tammikuu 08, 2025, 22:19:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

chinkki

Onko kellään kokemusta vesiviljelystä (NFT) järvivedellä? Riippuu varmaan järvivedestä suuresti, mutta kokemukset kiinnostaisi.

PP

Lainaus käyttäjältä: chinkki - helmikuu 05, 2014, 20:24:46 ip
Onko kellään kokemusta vesiviljelystä (NFT) järvivedellä? Riippuu varmaan järvivedestä suuresti, mutta kokemukset kiinnostaisi.

Jos pH on kohdallaan (n. 6), en näe ongelmaa. Ravinteita ei tietenkään ole tarpeeksi (juuri lainkaan), mutta sen varmasti tiesitkin.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: chinkki - helmikuu 05, 2014, 20:24:46 ip

Kokemusta ei oo mutta jos vesi ei oo kovin humuspitoista/hapanta niin miksi ei? Joshumusta on paljon niin luulisin että pitäs olla pumppua putsaamassa koko ajan.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

chinkki

Kiitos vinkeistä. Ei auta kuin testaa ja säätää. Suht puhdasta se on järvivedeksi, mutta kyllähän siinä aina jonkinverran humusta on.

sorrii

Mä olen käyttänyt järvivettä passiivihydrossa mökillä, autopotissa perliitillä. Tietysti toimi oikein hyvin  8) Ei tarvinnut peehootakaan säätää ... Lannoitus Tomaatti & Mansikka -lannoitteella purkkien ohjeella.

Viime kesänä rakensin palstalleni betonipaljuista hydron aurinkokennopumpulla: Siinä siis kasvatusastiassa hydrosoraa, jonka seassa alaosissa kookoskuitua - siltä varalta että pilvisinä päivinä ei pumppu jaksaisi pumpata monen päivään [jaksoi se vähän pilviselläkin] ... Ehkä tuota voisi nimittää jonkun drip-hydron ja nft'n risteytykseksi  ::) ... tai ebbinkin!? Lannoitus sama Nutriforten ohjeen mukaan: EC 1.6 - 2.2

Se toimi oikein hyvin! Tuo pumppu oli käytössä mitenkään hoitamatta, putsaamatta reilu 2kk. Vesi oli metsäpuron vettä eikä järvivettä. Aika humuspitoista kuitenkin. Pumppu oli puolet pienempi kuin pieni Jebao-pumppu esim. jota myydään honkkarissa ja suurin epäilys oli ettei se jaksa, kestä ja että nimenomaan tukkeutuisi. Lisäksi sinne resoon valui tietysti kookoksen murua valumarei-istä, eikä pettänyt. Jotain sumu-suuttimia en kyllä kokeilisi tai kastelurengasta pienillä rei-illä: mulla ne reiät oli joutoskolvilla painettu muoviletkuun, halkaisija reilut pari milliä ...

Tiedäsitten oliko merkitystä, mutta mä käytin rutiininomaisesti Liquid Oxygeniä aina vettä lisätessä. Se tietysti tappaa bakteerit ja ehkä levätkin. Tuota oon kotonakin käyttänyt aina. [Tai OxyPlus -nimistä vastaavaa ainetta jota myy esim. Pavunvarsi - 17% H2O2 ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

helmikuu 11, 2014, 11:04:41 ap #1785 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2014, 11:07:15 ap käyttäjältä MiM
Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 05, 2013, 17:06:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 05, 2013, 15:50:46 ip
Tuosta zengrowsta mietittiin, että onkohan mokomalle mitään hyviä luomulannoitteita tarjolla? Siis etunenässä salaattien ja yrttien kasvatusta silmällä pitäen? Kiinnostaisi nuo luomulannoitteet chileillekin, kanankakka tuntui toimivan ihan mukavasti multakasvatuksessa pari vuotta takaperin...

Ainoat vesiviljelyyn sopivat luomulannoiteet on käsittääkseni Biosevia Grow ja Bloom. Multaan löytyy useampia, joista yleisiä ja toimiviksi todettuja on esim. BioBizzin tuotteet.

Lainaus käyttäjältä: Lightweight - helmikuu 10, 2013, 15:10:52 ip
Itellä kehnoja kokemuksia noista"Biosevia Grow ja Bloom" ainakin ebbissä käytettynä, haisee ja reso täys limaa yms:( jo alle viikon ikäisillä litkuilla...

Hiukan samanlaisia kokemuksia myös minulla pienimuotoisessa yrttikasvatuksessa. Ei suoranaista hajua, mutta vesi on ruskeaa, pumppu limassa ja kasvu on selkeästi heikompaa kuin vaikkapa indoorgarden/tregren:in kasvuravinnepusseilla.

GHEn mukaan hydrossa pitäisi käyttää "Bioponic Mix" mikro-organismilisää (ilmeisesti trichoderma harzianum rihmastoa), jos käyttää BioSeviaa hydrossa. Itse olin toivonut, että yrttien turvepaakut olisivat antaneet riittävän "maa-aineksen", mutta enpä tiedä.

