heinäkuu 05, 2024, 11:52:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

mipi

Ebbi-asiaa:
Jos rakentaa  pienen systeemin 2-3 kasville, niin kuinka paljon tilaa kaksi kasvia vaatii, ja onko jotain sääntöä minkä mukaan reservoirin koko määräytyy?
(tottakai neliön kokoinen / 100 litran EBB olisi parempi, mutta tilaa on käytössä  rajatusti)

Pyrkimys olisi tehdä systeemistä salonkikelpoinen, jolloin ei tarvitsisi aloittaa tätä uutta harrastusta vastalauseiden merkeissä.

Volitans

Riippuu kasvien koosta, kuinka suuren kasvatusaltaan tarvitset. Pinta-alaa siis kasvien koon mukaan, jotta mahtuvat. Syvyyttä tuollaiset 15 cm + hieman laitoja, jotta vesi pysyy varmasti sisällä, vaikka olisi hieman kallellaankin.

Sitten lasket vaan kasvatusaineen vaatiman tilavuuden. Kevytsoraa käytettäessä vettä tarvitaan noin pulet tilavuudesta. Tämän verran vettä siis mahtuu. Tähän lisätään putkiin/letkuihin menevä veden määrä, sekä pumpun vaatima minimivedenpinnan taso resossa. Sitten vielä lisätään haluttu maksimi haihdutuskapasiteetti - jos kapasiteettia on vähän, joudutaan vettä lisäämään usein, samalla myös lannoitteet väkevöityvät.

Eli tuollainen 2x reso vähintään.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

GynZi

Olen nyt muutaman viikon pitänyt kasveja ebbissä, lannoitteena kemiran hydrolannos. Kasvit kyllä ovat ruvenneet kasvamaan pitkän toipumisajan jälkeen (siirsin mullasta), mutta kasvu on h i d a s t a . . . Mikähän tossa vois olla syynä? pH on pysynyt tasaisesti 6.5:ssä
Artesaanirakastelija

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"Olen nyt muutaman viikon pitänyt kasveja ebbissä, lannoitteena kemiran hydrolannos. Kasvit kyllä ovat ruvenneet kasvamaan pitkän toipumisajan jälkeen (siirsin mullasta), mutta kasvu on h i d a s t a . . . Mikähän tossa vois olla syynä? pH on pysynyt tasaisesti 6.5:ssä


Kuinkas isoista kasveista on kyse? Mitä isompi, sen enemmän juuria - ja hydroon siirrettäessä kasvi joutuu uudistamaan juurensa - siihen menee väistämättä aikaa.

Onkos valoa?
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"
Lainaus käyttäjältä: "GynZi"Olen nyt muutaman viikon pitänyt kasveja ebbissä, lannoitteena kemiran hydrolannos. Kasvit kyllä ovat ruvenneet kasvamaan pitkän toipumisajan jälkeen (siirsin mullasta), mutta kasvu on h i d a s t a . . . Mikähän tossa vois olla syynä? pH on pysynyt tasaisesti 6.5:ssä


Kuinkas isoista kasveista on kyse? Mitä isompi, sen enemmän juuria - ja hydroon siirrettäessä kasvi joutuu uudistamaan juurensa - siihen menee väistämättä aikaa.

Onkos valoa?


vajaa 5cm taimia, kasvattaneet ekan lehtiparinsa. Valoa kyllä löytyy, tänään rakensin tehokkaamman valon, josko tuo auttais..
Artesaanirakastelija

Volitans

Veikkaan, että ovat vaan järkyttyneet sen verran pahasti, että kestää - pieni taimi ei siedä kovia muutoksia. Kun kasvavat, niin samalla karaistuvat.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Veikkaan, että ovat vaan järkyttyneet sen verran pahasti, että kestää - pieni taimi ei siedä kovia muutoksia. Kun kasvavat, niin samalla karaistuvat.


