heinäkuu 05, 2024, 10:52:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

unska

Jos käyttää tämmöistä passiivista vesiviljelyjärjestelmää: http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=95_133&products_id=644 niin miten se kasvi saa sitä happea kun siellä ei ole sitä kuplakonetta?

Mites muuten jos on kivivillakuutiossa kasvi ja juuret eivät ole tulleet vielä sen läpi? Laitetaan kuutio vaan soran joukkoon vai?

Xbow

Kuution voinee laittaa soraan ( pitäen huolen ettei hento taimi vaurioidu ). Kuitenkin aluksi kivivillakuutiota on syytä kastella laimealla ravinneliuoksella / vedellä.

Kivivillakuutiota ei saa päästä kuivahtamaan, mikäli valtaosa juurista on vielä kuutiossa. Muuten tapahtuupi hullusti. Päältäkastelu lienee hyvä menetelmä kivivillakuutiossa ( Näin tulkitsin Fataliin sivuilla olevasta artikkelista), kun siinä läpi menevä vesi silloin 'imee' myös ilmaa kuutioon. Multaan verrattuka kivivillassa kun on se etu, että huokoisuus pysyy vakiona, eikä se läsähdä.

Passiivijärjestelmät lienevät varsin haastavia, ellei käytä asianmukaista erityislannoitetta tai muuten ole kehittänyt sitä varten kunnollista rutiinia ( lienevät huomattavasti työläämpiä kuin aktiiviset ). Ainakin itsellä passiivissa chilit kyllä kasvoivat, mutta ennen pitkään meni kituutukseksi verrattuna siihen, mitä mullassa tapahtui. Juuret vaikuttivat terveiltä, kenties ravinnepitoisuudet olivat päin sitä jotain tai hapen puute tms esti juurien kunnollisen toiminnan.

Waterfarm / dripperi tyyppiseen ratkaisuun voi chilin laittaa tosi pienenä kun siinä automatiikka pitää kuution kosteana.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

unska

Olen miettinyt jos rakentaisi itse vesiviljelyjärjestelmän.. Ilmeisesti niitä juuria pitää kasvatella kivivillakuutiossa niin kauan, että tulevat pohjasta läpi ja sen jälkeen vasta laitata vesiviljelyjärjestelmään?

vesuri

Lainaus käyttäjältä: "unska"Olen miettinyt jos rakentaisi itse vesiviljelyjärjestelmän.. Ilmeisesti niitä juuria pitää kasvatella kivivillakuutiossa niin kauan, että tulevat pohjasta läpi ja sen jälkeen vasta laitata vesiviljelyjärjestelmään?
Ei tarvii välttämättä juuria kasvatella kuutiosta ulos. Kyllä ne kasvaa siellä hydrossakin. Riippuu toki paljon käyttämästäsi vesiviljelyjärjestelmästä. Ämpärihydrossa on hyväksi, että on heti alussa pitkät juuret, jotka yltävät ravinneliuokseen. Aktiivisissa järjestelmissä en ole havainnut mitään merkitystä onko juuret näkyvissä kuutiosta vai ei.

Passiivihydroonkin voi laittaa melkein samoin tein itämisen jälkeen, kunhan kuutio on sorassa niin syvällä, että se saa purkin pohjalla lillivästä liuoksesta kosteuden varmasti. Kuivumaan kuutio ei saa päästä missään systeemissä.

Itse laittelin kokeilumielessä Red Savinaa latvoessani leikatun latvan villakuutioon ja kuution passiivihydroon ilman minkäänlaisia juurrutuksia. Pari viikkoa se roikotti hieman lehtiään, jonka jälkeen se juuret kasvatettuaan aloitti ihan normaalin kasvun.

unska

Lainaus käyttäjältä: "Fatalii"Juu, tämän päivän sana taitaa kyllä olla EBB & flood eli jos hydroa oot kyhäämässä niin sellainen suoraan, pienen ebbin (sellaiseenkin menee helposti useampi kasvi) rakennusohje esim tässä:
http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=69


Pitääkö väite paikkaansa?

Itse aivoilin, että bubbleri olisi kasville parempi kuin ebb and flow, olenko aivan väärässä?

PS. Mitä eroa ebb and flowlla on manuaaliseen kasteluun muuta kuin sen automaattisuus?

wille

Lainaus käyttäjältä: "unska"
PS. Mitä eroa ebb and flowlla on manuaaliseen kasteluun muuta kuin sen automaattisuus?


Ainakin se, että hydrosora kuivuu multaa/turveta nopeammin ja on kuohkeampaa eli ilmavampaa. Näin juuret saavat siis tarvitsemaansa happea paremmin kuin esim. turpeessa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

unska

Aah, ok. Se autto jo paljon, eikös tolla periaatteella bubbleri ole parempi kun ebb and flow?

snu

Bubblerissa juurilla on paljon vettä, jossa on vähän ilmaa seassa. Ebbissä kasveilla on sopivasti vettä, ja paljon tuoretta ilmaa juurilla. Ainakin mä olen vakuuttunut siitä, että ebbi on parempi.