Heitinköhän hyvää rahaa huonon perään, kun menin ostamaan pienen pussillisen tuota BM:ää? Aika näyttää, ei se kuitenkaan kovin kallis ollut.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Miquel

Ig:n lannoitepusseissa sitä rahaa kuluu kankkulan kaivoon jos niitä erehtyy osteleen! :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

MiM

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jani M

sorrii

LainausIg:n lannoitepusseissa sitä rahaa kuluu kankkulan kaivoon jos niitä erehtyy osteleen! :D

Olisko 1 gramman ... ?!?

GHE'n BM näyttää olevan ainakin Chilitarviikeessa kyllä 25G pussissa ...

Miksi ihmeessä kaikki hinkuaa jotain luomua??
Luonnostahan melkein kaikki tunnetut myrkytkin tulee. Viisas ihminen on kehittänyt paskan tilalle puhtaat tehokkaat lannoitteet, ja sitten maksetaan extraa jostain "luonnollisesta" .. hah!

Minä ainakin käytän jauhemaisia edullisia mineraalilannoitteita ja tapan kaikki pikku-ilkiöt[=eliöt] vetyperoksidilla joka kerta kun lisään resoon vettä ...  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 11, 2014, 12:53:01 ip
Lainaus käyttäjältä: MiM - helmikuu 11, 2014, 12:30:42 ip
Ig? tarkoitatko GH?

Indoor Gardenia varmaan haki lyhenteellä.

Niinpä tietenkin.

Kilohinta noissa toki tähtitieteellinen, ja kalliiksihan ne käy, jos olisi isompi viljely, mutta toisaalta tuollaisella reilun euron pussilla ainakin basilika kasvaa kolme viikkoa ihan hulluna, ilman mitään yllä mainittuja ongelmia. Eli ei ehkä kuitenkaan vie ihan vararikon partaalle :)
-Chilijamppa-

MiM

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 11, 2014, 13:12:44 ip
LainausIg:n lannoitepusseissa sitä rahaa kuluu kankkulan kaivoon jos niitä erehtyy osteleen! :D

Olisko 1 gramman ... ?!?

GHE'n BM näyttää olevan ainakin Chilitarviikeessa kyllä 25G pussissa ...

Miksi ihmeessä kaikki hinkuaa jotain luomua??
Luonnostahan melkein kaikki tunnetut myrkytkin tulee. Viisas ihminen on kehittänyt paskan tilalle puhtaat tehokkaat lannoitteet, ja sitten maksetaan extraa jostain "luonnollisesta" .. hah!

Minä ainakin käytän jauhemaisia edullisia mineraalilannoitteita ja tapan kaikki pikku-ilkiöt[=eliöt] vetyperoksidilla joka kerta kun lisään resoon vettä ...  8) 8) 8)

Tuo on kyllä hyvä kysymys. Itse satuin vain jonkun kehotuksesta ostamaan pari litraa tuollaista kamaa viime vuonna, kun harrastuksen aloitin. Ja nyt sitä sitten on ainakin viideksi vuodeksi eteenpäin.
-Chilijamppa-

Michilin

Minkä kokoisena taimet laitetaan ebbiin? Alkaa kakkoslehdet olla kohtuullisen kokoisia.

chilimieli

Periaatteessa, mikäli ovat tukevasti villassa, eikä villa liiku täytön aikana, niin vaikka heti sirkkavaiheessa. Pääasia, ettei taimet pääse liikkumaan, eikä veden tulo nosta soraa taittamaan vartta. Jos sora "elää", niin odotan vielä pari lehtiparia, niin että varsi kestää jo koskettelua ilman kääntymistä. ;)

Michilin

helmikuu 15, 2014, 08:42:16 ap #1794 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2014, 09:55:20 ap käyttäjältä Michilin
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - helmikuu 14, 2014, 23:14:38 ip
Periaatteessa, mikäli ovat tukevasti villassa, eikä villa liiku täytön aikana, niin vaikka heti sirkkavaiheessa. Pääasia, ettei taimet pääse liikkumaan, eikä veden tulo nosta soraa taittamaan vartta. Jos sora "elää", niin odotan vielä pari lehtiparia, niin että varsi kestää jo koskettelua ilman kääntymistä. ;)

Ahaa! Tuo valaisi jo aika paljon  :)

Michilin

Pitää vissiin baccojen antaa oottaa ku Fantasyssä on kolme kertaa pidempi varsi ennen lehtiä ku Cheiro roxassa.

Sihijuoma666

Kannattaako bubblerin pumppua pyörittää 24h vuorokaudessa vai voiko se olla samassa ajastimessa valon kanssa?

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

janne_87

mikä vesiviljely systeemi kannattaa tehä. nft? bubbleri? vai joku muu?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: janne_87 - helmikuu 17, 2014, 18:21:20 ip
mikä vesiviljely systeemi kannattaa tehä. nft? bubbleri? vai joku muu?

Kyllä NFT vaikuttaa olevan helpoin ja tuloksetkin ovat paremmat, kuin muissa, mitä olen kokeillut.