voisi tehä niinkin, että laittaa kaksi parvekelaatikkoa päällekkäin, alempaan vedet ja pumppu, josta putki ylempään ja toiseen päähän ylempää laatikkoa reikä, josta vesi palaa alempaan laatikkoo? Kierrättäisi siis vettä koko ajan mahdollisimman yksinkertaisella tavalla.

Vaihtoehtoisesti, riittääkö pelkkä vesiastia ja pumppu? Ei mitään muuta virittelyä. Eli esim. yksi parvekelaatikko, sisälle pumppu ja sitten päälle joku levy, johon reiät ja kasvit niihin?

Tässä kuvaa kiertävän veden kanssa. Juurikin alempi laatikko toimii säiliönä pumpun kanssa, nyt mittasin 9 litraa vettä tuonne.

Hieman rujon näköinen vielä, mutta pikkuhiljaa tuosta muotoutuu! Ja kuvahan on kuin suoraan studiosta napsastu  ;D

Feint

Mikä tuon keltaisen kankaan tms virka on? Eikös toi toimis ihan ilmankin? Tuo ilmeisesti vaan pitää sitä vettä paremmin tuolla ja ohjaa sen perille?

sorrii

huhtikuu 27, 2013, 11:20:19 ap #1576 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2013, 11:24:42 ap käyttäjältä sorrii
Mä olen kasvattanut alkuun taimia parvekelaatikko-bublerilla. Styrofoamista kansi, jossa reiät; ilmakivi/verho hapettamassa:
-Ekana vuonna tuo styrofoami oli 40mm ja kelluva: toimi hyvin pikkutaimilla. Pari kasvia siihen jäi "vahingossa pidempäänkin"; lopulta yksi Champion kasvoi siinä yksistään peittäen koko keittiöni ikkunan ja teki satoakin ihan reilusti; Lopussa jouduin tietysti kiilaamaan sen styroksin kanteen kiinni, kun ei kantanut kasvin painoa. Viimeiseksi koko köynnös rojahti lattialle kun tukinarut katkesivat  :o :: Laatikon vesimäärä riitti siis yhdelle isolle kasville ...
-Tänä vuonna on rinnakkain kaksi 80cm laatikkoa: Ekassa on styrofoamikansi ja 12 reikää. Kansi tukevasti laatikon päällä. Isoimmat taimet yli ½-metrisiä. Pakko keksiä niille ihan justiinsa uusi paikka kun tahtovat kaatuilla ...
-Toinen viritys on kahdesta laatikosta päällekkäin: Ylemmästä sahattu toinen pääty pois ja se on luonnostaan pohjaltaan kalteva. Ala-laatikossa on poistoletku erilliseen säiliöön. Tulovesi tulee samasta päädystä ylemmälle tasolle. Laatikossa 6kpl isoja kivivillakuutioita (ja taimia): Tuplaparvekelaatikko-NFT, siis  8). Isoimmat kasvit -aji cristal ja whitewax- ovat yli 80cm korkeita ja voivat hyvin. Juuritila alkaa olla reilun kuukauden jälkeen täynnä. Suojakansi lattiamattoa  8)

Tässä systeemissä voisivat vaikka nuo kaikki jo kasvaa loppuelämänsä. Vesisäiliöönkin mahtuu ~40l ja voisi vaihtaa isommaksikin. Tuossa jotkut jo jää varjoon nyt...

Ostin hiljattain Kärsältä [=Chilitarvike] valmiin alustan vastaavaan käyttöön 8€'lla. [en löydä Chilitarvikkeen nettikaupasta sitä, enkä tidä nimeä.

Tällä systeemillä on pituutta 105cm. Siihen sopii jotkut valmiit isot kivivillapalat, mutta voi toki leikat itse sopivia: Leveyttä pitää vaan olla ~20cm.
Isoissa kivivillapaloissa on se kelmu yleensä päällä, ja mietinkin itse pitäisikö teippailla mustavalkomuovista joku suoja valolle. Tai sitten ostaa ison NFT'n kansilevyä ja leikkaa siitä. Tämä siis tulee tuon viimemainitun kuuden kuution NFT'n tilalle. Parvekelaatikot sopinevat kuitenkin paremmin parvekkeen kaiteille, kun tällaisen saa samaan hintaan ... (Orthexin altakastelumallinen parvekelaatikko maksaisi kai enemmän: Kärsällä 55cm malli maksaa 9.50€

PS. Isoin lehti Whitewaxissa 27x17cm  ;D

Feint

Täytyy nyt vielä kysellä tästä hommasta, kun pikkuhiljaa on pakko jotain alkaa kehittelemään. Ei löytynyt ikkunalaudalle(leveys n. 20cm) sopivaa kannellista laatikkoa, joten kai se on pakko hankkia parvekelaatikko. Mistähän tuohon kehittelisi kannen, joka kestäisi 3-4 chilin painon ja suojaisi auringolta?

Ja kumpaa suosittelisitte, vesipumppua(uppopumppu?) vai ilmapumppua? Ilmapumppu olisi varmaan helpompi noin pieneen systeemiin(parvekelaatikoissa on pirun matalat reunat) kun tarvitsee vain letku virittää laatikon sisälle. Onkohan ne paljonkin äänekkäämpiä kuin vesipumput? Olisi kiva saada vielä nukuttuakin :D

bobster

Ei sen ilmapumpun tartte öisin olla päällä.  ;)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Feint

Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 04, 2013, 17:58:36 ip
Ei sen ilmapumpun tartte öisin olla päällä.  ;)

No toi aika pitkälti ratkasee homman :D

Melko kalliiks meinaa tulla tää viritys, 75e edestä tavaraa ostoskorissa jo ja 55cm laatikko riittänee varmaan vaan kahelle kasville. Ja edelleen pitäis keksiä kansi tolle vermeelle :/