Ok, rakensin nyt varmuudeksi vielä uuden valaisimen tuonne, jos se edesauttaisi yhtään..
Artesaanirakastelija

Volitans

Lisää valon määrää asteittain - ei heti täyttä porotusta...
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Stormcrow

Tää nyt voi vaikuttaa ihan typerältä, vesiviljelystä kun en mitään tiedä. Mutta

Tota ebbiä kun on kehuttu kovasti niin eiks ainakin karvalakkimallina toimis pelkkä normaali pesuvati tai vastaava astia. Lekasorat sekaan ja joku mehumaijan letkun kaltanen simppeli venttiilisysteemi pohjasta läpi. Tekee sitten jonkun neljän litran kannun ravinneseosta ja lotraa sen siitä aamulla, töistätullessa ja ennen nukkumaanmenoa läpi.

Ja onko jotain erityistä syytä miksei sitä samaa litkua vois käyttää useampaan vatihydroon. Vaivaahan tosta tietty on enempi kun automaattisysteemeistä, mutta eikö lopputulos ole jotakuinkin sama?

SC

levo

Lainaus käyttäjältä: "Stormcrow"Tota ebbiä kun on kehuttu kovasti niin eiks ainakin karvalakkimallina toimis pelkkä normaali pesuvati tai vastaava astia. Lekasorat sekaan ja joku mehumaijan letkun kaltanen simppeli venttiilisysteemi pohjasta läpi. Tekee sitten jonkun neljän litran kannun ravinneseosta ja lotraa sen siitä aamulla, töistätullessa ja ennen nukkumaanmenoa läpi.

Toimii toki noinkin... 4l on vaan kovin pieni tilavuus ravinnesäiliölle. Normi pesuvadin kun vois kuvitella vetävän jo reilu 10l soraa...  Ja enemmän lientä = pysyy pH ja lannoitteet paremmin kondiksessa.

LainausJa onko jotain erityistä syytä miksei sitä samaa litkua vois käyttää useampaan vatihydroon. Vaivaahan tosta tietty on enempi kun automaattisysteemeistä, mutta eikö lopputulos ole jotakuinkin sama?

Voishan toi toimia aika hyvin jos olis valmis tekemään uudet litkut parin-kolmen päivän välein... Helteillä jopa joka päivä mahdollisesti, isoista kasveista kehittyy melkoisia juoppoja.

Pari isompaa ebbiä kunnon pöntöillä ja automatiikkaa peliin. Kasvit kiittää kyllä sitten!  :P
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

Vellu

Millaista järjestelmää kannattaisi suunnitella melko suurelle kasvimäärälle? Eli noin 40-60:lle.

Aji Ungreat

Tuo on jo iso määrä! Veikkaan että kannattavinta olisi tehdä ikäänkuin pitkä laatikko, joka maalataan lateximaalilla tai muulla, ja sitä ennen porataan reiät. Tästä kannattaa kysyä Fataliilta, häällä pitäisi olla kokemusta tästäkin.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Vellu

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Tuo on jo iso määrä! Veikkaan että kannattavinta olisi tehdä ikäänkuin pitkä laatikko, joka maalataan lateximaalilla tai muulla, ja sitä ennen porataan reiät. Tästä kannattaa kysyä Fataliilta, häällä pitäisi olla kokemusta tästäkin.


Muutaman vuoden olen tuollaisia 30-50 kasvin määrää kasvatellut mullassa. Eihän siinä mitään, mutta ruukunvaihto on aika mukavaa hommaa silloin.

Vesiviljelystä en paljon mitään tiedä, siis.  :? Fataliin nettisivuja olen lukenut, mutta englanninkielen taitoni on mitä on...

Jupe56

Putken pystyy tekeen aika helposti eli tuommoinen "aeroflo" tyyppinen ratkaisu. putken toisesta päästä litkut valutetaan takaisin resoon. putket voi olla pitkiäkin. Javulla on tämmöinen ratkaisu omassa kasvihuoneessaan.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

Vellu

Lainaus käyttäjältä: "Jupe56"Putken pystyy tekeen aika helposti eli tuommoinen "aeroflo" tyyppinen ratkaisu. putken toisesta päästä litkut valutetaan takaisin resoon. putket voi olla pitkiäkin. Javulla on tämmöinen ratkaisu omassa kasvihuoneessaan.


Aika hankala siirtää yhtään mihinkään? Jos haluaa siirtää vaikka kesän jälkeen sisälle, niin miten onnistuu?  :?