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=ebb&id=6021

Fatalii käyttää ebbiä, ja tulos näyttää mun mielestä ihan riittävältä...
#419
Eksyminen on suotavaa.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "snu"Bubblerissa juurilla on paljon vettä, jossa on vähän ilmaa seassa. Ebbissä kasveilla on sopivasti vettä, ja paljon tuoretta ilmaa juurilla. Ainakin mä olen vakuuttunut siitä, että ebbi on parempi.

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=ebb&id=6021

Fatalii käyttää ebbiä, ja tulos näyttää mun mielestä ihan riittävältä...


Jep...itsellä on kaksi kappaletta peukun Ebbejä, kasveja niissä on ollut parhaimmillaan jopa 12  :!: ja satoa on tullut, kun valoa on ollut riittävästi, varsin runsaanlaisesti


Ja siitä tuloksen riittävyydestä vielä toinen linkki Fataliin sivuille:

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=Ebb&id=5526

unska

Ebb and Flow:n tein tänään ja täytyy myöntää, että upea siitä tuli! Ei tarvinnu eristellä mitään kun käytti tämmösiä:

http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=3295

Suosittelen!

gerbiili

Mietin tossa ensi kesää ja mieleen tuli myös vanha akvaario (n. 80l) ja sen tarvikeet eli uppopumppu, ilmapumppu ja kasailmakiviä (ja onhan siihen jonkin näköinen valaisinkin olemassa mutta oli jo akvaariolle liian tehoton). saisikohan noista rakennetua pienellä virityksellä jonkin näköisen vesiviljely laitoksen.

Eli verkko ruukkuja pistää killumaan muutaman kappaleen jonkun virityksen varassa akvaarioon sopivalle korkeudelle. Uppopumpulla vettä ruukuille ja ilmaa vesitilaan. Tarvittaessa voi upottaa vielä vaikka vedenlämmitimen sinne, jos vaikka pitää laitosta ulkona ja pelkää pakkasta.

Menisikö se suunnilleen noin?
tarviiko vesitila jonkun kannen?
Minkä laista virtaus nopeutta vedelle pitäisi pitää?
Kuinka tiheesti chilit voi istuttaa (isoilla ja pienillä on tietysit eroja)?
Ja joka kerta kun vettä lisää niin pitää pistää sekaan myös lannoteita?

Ihan pihalla noista olen, mutta pitänee ottaa selvää ennen ensikesää, josko sitten virittelisin jotain yritelmiä.
#373

vesuri

Astian pitäisi olla valoa läpäisemätön, muuten on koko hoito hetkessä levää täynnä. Akvaario näiltä osin vaikuta mitenkään toimivalta astialta. Suosittelisin hankkimaan muoviset läpinäkymättömät astiat ja hyödyntämään noita muita tarpeita jos sille tuntuu.

piipari

Lainaus käyttäjältä: "vesuri"Astian pitäisi olla valoa läpäisemätön, muuten on koko hoito hetkessä levää täynnä. Akvaario näiltä osin vaikuta mitenkään toimivalta astialta. Suosittelisin hankkimaan muoviset läpinäkymättömät astiat ja hyödyntämään noita muita tarpeita jos sille tuntuu.
myös muuten letkut yms on syytä olla valoa läpäisemättömiä, läpinäkyvistäkin kun tulee levää ..

vanhan akvaarionhan voi ainakin ajatustasolla vuorata mustavalkomuovilla tms, jolloin saamme pimeän tilan.
chili on herkku juures.

Aji Ungreat

Tai värillinen ohut pahvi voi olla halvempi, yksinkertaisempi ja ehkä esteettisempi vaihtoehto.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Torakka

onko kokemuksia leca soran käytöstä kun sanottiin että on liian kevyt vesi viljelyyn että se voi alkaa kellumaan mutta en oikein jaksais taas ruveta tilaileen niin kai sekin asiansa ajaa?

Frankstain

Itse olen käyttänyt lecasoraa onnistuneesti ainakin ebb:ssä. Alussa sora hieman liikahteli veden noustessa ja laskiessa, mutta juurten vallattua kasvutilan liike loppui tyyten. Ongelmana lecasorassa on ainakin minulla ollut pH:n nousu säännöllisesti ensimmäisen kuukauden aikana, happoa sai lisäillä parin päivän välein.
Astioina on käytössä ns. sängynaluslaatikoita, jotka maalasin tyylikkäästi mattamustalla. Ensikaudeksi tosin täytyy kehittää jostain hieman syvempiä laatikoita.
Letkut päälystin saunarempasta jääneellä alumiiniteipillä, eikä ongelmia ole esiintynyt.

Torakka

joo no itellä on nyt tollanen water farm ja ei oo ph testeriä... millä sen ph arvon saa sit laskeen jos se nousee

wille

No vaikkapa tällä tai tällä. Itse en ole joutunut paljoakaan pH:ta rukkailemaan, mutta moni joka on kerennyt enemmän kokemusta aiheesta kartuttaa, sanoo että toi liuos on huomattavasti helpompi annostella kun toi jauhe.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Herra 47

Itse liuotan jauheen veteen valmiiksi joten annostelu no helppoa silläkin.... Ja se tulee hiukan halvemmaksi kävin valmiin liuoksen osto
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Torakka

joo tartee taas tilailla sit ens viikon puolella lisää jos rahat antaa vielä myöden