E: Tässä laskeskelin, että kasvamassa on tällä hetkellä 63 tainta, jotka tosin hyppäsivät multiin vasta puolisen kuukautta sitten... Eli eivät satoa ehdi tuottaa tälle kaudelle. Taidan viskata kaikki kompostiin, ja aloittaa uuden kauden nyt, vesiviljelyllä.  :roll:  :D

harvester

Dodiin olen tässä tuota vesiprojektia suunnitellut. Tarkoituksena olisi rakentaa mahdollisimman monikäyttöinen mutta tehokas tsydeemi. Tarvikkeina olisi 45Litran orthex saavi ja valkea parvekelaatikko16x78x12.
Ja noista olis tarkoitus väsätä yhdessä gardenan uppopumpun kanssa joku järjestelmä. Käyttö olisi kesäisin kasvarissa ja talvisin sisällä. Ja olen ajatellut että mahdollisesti joko pistokkaiden juurruttamista/kasvin alkuun auttamista tai sitte täys veristä viljelyä.. mutta kysymys kuuluukin mikä tohon settiin sopis parhaiten? floodi, aero, drip tms?  parvekelaatikon tilavuushan ei ole mikään päätä huimaava.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "harvester"Dodiin olen tässä tuota vesiprojektia suunnitellut. Tarkoituksena olisi rakentaa mahdollisimman monikäyttöinen mutta tehokas tsydeemi. Tarvikkeina olisi 45Litran orthex saavi ja valkea parvekelaatikko16x78x12.
Ja noista olis tarkoitus väsätä yhdessä gardenan uppopumpun kanssa joku järjestelmä. Käyttö olisi kesäisin kasvarissa ja talvisin sisällä. Ja olen ajatellut että mahdollisesti joko pistokkaiden juurruttamista/kasvin alkuun auttamista tai sitte täys veristä viljelyä.. mutta kysymys kuuluukin mikä tohon settiin sopis parhaiten? floodi, aero, drip tms?  parvekelaatikon tilavuushan ei ole mikään päätä huimaava.


Itse ehkä tekisin niin, että parvekelaatikon toinen pää on vähän ylempänä kuin toinen, yläpäähän pumpattaisiin vesi muutaman kerran päivässä muutaman minuutin kerrallaan, ja se virtaisi juuritilan läpi alapäähän, mistä palaisi resoon. Yksinkertainen ja toimiva.
Artesaanirakastelija

harvester

Juu jotain sen suuntaista olin miettinytkin.. Eli vesi pumpulla ylös ja painovoimalla takas ales. Mites noissa ghe:n aeroflowssa se on järjestetty? onko niissäkin jonkin asteisessa kulmassa nuo tuubit joissa verkkoruukut on?  Onko siinä ideana se että siellä on kokoajan vähän vettä, ja ylimääräinen palaa takas säiliöön?

Mietin tohon sittä valumisjuttua, eli jos vaan yksinkertaisesti tekis pohjaan reiäin ja siihen putki joka olis ylivuotoputki.. sitte pumpulta putki ylös astiaan. Eli olisko se nyt sittem se ebbflow. eli jos laittais tosiaan ton looran täyteen lekasoraa, ja chilit sinne.
Ja mikäki tekisen noin, niin paljonko siellä tarvis olla lientä? siis parkevelaatikossa? vai saisko se valua ihan tyhjäks asti?

Mape

Moro
Kuinka usein bubbler tyyppisessä vesi viljelyssä pitäisi vaihtaa vesi/lannoiteet.
---

nikke

Lainaus käyttäjältä: "Mape"Moro
Kuinka usein bubbler tyyppisessä vesi viljelyssä pitäisi vaihtaa vesi/lannoiteet.


Eikös se suositus oo, että parin kolmen viikon välein noita vaihdettais. Itse oon kyllä niin laiska tossa hommassa, että vaihdan varmaan korkeintaan kerran kuussa, harvemminkin. Lisään vain vettä, kun huomaan veden pinnan laskeneen liikaa. Ei ton niin hifistelyä kuitenkaan tarvii mun mielestä olla.